صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۶۲۵۴۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3760 شنبه 25 آبان ماه 1392

هر ملتى به آمریکا اعتماد کرد، ضربه خورد؛ حتى آن کسانى که دوست آمریکا بودند.(12/8/92)

 سرمقاله

تشدید اختلاف در آمریکا!

یکی از پیامدهای گفت‌وگوهای جدید هسته‌ای ایران با گروه 1+5، آشکار شدن تدریجی پاره‌ای از اختلافات است. فارغ از اینکه چه سرنوشتی برای این گفت‌وگوها رقم بخورد، این اختلافات قابل‌‌تأمل است. در حال حاضر، اختلاف بین دولت آمریکا و کنگره درباره گفت‌وگو با ایران که احتمالاً به گروه 1+5 نیز کشیده می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. صرف آنکه هر دو طرف یعنی دولت و کنگره، از یک زاویه به موضوع نگاه می‌کنند و هر دو معتقدند که فشار تحریم‌ها، ایران را به مذاکره متمایل کرده و هر دو در پی گرفتن امتیاز بیشتر از ایران هستند نه دادن امتیاز، نباید موجب بی‌توجهی به اصل اختلافات شود؛ چرا که حل نشدن این اختلاف می‌تواند در وضعیت‌های متفاوت، آثار مثبت و مفنی بر روند مذاکرات داشته باشد. در حالی که شمار قابل‌توجهی از سناتورها و نمایندگان آمریکا بر وضع تحریم‌های جدید علیه ایران اصرار دارند و کمیته بانکداری سنا هم‌اکنون طرح تازه‌ای را برای تحریم بیشتر ایران در دست بررسی دارد، اوباما روز پنج‌شنبه درباره تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران هشدار داد و گفت این اقدام می‌تواند پیامدهای ناخواسته داشته باشد. وی که در یک نشست خبری صحبت می‌کرد، برای تأثیر گذاشتن بر تصمیم کسانی که در پی تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند، اظهار داشت که اگر این توافق عملی شود، ایران زمان بیشتری نیاز خواهد داشت که به ظرفیت ساخت بمب برسد. تفاوت حوزه عمل دولت و کنگره که یکی با حضور در میدان عمل و دیپلماسی با تمام وجود، سختی‌های کار و حساسیت‌های آن را در عمل درک می‌کند، با دیگری که تنها با برداشت‌های ذهنی فقط به وضع قانون مبادرت می‌کند، فرصت بسیار مناسبی برای دیپلماسی ایران است تا بتواند برخی از مسائل هسته‌ای گفت‌وگوها را به این اختلافات پیوند بزند. در وضع حاضر، دولت و کنگره در نقطه‌ای ایستاده‌اند که به‌راحتی نمی‌توان گفت با فراموش کردن برخی اختلافات که برای طرفین منافعی کمتر از منافع ملی به دنبال دارد، هر دو در صدد تأمین‌ منافع ملی هستند. بر فرض که چنین باشد، با این حال، فرصت برآمده از این اختلاف همچنان برای دیپلماسی ایران باقی است که باید هوشمندانه از آن استفاده کرد.

ترجمه

توافق هسته‌ای با ایران نزدیک است

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 15 نوامبر 2013 (24 آبان) در مقاله‌ای به دیدگاه آمریکا در مورد توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد دولت اوباما روز جمعه گفت که یک راه‌حل می‌توان برای یکی از موانع جدی پیش‌ روی توافق یافت که برنامه هسته‌ای ایران را معلق خواهد کرد و هفته آینده ممکن است توافق حاصل شود. این مقام آمریکایی گفت که «برای نخستین بار طی تقریباً یک دهه... ما به نخستین گامی که برنامه هسته‌ای ایران را از پیشرفت بازدارد و آن را به حوزه‌های کلیدی بازگرداند، نزدیک می‌شویم.» گفت‌وگوها میان شش قدرت جهانی و ایران قرار است هفته آینده در ژنو از سر گرفته شود. دیپلمات‌های غربی امیدوارند توافقی را به اتمام برسانند که مطابق آن، تلاش‌های هسته‌ای ایران برای مدت شش ماه متوقف خواهد شد و در عین حال گفت‌وگوکنندگان، توافقی فراگیرتر را پیگیری خواهند کرد که تضمین خواهد کرد برنامه هسته‌ای ایران صرفاً دارای اهداف غیرنظامی است.

در ادامه مقاله آمده است: یکی از موانع مهم پیش روی توافق در هفته آینده، پافشاری ایران بر این موضوع است که جامعه بین‌المللی به طور رسمی حق ایران برای تداوم غنی‌سازی را به رسمیت بشناسد. آمریکا می‌گوید که مطابق پیمان منع گسترش هسته‌ای (ان‌پی‌تی) چنین حقی وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی به دنبال راه‌حلی هستند که در طول توافق موقت و مطابق توافقی فراگیر به ایران اجازه غنی‌سازی در سطح پایین 5/3 درصد داده شود که در واقع برای بیشتر رآکتورهای هسته‌ای غیرنظامی کاربرد دارد. البته به این شرط که ایران برخی محدودیت‌ها را از جمله بازرسی شدید در مورد برنامه هسته‌ای خود به منظور تضمین عدم غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالاتر بپذیرد. در حال حاضر، ایران ذخایر اورانیوم غنی‌شده بیست درصدی که به درجه اورانیوم برای ساخت تسلیحات هسته‌ای نزدیک است، در اختیار دارد. این مقام، جزئیات توافق بالقوه با ایران را تشریح نکرد؛ اما دیپلمات‌های غربی می‌گویند یک راه‌حل توافق موقت برای تأیید این موضوع خواهد بود که به ایران تمام حقوق مربوط به امضاکنندگان ان‌پی‌تی داده شود.

در پایان مقاله آمده است: این مقام دولت آمریکا با اشاره به توافق موقت در مذاکرات کنونی گفت که «مطمئن هستم هر آنچه در این سند مورد توافق قرار گیرد، ایران استدلال خواهد کرد که حق غنی‌سازی دارد... و ما استدلال خواهیم کرد که... چیزی در مورد ابعاد نهایی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران هنگامی که بتواند در مورد صلح‌آمیز بودن آن به جامعه بین‌المللی تضمین دهد، مورد توافق قرار نگرفته است.» طی دور قبلی گفت‌وگوها در ژنو، دو طرف توافق کردند که به توافق موقت نزدیک شوند که مطابق آن، پیشرفت هسته‌ای ایران در ازای کاهش نسبی تحریم‌های اقتصادی متوقف شود. کاترین اشتون،‌ رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت‌وگوها را روز چهارشنبه با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران آغاز خواهد کرد. در صورتی که به نظر برسد توافق نزدیک است،‌ جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سایر وزرای خارجه ممکن است به‌منظور تکمیل توافق به ژنو سفر کنند.

اخبار و تحلیل‌ها: ظاهراً آمریکایی‌ها برنامه‌شان را با توقف گسترش فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز کردند و در گام بعدی هم تعلیق کامل آن‌ها را خواستارند و در عوض، بخش بسیار اندکی از تحریم‌های حاشیه‌ای را لغو می‌کنند و اجازه برداشت مقداری از ارزهای مسدود شده ایران را می‌دهند. ایران یک‌بار حدود ده سال پیش، تعلیق را پذیرفت؛ اما در عمل نتیجه‌ای نگرفت الا اینکه آن را به تجربه ارزشمندی تبدیل کرد. در حال حاضر هم تضمینی برای عمل آمریکایی‌ها به تعهداتشان وجود ندارد و نسبت منطقی بین خواسته و مابه‌ازای آن دیده نمی‌شود؛ بنابراین از حالا باید به فکر توافق دیگری بود.

  اخبار

‌نویسنده‌ فتنه ‌در روزنامه‌ دولت!

 روزنامه دولتی «خورشید» ارگان مطبوعاتی سازمان تأمین اجتماعی، در روزهای اخیر با تغییرات مدیریتی در کادر تحریریه و مدیریت خود رو‌به‌رو شده است. اخبار رسیده حاکی از انتصاب «علی اکرمی عراقی» عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی، به عضویت شورای راهبردی روزنامه خورشید است.«نوربخش» رئیس جدید سازمان تأمین اجتماعی، این انتصاب را در حالی صورت داده که اکرمی به عنوان یک چهره تندرو در گروهک نهضت آزادی، فعالیت می‌کند.بنابر این گزارش، اکرمی که در کارنامه خود سابقه بازداشت در سال 1390 را دارد، در سال 88 نیز در جایگاه عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی چندین بار با زندانیان فتنه دیدارهایی داشته است.امضای بیانیه تعلیق فعالیت‌های هسته‌ای از سوی اعضای نهضت آزادی و همراهی اکرمی با آن‌ها یکی دیگر از سوابق این عضو دفتر سیاسی گروهک نهضت آزادی است. اکرمی عراقی همچنین یکی از یادداشت‌نویسان ثابت پایگاه‌های اینترنتی ضدانقلاب نظیر؛ روزآنلاین بوده و این رسانه‌ها نیز اخبار مربوط به دستگیری و آزادی وی را مورد پوشش قرار داده و از اکرمی حمایت کرده‌اند.حال مشخص نیست حضور افرادی با سابقه حمایت از فتنه و دارای دیدگاه‌های خاص در دولت اعتدال چگونه قابل توجیه خواهد بود. ظاهراً معنی اعتدال و تدبیر، در حال تبدیل شدن به قلع و قمع و انتصاب تندروهاست.
ترویج  قمه‌زنی در ‌بی‌بی‌سی فارسی!

 اگرچه رهبر معظم انقلاب و دیگر علما و روحانیان عظام، بارها انجام اعمالی که موجب وهن مذهب شده را حرام اعلام کرده و یا حکم به عدم جواز انجام آن‌ها داده‌اند، ولی خودسری و خودرأیی عده‌ای باز هم بهانه به دست بیگانگان داد و موجبات تمسخر مذهب شیعه را فراهم آورد.بی‌بی‌سی در روز تاسوعای حسینی، در مطلبی که به ظاهر درباره رسوم عزاداری در ایران بود، از یک سو قمه‌زنی را سنتی وحشیانه و غیرمعقول عنوان کرده و از سوی دیگر، آن را خواسته خود مردم شیعه‌مذهب ایران قلمداد کرد!گزارشگر بی‌بی‌سی رسومی مانند بر سر و سینه‌زدن، گریه کردن، مداحی، نمایش تعزیه و سخنرانی درباره اهداف کربلا را «رسم‌های دولتی و حکومتی» خواند، ولی قمه‌زنی را سنتی دیرپا و مردم‌پسند عنوان کرد و مدعی شد حتی بسیاری از علمای شیعه پیش‌تر، آن را انجام می‌داده‌اند؛ اما پس از رسیدن به قدرت، برای حفظ قدرت خویش به ناچار آن را کنار گذاشته‌اند!سپس این مطلب غرض‌ورزانه و هدف‌دار، با اشاره به درگیری پلیس با تعدادی قمه‌زن در یکی از شهرها که به برهم خوردن این مراسم ‌انجامید، موضوع قمه‌زنی را خاتمه داد. چینش مطالب در این گزارش به نحوی بود که از سویی تمام رسوم سوگواری و عزاداری پسندیده و رایج که بیشترین اعمال سوگواری را به خود اختصاص می‌دهند، صرفاً برنامه‌های تشریفاتی و حکومتی جلوه می‌کنند و از سوی دیگر، رسم قمه‌زنی، هم مورد تخطئه قرار می‌گیرد و هم مورد قبول مردم عنوان می‌شود!
اخبار کوتاه 

* «دویچه وله» آلمان درباره طرح روحانی‌سنج نوشت: طرح «روحانی‌سنج»، پروژه‌ای است که دانشکده مطالعات جهانی «مانک» در دانشگاه «تورنتو» کانادا، از مرداد امسال برای تحقق وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی آغاز کرد. دست‌اندرکاران طرح می‌گویند که از میان چهل‌وشش وعده‌ای که رئیس دولت یازدهم مطرح کرد، چهار وعده در صد روز اول کاری تحقق یافته است: بازگشایی «خانه ‌سینما»، مخالفت با ستاره‌دار کردن دانشجویان و بازگشت بعضی دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها، بازگرداندن برخی استادان کنار گذشته‌ شده به دانشگاه و ادامه پرداخت یارانه‌ها به‌‌ همان میزان سابق. این گروه تحقیقی از عملی نشدن وعده تشکیل وزارت‌خانه زنان و حذف مجوز پیش از چاپ کتاب به عنوان نمونه‌هایی از وعده‌های تحقق‌نیافته نام می‌برد.

* خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی از قصد اتحادیه اروپا برای مسدود کردن دوباره دارایی‌های چند شرکت ایرانی خبر می‌دهد! این تصمیم در اتحادیه اروپا که روز پنج‌شنبه، اتخاذ شد باید در چند روز آینده به تأیید دولت‌های اروپایی نیز برسد. رویترز از جمله شرکت‌های ایرانی که بار دیگر دارایی‌های خود را در قاره اروپا مسدود خواهند دید، به بانک بین‌المللی ایران (پرشیا اینترنشنال بانک)، بانک توسعه صادرات ایران و بانک رفاه کارگران اشاره کرده است.

 *پایگاه «المسله» عراق اعلام کرد: در حالی که مسلمانان در اقصی نقاط جهان، مراسم روز عاشورا را با حزن و اندوه به عزاداری می‌پردازند، اما آل‌سعود تمامی دانش‌آموزان و دانشجویان استان شیعه‌‌نشین «الاحساء» شرق این کشور را مجبور کرد که سر کلاس‌های درس حاضر شوند! این رسانه عراقی در عین حال به نقل از منابع آگاه از برگزاری گسترده مراسم در روز عاشورا در این کشور شکست دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی سعودی و آنچه هیئت امر به معروف و نهی از منکر سعودی نامیده می‌شود، خبر داد!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات