صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۲۱  ، 
کد خبر : ۲۶۳۱۲۸

افزایش همزمان ارائه طرح های سازش و امتیازدهی ابومازن

روند ارائه طرح های آمریکایی سازش که تنها به تأمین منافع صهیونیست ها می انجامد، افزایش یافته و ابومازن در بین این طرح های پیچیده، امتیازات مهمی را واگذار کرده است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: جان کری، وزیر امور خارجه امریکا دیروز پنجشنبه، 21 آذر ماه، با هدف پیشبرد مذاکرات سازش بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد. وی همچنین امروز جمعه، 22 آذر، نیز با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و شیمون پرز رئیس جمهور رژیم صهیونیستی در تلآویو ملاقات کرده و سپس راهی اردن می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نهمین سفر جان کری به اسرائیل و کرانه باختری از ماه مارس و دومین سفر وی ظرف کمتر از یک هفته است .

هدف اعلامی و اعمالی کری:

"جن ساکی"، سخنگوی وزارت خارجه امریکا پیشتر گفته بود که هدف امریکا تمرکز بر توافق نهایی به جای یک توافق موقت بین اسرائیل و فلسطین است . جان کری هفته پیش گفت: "ما به یک توافق صلح بیش از هر زمان دیگر نزدیکتر شده ایم."

اما به گفته فلسطینیان، ایده های کری در مورد تمهیدات امنیتی آینده که هفته گذشته به فلسطینی ها ارائه شد، محرک بروز یک "بحران واقعی" بوده است.

این بحران ناشی از شرایطی است که آمریکا و اسرائیل به طرف فلسطینی تحمیل کرده اند و متاسفانه نشانه هایی از موافقت ابومازن نیز تحت فشارهای آمریکا به چشم می خورد.

برخی از پیش شرط های تحمیلی عبارتند از:

1- به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی؛

2- ادامه روند شهرک سازی ها؛

3- فلسطین، کشوری بدون ارتش؛

4- تسلط نظامیان اسرائیلی بر مناطق تحت کنترل تشکیلات خود گردان در کرانه باختری و نظارت آمریکا توسط هواپیماهای بدون سرنشین بر این مناطق.

در همین جهت برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی محتوای طرح امنیتی پیشنهادی واشنگتن برای سازش بین تشکیلات خودگردان فلسطین و این رژیم را افشا کردند. بنا بر اظهار این منابع، از مهمترین موضوعات مطرح در این طرح امنیتی، حضور بلندمدت نظامیان اسرائیلی در امتداد رود اردن در منطقه دره اردن و در دست داشتن و حفظ کنترل گذرگاه‌های مرزی است.

علاوه بر این، بر اساس این طرح نیروهای ویژه ارتش اسرائیل می‌توانند وارد مناطق تحت کنترل تشکیلات خودگردان شده و مانع از اجرای عملیات ضداسرائیلی علیه این رژیم شوند.

دیپلماسی همراه با طرح های امنیتی آمریکا:

دیپلماسی آمریکا برای حل مسأله فلسطین، با پیشنهادهای امنیتی آمیخته شده است تا تشکیلات خودگردان فلسطین با طرحی برای محافظت از امنیت رژیم صهیونیستی موافقت کند. این در حالی است که چندین ماه است آمریکا به‌عنوان میانجی، طرح‌هایی را در دستور کار خود قرار داده است.

این پیشنهادها چیست؟ و چه ‌کسی تاوان این پیشنهادها را خواهد پرداخت؟ روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارانوت» در گزارشی برنامه‌های امنیتی پیشنهادی آمریکا را فاش کرد.

این طرح پیشنهادی شامل بندهای متعددی است که برخی از آنها عبارتند از:

1- بعد از تشکیل کشور فلسطین، اسرائیل می‌تواند نیروهای نظامی خود را در منطقه کرانه اردن مستقر کند و این حضور نظامی مدت‌های طولانی ادامه خواهد یافت.

2- نیروهای نظامی اسرائیلی و آمریکایی در امتداد رود اردن نیز برای مدتی طولانی باقی خواهند ماند.

3-اسرائیل باید همواره آسمان کرانه باختری را تحت کنترل داشته باشد.

4- اسرائیل وسایل هشدار فوری در اختیار خواهد داشت و آن ها را در تعدادی از مناطق راهبردی در کرانه باختری مستقر خواهد کرد.

ناظران سیاسی بندهای مطرح‌شده در بسته پیشنهادی آمریکایی را رسیدن اسرائیل به آرزوهای خود در زمینه محافظت از امنیت خویش می‌دانند که با نادیده گرفتن حقوق بدیهی فلسطینیان محقق خواهد شد.

به‌رغم اینکه فلسطینیان حق دارند کشوری داشته باشند که از اختیارات کاملی در سرزمین فلسطین برخوردار باشد، با این بسته‌های پیشنهادی آمریکا، اختیارات دولت فلسطین محدود خواهد شد.

برخی بر این باورند که جان کری تلاش می‌کند، با این طرح پیشنهادی، رژیم صهیونیستی را از کاخ سفید راضی نگه دارد تا اختلافات بین واشنگتن و تل‌آویو که ناشی از امضای توافقنامه هسته‌ای ژنو بین ایران و کشورهای بزرگ جهان است به حداقل برسد.

افزایش روند امتیازدهی جناح سازشکار:

فعالیت های مرموزانه آمریکا و اسرائیل با طرح های پیچیده در حالی است که جناح سازش کار فلسطینی به روند امتیاز دهی به طرف صهیونیست ادامه می دهد. آخرین اخبار حکایت از آن دارد که محمود عباس با تشکیل دولت بدون ارتش فلسطینی موافقت کرده است و از سوی دیگر در اقدامی که می تواند منجر به به رسمیت شناختن اسرائیل شود، ابومازن با در خواست "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای ایراد سخنرانی در کنیست موافقت کرد.

روزنامه "یدیعوت آحارونت" به گوشه هایی از مصاحبه "ابومازن" با رادیو صدای روسیه پرداخت. رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در این مصاحبه خاطر نشان کرد که "بنیامین نتانیاهو" از وی خواسته برای انجام سخنرانی که متنش نیز از طرف اسرائیلی نوشته شده است، به کنیست برود.

"ابومازن " در این باره گفت: این موضوع که متن سخنرانی اش را طرف صهیونیستی بنویسد، کاملا مطرود است و بلکه باید سخنرانی اش به خواست و اراده خالص طرف فلسطینی صورت بگیرد.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در عین حال این گونه وانمود کرد که هیچ وقت مانند چنین فشارهایی را از سوی طرف اسرائیلی قبول نمی کند، چرا که منجر به بحرانی شدن روند سازش می شود.

اقدامات ابومازن به همین جا نیز ختم نمی شود، بلکه در آخرین اقدام، وی توافق اردنی- صهیونیستی - فلسطینی بر سر انتقال آب از دریای سرخ به دریاچه "بحرالمیت" را به امضا رسانیده است که به اعتقاد بسیاری از صاحب نظران امضای این پروژه مشترک میان اسرائیل، اردن و تشکیلات خودگردان فلسطین، مقدمه ای برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است. گویا اقداماتی از این دست کماکان از سوی تشکیلات خودگردان ادامه خواهد یافت.

این رخدادها در حالی است که همزمان با سفر کری به سرزمین های اشغالی، اخباری در خصوص ساخت 1700 واحد مسکونی در یهودا و سامره و قدس شنیده می شود. در حالی است که کری معتقد است با هدف خارج کردن مذاکرت سازش از بحران کنونی عازم منطقه شده است، تلویزیون رژیم صهیونیستی در گزارشی اظهارات "نتانیاهو" نخست وزیر این رژیم را درباره نوع سازشی که مد نظر صهیونیست ها است، پخش کرد.

نتانیاهو گفت: "برای اینکه بین ما و همسایه های فلسطینی صلح برقرار شود، باید به حق ملت یهود اعتراف کنند. آن ها باید به سازش دائم با اسرائیل اذعان کنند یعنی خواسته های ملی خود را در بازگشت به اراضی فلسطین منتفی کنند."

نتیجه گیری:

روند ارائه طرح های مختلف آمریکایی با هدف ایجاد سازشی که منافع اسرائیل را تأمین می کند، افزایش یافته و گویا باراک اوباما قصد دارد در دو سال باقی مانده از ریاست جمهوری خود، پرونده فلسطین را نیز به نفع صهیونیست ها خاتمه دهد. این در حالی است که ابومازن در بین این طرح های پیچیده آمریکایی سرگردان مانده و امتیازات زیادی را به صهیونیست ها داده است. ابومازن تا زمانی که پشت به مقاومت کرده و بخواهد از راه های سیاسی حقوق ملت فلسطین را تأمین کند، جز امتیازدهی به طرف صهیونیستی، کار دیگری نمی تواند انجام دهد؛ امتیازاتی که مقاومت بیش از نیم قرن ملت فسطین را بر باد می دهد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات