صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۶۳۲۰۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3781 یکشنبه 24 آذرماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در مباحثات جهانى بسیار اتّفاق مى‌افتد یک حرف حقى زده می‌شود، آمریکا به دلیلى نمی‌پذیرد... یک نمونه‌اش مربوط به فعالیت‌هاى هسته‌اى و صنایع هسته‌اى است.(29/8/92)

سرمقاله

دیدار رسمی دو گروه فتنه‌گر؟!

دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو تن از حامیان فتنه 88، اعتراض شدید تعدادی از نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. ابراهیم آقامحمدی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنشی، این اقدام را ضد امنیتی دانست و تأکید کرد که مجلس در این باره از وزارت اطلاعات و خارجه توضیح خواهد خواست. وی همچنین در اعتراض به نحوه هماهنگی برای سفر این هیئت به ایران گفت: اگر قرار است هیئت پارلمانی اروپایی‌ها به تهران بیاید، باید کمیسیون امنیت ملی از جزئیات سفر آن‌ها آگاه باشد و این در حالی است که ما اطلاعی در این زمینه نداشتیم. جواد کریمی قدوسی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی نیز با اشاره به دیدار هیئت پارلمانی اروپا با دو تن از حامیان و محکومان فتنه گفت: «هیئت پارلمانی اروپا می‌تواند در جریان سفر خود، دیدارهایی را با همتایان خود و همچنین مقامات قوای سه‌گانه در ایران داشته باشد؛ اما دیدار با این دو نفر، نوعی بدعت در عرصه دیپلماسی در جمهوری اسلامی ایران است.»
این اتفاق در دو حوزه قابل بررسی است:
1- این هیئت از دیدار با دو تن از محکومان فتنه در آستانه نهم دی، روز رسوایی فتنه‌گران و در زمانی که دوباره کشورهای غربی با استفاده ابزاری از حقوق بشر در پی جوسازی علیه ایران هستند و همچنین در ایامی که اروپایی‌ها در اجرای مفاد توافق‌نامه هسته‌ای ژنو تعلل و دفع وقت می‌کنند، چه هدفی را دنبال می‌کند؟!
2- چه فرد و یا چه مجموعه‌ای چنین مجوزی را صادر کرده است؟!
مردم ایران حمایت یکپارچه و تمام‌عیار غربی‌ها از فتنه‌گران و جنایت‌های آن‌ها را در سال 88 فراموش نکرده‌اند و الآن حق دارند که بدانند چه کسانی و به چه دلیلی، امکان ملاقات دو گروه فتنه‌گر را فراهم کرده‌اند. آنچه که تأمل جدی در این باره را دوچندان می‌کند، این است که به گفته بخشایش، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، این هیئت که دو روز پیش با نسرین ستوده و جعفر پناهی، از فعالان و محکومان فتنه 88 دیدار کردند، پیش‌تر نیز قرار بود به ایران سفر داشته باشد؛ اما به دلیل پذیرفته نشدن شرط آن‌ها برای دیدار با این دو نفر، این سفر منتفی شده بود، ولی این شرط برای سفر اخیر پذیرفته شد و سفر و دیدار با  این دو نفر انجام شد. حال مردم مشتاق و نگران، منتظرند تا از زبان مسئولان بشنوند بر اساس چه اتفاق ویژه و تحول‌آفرینی، این مجوز بدون توجیه صادر شده است؟!

ترجمه

منابع اقتصادی چشمگیر ایران از توافق ژنو

گروه ترجمه ـ روزنامه هاآرتص 14 دسامبر 2013 (۲۳ آذر) در مقاله‌ای به تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداخت و نوشت: مقامات امنیتی در اسرائیل[سرزمین‌های اشغالی] گفتند که مقامات ارشد دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهورآمریکا، طی چند روز گذشته در گفت‌وگو با همتایان اسرائیلی[صهیونیست‌] خود اذعان کرده‌اند که ارزش کاهش تحریم‌های اقتصادی برای ایران بیش از آن چیزی است که در ابتدا آمریکا تصور می‌کرد. پس از توافق ژنو دولت آمریکا اعلام کرد که در ازای این توافق لغو مصادره برخی اموال، نسبتاً اندک است (شش تا هفت میلیارد دلار). برآوردهای اسرائیل بیشتر از این رقم بود (حداقل بیست میلیارد دلار). آمریکا تحریم تجارت طلا،‌ صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو و قطعات یدکی هواپیماهای غیرنظامی را لغو کرد.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گفته منابع امنیتی، «بورس ایران در حال حاضر به‌طور چشمگیری رو به رشد است و بسیاری از کشورها نیز برای از سرگیری روابط اقتصادی خود با ایران بر اساس آنچه در ژنو به توافق رسیده، صف کشیده‌اند.» این منابع متذکر شدند که تمایل چین به از سرگیری توافق‌ها، ارزشی حدود نه میلیارد دلار به‌منظور توسعه صنعت نفت ایران دارد و در عین حال، برخی شرکت‌های آلمانی به امضای قرارداد با ایران علاقه نشان داده‌اند... این موضوع با توجه به اینکه گفت‌وگوها با ایران همچنان ادامه دارد، امتیازی غیرضروری به شمار می‌رود. با وجود این، رهبران اسرائیل ظاهراً به‌دنبال کاهش نسبی لحن مناقشه‌آمیز و تند خود در برابر آمریکا هستند.

در پایان مقاله آمده است: اما همسو با تلاش‌ها به‌منظور از سرگیری هماهنگی اطلاعاتی و دیپلماتیک میان دو کشور در مورد مسئله هسته‌ای، انتظار می‌رود کشمکش‌ها میان اوباما و نتانیاهو در حوزه مهم دیگر یعنی کنگره آمریکا ادامه یابد. دولت آمریکا بسیار نگران مخالفت سناتورها و اعضای کنگره با توافق‌نامه ژنو است. میزان نگرانی دولت اوباما را می‌توان در سرمقاله روزنامه نیویورک‌تایمز در روز سه‌شنبه دید که گویی از زبان باراک اوباما سخن می‌گوید. این مقاله نسبت به ابتکارعمل سناتورها؛ کرک و منندز هشدار داده است. این سناتورها به دنبال آماده‌سازی قانون جدید تحریمی علیه ایران هستند که در واقع تکمیل‌کننده تحریم‌های بسیار مؤثر علیه ایران به شمار می‌رود. نشریه تایمز نیز هشدار داد که پیشرفت‌های به دست آمده در ژنو که مثبت‌ترین پیشرفت در روابط ایران و آمریکا به شمار می‌رود، با این ابتکارعمل‌ها در کنگره به خطر خواهد افتاد.

اخبار و تحلیل‌ها: در حال حاضر موضوع اولویت‌دار برای ایران، تحریم‌ 19 فرد و شرکت است که وزارت خزانه‌داری و وزارت‌خارجه آمریکا نام آن‌ها را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرده و با این کار موجب متزلزل شدن پایه‌های توافق‌نامه ژنو شده است. دعوای کاخ سفید با کنگره بر سر تحریم‌ها، مشکل آمریکا است. چنانچه ایران با فهرست تحریمی اخیر قاطعانه برخورد کند، تکلیف بحث تحریم‌ها در کنگره نیز خودبه‌خود روشن می‌شود.

اخبار

 تدابیر امنیتی در دانشگاه آزاد کرمان در بحبوحه یک سفر!

سفر هاشمی رفسنجانی به استان کرمان با حاشیه‌های زیادی روبه‌رو شده است. یکی از این حاشیه‌ها تعطیلی دانشگاه آزاد در روزهای پنجشنبه و جمعه است، البته این دانشگاه به خودی خود پایان هفته‌ها تعطیل بوده است؛ اما ساختمان این دانشگاه پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در اختیار واحد علوم و تحقیقات استان کرمان است که هفته گذشته دانشجویان علوم و تحقیقات واحد کرمان با خبر تعطیلی هفته آینده کلاس‌هایشان، در این بحبوحه امتحانات و جلسات پایانی کلاس‌ها و برگزاری کلاس‌های جبرانی و رفع اشکال روبه‌رو شده‌اند!

 یکی از استادان این دانشگاه در این رابطه گفت: لزومی برای تعطیلی دانشگاه وجود ندارد، ایشان می‌توانند در بخشی از دانشگاه سخنرانی خود را انجام دهند و دانشجویان نیز بر سر کلاس‌های خود به تحصیل مشغول باشند. نگرانی دوستان ایشان را از این بابت درک نمی‌کنم. امنیتی شدن فضای دانشگاه‌ها پس از چهار سال و بعد از حوادث سال 88 برای اولین بار است که رخ می‌دهد و این اصلاً مناسب نیست.

 یکی از دانشجویان نیز گفت: برای چه باید درِ کلاس‌ها و دانشکده‌ها پلمب شود؟ مگر چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اینهمه شخصیت به دانشگاه آزاد آمدند و در تالارهای مختلف این دانشگاه سخنرانی کردند و رفتند، مگر چه اتفاقی افتاد؟ وی گفت: خبر تعطیلی دانشگاه و امنیتی شدن فضای آن برای حضور هاشمی نه‌تنها کمکی به دانشگاه و مردم کرمان نخواهد کرد، بلکه تنها باعث افزایش اختلافات و متشنج شدن فضای دانشگاه خواهد شد.

 همچنین شنیده شده است دانشگاه‌ها برای حضور در سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی،  فراخوان ثبت‌نام داده‌اند و دیدار او  نیز همانند دیدار رئیس‌جمهور با دانشجویان، گزینشی و موردی خواهد بود.

اخبار کوتاه     

 *خبرگزاری دولتی ایرنا در اقدامی عجیب و قابل‌تأمل، از قول یک کارشناس حقوق بین‌الملل، اقدام جدید آمریکا مبنی بر افزودن اسامی افراد و شرکت‌های جدید به فهرست تحریم‌ها علیه ایران را از نظر حقوقی، مخالف توافق‌نامه ژنو ندانست! و گفت: این اقدام نه از نظر مفاد و نه از نظر روح، نقض توافق‌نامه ژنو نیست. البته وی در ادامه و در عین حال گفت: البته یکی از قواعد حقوق بین‌الملل، اجرای حسن‌نیت توافقات و انجام مذاکره میان دولت‌ها و حفظ جو همکاری و تعادل است که بر این اساس، این انتقاد همچنان به دولت آمریکا وارد است.

*به گزارش پایگاه خبری الحدث نیوز، برخی منابع خبری اعلام کردند که «بندر بن‌سلطان» رئیس دستگاه امنیتی عربستان، طی توافقی محرمانه با آمریکا، قصد دارد تا با کنار زدن ملک عبدالله، پادشاه عربستان، برادر خود سلمان‌بن سلطان را به‌عنوان پادشاه جدید معرفی کند. گفتنی است سلمان بن‌سلطان مدت زیادی را در آمریکا به سر برده و روابط بسیار خوبی با مقامات آمریکایی دارد.

* به گزارش پایگاه اینترنتی «سوریا الان» ارتش سوریه طی یک عملیات پاکسازی، با حمایت یگان‌هایی از نیروهای دفاع ملی در شهرک کارگری عدرا بیست‌ودو تبعه سعودی و دو تن از فرماندهان آنان را کشت. این اقدام در پی یورش اخیر گروه‌های مسلح وابسته به جبهه النصره و جیش‌الاسلام وابسته به القاعده به این شهرک و کشته شدن پنجاه غیر‌نظامی صورت گرفت.

* روزنامه جمهوری اسلامی نزدیک به آقای هاشمی رفسنجانی در سرمقاله جدید خود با عنوان «دوصد گفته» با انتقاد از وعده دادن‌های دولت نوشت: یکی از ویژگی‌های دولت «اعتدال» باید این باشد که در وعده دادن‌ها نیز معتدل باشد؛ مسئولان دولتی کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند، تلاش آن‌ها بر این باشد که مردم را با واقعیت‌ها آشنا و مأنوس کنند و طوری حرف نزنند که مردم بی‌جهت احساس طلبکاری کنند. این روزها حتی بسیاری از دوستان و طرفداران و حامیان دولت یازدهم می‌گویند این دولت در پاره‌ای موارد از جمله انتصابات و کوتاهی در بهره‌مند شدن از مشورت‌ صاحب‌نظران، از مرز اعتدال خارج شده است. این آفت، در زیاد حرف زدن و بسیار وعده دادن نیز به سراغ دولتمردان کنونی آمده و آن‌ها را از مرز اعتدال خارج ساخته است. هاشمی رفسنجانی به‌تازگی از شرکت نکردن آقای روحانی در جلسات مجمع تشخیص مصلحت انتقاد کرده بود.

* به‌تازگی برخی پایگاه‌های اینترنتی تصویر یک مجری برنامه کودک را منتشر کردند که لباس تنش بدن نماست! این خانم که در برنامه کودک «سرزمین دونه‌ها» شبکه دو مجری است، در برنامه‌ای که در حال اجرای آن است، مشخص است که لباس آستین کوتاه به تن دارد و بازوی لخت او در فاصله بین زیر پیراهن تا آستینش کاملاً مشخص است.

* پس از شیطنت اخیر آمریکایی‌ها در تحریم جدید علیه ایران که اعتراض بسیاری را در داخل و خارج به همراه داشت(!)، یکی از پایگاه‌های اصلاح‌طلب در حرکتی تأمل برانگیز، گزیده‌ای از سخنان منتشر نشده آقای هاشمی رفسنجانی در دیدار با دانشجویان را به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وی منتشر کرد. این پایگاه از قول هاشمی چنین تیتر زد: «می‌خواهند توافق ژنو را بر هم بزنند» و در ادامه نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی ضمن بیان اینکه مردم نخواهند گذاشت تندروها امید به‌وجود آمده در کشور را از بین ببرند، تأکید کرد: افراطی‌ها در ایران و آمریکا یک هدف مشترک دارند: برهم زدن توافق ژنو!

هفته پژوهش و فناوری گرامی باد

پیک پژوهشگاه: فردا دوشنبه 25 آذرماه همایش بزرگداشت روز پژوهش و تجلیل از پژوهشگران برتر  در سالن ولایت ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار می‌گردد. در این همایش، آیت‌الله کعبی، از اعضای شورای مدیریت حوزه علمیه قم، سخنرانی خواهند  داشت و از جدیدترین  محصولات پژوهشی و طرح‌های نرم‌افزاری  پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) رونمایی خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات