صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۴  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۰۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3792 چهارشنبه 11 دی ماه 1392

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درس امام رضا (علیه‌السلام) به همه ما این است که اى مسلمان! از مبارزه خسته نشو. نخواب چون دشمن همیشه بیدار است. (۶۳/۰۹/۰۳)

سرمقاله

عقب‌نشینی مخالفان حکومت سوریه

جورج صبرا، رئیس‌ شورای ملی مخالفان سوریه، روز گذشته به شبکه «ال‌بی‌سی‌‌آی» لبنان گفت: کناره‌گیری رئیس‌جمهور اسد پیش‌شرط نیست؛ اما چیزی است که در نشست «ژنو1» مورد توافق قرار گرفت. با این حال، وی گفت هنوز برای نشست صلح سوریه در ژنو به جمع‌بندی نهایی نرسیده است و این در حالی است که شیخ تمیم بن‌حمد، امیر قطر از جماعت اخوان‌المسلمین در سوریه خواست در نشست ژنو2 حضور داشته باشند تا ائتلاف مخالفان سوریه که با مشکلات داخلی روبه‌رو است، از هم پاشیده نشود. وی همچنین گفت: اکنون پس از تحولاتی که در مصر روی داد و اسلام میانه‌رو در مصر سرنگون شد، آمریکایی‌ها نیز با تغییر موضع و اطمینان از شکست پروژه اخوان‌المسلمین، به ادامه نظام اسد یقین پیدا کرده‌اند.
چنین اظهاراتی در آستانه نشست ژنو2 حاکی از آن است که بخشی از مخالفان حکومت سوریه، پس از نزدیک به سه سال، با شناخت واقعیات میدانی کشور سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که نه اینکه توان سرنگونی این حکومت را ندارند، بلکه در آینده نزدیک، شکست کامل می‌خورند و در حال حاضر، یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های آن‌ها این است که اگر این غائله با شکست کامل مخالفان به پایان برسد، چه سرنوشتی در انتظار مخالفانی است که رفتار آن‌ها نشان داده وقتی سلاح در دست دارند و احساس آزادی عمل‌ می‌کنند، از هر حیوانی پست‌تر و وحشی‌تر هستند و تمام ارزش‌های اولیه انسانی را زیرپا می‌گذارند و پیوسته به جنایات بیشتر و فجیع‌تر می‌اندیشند. این دغدغه بسیار اهمیت دارد و قابل‌تأمل است و غائله سوریه با این دغدغه، سرفصل جدیدی پیدا می‌کند که به نفع سوریه تمام خواهد شد.

ترجمه

تغییر عمق راهبردی در ایران!

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی تینک‌پراگرس 1 ژانویه 2014 (11 دی) در مقاله‌ای به برآورد اطلاعاتی رژیم صهیونیستی از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: گزارشی جدید در مورد برآورد اطلاعاتی اخیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نشان می‌دهد که سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل با اظهارنظرهای عمومی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در مورد رهبران کنونی ایران مخالف است. از زمان انتخاب حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، نتانیاهو بارها گفته است که میان حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد، تفاوتی واقعی وجود ندارد و رویکرد آشتی‌جویانه روحانی در قبال جامعه بین‌الملل، تنها فریبی از سوی رژیم ایران است. نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در ماه اکتبر گفت که «روحانی شبیه احمدی‌نژاد نیست... اما هنگامی که بحث به برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران می‌رسد، تنها تفاوت میان آن‌ها این است که احمدی‌نژاد گرگی در لباس گرگ بود؛ اما روحانی گرگی در لباس گوسفند است... این ترفند و حقه است.»

در ادامه مقاله آمده است: هاآرتص در ماه سپتامبر گزارش داد که در آستانه سفر نتانیاهو به نیویورک برای سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، سرلشکر آویو کوچاوی، رئیس سرویس اطلاعات نظامی، برآوردی اطلاعاتی به وی ارائه داد که بیان می‌کرد در ایران تغییر راهبردی عمیقی صورت گرفته که پیروزی روحانی در انتخابات ماه ژوئن بیانگر این موضوع است. اوایل ماه جاری آقای کوچاوی در مراسمی برای اعطای جوایز به افسران اطلاعاتی با اندیشه خلاق، به‌عنوان رئیس مراسم شرکت کرد. مطابق گزارش رادیو اسرائیل، گروهی از افسران بخش پژوهش که «تغییر در ایران را شناسایی کردند»، درجه ویژه تقدیر از آقای کوچاوی دریافت کردند. به‌طور رسمی شخصیت‌های ارشد اسرائیلی مانند نتانیاهو، موشه یعلون، وزیر دفاع و اویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل تغییر در ایران را تأیید نمی‌کنند و می‌گویند که رویکرد روحانی تنها نقابی است که رژیم ایران به‌منظور رهایی از تحریم‌های بین‌الملل بر صورت زده است. مشخص است که سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل بدون لحظه‌ای چشم‌پوشی از خطرات پروژه هسته‌ای ایران و حمایت این کشور از تروریسم، به‌گونه‌ای دیگر می‌‌اندیشد.

در پایان مقاله آمده است: مایکل اورن، سفیر سابق اسرائیل در آمریکا، در مصاحبه‌ای جدید با تایمز آو ایزرئیل تأکید کرد که جامعه اطلاعاتی اسرائیل از اظهارات نتانیاهو از حمایت می‌کند. اورن می‌گوید: «نتانیاهو صبح از خواب بیدار نمی‌شود و هوس کند این سیاست‌ها را برگزیند... وی با جامعه بسیار بزرگ کارشناسان اطلاعاتی از موساد و اطلاعات نظامی مشورت می‌کند. آن‌ها اساساً از شواهد و مدارک مشابه برای حمایت و تأیید این موضوع استفاده می‌کنند. این مسئولیت وی به‌عنوان نخست‌وزیر است.» می‌دانیم که مئیر داگان، رئیس سابق موساد نیز با برآورد نتانیاهو اختلاف جدی داشت. مطابق گزارش هارل، این موضوع ظاهراً در مورد سرویس اطلاعات نظامی اسرائیل نیز صدق می‌کند و این سرویس به لحاظ برآورد اطلاعاتی در مورد ایران با نتانیاهو اختلاف نظر دارد.       

اخبار و تحلیل‌ها: بسته بودن پنجره‌های تحولات در ایران براوردهای مقامات رژیم صهیونیستی را با مشکل جدی بلاتکلیفی مواجه کرده است. آن‌ها همان‌طور که تحلیل درستی از صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم هم نداشتند، از وضعیت سیاسی اجتماعی ایران پس از این انتخابات نیز تحلیل درستی ندارند. شاید آن‌ها به ظواهر سیاسی اجتماعی ایران دسترسی مناسبی داشته باشند؛ امااز عمق و منطق تحولات مهم در ایران بی‌خبرند و برای همین است که دیدگاه‌هایشان درباره ایران، سطحی و غیرواقعی است.

  

اخبار

افشای یک گزارش حساس امنیتی

 پایگاه خبری «اونلی لیبانون» با افشای بخش‌هایی از یک گزارش حساس امنیتی اعلام کرد که ارتباطات گسترده‌ای بین جریان ‌المستقبل و نمایندگانی از سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا به‌ویژه در ماه‌های اخیر در جریان است تا سناریوی جدیدی را در خاک لبنان پیاده کند. بر اساس اطلاعات موجود، درباره این سناریو که از منابع آگاه به دست آمده است، نمایندگان سازمان جاسوسی آمریکا در لبنان ارتباط گسترده‌ای با سفارت عربستان سعودی در این کشور و برخی دیگر از سفارت‌خانه‌های خارجی آغاز کرده و دیدارهای فشرده‌ای را در ماه‌های اخیر با سران جریان‌ المستقبل برگزار کرده‌اند تا بتوانند قبل از برپایی نشست ژنو۲ عرصه داخلی لبنان را ملتهب کنند و مقاومت را به دام این معرکه بکشانند. منابع ویژه همچنین اعلام کرده‌اند که عربستان سعودی طرح خاصی برای ترور سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، دارد که با هماهنگی کامل با دستگاه جاسوسی مرکزی آمریکا و برخی از عناصر افراطی جریان ۱۴ مارس به دنبال اجرای آن است.

واقعیات فتنه 88 از زبان یکی از سران فتنه!

 جلسه مشترک سیدمحمد خاتمی با برخی اصحاب رسانه، چندی پیش به میزبانی خاتمی برگزار شد که در این جلسه نکات مهمی درباره فتنه سال ۸۸ از زبان خاتمی مطرح شده است. خاتمی در این دیدار با اشاره به اتفاقات سال ۸۸ عنوان کرده است: من قبل و بعد از انتخابات به میرحسین موسوی گفتم که در انتخابات رأی نخواهد آورد. وی همچنین در این جلسه بر این موضوع تأکید کرد که معتقدم احمدی‌نژاد در سال ۸۸ رأی آورد و پیروز انتخابات بود. خاتمی همچنین در این جلسه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از وی پرسید: «چرا شما از سال 88 تاکنون، علیه فتنه و اقدامات فتنه‌گران موضع نگرفتید؟»، پاسخ داد: من رهبر یک جریان هستم؛ از جانبازی که در زندان است (اشاره به یکی از فتنه‌گران بازداشت شده) تا رقاصه‌های آمریکا در گروه ما هستند و باید حواسم به همه آن‌ها باشد. خاتمی همچنین با اشاره به بیانیه‌های میرحسین موسوی در سال ۸۸ گفت: بیانیه شماره ۱۷ موسوی که در آن، اصل انتخابات را قبول کرده بود و لحن آن ملایم‌تر شده بود، با تلاش من نوشته شد. گفتنی است این اظهارات خاتمی که در جلسات خصوصی متعددی مشابه آن را نقل کرده است، توسط خبرنگاران حاضر در جلسه ضبط شده است.

اخبار کوتاه     

 *حجت‌الاسلام والمسلمین راشد یزدی که در مراسمی برای بزرگداشت نهم دی سخنرانی می‌کرد، درباره دیدار خود با مقام معظم رهبری در زمان وقوع فتنه سال 1388 گفت: من زمان فتنه خیلی ناراحت بودم. به تهران محضر رهبر معظم انقلاب مشرف شدم و با ایشان که قصد داشت به جمکران برود، همراه شدم. در مسیر به ایشان عرض کردم که آقا این حرکات زشتی که انجام می‌گیرد، پتک‌هایی است که به ستون انقلاب وارد می‌شود. وی ادامه داد: ایشان پس از اتمام حرف‌های بنده، فرمودند می‌دانم که این حرکات، پتک‌هایی است که به ستون انقلاب وارد می‌شود؛ اما شما بدانید ستون انقلاب سنگ نیست، بلکه زنده است و جان دارد. زخم می‌شود، ولی التیام پیدا می‌کند و واکسینه می‌شود.

 *یک منبع امنیتی اعلام کرد «ماجد الماجد» امیر گردان‌های «عبدالله عزام» سرکرده حمله به سفارت ایران و همچنین عامل ترور «حسان اللقیس»، از اعضای برجسته حزب‌الله در لبنان، دستگیر شده است. این گزارش حاکی است که به‌تازگی عملیات صیدا در لبنان با هدف فراری دادن «ماجد الماجد» به بیرون لبنان صورت انجام گرفت که ناکام ماند.

* روزنامه‌های زنجیره اصلاح‌طلب با دهن‌کجی به افکار عمومی و سکوت نسبت به سالگرد حماسه نه دی، بی‌تفاوت از کنار این روز مهم گذشتند. این روزنامه‌ها به‌‌کلی حماسه مردمی ۹ دی را سانسور کردند و یا با برجسته‌سازی نقل‌قول‌های انحرافی نظیر اظهارات علی مطهری، به اصل حماسه میلیونی مردم طعنه و کنایه زدند.

* یک نشریه صهیونیستی در یادداشتی ضمن بررسی جشن‌های سال نو مسیحیان لبنان، با تمرکز بر جشنی که یک زن مسیحی هرسال با آویختن تصویر سیدحسن نصرالله بر درخت کریسمس به پا می‌کند، به تحلیل احساسات مسیحیان لبنان نسبت به دبیرکل حزب‌الله پرداخت و از محبوبیت روزافزون ایشان اظهار نگرانی کرد.

 فائزه هاشمی، یکی از فعالان اغتشاشات سال ۸۸، همزمان با سالروز حماسه ۹ دی در گفت‌وگویی با یکی از پایگاه‌های خبری ضدانقلاب، خواستار آزادی سران فتنه شد. وی با انتقاد از عملکرد دولت یازدهم گفت: پس از شروع به کار دولت روحانی گفته شد که پرونده حصر به شورای‌عالی امنیت ملی ارجاع شده؛ اما با گذشت چند ماه نه‌تنها مسئله حصر حل نشده، بلکه وزیر دادگستری گفته است: دولت قصد ندارد وارد مسئله حصر شود.

 «حمیدرضا جلایی‌پور» از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ ،کتابی تحت عنوان جامعه‌شناسی ایران،  چاپ و روانه بازار کرده که در آن آمده است: در ایران چهار انقلاب وجود داشته و دارد. انقلاب مشروطه، انقلاب اسلامی، انقلاب اصلاحات و انقلاب چهارمی که باید منتظر بود و آن را شکل داد! این کتاب پس از انتخابات ۱۳۸۸ در ۷۰۰ صفحه نوشته شده است. گفتنی است این کتاب که چاپ آن با مخالفت‌هایی همراه بود، در دولت جدید توانست مجوز چاپ دریافت کند و چاپ اول آن با ۲۲۰۰ نسخه، همزمان با ۹ دی روانه بازار شده است. در این کتاب به موضوعاتی چون؛ دعوت مردم و مخالفان به شورش؛ رفراندوم و حتی انقلاب؛ زیر سؤال بردن مردم‌سالاری دینی با واژگان ناراضی‌سواری و مردم‌سواری؛ هیچ انتخاباتی تاکنون آزاد نبوده است! حمایت رسمی از فتنه‌گران و تهمت به نظام اسلامی و... پرداخته شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات