تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۶۲۵۶۰
در شصت و ششمين مجمع عمومي سازمان ملل متحد صورت گرفت

سؤالات رئيس‌جمهور در قلب نيويورك و سكوت دولتمردان آمريكا

اشاره: رئيس‌جمهور كشورمان با تأكيد بر اينكه جهان اكنون بيش از هر زمان ديگري شاهد بيداري گسترده در سرزمين‌هاي اسلامي، در آسيا، اروپا و آمريكاست و هر روز بر دامنه تحولات عدالت‌طلب و آزادي‌خواه افزوده مي‌شود، از آمادگي كشورمان براي تحقق اين امر مهم در راستاي اراده جمعي جهاني خبر داد. محمود احمدي‌نژاد در اين سخنراني با اشاره به اينكه طي شش سال گذشته از ضرورت تغيير و تحول در مناسبات سخن گفتيم، اظهار كرد: روشن است كه به رغم دستاوردهاي بزرگ تاريخي از جمله مجمع ملل متحد كه محصول تلاش‌ها و مبارزات انسان‌هاي آزادانديش و عدالت‌طلب و همكاري‌هاي بين‌المللي بوده است، جامعه بشري با آرزوها و آرمان‌هاي فطري خود فاصله بسيار دارد. عموم ملت‌ها از وضع موجود ناراضي‌اند. وي در ادامه افزود: به رغم تمايل عمومي انسان‌ها به صلح، پيشرفت و برادري، همانگونه كه مي‌بينيم جنگ‌ها، كشتارها، فقر گسترده، بحران‌هاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي، تبعيض‌ها، تحقيرها، خودخواهي‌ها و ناامني‌ها، حقوق و شخصيت ملت‌ها را مخدوش كرده و رنج‌ها و خسارات غير قابل جبراني را تحميل كرده است. رئيس‌جمهور با اشاره به آماري در خصوص وضعيت فقر و گرسنگي و جنگ در جهان ادامه داد: حاكمان بر مراكز مديريت جهاني با فاصله انداختن بين اخلاق و معنويت با زندگي اجتماعي ادعا مي‌كنند كه علت اين وضع، پيروي از راه انبيا و ضعف ملت‌ها و عملكرد چند گروه و فرد بوده و تنها انديشه‌ها و راه و روش آنها نجات‌بخش جامعه بشري است.

سؤالات احمدي‌نژاد از جامعه جهاني

احمدي‌نژاد در ادامه سخنراني خود به طرح چندين سؤال پرداخت و از حاضران در مجمع عمومي سازمان ملل پرسيد: چه كساني طي چند قرن دوره سياه برده‌داري ده‌ها ميليون انسان را به زور از آفريقا و ساير مناطق ربودند و در آمريكا و اروپا قرباني مطامع مادي خود كردند؟ تحميل بيش از چهار قرن دوره غمبار استعمار و اشغال سرزمين و چپاول گسترده منابع و نابودي استعدادها و زبان و فرهنگ و هويت ملت‌ها را چه كساني انجام داده‌اند؟

چه كساني جنگ‌هاي اول و دوم جهاني با حدود 70 ميليون كشته و صدها ميليون مجروح و آواره و جنگ كره و ويتنام را به راه انداختند؟

وي سؤالات خود را اينگونه ادامه داد: چه كساني با فريبكاري، صهيونيست‌ها و بيش از 60 سال جنگ، آوارگي، ترور و كشتار را بر ملت فلسطين و ملت‌هاي منطقه تحميل و از آن حمايت كرده‌اند؟

چه كساني ده‌ها سال دولت‌هاي ديكتاتوري و كودتايي را بر ملت‌هاي آمريكاي لاتين، آفريقا و آسيا تحميل كرده و با آنان رابطه صميمي داشته‌اند؟ چه كساني از بمب اتم عليه مردم بي‌دفاع استفاده كردند و امروز هم هزاران كلاهك هسته‌اي ذخيره كرده‌اند؟

اقتصاد چه كساني متكي به فروش سلاح و ايجاد جنگ براي مصرف آن است؟

چه كساني صدام را در حمله به ايران و تحميل هشت سال جنگ و استفاده از بمب شيميايي و حمله به شهرها تجهيز و تشويق كردند؟

چه كساني به بهانه حادثه مشكوك 11 سپتامبر و در واقع براي سلطه بر خاورميانه و نفت آن، افغانستان و عراق را اشغال كردند و ميليون‌ها نفر كشته و مجروح و آواره بر جاي گذاشتند؟

چه كساني با لغو نظام برتونوودز ده‌ها هزار ميليارد دلار بدون پشتوانه خلق كرده و به تبع آن تورم را به بازار جهاني تزريق و معادل اين رقم هنگفت را از دسترنج ملت‌ها تصاحب كردند؟

احمدي‌نژاد افزود: چه كساني سالانه بيش از 1000 ميليارد دلار يعني بيش از تمام كشورهاي دنيا هزينه نظامي دارند و به هر بهانه‌اي دائماً ملت‌ها و دولت‌هاي مستقل را به حمله نظامي تهديد مي‌كنند؟

بدهكارترين دولت‌هاي دنيا كدام دولت‌ها هستند؟

مديران اصلي مراكز سياستگذاري اقتصاد جهاني چه كساني هستند؟

چه كساني مسبب بحران اقتصادي‌اند و تبعات آن را در آمريكا، اروپا و همه جهان بر ملت‌ها تحميل مي‌كنند؟

چه كساني براي فرو ريختن فوري چند هزار تن بمب بر سر ملت‌ها آمادگي دارند ولي براي رساندن اندكي كمك به مردم بحران زده سومالي يا ساير نقاط به ماه‌ها زمان نياز دارند؟

شوراي امنيت كه مسئول امنيت جهاني است در سيطره چه كساني است؟

پاسخ رئيس‌جمهور به سؤالات

احمدي‌نژاد در بخشي ديگر از سخنان خود در مقام پاسخ به اين سؤالات برآمد و افزود: قريب به اتفاق ملت‌ها و دولت‌هاي جهان در اين امور نقشي نداشته و ندارند بلكه خود قرباني بوده و خسارات فراوان ديده‌اند. مثل روز روشن است كه همان برده‌داران و استعمارگران و مسببان جنگ اول و دوم و نابساماني‌هاي پس از آن تا به امروز با تغيير چهره بر شوراي امنيت و مراكز اصلي اقتصادي و سياسي جهان سيطره پيدا كرده‌اند.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: آيا اينان صلاحيت ادامه مديريت را دارند و آيا پذيرفته است كه خود را مدعي انحصاري دفاع از آزادي و دموكراسي و حقوق انسان‌ها و ملت‌ها معرفي كنند و با همين ادعا كشورها را مورد حمله نظامي قرار داده و اشغال كنند؟ آيا گل دموكراسي و آزادي از موشك‌ها و بمب‌هاي نيروهاي ناتو شكوفا خواهد شد؟

رئيس‌جمهور كشورمان همچنين در ادامه سؤالات ديگري را نيز مطرح كرد و ادامه داد: اگر برخي كشورهاي اروپايي به بهانه هولوكاست پس از شش دهه همچنان به صهيونيست‌ها جريمه مي‌پردازند، آيا مسببان برده‌داري و استعمار نبايد به ملت‌هاي خسارت ديده، جريمه بپردازند؟ اگر خسارات دوران برده‌داري و استعمار پرداخت شود، وضعيت ابرسرمايه‌داران پشت صحنه دولت‌هاي آمريكا و اروپايي چه خواهد شد؟ آيا فاصله‌اي بين شمال و جنوب باقي مي‌ماند؟ اگر فقط نيمي از هزينه‌هاي نظامي دولت آمريكا و متحدانش در ناتو صرف رفع مشكلات اقتصادي ملت‌هايشان شود، آيا اثري از بحران اقتصادي باقي خواهد ماند؟

با پرداخت اين مقدار به ملت‌هاي فقير نتيجه چه خواهد شد؟ آيا وجود 268 پايگاه نظامي و اطلاعاتي آمريكا در آلمان، 124 پايگاه در ژاپن، 87 پايگاه در كره جنوبي، 83 پايگاه در ايتاليا، 45 پايگاه در انگليس و 21 پايگاه نظامي و اطلاعاتي آمريكا در پرتغال و صدها پايگاه در ديگر نقاط جهان معنايي جز اشغال نظامي دارد؟ آيا بمب‌هاي اتمي مستقر در اين پايگاه‌ها، امنيت ملت‌ها را به مخاطره نينداخته است؟

احمدي‌نژاد با اشاره به اينكه علت اصلي تمامي اين مسائل را بايد در باورها و رفتارهاي گروه حاكم جست‌وجو كرد، افزود: عده‌اي به هم پيوسته و سازمان يافته كه برخلاف گرايشات فطري بشري، نزد آنان فقط قدرت و ثروت اصالت دارد و همه برنامه‌ها در خدمت كسب آن است و ملت‌هاي ضعيف در برابر آنان اميدي به استيفاي حقوق قانوني خود ندارند. پيشرفت، رفاه و عزت خود را در نابودي، فقر و تحقير ديگران جست‌وجو مي‌كنند. خود را برتر از ديگران و صاحب امتيازات ويژه و انحصاري دانسته و براي ديگران ارزش و حقي قائل نيستند و به خود اجازه مي‌دهند حقوق همه ملت‌ها و دولت‌ها را زير پا بگذارند.

وي در ادامه افزود: به زور سلاح و سوء استفاده از ساز و كارهاي بين‌المللي خود را همه كاره عالم و قيم دولت‌ها و ملت‌ها معرفي كرده و به سادگي قانون را در سطح بين‌المللي نقض مي‌كنند. اصرار دارند شيوه زندگي و باورهاي خود را به ديگران تحميل كنند. به طور رسمي از نژادپرستي حمايت مي‌كنند. با دخالت نظامي و تخريب زيرساخت‌هاي كشورها آنها را ضعيف و محتاج كرده و آنگاه با سوء استفاده از اين وضعيت ثروتشان را به تاراج مي‌برند.

باز هم سؤال درباره هولوكاست و 11 سپتامبر

رئيس‌جمهور تصريح كرد: آنها با استفاده از شبكه استعماري رسانه‌اي در برابر سؤال از هولوكاست، سؤال‌كننده را مورد هجمه و تهديد قرار مي‌دهند و در برابر سؤال از 11 سپتامبر تهديد به تحريم و حمله نظامي مي‌كنند.

وي افزود: سال قبل، پس از طرح ضرورت تشكيل كميته حقيقت‌ياب براي روشن شدن زواياي پنهان ماجراي تلخ 11 سپتامبر كه خواست دولت‌ها و ملت‌هاي مستقل و حتي ملت آمريكاست، به جاي ارائه پاسخ روشن، اينجانب و ملتم توسط دولت آمريكا مورد تهديد و فشار قرار گرفتيم. به جاي تشكيل كميته حقيقت‌ياب 11 سپتامبر، متهم اصلي را كه از مدت‌ها قبل تحت نظر آنان بود كشتند و به دريا انداختند. آيا نمي‌بايست با محاكمه علني متهم اصلي، عوامل تأمين‌كننده فضاي امن براي هواپيماهاي مهاجم به برج‌ها، شناسايي و معرفي مي‌شدند.

طرحي براي حل مشكلات بشري

احمدي‌نژاد در ادامه با طرح اين سؤال كه چه بايد كرد؟ به ارائه راهكاري براي حل مشكلات بشري پرداخت و گفت: بايد با عزم عمومي و همكاري و مشاركت همگاني طرحي نو درانداخت، طرحي كه بر انديشه انساني و فطري و ارزش‌هاي جهانشمول از جمله توحيد، عدالت، آزادي، محبت و جست‌وجوي سعادت از طريق سعادت همگان استوار باشد. وي افزود: ايده سازمان ملل يك دستاورد بزرگ و تاريخي جامعه بشري است. بايد آن را مهم دانست و از ظرفيت‌هاي آن حداكثر استفاده را كرد.
نبايد اجازه دهيم كه سازمان ملل بيش از اين از جايگاه اصلي خود يعني محل تبلور اراده جمعي ملت‌ها تنزل كرده و به ابزاري براي قدرت‌هاي جهاني بدل شود. احمدي‌نژاد ادامه داد: براي تأمين صلح و امنيت پايدار بايد زمينه دخالت و مشاركت همگاني را از طريق ساز و كارهاي عادلانه فراهم كنيم. بايد به معناي واقعي كلمه، مديريت مشترك جهاني را تحقق بخشيم. قوانين و قواعد مسلم حقوق بين‌المللي و صلح، آزادي و عدالت بايد مبناي اصلي تصميمات و اقدامات جهاني باشد. هر كدام از ما بايد به اين حقيقت اذعان كنيم كه هيچ راهي جز «مشاركت همگاني در مديريت جهاني» براي رفع نابساماني‌ها و دفع ظلم و نفي تبعيض وجود ندارد.
اين تنها راه سعادت جامعه بشري و حقيقتي روشن و اجتناب‌ناپذير است. رئيس‌جمهور با خطاب قرار دادن رؤساي جمهور كشورها ادامه داد: تشكيل سازمان ملل براي ايجاد امكان مشاركت مؤثر همه ملت‌ها در تصميمات جهاني است. همه مي‌دانيم كه اين امكان هنوز فراهم نشده و ريشه آن نيز عدم رعايت عدالت در ساختار و ساز و كارهاي مديريتي سازمان ملل است. تركيب شوراي امنيت ناعادلانه است. تغييرات و اصلاحات براي تشكيل كامل و واقعي سازمان ملل نياز اصلي و اساسي است كه مجمع عمومي بايد به آن بپردازد.

وي افزود: در نشست سال گذشته با ذكر اهميت موضوع پيشنهاد كردم كه اين دهه، دهه «مديريت مشترك جهاني» نامگذاري و از همه ظرفيت‌ها براي ايجاد جهاني متحد استفاده شود. اكنون نيز پيشنهاد خود را تكرار مي‌كنم و اطمينان دارم كه در سايه همكاري‌هاي بين‌المللي و دلسوزي‌هاي رؤساي كشورها و دولت‌ها و با پشتيباني ملت‌ها و پافشاري بر عدالت مي‌توانيم استوار و سريع به سوي آينده‌اي متعلق به همگان، گام برداريم.

گفتني است از حاشيه‌هاي حضور رئيس‌جمهور در جايگاه ويژه هيئت ايراني در صحن سازمان ملل، حضور برخي مقامات عالي‌رتبه كشورهاي ديگر در اين جايگاه و استقبال از او بود.

شيخ ناصر محمد الصباح، نخست‌وزير كويت يكي از اين افراد بود كه پيش از نطق دكتر احمدي‌نژاد با روبوسي در صحن مجمع عمومي سازمان ملل از سخنان وي استقبال كرد.

اين در حالي است كه رسانه‌هاي غربي تلاش بسياري كردند كه ترك سخنراني رئيس‌جمهور از سوي نمايندگان آمريكا و همپيمانان اين كشور را با اهميت جلوه دهند، در حالي كه سران بسياري از كشورها از رئيس جمهوري اسلامي اسلامي ايران استقبال گرمي كردند.

هيچ دستاوردي از دسترس متخصصان ايراني خارج نيست

محمود احمدي‌نژاد همچنين پنج‌شنبه شب به وقت محلي در ديدار ايرانيان مقيم آمريكا با تأكيد بر اينكه ملت ايران در طول تاريخ منادي عدالت و مهرباني بوده است، اظهار داشت: امروز هر ايراني در هر كجاي دنيا زندگي مي‌كند بايد نماد احترام به ديگران، خدمتگزاري، عدالت، آزاديخواهي و مهرباني باشد.

احمدي‌نژاد گفت: ايران قطعه‌اي از كره زمين است كه تقريباً در تمام طول تاريخ آن انسان و روابط انساني بزرگ شمرده شده است و به خاطر ويژگي‌هاي برجسته انساني انسان‌هاي بزرگي را تربيت و به بشريت تقديم كرده است و به همين خاطر نام ايران در طول تاريخ با فرهنگ و تمدن همراه بوده است.

رئيس‌جمهور گفت: فرهنگ و تمدن ملت ايران به قدري جاذبه داشت كه بسياري از اقوام به دنبال تصرف ايران برآمدند، اما قدرت تأثيرگذاري و فرهنگ ايرانيان به اندازه‌اي بزرگ بود كه تمام اشغالگران را به رنگ خود درآورده است.

احمدي‌نژاد ساختن ايران را مهم‌ترين مأموريت ملت ايران دانست و با تأكيد بر اينكه نام بردن از ايران به معناي نژادپرستي نيست، اظهار داشت: ايراني‌ها هيچ‌گاه ناسيوناليسم نبودند و هميشه جهاني فكر كردند و منظور از ايران يك تمدن، انديشه و فرهنگ انساني و الهي است.

رئيس‌جمهور اضافه كرد: هيچ ملتي در طول تاريخ به اندازه ايرانيان داشته‌هاي خود را به راحتي در اختيار ديگران قرار نداده است، اين در حالي است كه مدعيان حقوق بشر حتي براي فروش قطعات هواپيماي مسافربري هزاران شرط سياسي قرار مي‌دهند.

احمدي‌نژاد ساختن ايران را قدرشناسي از شأن و جايگاه برجسته ملت ايران دانست و گفت: قاطعانه اعلام مي‌كنم كه هيچ دستاورد علمي و فناوري وجود ندارد كه بالاتر و دور از دسترس متخصصين ملت ايران باشد.

ملت‌هاي منطقه با دخالت نظامي سلطه‌گران مخالف هستند

احمدي‌نژاد در ادامه برنامه‌هاي خود در نيويورك در مصاحبه با مديران و اعضاي شوراي سردبيري خبرگزاري آسوشيتدپرس در پاسخ به سؤالي درباره اشكالات تمدن غربي اظهار داشت: تمدن‌ها برآمده از خواسته‌ها و ارزش‌هاي مشترك و قابل احترام انساني هستند و اگر انتقادي انجام مي‌شود، از رفتار بعضي از دولت‌هاي غربي است و اين ارتباطي به ملت‌ها ندارد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي درباره حادثه 11 سپتامبر خاطرنشان كرد: در موضوع 11 سپتامبر صرفاً چند سؤال در خصوص عوامل ايجاد آن مطرح كرديم، در اين حادثه سه هزار نفر از مردم آمريكا كشته و عده زيادي از مردم منطقه ما متهم به تروريست‌پروري شدند، اين حادثه موجب حمله نظامي به دو كشور در منطقه خاورميانه شد و به واسطه آن تاكنون بيش از يك ميليون نفر كشته و ميليون‌ها نفر آواره شده‌اند. با توجه به ابعاد اين حادثه آيا اشكال دارد كه سؤال شود بالاخره علت اصلي و عوامل آن چه كساني بودند؟

احمدي‌نژاد با طرح اين سؤال كه آيا اشكال دارد كه كميته حقيقت‌يابي تشكيل شده و ابعاد اين حادثه را بررسي و عوامل آن را شناسايي و همان‌ها را مجازات كند؟ افزود: سال گذشته خواستار تشكيل كميته حقيقت‌ياب در رابطه با اين حادثه شديم اما دولت آمريكا به جاي استقبال از اين پيشنهاد، ايران را تهديد كرد در حالي كه اين سؤال به نفع دولت آمريكاست.

رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: چندي پيش اعلام كردند كه عامل اصلي حادثه 11 سپتامبر دستگير شده و سپس جنازه آن را به دريا انداخته‌اند و اين در حالي است كه عاقلانه‌ترين برخورد با اين فرد كه به عنوان عامل حادثه 11 سپتامبر به جهان معرفي شد اين بود كه وي را محاكمه كرده و تمامي عوامل اين حادثه را شناسايي مي‌كردند.

دكتر احمدي‌نژاد با بيان اينكه با روي كار آمدن رئيس‌جمهور جديد آمريكا چنين تصوري به وجود آمد كه وي اشتباهات دولت‌هاي قبلي آمريكا را جبران خواهد كرد، گفت: اين تصور روز به روز در حال رنگ باختن است، اما هنوز فرصت به طور كامل از دست نرفته است.

وي اضافه كرد: ايران از شعار تغيير رئيس‌جمهور آمريكا استقبال كرد و حتي ما در اين خصوص براي او پيام ارسال كرديم، آقاي اوباما مي‌توانست در موضوع هسته‌اي اقدامات زشتي كه دولت‌هاي قبلي شروع كرده بودند را ادامه ندهد.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره ارزيابي خود از حضور ناتو در ليبي اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران بين حركت‌هاي مردمي و حضور ناتو تفكيك قائل است، بديهي است كه ناتو به دنبال تسلط بر منابع ليبي است و تجربه تاريخي نيز نشان داده كه ناتو در خدمت سرمايه‌داران قرار دارد.

رئيس‌جمهور در پاسخ به اينكه با قذافي و حسني مبارك چگونه بايد برخورد شود؟ اظهار داشت: اختيار با مردم كشورهاي ليبي و مصر است. ما معتقديم ملت‌ها خودشان بايد در امور داخلي خود تصميم بگيرند.

رئيس‌جمهور در پاسخ به سؤالي درباره سه نفر از اتباع آمريكايي كه به طور غير قانوني وارد مرزهاي ايران شده بودند، گفت: جمهوري اسلامي ايران اين افراد را در يك اقدام انساني و البته يك طرفه آزاد كرد كه تاكنون عمل متقابلي مشاهده نشده است، البته اميدواريم رئيس‌جمهور آمريكا به قول خود مبني بر تغيير سياست دولت آمريكا در قبال ايران عمل كند اما همگان بايد توجه داشته باشند كه فرصت‌ها هميشه در اختيار نيست.

دكتر احمدي‌نژاد تأكيد كرد: ايران در حالي اين افراد را كه به طور غير قانوني وارد مرزهاي ايران شده بودند آزاد كرد كه امروز تعداد زيادي ايراني در شرايط نامناسبي در زندان‌هاي آمريكا به سر مي‌برند و متأسفانه كساني كه همواره از حقوق بشر صحبت مي‌كنند، هيچ اقدامي در خصوص آزادي آنها انجام نمي‌دهند.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي درباره طرح تشكيل دولت فلسطين و واكنش ايران در صورت وتو شدن آن توسط ايالات متحده آمريكا، با بيان اينكه ملت فلسطين 70 سال قبل نيز حضور داشته و از حق حاكميت برخوردار بوده است و با طراحي قبلي اين حق از ملت فلسطين سلب شد، گفت: ملت فلسطين حق دارد كه حاكميت خود را داشته باشد و سازمان ملل نيز ايجاد شده كه حاكميت ملت‌ها را به رسميت بشناسد. چطور مي‌شود كه يك سازمان بين‌المللي براي حاكميت ملت‌ها تشكيل شود اما يك دولت بتواند تصميم همه ملت‌ها را وتو كند؟ اين نشان مي‌دهد كه دموكراسي در اين سازمان وجود ندارد.

رئيس‌جمهور افزود: دوسوم اعضاي سازمان ملل از تشكيل دولت فلسطين استقبال كردند اما دولت آمريكا با آن مخالفت مي‌كند يعني نظر يك دولت بر دوسوم كشورها غلبه دارد و اين عادلانه نيست و از جمله موضوعاتي است كه بايد اصلاح شود.

دكتر احمدي‌نژاد خاطرنشان كرد: البته تصور ما اين است كه دولت آمريكا با اساس تشكيل دولت فلسطين مخالفت نخواهد كرد ولي طبق معمول آن را در مسير مذاكره و گفت‌وگوهاي طولاني‌مدت خواهد انداخت تا براي صهيونيست‌ها امتياز بگيرد.

رئيس‌جمهور تصريح كرد: معتقديم بالاخره دولت فلسطين تشكيل خواهد شد چرا كه ملتي را كه در طول تاريخ وجود داشته است، نمي‌توان از جريان تاريخي جهان حذف كرد.

دكتر احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤالي در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران و احتمال آغاز مذاكرات در اين خصوص اظهار داشت: ايران همواره آماده گفت‌وگو و مذاكره بوده و از تعامل و همكاري استقبال مي‌كند، منتها موضوع هسته‌اي ايران كه يك موضوع حقوقي است، از طرف برخي دولت‌هاي غربي به موضوع سياسي تبديل شده است. ملت ايران بيش از تعهدات قانوني با آژانس بين‌المللي هسته‌اي همكاري داشته اما متأسفانه آژانس تحت فشار دولت‌هاي غربي قرار دارد و برخورد حقوقي نمي‌كند. رئيس‌جمهور تصريح كرد: امروز ايران ديگر هسته‌اي شده و همه بايد آن را بپذيرند و اين در حالي است كه برنامه هسته‌اي ايران كاملاً صلح‌آميز است.

ناتو خليج‌فارس را ترك كند

احمدي‌نژاد در يكي ديگر از برنامه‌هاي خود در نيويورك، با حضور در كنفرانس خبري كه در آن خبرنگاران رسانه‌هاي آمريكايي و نمايندگان رسانه‌هاي بين‌المللي حضور داشتند، اظهار داشت: مجمع عمومي سازمان ملل مركز بيان نظرات، تبادل افكار و تصميم‌گيري براي مديريت بهتر جهان است و حضور بنده در اين مجمع براي بيان مواضع جمهوري اسلامي ايران و تلاش براي رسيدن به تفاهم در سطح بين‌المللي مي‌باشد.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه اكثريت ملت‌ها از وضعيت كنوني جهان ناراضي هستند، گفت: علت نارضايتي ملت‌ها اين است كه مطالبات و آرزوهاي فكري و نظري مورد نظر خودشان را در شرايط كنوني جهان قابل تحقق نمي‌بينند.

احمدي‌نژاد با بيان اينكه تحقق آرزوهاي بشر در مديريت مشترك تمامي ملت‌ها خواهد بود، گفت: امروز جامعه بشري نه تنها از چارچوب قوم، قبيله، رنگ و نژاد بلكه از جغرافياي سياسي هم عبور كرده و نگاه بشريت به سرعت در حال جهاني شدن است و ضرورت برپايي نظم عادلانه بر جهان هر روز بيش از پيش در انديشه و اراده ملت‌ها شكل مي‌گيرد.

احمدي‌نژاد در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگار آسوشيتدپرس مبني بر اينكه آيا ايران حاضر است يك خط ارتباط اختصاصي با آمريكا به منظور جلوگيري از رويدادهاي احتمالي نيروهاي نظامي در خليج‌فارس ايجاد كنند، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران از هر تدبيري كه مانع از برخورد شود استقبال مي‌كند، البته ضرورتي هم به برخورد نيست اما شايد بهترين و اصلي‌ترين راه‌حل اين باشد كه نيروهاي بيگانه خليج‌فارس را تخليه كنند چرا كه هيچ ضرورتي براي حضور نيروهاي ناتو در خليج‌فارس وجود ندارد و ملت‌هاي منطقه قادر هستند امنيت اين حوزه را به طور كامل برقرار كنند.

احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال ان.اچ.كي ژاپن درباره توقف غني‌سازي 20 درصد و اينكه ايران چه تضميني براي توقف اين غني‌سازي مطالبه دارد، گفت: طبق قانون آژانس بين‌المللي اتمي، اعضايي كه سوخت 20 درصد توليد مي‌كنند بايد بدون هيچ پيش شرطي درخواست سوخت ساير اعضا را تأمين كنند و ايران براساس قانون نياز خود را مطرح كرد اما كشورهايي كه داراي سوخت بودند به جاي تأمين آن شرايطي خارج از قانون قرار دادند كه ما نيز مجبور شديم سوخت 20 درصد را در كشور توليد كنيم و امروز آمادگي داريم هر زماني سوخت 20 درصد در اختيار ايران قرار دهند، بلافاصله توليد آن را متوقف كنيم و هيچ تضميني هم غير از تحويل سوخت 20 درصد مطالبه نداريم. نمي‌توانيم اجازه دهيم رآكتوري كه براي 800 هزار بيمار، راديودارو توليد مي‌كند، تعطيل شود و اين بيمارها دچار مشكل شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات