صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۶۲۸۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3772 دوشنبه 11 آذرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این کسانى که شما بهشان می‌گویید سران فتنه، کسانى بودند که دشمن این‌ها را هل داد وسط صحنه. البته گناه کردند.(19/10/89)

سرمقاله

اهمیت سفر منطقه‌ای ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در کویت با شیخ صباح خالدالصباح، همتای کویتی خود، دیدار و گفت‌وگو کرد. ظاهراً هدف اصلی این سفر که در منطقه حوزه خلیج‌فارس ادامه خواهد داشت، بیان دیدگاه دولت جدید ایران در رابطه با این کشورها به‌ویژه پس از توافق‌نامه هسته‌ای با گروه 1+5 است. از همین رو ظریف در این دیدار گفت: ما معتقدیم دوران جدیدی در روابط ایران و منطقه آغاز شده و باید با اهتمام همه کشورهای منطقه، به فصل جدیدی از روابط صمیمانه تبدیل شود. وی همچنین برای رفع پاره‌ای از نگرانی‌های این کشورها تصریح کرد که ما همسایگان را بر همه ترجیح می‌دهیم چرا که روابط ما و همسایگان به هم تنیده است. ظریف با ورود به برخی از تحولات منطقه، با اشاره به افراط‌گرایی و فتنه طایفی در منطقه به‌عنوان چالش‌های اصلی امنیت منطقه در یک هشدار ضمنی گفت: «این آفتی است که در یک جا محصور نشده و همه منطقه را فرا‌می‌گیرد، از این رو لازم است با همکاری جمعی همه کشورهای منطقه، مانع شویم که این آتش فراگیر شود.» وزیر امور خارجه کویت نیز با یادآوری فرصت خوب رایزنی با مقامات ایرانی برای گسترش روابط تأکید کرد: ما به روابط با ایران از دید راهبردی می‌نگریم و به اعتقاد ما، پایه این مناسبات،  مشترکات دو کشور است. وی افزود: با ایران همسایه نه‌تنها در منافع مشترک بلکه در سرنوشت هم شریک هستیم و لذا علاقه‌مندیم با تماس‌ها و رایزنی‌های مستمر در سطوح گوناگون، مناسبات دوجانبه را تقویت کنیم.

توافق‌نامه هسته‌ای، پیروزی‌های ارتش سوریه، چرخش تدریجی سکان سیاست منطقه‌ای ترکیه و... فرصت مناسبی را برای سفر دکتر ظریف فراهم کرد، آنچنان که می‌توان از آن در راستای سروسامان دادن به تحولات جدید در حوزه خلیج‌فارس و فراتر از آن استفاده کرد. وجود عوامل فرصت‌سازی که به آن اشاره شد، از توانایی لازم برای بر هم زدن مناسبات درازمدت و متصلب منطقه خلیج‌فارس که همیشه علیه ایران موضع داشت، برخوردار است. با استفاده هوشمندانه از این فرصت باید با تحت فشار قراردادن عربستان که در حال حاضر عامل بحران‌های منطقه‌ای است، نفوذ این کشور و سلطه‌اش بر برخی کشورهای منطقه را محدود و تضعیف کرد.

ترجمه  

مخالفت کاخ سفید با تلاش سناتورها برای تحریم‌های جدید

گروه ترجمه - روزنامه واشتنگتن‌پست 2 دسامبر 2013 (11 آذر) در مقاله‌ای به مخالفت کاخ سفید با تلاش‌های سنای آمریکا برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران پرداخت و نوشت: مسئله تحریم‌های ایران حال موضوع اختلاف دولت اوباما با نیمی از قانون‌گذاران هم‌حزبی‌اش و نیز بیشتر جمهوری‌خواهان شده است. ائتلافی دوحزبی از سناتورهای ارشد امیدوارند که پیش از تعطیلات کریسمس تحریم‌های جدیدی را به تصویب برسانند. دولت اوباما معتقد است که این قانون می‌تواند به توافق هسته‌ای با ایران آسیب بزند و در عین حال گفت‌وگوهای آینده برای توافق نهایی را نیز تحت‌الشعاع قرار دهد. یک مقام ارشد دولت اوباما گفت: «در صورتی که می‌خواهید در توافق نهایی با چالش روبه‌رو شوید، بسیار خوب؛ اقدام کنید... در صورتی که در مورد عناصر توافق نهایی نگرانی‌هایی دارید، بیایید و به ما بگویید... اما این موضوع بحثی جدا از تصویب قانون‌ تحریم‌ها در میانه مذاکرات است.»

در ادامه مقاله آمده است: دولت آمریکا معتقد است که تحریم‌های جدید نه‌تنها مفاد توافق‌نامه موقت را نقض می‌کند، بلکه می‌تواند باعث اختلاف میان شرکای بین‌المللی آمریکا در مذاکرات شود و به تندروهای ایران در گفت‌وگوهای آتی فضای جولان تازه بدهد. دیوید کوهن، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات اقتصادی، می‌گوید: «هدف تحریم‌ها از آغاز، ایجاد فضایی بود که بتواند در سیاست ایرانی‌ها تغییر ایجاد کند... تحریم‌ها فقط به منظور وجود تحریم‌ها نیست.» کاخ سفید فشار جدی به سناتورها وارد می‌کند که اقدام نکنند. اوباما، جان کری، سوزان رایس و سایر مقامات ارشد تماس‌های شخصی برقرار کرده‌اند. جان کری در نامه‌ای به همکاران قبلی خود در کنگره، این توافق را تشریح کرد و درباره وجود برخی اطلاعات غلط در مورد توافق‌نامه توضیح داد. روز جمعه، شورای امنیت ملی آمریکا گزارشی 25 صفحه‌ای در مورد ابعاد مثبت توافق‌نامه منتشر کرد. اوباما مصرانه از نتانیاهو خواسته است که توجه خود را به مفاد توافق نهایی که مورد مذاکرات قرار خواهد گرفت، معطوف کند. مشاوران ارشد امنیت ملی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] قرار است این هفته به واشنگتن بیایند و نگرانی‌های اسرائیل را مطرح کنند و به استدلال‌های دولت اوباما گوش کنند. رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و یکی از مدافعان برجسته تحریم‌های جدید گفت که از نظر من قانون تحریم‌های جدید، موضع دولت آمریکا را برای توافق نهایی تقویت می‌کند... این اقدام برای ایرانی‌ها مشخص خواهد کرد که اگر به توافق نهایی نرسند، (تحریم‌های جدید)‌ در انتظار آن‌هاست... برای من جالب است که ایرانی‌ها می‌توانند با تندروهای خود بازی پلیس خوب و پلیس بد را در کشور خود پیش ببرند... در حالی که ما نمی‌توانیم.»

در پایان مقاله آمده است: یک مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود، در موضع‌گیری متضاد گفت: «دیدگاه ما این است که تصویب این تحریم‌ها طی گفت‌وگوها به جهات مختلف، گفت‌وگوها را پیچیده می‌کند.» مخالفان توافق‌نامه هسته‌ای می‌گویند که نواقض بسیاری وجود دارد؛ از جمله اینکه به ایران اجازه ادامه غنی‌سازی در سطح پایین داده شده و نیز اینکه کاهش اندک محدودیت‌های اقتصادی به فروپاشی کامل رژیم تحریم‌ها منتهی خواهد شد.    

اخبار و تحلیل‌ها: اختلاف کنگره آمریکا با دولت اوباما بر سر توافق‌نامه هسته‌ای با ایران، واقعیتی است که همان‌طور که رابرت منندز گفته، قابلیت دارد تا برای فشار بیشتر بر ایران، در شکل پلیس خوب و بد از آن استفاده کرد؛ اما دولت اوباما در این باره نگرانی درستی دارد و آن اینکه اگر در این زمان حساس و سرنوشت‌ساز براساس نظر منندز و همفکرانش به بازی پلیس خوب و بد روی آورد، جمهوری اسلامی ایران در ادامه مذاکرات در راستای توافق‌نامه به‌کلی اساس این بازی را بر هم می‌زند. در این باره حق با اوباما است و می‌داند باید در برابر کنگره بایستد.

اخبار

طلبکاری جریان فتنه از نظام!

«محمدسروش محلاتی» در یک پایگاه اینترنتی در مطلبی با عنوان «از توبه به عنوان اهرم فشار برای مقاصد سیاسی استفاده می‌شود» با رد درخواست عذرخواهی سران فتنه نوشت: «در جرائم سیاسی که جنبه عمومی دارد، توقع عذرخواهی در شرایطی معقول و منطقی است که فضای مناسب برای مطرح شدن مسئله و نقد و اظهارنظر آزادانه از سوی متهمان درباره آن وجود داشته باشد، و الا عذرخواهی درباره گناهی که هزاران امّا و اگر درباره آن وجود دارد و احتمال حقایق پنهان در آن منتفی نیست و لب‌های بسیاری برای سخن گفتن درباره آن دوخته شده است، از نظر اخلاقی غیر موجّه است!» وی در ادامه برای تشجیع سران فتنه و القای اینکه آنان اصلاً گناهی مرتکب نشده‌اند که عذرخواهی کنند، روایتی از امیرالمؤمنین(ع) نقل می‌کند که در آن، حضرت می‌فرمایند: «کسی که از «گناهِ نکرده» عذرخواهی می‌کند، آن گناه را بر عهده گرفته است.» و در ادامه برای اثبات نظراتش می‌نویسد: «غیراخلاقی‌تر از عذرخواهی از گناه نکرده، عذرخواهی از «انجام وظیفه» و ادای تکلیف است. این توقع در جایی شکل می‌گیرد که تلاش می‌شود «خدمت»، «خیانت» معرفی شود و مقصود از مطالبه عذرخواهی، تخطئه اقدامات پسندیده است»!

اخبار و تحلیل‌ها: اسناد و شواهد درباره جنایات و خیانت‌های سران فتنه آنقدر زیاد و آشکار است که نیازی به اثبات ندارد؛ چه کسی بیانیه‌های فتنه‌آمیز موسوی را که همه ضدانقلاب را به خیابان‌ها می‌کشاند و اتفاقاً از پشتیبانی‌های رسانه‌ای گسترده دشمنان تابلودار نظام و منافقین و سلطنت‌طلبان و بهائی‌ها و... هم برخوردار بود، فراموش کرده است؟! چه کسی شهیدسازی و حمله به نظام را به جرم کشتن شهدایی(!) که یا اصلاً وجود خارجی نداشتند و یا اینکه بعدها زنده می‌شدند، فراموش کرده است؟! و جالب‌تر اینکه کروبی و موسوی به دنبال شرکت در مراسم این شهدای زنده نیز بودند! مگر روزنامه اعتمادملی کروبی نبود که نظام را به اعدام کودکان متهم می‌کرد؟! چه کسی توهین‌ها و شعارهای فتنه‌گران حامی سران فتنه نظیر؛ استقلال آزادی جمهوری ایرانی، مرگ بر اصل ولایت‌فقیه، مرگ بر جمهوری اسلامی... و اهانت‌ها و شعارها علیه نظام، حضرت امام(ره)، مقام معظم رهبری، سپاه و بسیج و... را فراموش کرده است؟! چه کسی رقص و پایکوبی، کشف حجاب، آتش زدن پرچم‌های امام حسین(ع) و سنگباران نمازگزاران عاشورای 88 از سوی مردان خداجوی موسوی(!) را فراموش کرده است؟! واقعیت این است که برخورد قاطع نکردن با سران فتنه سبب شده که فتنه‌گران این روزها، طلبکارانه خواهان آزادی سران فتنه و دیگر فتنه‌گران در رسانه‌های زنجیره‌ای‌شان شوند و با کبری و صغری چیدن‌های اینچنینی حتی عذرخواهی آنان را نیز رد کنند. فتنه‌گران این روزها به‌دنبال کوچک نمایاندن جنایت‌ها و خیانت‌های خود و سران فتنه هستند، موضوعی که نیازمند دقت و هوشیاری تمام دلسوزان نظام و انقلاب است.

اخبار کوتاه   

 *«محمدرضا خاتمی» در مصاحبه‌ای در پاسخ به پرسش «گزارش آقای روحانی را دیدید؟» گفت: «بله، از اندک وقت‌هایی بود که تلویزیون ایران را دیدم. ا‌ن‌شاءالله از این پس بیشتر هم بشود تلویزیون ایران را دید!» وی در پاسخ به این پرسش که «اصلاح‌طلبان می‌خواهند سال 88 را به عنوان یک طلب همیشگی از نظام با خود داشته باشند یا از آن عبور می‌کنند؟!» هم طلبکارانه گفت: «اصلاح‌طلبان در همان سال 88 از طلبشان گذشتند. طلب ما این بود که زندان و حصر و این‌ها نباشد. ما طلبمان این بود این کارها نشود، طلبمان این نبود که بیایند ما را وزیر و وکیل کنند. می‌گفتیم ظلم را باید کم کرد!»

* پس از توافق‌های گروه مذاکره‌کننده ایرانی با کشورهای 1+5 که در مذاکرات ژنو 3 حاصل شد، زمزمه‌هایی از شکل‌گیری جبهه‌‌گیری واحدی علیه ایران به بهانه‌ حقوق بشری شکل گرفته است. در همین زمینه، شبکه‌های ماهواره‌ای و رسانه‌های ضدانقلاب فارسی‌زبان برای فشار به دولت روحانی، بحث حقوق بشر را در دستور کار خود قرار داده‌اند که به‌تازگی در همین راستا سازمان موسوم به عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی ضمن اشاره به وضعیت حقوق‌بشر در ایران، از دولت روحانی خواسته تا همانند موضوع هسته‌ای، پیگیری وضعیت حقوق‌بشر را هم در اولویت کار خود قرار دهد. در این بیانیه همچنین موضوع رفع حصر سران فتنه نیز مورد تأکید قرار گرفته است!

 *گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که تهیه‌کننده فیلم تبلیغات انتخاباتی رئیس‌جمهور، عضو هیئت‌ مدیره سازمان منطقه آزاد کیش شده است. این گزارش می‌افزاید: «حسین- د» با تأیید هیئت وزیران به عنوان عضو هیئت مدیره «سازمان منطقه آزاد کیش» تعیین شده است.  در حکم وی آمده است: آقای «حسین- د» برای مدت سه سال به‌عنوان عضو غیرموظف هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش تعیین می‌شود.

* گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد یک متهم اقتصادی مدعی شده است برای پیشبرد کارهای خود، بیش از شصت خودرو سانتافه به‌عنوان رشوه به افراد مختلف پرداخت کرده است. وی در حوزه‌های فولاد، پتروشیمی، فرآورده‌های نفتی و ورزش فعال بوده است.      

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات