صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۶۳۷۶۱

شمارش معکوس برای شکست داعش در عراق و سوریه آغاز شده است


پایگاه خبری ایلاف با اشاره به تاریخچه فعالیت گروه تروریستی موسوم به دولت اسلامی عراق و شام نوشت، شمارش معکوس برای شکست این گروه وابسته به القاعده در منطقه آغاز شده است.
داعش مدت زمانی شاهد رشد قلمرو فعالیت خود بود، این گروه در آغاز با نام دولت اسلامی عراق در عراق فعالیت خود را آغاز کرد اما با شدت یافتن بحران در سوریه دامنه فعالیتش را به این کشورکشاند و نامش را به دولت اسلامی عراق و شام یا نام اختصاری داعش تغییر داد، در ادامه با پذیرش مسئولیت برخی از انفجارهای لبنان نشان داد قلمروش را تا لبنان گسترش داده است.
به موازات گسترش قلمرو فعالیت داعش، عملکرد این گروه سبب شد تا گروهی از اهل سنت احساس کنند به نوعی دچار انزوای مذهبی شده اند زیرا داعش خود را به اهل سنت منتسب می کند.
در حال حاضر شرایط اندکی متفاوت شده است و کارشناسان با در نظر گرفتن این تفاوت می گویند داعش به پایان حضورش در منطقه نزدیک شده است.
دولت اسلامی عراق و شام ، چنانچه از اسمش پیداست گروهی است که چندان به مرز و اوضاع جغرافیایی کشورها اهمیت نمی دهد، این گروه وقتی تمرکز فعالیتش در عراق بود با استفاده از فرصتی که عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق در اختیار آنها قرار داده بود مواضعش را در این کشور تقویت کرد و در این راه توانست از سیاست های اشتباه نوری المالکی نخست وزیر عراق در برخورد با اهل سنت سوء استفاده کند.
اما زمان حضور دولت اسلامی عراق در سوریه به آوریل سال گذشته باز می گردد، چنانچه گفته شد دولت اسلامی عراق پس از حضور در سوریه به دولت اسلامی عراق و شام تغییر نام داد و چنانچه پیداست از نظر تاریخی شام فقط شامل سوریه نیست بلکه لبنان را نیز شامل می شود.
داعش که مخفف دولت اسلامی عراق و شام است با بهره برداری از تسلیحات پیشرفته و کمک های مالی قابل توجه به سرعت خود را به مناطقی که گروههای مسلح مخالف سوریه در نبرد با ارتش این کشور تصرف کرده بودند تحمیل کرد و به نوعی مناطق گسترده ای از امتداد رود فرات و بخش گسترده ای از شمال سوریه را به محل تاخت و تاز خود تبدیل نمود اما اخیرا شرایط دیگر به کام آنها نیست و به نظر می رسد شمارش معکوس برای پایان عمر این گروه آغاز شده است.
گروه داعش که بر اساس برآورد کارشناسان 7000 جنگجو از اتباع کشورهای مختلف جهان را در خود جای داده است در حال حاضر در سه جبهه درگیر است.
عملکرد این گروه در سوریه موجب شد تا از سی و یکم دسامبر نوعی انتفاضه مردمی علیه داعش در سوریه آغاز شود.
خشم عمومی مردم سوریه از داعش زمانی شدت گرفت که این گروه جسد یکی از فرماندهان مخالف( از فرماندهان گروه احرار الشام) را با آثار شدید شکنجه به گروههای مخالفان تحویل داد پس از آن پنج تن از کارکنان سازمان پزشکان بدون مرز را ربود در شرایطی که این سازمان در سوریه مشغول امدادرسانی بشردوستانه است.
ادامه این فعالیت ها سبب شد گروههای مختلف سوری علیه داعش بسیج شوند که در میان نام گروههایی که در برابر داعش قرار گرفته اند حتی نام جبهه النصره نیز دیده می شود در شرایطی که جبهه النصره خود زیر مجموعه ای از القاعده است.
این گروه به سرعت جاده ها و مسیرهای منتهی به مرز با ترکیه را از دست داد و دستش از شهر حلب بزرگترین شهر سوریه نیز کوتاه شد.
این روزها داعش در عراق که اهل سنتش از سیاست های نوری المالکی دل خوشی ندارند شرایط دشواری دارد هر چند از سوم دسامبر کنترل شهرهای فلوجه و رمادی از شهرهای استان الانبار را به دست گرفت اما از نگاه کارشناسان این اقدام داعش خدمتی رایگان به نخست وزیر عراق بوده است زیرا استان الانبار که یک سوم مساحت عراق را به خود اختصاص داده است از یک سال قبل تاکنون شاهد تحصن و اعتراضات اهل سنت علیه دولت شیعه مذهب عراق بوده اما در تمام این مدت دولت عراق جرات اعزام نیرو به این استان را نداشت ولی حالا با حضور داعش در این استان بهانه خوبی برای دولت فراهم شد تا این بار اعزام نیروی ارتش به استان الانبار را به طور کاملا جدی دنبال کند.
حضور داعش در شهرهای استان الانبار حمایت های تسلیحاتی آمریکا به دولت نوری المالکی را نیز سرعت داد چنانچه گروههای مسلح عشایری موسوم به شوراهای بیداری را باز هم به تکاپو واداشت تا در کنار ارتش عراق علیه القاعده بجنگند.
داعش هم زمان با مشکلات در سوریه و عراق در لبنان نیز درگیر مشکلات دیگری شده است زیرا این گروه مسئولیت برخی از انفجارها که به نوعی منافع حزب الله را هدف قرار داده بود پذیرفته است.
ضعف دولت مرکزی در سوریه و عراق سبب شد تا داعش زمینه مناسبی را برای ترویج افکار تند خود در این دو کشور پیدا کند زیرا تندروی های نوری المالکی علیه اهل سنت عراق و خشونت بشار اسد علیه اهل سنت در سوریه موجب شد تا سنی ها در این دو کشور به نوعی به داعش گرایش پیدا کنند با آنکه از نظر مبنای فکری داعش را نمی پسندند.
مخالفت بسیاری از اهل سنت با داعش، تنها به دلیل تندروی این گروه نیست بلکه حضور جنگجویان خارجی در داعش دلیل دیگری است که سبب شده است تا اقبال عمومی اهل سنت به این گروه همواره با ملاحظاتی همراه باشد.
عملکرد داعش در عراق و سوریه تا حدی تندروانه بود که حتی ایمن ظواهری سرکرده القاعده علیه عملکرد کورکورانه این گروه در برابر اهل سنت و شیعه انتقاد کرد.
داعش در سوریه دهها نفر از فعالان سازمان های بشردوستان، روزنامه نگاران، فعالان عرب، کرد ، مسیحی و علوی را زندانی کرد تا دامنه دشمنی با این گروه در میان طوایف مختلف سوری افزایش یابد.
کارشناسان معتقدند موفقیت در افسار زدن این گروه لجام گسیخته در سوریه و عراق می تواند موازنه قدرت را در مناطق بحران زده دو کشور تغییر دهد زیرا یکی از محورهای اساسی فعالیت این گروه تلاش برای تخریب روابط میان شیعه و سنی در منطقه بوده است.
در سوریه نظام بشار اسد داعش را به عنوان ابزاری انتخاب کرد تا غرب را از آینده سوریه البته در صورت سقوط نظام سیاسی بترساند ودر عراق نیز این گروه روشی را به کار گرفت تا سال 2013 را از نظر خونریزی، به بدترین سال عراق ( از سال 2008 تاکنون) تبدیل کند.
ایستادگی گروههای مختلف سوری در برابر داعش این نکته را به جهان غرب گوشزد کرده است که باور غرب مبنی بر ضعف گروههای میانه روی مخالف در سوریه باور درستی نبوده است ضمن اینکه نبرد با القاعده در سوریه برای اولین بار از سال 2011 تاکنون مردم سوریه را به این باور رساند که گروههای مخالف در حال وحدت و هماهنگی هستند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات