تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۳:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۶۳۱۱۳

جریان انحرافی ساخته و پرداخته خودشان است


یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه این‌طور نیست که اگر جریان اصلاح‌طلب در مجلس آینده نباشد، صدمه زیادی بخورد، بلکه این صدمه را بیشتر جریان اصولگرا خواهد خورد، گفت: امروز جریان اصلاحات در بلاتکلیفی موضع‌گیری اصولگرایان و جناح حاکم، برای اتخاذ تصمیم در خصوص انتخابات نیست، بلکه این جریان اصولگراست که کاملا در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نمی‌داند چه کند؛ لذا حرف‌های متناقض از این قضیه در اردوگاه اصولگرایان شنیده می‌شود که برخی می‌گویند نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست و عده‌ای می‌گویند اصلاح‌طلبان باید باشند.

حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با ایلنا، در خصوص آشفتگی فکری اصولگرایان در خصوص حضور یا عدم حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس نهم، اظهار داشت: در پاسخ به این سوال باید ابتدا به این نکته اشاره کنم که اتفاقاتی که امروز در کشور شاهد آن هستیم، نتیجه حمایت‌های 100 درصدی اصولگرایان از بعضی افرادی است که در حال حاضر در درون دولت هستند که باعث شد به مدیریت کشور لطمه وارد شود.

هشدارهای امروز اصولگرایان همان هشدار سال‌های پیش اصلاح‌طلبان است

وی افزود: امروز شاهدیم که بسیاری از اصولگرایان صحبت از جریان‌هایی چون جریان انحرافی می‌کنند، در حالی که حرف‌هایی که امروز می‌زنند، صحبت‌هایی است که از مدت‌ها قبل اصلاح‌طلبان آن را بیان می‌کردند، اما چون این سخن به حق اصلاح‌طلبان در آن زمان مطلوب دل این آقایان نبود، در مقابل آن سخنان به حق، موضع‌گیری کردند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: اگر اصولگرایان این رفتار خود یعنی مقابله با سخن به حق اصلاح‌طلبان را تغییر ندهند، باعث آن خواهد شد که خسارت‌های جدی به کشور و مردم و حتی به خودشان وارد کنند، این کارها علاوه بر خسارت دنیوی، خسارت اخروی هم برای آقایان اصولگرا خواهد داشت.

امروز حقانیت اصلاح‌طلبان مشخص شده است

وی خاطرنشان کرد: امروز حقانیت صحبت‌ها و هشدارهای گذشته جریان اصلاحات، خودش را بیشتر از دیروز آشکار کرده و معلوم شده است که رفتارهای این‌چنینی و حمایت‌های چشم و گوش بسته از یک فرد یا یک جریان خاص باعث این خواهد شد که مدار مدیریتی از مسیر صحیح خود خارج شود. درایتی گفت: متاسفانه هشدارهای دلسوزانه دلسوزان انقلاب و شخصیت‌های معتدل و شخصیت‌های اصلاح‌طلب به حساب‌های دیگری گذاشته شد.

امیدواریم مخالفان اصلاحات، رفتار خود را تغییر دهند

وی با اشاره به موضع‌گیری‌های اخیر برخی از اصولگرایان مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان به دلیل عملکرد خود در گذشته نباید در انتخابات شرکت کنند، گفت: امیدواریم به جای اینکه این خط و نشان‌های این چنینی را شاهد باشیم، شاهد این باشیم که افرادی که خودشان را در این مسائل ذی‌النفع و دخیل می‌دیدند، رفتار خودشان را تغییر دهند.

اصولگرایان در برزخی گرفتارند که نمی‌دانند چه کنند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت:‌ اما در خصوص اظهارنظرهای متناقض اصولگرایان در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات که برخی معتقد به حضور اصلاح‌طلبان هستند و برخی می‌گویند اصلاح‌طلبان نباید در انتخابات باشند، باید گفت جریان اصولگرا امروز در برزخی گرفتار شده است که نمی‌داند چه موضع‌گیری در خصوص حضور اصلاح‌طلبان داشته باشد. یعنی از طرفی اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات نباشند، اصولگرایان گرفتار یک جریانی خواهند بود که از درون خودشان درآمده است؛

آن‌ها این نگرانی را نگرانی وحشتناکی می‌دانند و فکر چاره از رودررویی خودشان با جریانی برآمده از دل خودشان یعنی جریانی که به آن جریان انحرافی می‌گویند هستند. وی افزود: اعتقاد شخصی من هم این است که اگر این رودررویی شکل بگیرد، مشکلات جدیدی را برای اصولگرایان ایجاد می‌کند که شاید سنگین‌تر از جریان امروز باشد که شاهد آن هستیم.

نبودن اصلاح‌طلبان باعث افزایش مشکلات اصولگرایان می‌شود

درایتی خاطرنشان کرد: از آن طرف جریان اصلاح‌طلب یک جریان ریشه‌دار و دارای پایگاه اجتماعی جدی است و نبودن این جریان در عرصه باعث خواهد شد که مشکلات اصولگرایان با خودشان افزایش پیدا کند. وی اضافه کرد: اصولگرایان می‌دانند اگر از آن طرف هم، حضور جریان اصلاح‌طلب در انتخابات با قوت و قدرت صورت بگیرد، یک شکست دیگری را به آن‌ها تحمیل می‌کند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: طبیعتا اصولگرایان در این برزخ گرفتار آمدند که آیا اصلاح‌طلبان باید بیایند یا نباید بیایند؛ یا باید بدلی‌سازی کنند و بگویند اصلاح‌طلبان نوین یا نواصلاح‌طلبان و... فکر کردند که اگر اصلاح‌طلبان را به حاشیه ببرند، دیگر مشکلی برای مدیریت بدون دغدغه ندارند.

وی گفت:‌ من چندگانگی و تناقض کار بسیار گسترده‌ای را در گفتار و رفتار جریان اصولگرایی می‌بینم که همه‌اش ناشی از مشکلاتی است که امروز خودشان به آن گرفتار شدند و به نظر من عمده این گرفتاری به خاطر اشتباهی بود که در گذشته از طرف آن‌ها صورت گرفت و آن این بود که فکر کردند که اگر اصلاح‌طلبان را به حاشیه ببرند، دیگر مشکلی برای مدیریت بدون دغدغه ندارند. حال آنکه نبودن این جریان قوی در برابرشان باعث آن شد تا تشتت‌ها و تضادهای درونیشان افزایش پیدا کند، به حدی که امروز جریانی که از درون خودشان و در مقابل خودشان قرار گرفته و به آن جریان انحرافی می‌گویند، حتی به چارچوب‌ها و اصول اخلاقی جریان اصلاح‌طلب هم مقید نیستند.

مشکل اصولگرایان با حذف جریانی که به آن انحرافی می‌گویند حل نمی‌شود

درایتی تاکید کرد: البته اصولگرایان باید بدانند که طبیعتا این‌طور هم نیست که با حذف این جریانی که از درون خودشان به وجود آمده و آن را جریان انحرافی می‌نامند، همه مشکلاتشان حل شود، بلکه آن‌ها اگر این کار را ادامه بدهند، باید شاهد آن باشیم که مشکلات و گرفتاری‌های بسیار گسترده‌تری را از درون اصولگرایان شاهد باشیم که نهایت آن هم از دست دادن کامل پایگاه جریان اصولگرایی از داخل است؛ همچنین باعث آن خواهد شد که تاثیرگذاری سیاسی آن‌ها دیگر با مشکلات و موانع بسیار سنگینی روبرو شوند.

هر جریان سیاسی به دنبال حذف رقیب سیاسی خود باشد خودش ضرر می‌کند

وی با بیان اینکه وضعیت آشفته اردوگاه اصولگرایان در شرایط فعلی چیزی نبود که قابل حدس نباشد و بسیاری از اصلاح‌طلبان آن را پیش‌بینی می‌کردند، گفت: اگر هر کدام از جریانات سیاسی ریشه‌دار کشور به دنبال حذف طرف مقابل باشند آن هم با ابزاری که قاعده کار سیاسی نیست، لطمه‌ای که به خودشان وارد خواهد شد به مراتب بیشتر از رقیبشان است.

جریان اصولگرا مستعد جذب ویروس اختلاف است

وی در توضیح سخنان فوق خود گفت: هر جریانی در داخل خود ممکن است تضادهای ویژه‌ای را پرورش دهد که اگر این تضادها در برابرش و در مقابلش رقیب مشخصی قرار داشته باشد، ممکن است ظهور و بروز آن تضادها و اختلافات خیلی مشخص نشود اما اگر رقیب جاندار و مشخصی در برابر آن گروه نباشد، ممکن است اختلافات درونی آن گروه خیلی راحت آشکار شود. بالاخص برخی جریاناتی که از نظر فکری سیاسی آمادگی پرورش چنین ویروس‌هایی را دارند در زمانی که با یک رقیب جاندار و قابل قبولی روبرو نباشند، این ویروس‌ها رشد بیشتری پیدا می‌کنند و اتفاقا جریان اصولگرا مهیا و مستعد چنین ویروس‌هایی است.

درایتی گفت: جریان اصولگرا مستعد ظهور و بروز تضادها و تناقض‌های ویژه در درون خودش است که زمانی که به قدرت می‌رسد اگر رقیب جدی به آن معنایی که امروز ما مدنظرمان است، نباشد، این تضادها شروع به رشد کردن از درون می‌کند و رفته‌رفته باعث این می‌شود که درگیری داخلی آن‌ها را افزایش دهد. وی خاطرنشان کرد: امروز این جریاناتی که در اردوگاه اصولگرایان به نام جریان انحرافی مطرح می‌شود اگر به 3 یا 4 سال پیش برگردید، می‌بینید همه این آقایانی که امروز این ادعاها را دارند، یکدست و بدون هیچ لغزش و کم گذاشتن، از آن‌ها حمایت می‌کردند، یعنی حتی بسیاری از مردم و جریانات دیگر را رنجاندند، برای اینکه از این‌ها حمایت کنند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جریان اصولگرا، امروز ده‌ها برابر فراتر از جریان اصلاحات نسبت به جریان انحرافی انتقاد می‌کنند، گفت: این جریان که امروز به آن انحرافی می‌گویند ساخته و پرداخته درون جریان اصولگراست و این استعداد این جریان را نشان می‌دهد که اگر رقیب کاملی چون اصلاح‌طلبان در مقابل آن‌ها نباشد، وقتی وارد قدرت می‌شوند، تضادهایی را از خودشان نشان خواهند داد که گاهی باعث این خواهد شد که برخلاف انتظارش با کسانی روبرو شود که اصلا توقع آن را ندارد.

جریان موسوم به انحرافی همراهان دیروز و دشمنان امروز اصولگرایان هستند

وی افزود: این جریانی که امروز اصولگرایان به آن جریان انحرافی می‌گویند، همان همراهان اسمی دیروز آقایان اصولگرا بودند که امروز به رقبا که نه، بلکه به دشمنان امروز هم تبدیل شده‌اند. درایتی گفت: این استعداد اختلافات بزرگ در درون جریان اصولگرایی هست و اگر این جریان مبانی فکری و سیاسی‌شان را اصلاح نکند، حتما فردا و فرداها با مشکلات جدی‌تری از نظر تضادهای درونی روبرو خواهد شد.

اصولگرایان روش‌های مختلفی را در خصوص اصلاح‌طلبان مزه‌مزه می‌کنند

وی در پاسخ به این سوال که با تمام این تحلیل‌هایی که از اردوگاه اصولگرایان ارائه کردید، به نظر شما رویکرد نهایی اصولگرایان در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات چه خواهد بود؟ گفت: البته آن‌ها سعی خواهند کرد که روش‌های مختلفی را مزه مزه کنند؛ حالا با برنامه یا بدون برنامه؛ از بدل‌سازی کردن‌ها، از اینکه تعداد افرادی که معتدل‌تر هستند را به عنوان اصلاح‌طلب معرفی کنند؛ البته به نظر من این امر امکان‌پذیر نیست.

اصلاح‌طلبان در بلاتکلیفی نیستند

وی افزود: امروز این‌طور نیست که بگوییم جریان اصلاحات در بلاتکلیفی موضع‌گیری اصولگرایان و جناح حاکم، برای اتخاذ تصمیم در خصوص انتخابات است، به نظر من جریان اصلاحات در بلاتکلیفی نیست، بلکه این جریان اصولگراست که کاملا در بلاتکلیفی به سر می‌برد و نمی‌داند که چه کند، لذا حرف‌های متناقض از این قضیه در اردوگاه اصولگرایان شنیده می‌شود که برخی می‌گویند نیازی به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات نیست و عده‌ای می‌گویند اصلاح‌طلبان هم باید باشند.

اصلاح‌طلبان در مجلس نهم هم نباشند صدمه نمی‌خورند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: البته این چنین نیست که اگر برای مثال جریان اصلاح‌طلب در مجلس آینده نباشد، صدمه زیادی بخورد، بلکه این صدمه را بیشتر جریان اصولگرا خواهد خورد تا جریان اصلاح‌طلب؛ با این توضیح که همواره صحبت سر این بوده که این دو جریان، بودنشان در کنار هم دیگر به معنای حضور موثرشان، می‌تواند هم به قوت و قدرت و توانمندی‌شان کمک کند و هم می‌تواند ضعف‌های درونی آن‌ها را یک مقداری استتار دهد، یعنی هر دو خاکریز هم هستند و اگر هر کدام از این دو جریان در عرصه قدرت نباشد طبیعتا مشکلات دیگری را به دنبال خواهد شد.

اصلاح‌طلبان نباشند تفکر و تاثیرگذاری جریان اصولگرایی از بین می‌رود

وی تاکید کرد: اصولگرایان نباید تصور داشته باشند که اگر ما جابجایی در قدرت در محدود کردیم یا مثلا حضور اصلاح‌طلبان را کمرنگ‌ و پررنگ کردیم، به اصلاح‌طلبان ضربه زده‌اند، زیرا این ضربه‌ای است که به خودشان زده‌اند و من همین امروز برایم مثل روز روشن است که اگر این اتفاق، یعنی حضور موثر جریان اصلاح‌طلب در انتخابات با شرایط لازم و کافی محقق نشود، شاهد آن خواهیم بود که اصولگرایانی که امروز یک جریانی از خودشان را با نام انحرافی صدا می‌زنند، فردا روز، گروه‌های دیگر جریان اصولگرایی را با نام‌های دیگر مشابه جریانی که به آن انحرافی می‌گویند باید صدا بزنند و به همین دلیل شاهد درگیری ویژه و وحشتناکی بین جریان اصولگرا خواهیم بود که نتیجه و حاصل آن، از بین رفتن تفکر و تاثیرگذاری جریان اصولگرا در عرصه سیاسی کشور است. درایتی افزود: البته به این شکل اصلا مطلوب ما اصلاح‌طلبان نیست و ما دوست داریم رقبایمان، رقبای قوی، جاندار و با ریشه باشند و رقابت‌های انتخاباتی هم یک رقابت سالم و قابل قبول باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات