صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۶۳۴۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3788 چهارشنبه 4 دی‌ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) (وقتی غربی‌ها) بدتر از ما لجاجت می‌کنند بر سر ارزش‌هاى فرهنگى خودشان که در واقع ضدارزش هم هست، ما چرا بر سرِ فرهنگ خودمان پافشارى نکنیم؟(19/9/92)

سرمقاله

حمله و جنایت برای ارزیابی و پیشگیری

روز گذشته هواپیماهای رژیم صهیونیستی در واکنش به کشته شدن یک صهیونیست در مناطق مرزی غزه، شرق منطقه «المغازی»، دو مرکز نظامی وابسته به حماس در خان‌یونس و البریج و مرکز وابسته به گردان‌های «القدس» جناح نظامی جنبش جهاد اسلامی در غرب «دیر البلح» را هدف قرار دادند که یک کشته و چند مجروح برجای گذاشت. واکنش تند و نظامی رژیم صهیونیستی به کشته شدن صهیونیست‌ها، مسئله جدیدی نیست و این رژیم نامشروع برای زهر چشم گرفتن و مرعوب کردن فلسطینی‌ها و از بین بردن جرئت و جسارت‌شان برای دست زدن به عملیات نظامی، همیشه برخوردی بسیار شدید و وحشیانه با فلسطینی‌ها داشته است. در حادثه اخیر باید دو نکته را به این رویه ددمنشانه افزود:

 1- ارزیابی انگیزه و توان گروه‌های مقاومت برای پاسخگویی؛ یکی از پیامدهای منفی جنگ داخلی در سوریه، دور ساختن حماس و برخی کشورهای عربی از سوریه و محور مقاومت بوده است. در این میان، حماس بیشترین آسیب را دید؛ زیرا کشورهای عربی که با سوریه دشمنی کردند و حماس را به دوری از سوریه واداشتند، هیچ‌گاه مانند سوریه در مقابله با رژیم صهیونیستی، حامی حماس نبودند و در مواردی هم علیه حماس با صهیونیست‌ها همکاری داشته‌اند. صهیونیست‌ها با‌ آگاهی از تضعیف حماس به سبب اختلاف با سوریه و دور شدن از آن درصدد هستند با اقدامات تحریک‌آمیز، انگیزه و توان پاسخ حماس و سایر گروه‌های مقاومت به ددمنشی‌هایش را بسنجند.

2- پیشگیری از انتفاضه سوم؛ چندی است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی نسبت به شکل‌گیری انتفاضه سوم فلسطینی‌ها هشدار می‌دهند. آن‌ها معتقدند رفتار خودسرانه و خشونت‌آمیز یهودیان افراطی علیه فلسطینی‌ها و خسارت زدن به اموال‌شان به‌تدریج می‌تواند به یک کشتار و قتل‌عام گسترده تبدیل شود که در این صورت، مردم فلسطین از لاک صبر و دفاع خارج می‌شوند و انتفاضه سوم را‌ آغاز می‌کنند. احتمالاً به‌زعم مقامات صهیونیست‌، نشان دادن چنگ و دندان با کمک حملات وحشیانه نظامی و ایجاد رعب و وحشت تا مدتی می‌‌تواند مانع شکل‌گیری انتفاضه سوم شود.

ترجمه

وابستگی رونق اقتصادی امارات به تجارت با ایران

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 25 دسامبر 2013 (4 دی) در مقاله‌ای به روابط تجاری ایران و امارات متحده عربی پرداخت و نوشت: انتقال دریایی کالاها میان ایران و دوبی پس از کاهشی شدید که از سال 2012 آغاز شد، بار دیگر رو به فزونی است و این موضوع، نشان‌دهنده اقدام متوازن‌کننده امارات متحده عربی در حفظ روابط تجاری مهم و رضایت متحدان غربی آن است. ترکیبی از عوامل اقتصادی در ایران که به تحریم‌های بین‌المللی شدید بازمی‌گردد، به کاهش تجارت ایران با امارات متحده عربی از 24 میلیارد دلار به 15 میلیارد دلار در سال گذشته منجر شد. مطابق آمار منتشر شده بخش گمرکات ایران، در ماه نوامبر امارات متحده عربی همچنان منبع اصلی واردات ایران به شمار می‌رود که امسال درست بیش از بیست درصد کل واردات ایران را پس از چین و هند تشکیل می‌داد. تقریباً نیمی از واردات ایران، از سه کشور چین، هند و امارات متحده عربی صورت می‌گیرد.

در ادامه مقاله آمده است: مطابق گزارش اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات متحده عربی، تجارت کلی امسال به حدود 10 میلیارد دلار می‌رسد. این حوزه مهم تجاری در حال رونق است و پول ملی ایران به ثبات بیشتری می‌رسد که در واقع نتیجه پیشرفت دیپلماتیک میان ایران و قدرت‌های بزرگ است که به توافق هسته‌ای ژنو منجر شد. احمد حاجیان، یکی از حدود چهل هزار فعال در بخش حمل‌ونقل دریایی کالا میان ایران و بنادر خلیج‌فارس می‌گوید: «از زمان انتخاب حسن روحانی، شرایط ما بهتر شده است و معتقدیم که بهبود این شرایط ادامه خواهد یافت.» این وضعیت سبب می‌شود به‌ویژه پس از تحریم‌های شدید سال 2011، دسترسی به کالاهایی که قبلاً ایرانی‌ها نمی‌توانستند بخرند، بیشتر شود. مطابق استانداردهای بین‌المللی، این نوع تجارت، قاچاق محسوب می‌شود. برخی از کالاها قاچاق به‌شمار می‌روند؛ اما دو کشور این فعالیت را تحمل می‌کنند و آن را به‌عنوان منبع مهم حیات تجاری مهم تلقی می‌کنند.

در پایان مقاله آمده است: تجارت دریایی ایران و دوبی سالانه بیش از یک میلیون تن کالاست که 2800 کشتی ایرانی آن را حمل‌ونقل می‌کنند. اگرچه امارات متحده عربی علناً حامی سیاست‌های آمریکا در قبال ایران است، اما همواره روابط مثبت تجاری را حفظ کرده است که این موضوع با وجود مناقشه طولانی‌مدت امارات در مورد سه جزیره خلیج‌فارس ادامه داشته است. لودمیلا یامالووا، عضو مدیریت شرکتی حقوقی در دوبی و تحلیل‌گر تجاری، می‌گوید: «مقامات (امارات) روشی هوشمندانه برای مقابله با این مسائل ژئوپلیتیک که هر از چند گاهی به وجود می‌آید، طراحی کرده‌اند و فرمولی برای دلجویی از غرب و در عین حال، ادامه رابطه با همسایه خود یافته‌اند... تجارت ایران و امارات به لحاظ تاریخی بسیار مهم است... حتی با تنش‌های سیاسی که طی سال‌های اخیر افزایش یافته، اهمیت پیوندهای میان دو کشور را نمی‌توان نادیده گرفت.» سفر جان کری، وزیر خارجه آمریکا و نیز سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به امارات متحده عربی و بحث‌های آن‌ها در مورد نگرانی‌های مشترک با مقامات اماراتی، نشان‌دهنده اهمیت راهبردی این کشور خلیج‌فارس برای آمریکا و ایران است. از زمان به قدرت رسیدن حسن روحانی‌، رئیس‌جمهور ایران، در ماه آگوست، ارزش ریال حدود پانزده درصد افزایش یافته است. غلامرضا شیرازی که در حمل‌ونقل دریایی به شهر بندری بوشهر فعال است، می‌گوید:‌ «کار ما برای اقتصاد دوبی بسیار مهم است و این اهمیت سال‌ها وجود داشته است. آن‌ها این موضوع را می‌دانند و ما نیز چنین نگاهی داریم.»    

اخبار

بازگشت دانشجویان فتنه‌گر با مجوز وزارت علوم!

 پنهان‌کاری مسئولان وزارت علوم در انتشار اسامی افرادی که دوباره به دانشگاه‌ها بازگشتند، سبب شد تا آمار دقیقی از این افراد در دست نباشد، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد متأسفانه مسئولان وزارت علوم بدون در نظر گرفتن سوابق عملکرد دانشجویان محروم از تحصیل، افرادی را پذیرش کردند که عناد و دشمنی آن‌ها بارز و آشکار است. در ادامه به اسامی برخی از دانشجویان اصلی فتنه اشاره می‌شود:

 فواد.ش: دانشجوی دانشگاه تهران، چپ افراطی که با اکثر دانشجویان چپ دانشگاه‌های تهران و امیرکبیر در ارتباط بود؛ سردبیر نشریه مارکسیستی «نسل سوم»؛ همکاری با احزاب کمونیستی خارج کشور و انتشار مقاله و گزارش‌های خبری در پایگاه‌های کمونیستی؛ انتشار جزوه‌های آموزشی سوسیالیسم. وی همچنین سابقه زندان به دلیل ارتباط نامشروع دارد.

 بزرگمهر ب: از مرتبطان با عوامل بیگانه در خارج از کشور است.

افشین ح: دارای سابقه بازداشت و حضور در اغتشاشات روز عاشورای سال 88 و تجمع و تبانی علیه نظم دانشگاه است.

حامد م: فعال سیاسی و مرتبط با انجمن منحله دانشگاه امیرکبیر و عامل ایجاد بی‌نظمی در دانشگاه است.

روزبه آ: دانشجوی چپ؛ وی سابقه نگارش مقالات کمونیستی دارد و از عوامل ایجاد نا‌آرامی و بی‌نظمی در دانشگاه است.

عابد ت: دانشجوی چپ افراطی دانشگاه امیرکبیر که سابقه زندان دارد. وی با جریان‌های مارکسیستی خارج از کشور ارتباط داشت و با رهبر این جریان در برپایی تجمعات اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر نقش مؤثری ایفا کرد. نامبرده همچنین در تجمعات خارج دانشگاه از جمله اعتراضات کارگران شرکت واحد و... حضوری فعال داشت.

بابک ز: عضو انجمن منحله امیرکبیر است. وی در نشریات دانشجویی مسئله‌دار فعالیت داشته و در تجمعات اعتراضی در دانشگاه امیرکبیر حضوری فعال و نقشی مؤثر داشته است. نامبرده در شرب خمر و مصرف و توزیع قرص‌های روانگردان سابقه دارد. گفتنی است وی در تجمع غیر قانونی 16 آذر سال جاری که در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، حضور داشته و در تحریک و خط‌دهی دانشجویان نقش مؤثری داشته است.

 احسان‌الدین م: فعال فتنه 88؛ حضور در اغتشاشات روز عاشورای 88، 25 خرداد، روز قدس، درگیری‌های دانشگاه امیرکبیر و ارسال پیامک برای تحریک دیگران برای حضور در اغتشاشات.

روزبه م: از دانشجویان چپ سردبیر نشریه توقیف شده «آلترناتیو» (‌مروج تفکرات چپ) بوده است.

 امین م: دانشجوی دانشگاه شریف، شرکت در تجمع غیرقانونی 25 بهمن 89، اخلال در نظم و آسایش عمومی، حضور در تجمعات غیرقانونی 16 آذر سال 88 در دانشگاه شریف، حضور در تجمعات اعتراضی در دانشگاه و ایجاد درگیری، شعاردهی علیه نظام در 24 بهمن سال 89 به دعوت سران فتنه و ارتباط با عوامل بیگانه از سوابق وی است.

اخبار کوتاه  

* «فاطمه اختصاری» و «مهدی موسوی» دو تن از غزل‌سرایان پست‌مدرن، امروز بازداشت شدند. این دو در چند آلبوم با شاهین نجفی، خواننده هتاک به‌عنوان ترانه‌سرا همکاری داشته‌اند. اختصاری، سابقه سردبیری نشریه تخصصی غزل پست‌مدرن با عنوان «همین فردا بود» را در کارنامه خود دارد و از مهدی موسوی نیز به عنوان بنیان‌گذار غزل‌های پست‌مدرن ایرانی یاد می‌شود. اختصاری در سال ۱۳۹۱ در جریان بازی ایران - کره جنوبی در ورزشگاه آزادی با لباس پسرانه حضور داشت که این مسئله با واکنش‌های متعددی مواجه شد. پس از آنکه وبگاه‌‌های این دو نفر در حوادث سال 88 مسدود شد، آن‌ها یک حلقه خاص ادبی در کرج برپا کردند!

* شبکه تروریستی القاعده با صدور بیانیه‌ای رسمی، از تلاش این شبکه برای ترور سردار حاج قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی ایران خبر داد! پایگاه خبری LHV نوشت: القاعده در بیانیه خود مدعی شده که دو تن از نیروهای این شبکه برای انجام مأموریت ترور سردار سلیمانی، راهی ایران شده‌اند. شبکه تروریستی القاعده همچنین افزوده است: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، فرمانده سپاه قدس ایران را از طریق تیراندازی ترور نخواهیم کرد، بلکه قصد داریم از طریق یک عملیات انتحاری او را به قتل برسانیم!

* «احمد الشریفی» یک کارشناس مسائل امنیتی و راهبردی عراق، گفت: گروه تروریستی داعش از خودروهای زرهی سابق منافقین که توانایی حمل و پرتاب موشک را دارد، استفاده می‌کنند. وی افزود: این به معنای وجود هماهنگی سطح بالا برای استفاده از ابزارهای یکدیگر است و در حال حاضر، توپ‌های متوسط منافقین و خودروهایی که توپ‌ها را جابه‌جا می‌کنند، در اختیار داعش است!

پیک پژوهشگاه: رئیس و پژوهشگران پژوهشکده علوم اسلامی امام صادق(ع) با حضرت آیت­الله مکارم شیرازی دیدار کردند. در این دیدار ابتدا رئیس پژوهشکده، گزارشی از فعالیت‌ها و دستاورهای پژوهشکده ارائه داد. آیت­الله مکارم شیرازی ضمن تقدیر از فعالیت‌های انجام شده پژوهشکده، خواستار تلاش هر چه بیشتر برای اطلاع‌رسانی از برنامه‌ها و محصولات این پژوهشکده به آحاد جامعه شد.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات