صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۶۲۷۹۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3769 چهارشنبه 6 آذر ماه سال 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) بسیج اهل جذب است، اما اهل تسامح در اصول نیست. (6/9/1390)

سرمقاله

اقتصاد محور اصلی گزارش رئیس‌جمهور

شب گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران در یک گفت‌وگوی زنده رادیو- تلویزیونی گزارشی از عملکرد صد روزه دولت یازدهم ارائه داد. این گفت‌وگو دارای سه بخش اصلی اقتصادی، هسته‌ا‌ی و فرهنگی بود که سهم بخش اقتصادی بسیار بیشتر از سهم دو بخش دیگر بود که به سبب دغدغه‌های عمومی، کاملاً طبیعی به نظر می‌رسید. سخنان دکتر روحانی در حوزه اقتصادی نیز حول سه محور گذشته، حال و آینده بود. گزارش مربوط به گذشته که بیشتر شرح وضعیتی بود که دولت یازدهم تحویل گرفته بود، به نوعی چاشنی نقد دولت گذشته را نیز به همراه داشت و شاید مسئولان دولت گذشته برای این نقدهای ضمنی پاسخ داشته باشند. دکتر روحانی با اتکا به برخی برنامه‌های در حال تدوین و ذکر نشانه‌هایی از وضع موجود، آینده‌ای به مراتب بهتر و امیدوارانه‌تر را در حوزه‌ اقتصاد و معیشت مردم وعده داد که اساساً آن در لایحه بودجه سال 93 تعبیه شده که در آینده نزدیک، تحویل مجلس شورای اسلامی می‌شود. در این میان، به نظر می‌رسد بحث اصلی به وضعیت اقتصادی زمان حال مربوط می‌شود که تحلیل درست و واقعی آن بر برنامه‌های اقتصادی و حتی غیر اقتصادی سال آینده و چه‌بسا سال‌های آینده تأثیر جدی خواهد گذاشت. براساس آمار، آنچه که مسلم است و فضای اقتصادی موجود نیز تا حدی آن را نشان می‌دهد و در سخنان دکتر روحانی هم بود، با روی کار آمدن دولت یازدهم، وضعیت پرتلاطم و افسارگسیخته اقتصاد به یک آرامش نسبی و در نتیجه مهار و کاهش ناچیز تورم رسید. شاید این امر ناشی از دو علت اصلی باشد: 1- دولت گذشته در ماه‌های آخر کارش به هر دلیلی نتوانست به‌خوبی عرصه اقتصاد را مدیریت کند و مرکب گریزپای اقتصاد با احساس ضعف راکب، سرکشی کرد و عنان از دست دولت خارج شد و روند رکود و تورم شدت گرفت. 2- با روی کار آمدن دولت یازدهم اقتصاد احساس کرد دارای متولی تازه‌نفس و باانگیزه شده و ادامه سرکشی را خطرناک و به دور از عقلانیت دید و به عبارتی اسیر فضای روانی ناشی از جابه‌جایی دو دولت گردید که نتیجه آن، به نفع دولت و ملت شد.

بنابراین بدیهی است که وضعیت موجود که ناشی از دو علت فوق است، مسکن و ناپایدار است و به خودی خود نمی‌تواند مبنای یک برنامه اقتصادی توانمند باشد. ارزش این واقعیت، فرصت‌سازی آن است که با توافق هسته‌ای و برخی پیامدهای آن، که احتمالاً به شکل موقت می‌تواند در عرصه اقتصاد به نفع دولت باشد، همراه شده است؛ از این رو باید از این فرصت برای تدوین برنامه اقتصادی راهگشا و شکوفاکننده قابلیت‌های اقتصادی و تسهیل‌کننده معیشت مردم استفاده کرد.

 

ترجمه

وحشت آل‌سعود از توافق هسته‌ای ایران

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی تایم 27 نوامبر 2013 (6 آذر) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های عربستان سعودی در مورد توافق‌نامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: به موازات آنکه کشورهای خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] تلاش می‌کنند در بیان اظهارات مثبت در مورد توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از یکدیگر پیشی بگیرند، عربستان نیز بیانیه‌ای صادر کرد. کابینه عربستان اعلام کرد: «اگر حسن‌نیت وجود داشته باشد،‌ این توافق‌نامه می‌تواند گامی مقدماتی به سوی راه‌حلی فراگیر برای برنامه هسته‌ای ایران باشد.» البته پشت این اظهارنظرها حس درماندگی،‌ خیانت و ناتوانی نیز وجود دارد؛ زیرا عربستان و ایران، سی‌وچهار سال برای نفوذ در منطقه با یکدیگر رقابت می‌کنند. به موازات روند توافق تاریخی هسته‌ای در ژنو طی ماه‌های گذشته شاهد بودیم که عربستان برای ابراز نارضایتی خود تلاش زیادی کرد و برای محدودیت بیشتر برنامه هسته‌ای ایران، بیشترین تلاش را پشت درهای بسته صورت داد و در آخرین لحظه نیز کرسی شورای امنیت را که مدت‌ها به‌دنبال آن بود، نپذیرفت.

در ادامه مقاله آمده است: عربستان سعودی حتی تهدید کرد به تسلیحات هسته‌ای دست خواهد یافت. درست پیش از آنکه گفت‌وگوها به نتیجه برسد،‌ شاهزاده بن‌نایف بن‌عبدالعزیز، سفیر عربستان در بریتانیا به تایمز لندن گفت: «ما قرار نیست بیکار بنشینیم و در آنجا با تهدید روبه‌رو شویم و به طور جدی در مورد این موضوع فکر نکنیم که چگونه می‌توانیم به بهترین شکل از کشور و منطقه خود دفاع کنیم.» این وضعیت به این شبیه است که عربستان سعودی و ایران، ناگهان جای خود را عوض کنند. مارولز ریاض و عبدالله الشمری، تحلیل‌گران سیاسی می‌نویسند: «در حال حاضر اوباما و روحانی تلفنی صحبت می‌کنند،‌ در حالی که وزرای خارجه آن‌ها با یکدیگر دست می‌دهند و این عربستان است که علیه تسلیحات هسته‌ای صحبت می‌کند و تلاش می‌کند به جهانیان خشم خود را نشان دهد.» اف‌ گرگوری گاوس،‌ استاد سیاست‌های خاورمیانه در دانشگاه ورمونت می‌گوید: «ناخشنودی عربستان از توافق هسته‌ای ایران، چندان به تسلیحات هسته‌ای مربوط نیست و کاملاً به ناامنی مربوط می‌شود... این مسئله از وحشتی عمیق و بزرگ نشئت می‌گیرد که توافقی هسته‌ای با ایران پیش‌درآمدی برای توافقی ژئوپلیتیک میان ایران و آمریکاست که اساساً ایران را به قدرت مسلط در لبنان، سوریه و عراق تبدیل می‌کند.» البته آمریکا کلید منطقه را به‌زودی به ایران نمی‌دهد؛ اما سعودی‌ها در اینکه تصور می‌کنند دولت اوباما می‌خواهد منطقه را ترک کند، کاملاً در اشتباه نیستند... آمریکا پای خود را از سوریه بیرون کشید، در عراق نقشی فعال ایفا می‌کند و خواهان روابطی بهتر با ایران است.»

در پایان مقاله آمده است: در دور نخست گفت‌وگوهای هسته‌ای 7 نوامبر در ژنو،‌ درز برخی اطلاعات به رسانه‌های غربی نشان داد که عربستان سعودی به‌دنبال خرید تسلیحات هسته‌ای از پاکستان است. یک ماه قبل،‌ آموس یادلین،‌ رئیس سابق سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] در نشستی در سوئد گفت: «اگر ایران به بمب هسته‌ای دست یابد، سعودی‌ها یک ماه هم منتظر نخواهند ماند. آن‌ها تاکنون پول خرید بمب را نیز پرداخته‌اند، آن‌ها به پاکستان خواهند رفت و آنچه را که نیاز دارند، با خود خواهند آورد.» گری سیمور می‌گوید:‌ «در صورتی که دیپلماسی آمریکا شکست بخورد و ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، پاکستان تسلیحات هسته‌ای به عربستان نخواهد داد، بلکه احتمالاً پاکستان در خاک عربستان نیرو مستقر خواهد کرد که این نیروها توانایی انتقال تسلیحات هسته‌ای از پاکستان به خاک عربستان را خواهند داشت.»  

اخبار و تحلیل‌ها: آنچه که سعودی‌ها به واقع از آن وحشت دارند، نزدیکی آمریکا به ایران نیست؛ بلکه این واقعیت است که آمریکایی‌ها برای دستیابی به اهداف خود به‌راحتی از شرکای گذشته خود عبور می‌کنند و حتی آنان را قربانی منابع خود می‌کنند. همان کاری که در مصر و لیبی و... انجام دادند. البته دشمنی سعودی‌ها با ایران، از اوایل انقلاب بوده و هست و فقط در دوره‌هایی فراز و فرودهایی داشته است. خرید بمب هسته‌ای هم مشکلی را از سعودی‌ها حل نمی‌کند و اگر این کشور، زرادخانه اتمی هم داشته باشد، جرئت استفاده از آن را ندارد. برای سعودی‌ها عاقلانه این است که به جای عناد و دشمنی با ایران، راه دوستی و ارتباط نزدیک با آن را پیش‌گیرند.

اخبار

دیدار موسوی بجنوردی با نزدیکان امام زمان(عج)!

«موسوی بجنوردی» در گفت‌وگو با نشریه اصلاح‌طلب «آسمان»  ضمن ادعای اینکه با یکی از نزدیکان امام زمان(عج) دیدار داشته است، به‌ خاطره‌ای مربوط به اواسط سال ۱۳۵۶ اشاره کرد که همراه دو پسر امام خمینی(ره) به لبنان سفر کرده بود و در قهوه‌خانه‌ای در شهر بعلبک با یک کف‌بین برخورد کردند.

وی افزود: «یک مرد عرب آمد و به ما سلام کرد و به حاج‌آقا مصطفی گفت: دستت را ببینم و سپس پشت گردنش را دید و از حاج‌آقا مصطفی پرسید: اسم مادرتان چیست؟ و بعد خطاب به حاج‌آقا مصطفی گفت: شما همین امسال فوت می‌کنید و آرزویت را نمی‌بینی. سپس به سمت حاج احمدآقا رفتند و با ایشان نیز همین کار را کرد و سپس به حاج احمدآقا گفت که شما آرزوی ایشان را می‌بینی و بسیار بالا می‌روی و سپس به طرف من آمد. من در آن لحظه ترسیدم و با خودم گفتم الآن می‌خواهد بگوید که تو هم می‌میری. به من گفت: دریا پایان دارد، ولی علم تو پایان ندارد. من بسیار خوشحال شدم که درباره مردن من چیزی نگفت. در آن سفر، من مادرخرج بودم و هنگامی که می‌خواستم پول ایشان را بدهم، یکدفعه دیدیم که ایشان نیست و هیچ کدام از سه نفرمان ایشان را ندیدیم و انگار زمین سوراخ شد و او رفته بود. از مسئول آنجا سراغ این فرد را گرفتیم و او نیز او را نمی‌شناخت و ندیده بود کجا رفته است که تمامی این اتفاقات افتاد. خیلی مایل بودم ببینم ایشان چه کسی است و فکر کردم شاید جزو اَبدال هستند؛ جزو آن هفتاد نفری که خدمت امام زمان[عج] می‌رسند و از خیلی چیز‌ها خبر دارند.»

اخبار کوتاه   

 * هفته‌نامه «تجارت فردا» در مصاحبه با «جلیل شرکا» یکی از تکنوکرات‌های بانکی زمان شاه، از قول وی می‌نویسد: اشتباه فاحش شاه این بود که به اقتصاددانان گوش نمی‌داد. فقط منتظر بود یک فرد خارجی از اینجا بگذرد و به او بگوید چه کار کند. متأسفانه به حرف هیچ‌ کدام از اقتصاددان‌های مجرب داخل گوش نمی‌داد. شاه واقعاً برخی مسائل را نمی‌فهمید؛ اما در آن حوزه ادعا داشت و حرف هیچ‌کس دیگر را نیز قبول نمی‌کرد.

* به‌تازگی محمدرضا عارف که به دلیل اینکه وعده‌های جریان اصلاح‌طلب به او در پی انصراف وی از انتخابات تحقق نیافته و همچنین نام‌های دیگر را به جای محمدرضا عارف برای انتخابات مجلس آینده طرح کرده‌اند از هیئت مدیره بنیاد باران انصراف داده و راه خود را از سیدمحمد خاتمی جدا کرد. گفتنی است اعضای بنیاد نیز از انصراف وی استقبال کرده و آن را پذیرفته‌اند.

 * پس از استقبال گسترده و عجیب و غریب رسانه‌های  زنجیره‌ای اصلاح‌طلب از بازگشت یک بازیگر قبل از انقلاب به کشور و عرصه سینمای کشور، به نظر می‌رسد این جریان، طرح این دست افراد را در فضای فرهنگی کشور کلید زده‌اند. به‌تازگی روزنامه شهروند که با هزینه بیت‌المال و تحت نظارت سازمان هلال احمر منتشر می‌شود، با تمجید از  «پوری بنایی» یکی از بازیگران همان دوران، از وی به نیکی یاد کرده و خواهان بازگشت هم‌نسلان او  به صف اول فرهنگ کشور شد!

* به‌تازگی براساس فراخوانی در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، تجمعی غیرقانونی با حضور تعدادی از دختران و پسران در حوالی ولنجک تهران برگزار شد. این تجمع که با هدف دوست‌یابی و تشکیل گروه‌های دوستی پایه‌ریزی شده بود و اعمال خلاف شرع و زننده در آن مشهود بود، با حضور عوامل نیروی انتظامی متفرق شد.

پیک پژوهشگاه: پژوهشگران و اعضای هیئت علمی پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) از پایگاه استنادی جهان اسلام در شیراز بازدید و به مدت سه‌ روز در کارگاه‌های آموزشی مختلف این پایگاه شرکت کردند.

در پایان این بازدید سه‌روزه، طی نشست مشترکی بین مسئولان مراکز مطالعاتی پژوهشکده و پایگاه استنادی جهان اسلام، راه‌های همکاری متقابل بحث و بررسی شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات