تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۲:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۳۳۳۵
اظهارنظر عضو كميسيون امنيت ملي مجلس درباره تسخير چند ساعته سفارت انگليس:

عده‌اي جوگير شدند و از ديوار سفارت بالا رفتند

روح‌الله سپندارند - مقدمه: گروه سياسي ـ روز سه‌شنبه و با توجه به فراخوان قبلي، عده‌اي از دانشجويان در نخستين سالگرد شهادت دكتر مجيد شهرياري استاد فيزيك هسته‌اي دانشگاه شهيد بهشتي، در مقابل سفارت انگليس در تهران تجمع كردند و خواستار سرعت بخشيدن در اخراج سفير انگليس از كشور شدند. در ادامه اين تجمع، افراد حاضر در تجمع اقدام به تسخير سفارت انگليس كردند. از ديوار سفارت بالا رفتند، پرچم انگليس را پايين آوردند و وارد سفارت شدند. براساس قوانين بين‌المللي و كنوانسيون ژنو دولت ايران موظف به حفاظت از جان كاركنان سفارت است. تسخيركنندگان در بيانيه خود اعلام كردند: تسخير سفارت انگلستان توسط دانشجويان انقلابي صورت گرفته و اين اقدام به دستور هيچ ارگان يا نهادي نبوده و دانشجويان به صورت خودجوش دست به تسخير سفارت انگليس در تهران زدند. وزارت امور خارجه ايران از «رفتارهاي غير قابل قبول معدودي از معترضان» ابراز تاسف كرده و گفته است كه ايران قوانين و مقررات بين‌المللي و مصونيت اماكن ديپلماتيك را محترم مي‌داند. با اين حال مقامات بسياري از كشورها نظير آمريكا، انگليس، كانادا، فرانسه و اتحاديه اروپا اين اقدام را محكوم كردند. همچنين شوراي امنيت در بيانيه‌اي با توافق هر 15 كشور عضو ـ از جمله چين و روسيه ـ حمله به سفارت بريتانيا در تهران را محكوم كرده است. براي بررسي ريشه‌هاي اين اقدام و پيامدهايي كه مي‌تواند براي ايران به دنبال داشته باشد، گفت‌وگويي با محمد كرمي‌راد نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي و دبير كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي داشتيم.

* اقدام روز سه‌شنبه تجمع‌كنندگان مقابل سفارت انگليس در ورود به ساختمان سفارت اين كشور را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

** به دنبال سياست‌هاي خصمانه دولت انگليس و موضع‌گيري‌هاي علني عليه نظام جمهوري اسلامي، طبيعتا خانه ملت بعد از اين كه طرحي را با قاطعيت براي كاهش روابط با انگليس تصويب كرد، شاهد زياده‌طلبي‌هاي دولت انگليس هم بوديم و متعاقب آن رجزخواني‌ها و تهديدهايي نيز عليه نظام جمهوري اسلامي ايران از سوي مقامات انگليس مطرح شد، طبيعي بود كه اين عملكرد بريتانيا از سوي عده‌اي از دانشجويان با چنين واكنشي روبه‌رو شود.

اين عده در ابتدا قصد تحصن و اعتراض به سياست‌هاي خصمانه دولت انگليس عليه ايران داشتند و بعد بروز هيجانات و احساسات باعث ورود آنها به داخل سفارت شد و اين حركت نشان از خشم و نفرت مردم مخصوصا دانشجويان عليه دولت انگليس داشت.

* اين اقدام از نظر قوانين بين‌المللي چگونه ارزيابي مي‌شود؟

** ممكن است به لحاظ حقوقي و عرف بين‌الملل ورود به سفارتخانه‌ها خلاف مقررات بين‌المللي باشد اما صرفنظر از اين كه نيروي انتظامي با عده‌اي برخورد كرد و تعدادي را هم شناسايي و بازداشت كردند اما اين اقدام نشان از خشم خودجوش مردمي عليه دولت انگليس است؛ دولتي كه در يك صف‌بندي با آمريكا و رژيم صهيونيستي و فرانسه اعلام جنگ رسمي عليه جمهوري اسلامي داشته است.

* از نظر عرف بين‌المللي اين اقدام چه پيامي را مي‌تواند داشته باشد؟

** اين مسئله ايستادگي ملت ما در مقابل تهديدها و زياده‌خواهي آنها است. طبيعي است كه رنگ و بوي اين حركت مردمي به نوعي، رنگ و بوي دفاع از جمهوري اسلامي در طي هشت سال دفاع مقدس است.

* با توجه به اين كه شما خودتان اشاره داشتيد كه اين حركت خلاف عرف و مقررات بين‌المللي محسوب مي‌شود، به نظر شما اين اقدام چه پيامدي را به دنبال دارد؟

** از لحاظ عرف بين‌المللي، سازمان ملل كدام كارش قابل توجيه است، كه وقتي قطعنامه‌اي عليه رژيم صهيونيستي تصويب شده است با فشار آمريكا و لابي صهيونيسم آن قطعنامه وتو مي‌شود. سازمان ملل چه اقدامي در جهت وظيفه اصلي خودش كه همانا فلسفه وجودي‌اش دفاع از كشورهاي مختلف دنيا است، انجام مي‌دهد؟ در حال حاضر سازمان ملل تحت سلطه چند قدرت عضو دايم سازمان ملل قرار دارد. من تصور مي‌كنم در مقابل اين همه خباثت و كينه‌ورزي دولت انگليس لازم بود براي يك ساعت هم كه شده يك تودهني مردمي به آنها زده بشود، صرف نظر از اين كه دولتمردان نظام ممكن است اين حركت را محكوم كنند.

* اين مسئله كه بسياري از كشورها خودشان به قوانين بين‌المللي پايبند نيستند شايد توجيه درستي براي اين اقدام در تسخير سفارت انگليس نباشد، ايران به هر حال به قوانين بين‌المللي متعهد شده است و اين حركت خلاف قوانين محسوب مي‌شود؛ آيا اين حركت پذيرفته شده است؟

** وقتي از قوانين بين‌الملل ياد مي‌كنيم بايد يك ضمانت اجرايي هم براي آن تعريف شده باشد. كدام يك از قوانين بين‌المللي ضمانت اجرايي دارد كه ما بخواهيم از اجرا شدن آن از سوي كشورهاي ديگر سخن بگوييم. ناكارآمدي سازمان ملل به طور كل مشهود است، حال شوراي امنيت اين اقدام را محكوم كند. چه پيامد بدتري از اين مي‌تواند داشته باشد كه اين كشورها در يك صف‌بندي منسجم در مقابل نظام جمهوري اسلامي ايستاده‌اند و به همين علت مردم و دانشجويان دست به چنين اقدامي زدند.

* آيا سيستم‌هاي نظامي و اطلاعاتي ما نمي‌توانستند امكان چنين اقدامي از سوي تجمع‌كنندگان را پيش‌بيني كنند و مانع ورود اين افراد به داخل سفارت انگليس بشوند؟

** به نظر من اين‌گونه نبوده است كه قابل پيش‌بيني باشد؛ نيروهاي امنيتي ما اين قضيه را پيش‌بيني نكرده بودند. چون قرار بر تحصن بوده و هيچ قصدي براي ورود به سفارت از قبل وجود نداشته است. بايد منتظر بمانيم تا واكنش‌هاي مسئولان امنيتي و انتظامي را شاهد باشيم. البته بايد بگوييم خشم و ناراحتي مردم نيز، خشمي به جا است.

* به هر حال آيا نيروي انتظامي نمي‌توانست با كساني كه قصد ورود به سفارت را داشتند، مقابله كند و اجازه ورود به آنها را ندهد، يا اين كه مسئله ديگري پشت پرده اين حركت بوده است؟

** نه چنين امري بعيد است و اين كه ممكن است اين حركت با چراغ سبزهايي صورت گرفته باشد اصلا توجيه‌پذير نيست. حركت روز سه‌شنبه كاملا احساسي و ناشي از خشم متحصنين بوده است و عده‌اي آنجا خشمگين و برخي نيز جوگير شدند و از ديوار سفارت بالا رفتند. عده‌اي از آنها به دليل مقاومت پليس زخمي شدند و تعدادي از آنها هم بازداشت شدند و همين امر نشان مي‌دهد كه نيروي انتظامي تا جايي كه ممكن بود با اقدام آنها مقابله كرده است.

* فكر مي‌كنيد واكنش مجامع بين‌المللي در برابر اين اقدام چه خواهد بود؟

** البته شوراي امنيت كه اين اقدام را محكوم كرد، آقاي اوباما و ديگر سران همپيمانش موضع خود را مطرح كردند، بالاتر از اين ديگر چه چيزي ممكن است. مثلا ممكن است اتحاديه اروپا تصميم بر آن بگيرد كه سفراي خود را از ايران فرا خواند. اين اتفاق هم ممكن است بيفتد. به اعتقاد من اين كشورها براي ايران شمشير را از رو بسته‌اند. بالاتر از سياهي كه رنگي نيست.

* يعني فكر مي‌كنيد كه ممكن است اين اقدام عملي شود؟

** البته من بعيد مي‌دانم كه همه كشورهاي اروپايي دست به چنين اقدامي بزنند، مثلا در موضع‌گيري اخير انگليس در تحريم ايران، شاهد مخالفت آلمان و ايتاليا بوديم.

* اما فكر نمي‌كنيد همين اقدام در اشغال سفارت انگليس كه برخلاف عرف و قوانين بين‌المللي بود، موجب همراهي ديگر كشورها در تحريم و محكوميت ايران شود؟

** به نظر من كشورهاي اروپايي بايد نسبت به خشم ملت ايران در برابر تهديدها آگاه باشند و بايد بدانند كه نمي‌توانند هيچ تعرضي به اين انقلاب داشته باشند. البته غربي‌ها به اين نتيجه رسيدند كه منافعشان در درازمدت كاملا به خطر افتاده است. ما تمام تحريم‌ها را تاكنون دور زديم و پيشرفت‌هاي زيادي هم داشتيم، ما همواره شاهد سياست‌هاي خصمانه اين كشورها نسبت به ايران بوديم. طبيعي است كه ممكن است قطعنامه ديگري عليه ايران صادر كنند؛ همان‌گونه كه تا به حال چهار قطعنامه صادر شده است، پنجمين قطعنامه هم نمي‌تواند تاثيري داشته باشد.

* بنابراين آيا فكر نمي‌كنيد اقدام اين افراد در تسخير سفارت انگليس، فضاي گفت‌وگو براي ايران با كشورهاي ديگر را مي‌بندد؟

** مگر مواضع انگليس و رژيم صهيونيستي و آمريكا تغييري كرده بود كه امكان گفت‌وگو را فراهم آورده باشند.

* ولي فكر نمي‌كنيد اين اقدام مي‌تواند اجماع بين‌المللي براي بسته شدن فضاي هرگونه گفت‌وگو با ايران را شكل دهد؟

** به نظر من اين اقدام از سوي دانشجويان و به صورت خودجوش و مردمي بوده است تا تلنگري به انگليس باشد و به ديگر كشورها كه اگر بخواهند نسبت به ملت بزرگ ايران، بيش‌تر از اين كينه‌توزانه عمل كنند، ملت در مقابل تمام اقدامات خصمانه آنها خواهد ايستاد.

* بنابراين مي‌توان گفت كه دستگاه ديپلماسي كشور با اين اقدام مخالف بوده است؟

** برخي از مسئولان طبيعتا با اين اقدام موافق نبودند و نيستند و به طور رسمي هم مخالفت كردند. شوراي عالي امنيت ملي براي مثال به طور رسمي نظرش نسبت به اين اقدام منفي بود و اعلام كرد كه نبايد اين حركت صورت مي‌گرفت. حركت روز سه‌شنبه ناشي از ناراحتي عده‌اي از مردم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات