صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۶۳۶۱۱
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفتگو با بصیرت:

الزام دولت به غنی سازی 60 درصد در جهت سند چشم انداز است

ارائه طرح الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی در زمان کنونی پیامی به طرف غربی است که دست به اقدامات خصومت آمیز نزند. اگر مذاکرات مثبت باشد می توانیم این طرح را به عقب بیندازیم

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: با صدور توافقنامه ژنو 3 بین ایران و گروه 5+1، مذاکرات کارشناسان هسته ای دو طرف برای تعیین چگونگی اجرای این توافقنامه آغاز شد، اما با گذشت چند روز، آمریکائی ها برخلاف روح توافقنامه ژنو، تحریم های جدیدی را علیه ایران تصویب کردند. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این کارشکنی آمریکا، نمایندگان خود را از ژنو فراخواند و مذاکرات کارشانسی نیمه تمام ماند. بعد از این، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در گفتگوی تلفنی با دکتر ظریف، از ایران دلجویی کرد و اتحادیه اروپا را متعهد به اجرای توافقنامه دانست. مذاکرات کارشناسان هسته ای در دور دوم شروع شد و به خاطر تعطیلات کریسمس موقتا پایان یافت. این روزها نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، دور سوم مذاکرات کارشناسی هسته ای را با کارشناسان 5+1 در ژنو دنبال می کنند. همزمان 201 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را مبنی بر الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی ارائه کرده اند. باید دید روند مذاکرات کارشناسی هسته ای تا چه اندازه در جهت منافع جمهوری اسلامی ایران است؟ هدف مجلس از ارائه این طرح چیست و چه تدثیری بر روند مذاکرات خواهد داشت؟

محمدحسین آصفری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با خبرنگار گروه بین الملل پایگاه بصیرت به این سؤالات پاسخ می دهند:

بصیرت: با توجه به آغاز دور بعدی مذاکرات کارشناسان هسته ای ایران و 1+5، تا چه اندازه این مذاکرات با خواسته های ایران در توافقنامه ژنو3 متناسب است؟

آصفری: اولا ما به مذاکرات خیلی خوشبین نیستیم و البته امید داریم که مسائل اختلافی بین ما و گروه 5+1 در مذاکرات به نتیجه برسد و مطمئنا این به نفع دو طرف خواهد بود، اما آن چیزی که تا الان طرف مقابل نشان داده این که علیرغم گذشت کمتر از یک ماه از مذاکرات ژنو 3، ما شاهد بودیم که امریکایی ها 17 شرکت ایران و شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی را در لیست تحریم های خودشان قرار دادند و همچنین اتحادیه اروپا هم 16 شرکت دیگر را در لیست تحریم خودشان گنجاند که این ها با روح توافقنامه ژنو 3 مغایرت دارد و لذا آن چیزی را که ما از طرف مقابل توقع داریم این که گام های مثبت و اعتمادسازی را بردارد، همچنان که ما این توقع آن ها را برآورده کردیم و بازدید تیمی از طرف آقای آمانو و آژانس از سایت اراک، توقف غنی سازی 20 درصدی، عدم فعالیت سایت اراک و عدم بکارگیری سانتریفیوژهای جدید در راستای همان اعتمادسازی بوده است. ولی متاسفانه طرف مقابل به جای این که گام های اعتمادسازی بردارد، بی اعتمادی خودش را نسبت به ملت ایران بیشتر کرده است و لذا امید داریم که در مذاکراتی که الان در بین معاونین و اعضای تیم ایرانی و اعضای گروه کارشناسی 5+1 برگزار می شود، طرف مقابل نسبت به برداشتن تحریم های نفتی و تحریم های بانک مرکزی اقدام کند و اگر این گونه اقدام نکند مطمئنا به مذاکرات خوشبین نخواهیم بود.

بصیرت: طرح مجلس مبنی بر الزام دولت به غنی سازی 60 درصدی برای رفع نیازهای کشاورزی و صنعتی با چه هدفی دنبال می شود و چه تاثیری بر مذاکرات هسته ای ایران و 5+1 خواهد داشت؟

آصفری: این طرح را که بیش از 200 نماینده امضا کردند در راستای سیاست سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که ما بایستی 20هزار مگاوات برق هسته ای در کشور داشته باشیم و همچنین برای سوخت کشتی های اقیانونس پیما و استفاده از انرژی هسته ای در بخش کشاورزی، دامپروری و دارو ـ درمان است و اقدامی صلح آمیز است و تمام فعالیت های ما در بعد غنی سازی در چارچوب معاهدات NPT خواهد بود و هیچ گونه فعالیتی خارج از آن انجام نخواهد شد. از طرف دیگر ما اعتقاد داریم استفاده از سوخت های فسیلی در منطقه و دنیا منجر به افزایش تولید گازهای گلخانه ای شده است که این ها اثرات مخربی بر محیط زیست دارند و از آنجا که انرژی پاک امروز، انرژی هسته ای است که کشورهایی که معاهده NPT را امضا کردند می توانند از این انرژی استفاده کنند و بهره بگیرند، طرح مجلس در این جهت دنبال می شود.

اما چرا ما در این زمان که مذاکرات دنبال می شود، این طرح را ارئه کردیم؟ پاسخ این است که ما متاسفانه شاهد هستیم که کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را برای تصویب علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال می کند و گام های بی اعتمادی را بر می دارد، لذا ما هم خواستیم به آن ها پیامی بفرستیم که اگر دست از اقدامات خصومت ساز و تهدیدآمیز علیه ایران برندارند، جمهوری اسلامی ایران، با توجه به توانایی های بومی هسته ای، می تواند این گونه اقدامات را دنبال کند. و لذا این طرح را فعلا ما در مجلس ارائه کردیم، اما قرار نیست اکنون در مجلس طرح شود. ما باید ببینیم طرف مقابل چه طور با تیم مذاکره کننده ما برخورد می کند، اگر ببینیم طرف مقابل گام های موثر و مثبتی را بر می دارد، ما هم این طرح را عقب می اندازیم. در کل ما به مذاکراتمان پایبند هستیم و از آن پشتیبانی می کنیم، ولی این تا زمانی است که به منافع ملی کشور خساراتی وارد نشوند و در راستای عزت کشور ایران اسلامی باشد.

بصیرت: آیا سازوکارهای اجرایی تعریف شده در مذاکرات کارشناسی هسته ای منافع و خطوط قرمز ایران در برنامه هسته ای را محفوظ می دارد؟

آصفری: ما اگر ببینیم که تیم مذاکرات به سمت سوی می رود که وارد خطوط قرمز می شود، مطمئنا مذاکرات ادامه پیدا نخواهد کرد. یکی از خطوط قرمز ما غنی سازی است و به هیچ وجه تیم مذاکره کننده نمی تواند مذاکره ای را برای تعطیلی غنی سازی داشته باشد. تعطیلی کلیه سایت های فردو، نطنز و اراک دیگر خطوط قرمز ما می باشد و هیچ گونه از سایت هایمان که زیر نظر آژانس فعالیت می کنند، هیچ وقت آن ها را تعطیل نخواهیم کرد، اما گام های اعتمادسازی را برمی داریم و طرف مقابل مطمئن خواهد بود که ایران خلاف معاهدات و پادمان ها اقدامی را انجام نمی دهد. دو هدف استراتژیک که ما دنبال آن هستیم، عبارت است از: 1) ایجاد و جلب اعتماد طرف مقابل برای فعالیت هسته ای ایران؛ 2) پذیرفتن موضوع غنی سازی و انرژی هسته ای صلح آمیز ایران از سوی طرف مقابل. این دو هدف عمده در مذاکرات است.

بصیرت: طرف غربی یعنی آمریکا و اروپا تا چه اندازه خود را متعهد به اجرای توافقنامه ژنو3 و پیشرفت مذاکرات کارشناسی می دانند؟

آصفری: به اعتقاد ما تا زمانی که اتحادیه اروپا و امریکایی ها منافع ملت خودشان را بر منافع رژیم صهیونیستی ارجح بدانند این مذاکرات به نتیجه نخواهید رسید و باید برای مردم امریکا و کشورهای اروپایی تأسف خورد که دولتمردانشان منافع رژیم صهیونیستی را بر منافع ملت خودشان اولویت می دهند. تا زمانی که طرف مقابل دنبال منافع صهیونیست ها است، ما زیاد به آن ها اعتماد نداریم و لذا اعتقاد داریم اگر طرف مقابل می خواهد مذاکرات به نتیجه برسد، بایستی حرف خودش را به مذاکرات بیاورد و اگر متعهد شد پایبند به تعهدات باشد، نه این که در مذاکرات سخنی را مطرح کند، اما به محض این که یک فشاری از ناحیه رژیم صهیونیستی دید، از موضع خود عقب نشینی کند و به تعهدات خود عمل نکند.

بصیرت: از چه زمانی رسما توافقنامه ژنو3 اجرایی می شود و اولین گام ها را کدام طرف بر خواهد داشت؟

آصفری: الان زمان اجرای مرحله اول توافقنامه بین ایران و گروه 5+1  به مدت 6 ماه است. در این مدت بایستی گروه 5+1 بنا به تعهدی که دادند بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت ایران را که خودشان متعهد شدند، به طور مستقیم به حساب بانک مرکزی ایران بریزند و بخش هایی از تحریم ها که 5+1 متعهد شده آن ها را بردارد، را باید کنار بگذارند و باید گفت که این کار را آن ها لازم است زودتر انجام دهند. بعد از 6 ماه که اعتماد دو طرف جلب شد آن وقت می توانند گام های بعدی توافقنامه ژنو 3 بردارند و ما اعتقاد داریم که گام های بعدی باید در راستای برداشتن کل تحریم های نفتی و بانک مرکزی ما برداشته شود./

با تشکر از جناب آقای آصفری که وقت خود را در اختیار پایگاه بصیرت قرار دادند.

مصاحیه از: وحید قاسمی

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات