صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۶۴۰۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3805 سه‌شنبه 1 بهمن‌ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) حرف ما با مسئولان این است که برای گشایش مسائل کشور باید نگاهشان به درون باشد. (۱۳۹۲/۰۸/۱۲)

سرمقاله

غیبت هم می‌تواند پیروزی‌ساز باشد

یک روز پیش از برگزاری نشست ژنو2 «مارتین نسیرکی» سخنگوی سازمان ملل، با خواندن بیانیه «بان‌کی‌مون» دبیر کل این سازمان، درباره حضور ایران در ژنو2 گفت: بان‌کی‌مون به‌دلیل اظهارات علنی اخیر مقامات ایرانی ناامیده شد و دعوت از ایران برای شرکت در ژنو2 را پس گرفت.

دعوت همراه با تمجید از ایران و سپس پس‌‌گرفتن آن، موضوعی است که وزارت خارجه باید درباره آن توضیح دهد؛ اما درباره مسائل پیرامونی غیبت ایران در این نشست، می‌توان گفت: همان‌طور که حضور بدون پیش‌شرط ایران در این نشست می‌توانست مؤثر واقع شود، غیبتش هم می‌تواند تأثیر داشته باشد و چه‌بسا تأثیراتی بیشتر از آنچه که بر حضورش مترتب بود. آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند ایران را با پذیرش پیش‌شرط محتوای ژنو 1 که حذف بشار اسد را دنبال می‌کرد، به ژنو2 دعوت کنند تا امتیازات خودشان را در برابر روسیه، چین و نمایندگان دولت سوریه افزایش دهند. غیبت ایران یعنی از دست رفتن یک امتیاز مهم آمریکا. روی دیگر از دست دادن این امتیاز، کم‌اعتباری نتایج این نشست است؛ زیرا نمایندگان دولت سوریه احتمالاً مباحث مربوط به حذف بشار اسد را نمی‌‌پذیرند و روس‌ها و حتی شاید چینی‌ها هم روی چندان خوشی به آن نشان ندهند و ایران هم که در آن نشست حضور نداشته، هیچ الزامی به پذیرش مصوبات آن ندارد و می‌تواند با حفظ مواضع مستقلش همچون گذشته و حتی با انگیزه بیشتر، سیاست‌هایش را در قبال سوریه دنبال کند. تروریست‌ها و حامیانشان پس از ناکامی مفتضح‌کننده در براندازی بشار اسد و تحمل شکست‌های مکرر مأیوسانه به این نتیجه رسیدند که با پرچم و سازوکار دیپلماسی به جنگ عرصه عملیاتی بروند، هر چند این روش در مواردی جوابگو و راه‌حل است؛ اما به نظر می‌رسد در وضعیت حاضر، سلاح کارآمدی در معرکه سوریه نیست؛ زیرا حکومت سوریه در میدان نبرد، دست برتر را دارد و ایران اسلامی با نقش بسیار تعیین‌کننده‌اش به جای حضور در جبهه دیپلماسی، به علت خوی استکباری آمریکا در جبهه مقابل قرار گرفته‌ که نشانه‌های واقعی‌اش به پیروزی نزدیک‌تر است و بنابراین باید برای پیروزی قطعی بیشتر تلاش کند. با این توضیح می‌توان به پیروزی از مسیر کوتاه‌تر امید داشت. ان‌شاء‌الله

ترجمه   

 دعوت نکردن از ایران برای شرکت در نشست سوریه

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 21 ژانویه 2014(1 بهمن) در مقاله‌ای به نشست سوریه و دعوت نکردن از ایران برای حضور در این نشست پرداخت و نوشت: دیپلمات‌های آمریکایی و غربی روز دوشنبه تلاش کردند نشست صلح سوریه که در آستانه برگزار نشدن بود، در زمان مقرر انجام شود. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل نیز پیش‌تر، از ایران برای حضور در این نشست دعوت کرده بود. حضور احتمالی ایران، رهبران مخالفان سوری را خشمگین کرد و از حاضر نشدن خود در این نشست سخن گفتند؛ اما پس از یک روز مشاوره‌های گسترده و ابراز ناخشنودی مقامات آمریکایی از اقدام بان‌کی‌مون، دعوت از ایران لغو شد و دیپلمات‌ها تأیید کردند این نشست چهارشنبه در سوئیس آغاز خواهد شد. این نشست پیش‌درآمدی است که حتی خوش‌بین‌ترین دیپلمات‌های آمریکایی می‌گویند طولانی، پرچالش و نامشخص خواهد بود.

در ادامه مقاله آمده است: یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت «تصور نمی‌کنم کسانی که با مقامات سوریه سر و کار داشته‌اند، برآورد اشتباهی در مورد پیشرفت سریع داشته باشند... این نشست، آغاز یک روند است و قرار نیست به‌سرعت به پیش رود.» در واقع، تصور نشست صلحی که در نامطلوب‌ترین وضعیت برگزار می‌شود، دشوار است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، طی سفر به مسکو در ماه می اعلام کرد که آمریکا به همراه روسیه، خواهان برگزاری نشست صلح هستند؛ اما از زمان اعلام این موضوع، بشار اسد موقعیت نظامی خود را تقویت کرده و ائتلاف نامنسجم مخالفان گسسته‌تر شده است. در عین حال، آمریکا و روسیه در تفسیر دستورکار این نشست، اختلاف نظر داشتند. در عین حال، اهرم فشار آمریکا علیه دولت اسد، کم‌اثر شده است.

در پایان مقاله آمده است: دنیس راس، نماینده سابق آمریکا در امور خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا]، می‌گوید: «به منظور موفقیت نشست در پایان کشمکشی گسترده و شدید، زمینه‌های آن باید چیده شود... در مورد یک دستورکار باید توافق حاصل شود، طرف‌ها باید به دستاوردهای حداقلی رضایت دهند، سایر عناصر تأثیرگذار باید در مورد اهداف اساسی، اشتراک نظر پیدا کنند و باید اهرم فشار کافی بر طرف‌های درگیر باشد تا پیشرفت‌هایی حاصل شود. بیشتر این شرایط وجود ندارد.» با وجود موانع جدی، وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که انجام گفت‌‌وگوها ارزشمند است، زیرا تأکید بر ایجاد ساختاری انتقالی به منظور حکومت بر سوریه (هدف اصلی نشست) ممکن است به ترغیب حامیان سنتی اسد (از جمله علوی‌ها) به واگرایی از رژیم اسد منتهی شود. آقای اسد روز دوشنبه گفت که هدف گفت‌وگوها باید بحث برای یافتن راه‌های مبارزه با تروریسم باشد. این اصلاً واقع‌گرایانه نیست که تصور شود او با مخالفان تبعیدی قدرت را تقسیم کند. از نظر مخالفان سوری، دعوت از ایران به‌شدت توهین‌آمیز است.   

اخبار و تحلیل‌ها: توجه نویسنده یادداشت فوق به برخی واقعیت‌ها سبب شده تا نگاه وی به نشست ژنو2 ناامیده‌کننده باشد و اگر به دیدگاه‌ وی دقیق‌تر توجه شود، می‌توان متوجه شد که وی نسبت به حذف اسد خوشبین نیست و موانع جدی بر سر راه این می‌بیند.

اخبار

پاسخ‌های قابل‌تأمل سازنده سریال ضد ایرانی«هوملند»

 «هاوارد گوردون» تهیه کننده آمریکایی سریال ضدایرانی هوملند(سرزمین مادری) که هم‌اکنون در آمریکا پخش می‌شود، در مصاحبه با یک نشریه ایرانی، نکات قابل‌تأملی درباره ساخت این سریال سیاسی ضدایرانی بیان کرد که به چند مورد آن می‌پردازیم. گوردون در پاسخ به پرسش «شما با چه رویکردی سراغ ساخت سریال‎‎هایی از این دست می‎روید؟ آیا چنین رویکرد دروغ‎پردازانه‎ای کارکرد دارد؟» پاسخ می‌دهد: «بله حتماً کارکرد دارد. من اعتقاد دارم سینما ابزار توجیه سیاست‎ورزی است. به این جمله که گفتم، خیلی اعتقاد دارم. خودم را تولیدکننده میهن‎پرستی می‎دانم که اهداف آمریکایی برایش ارزشمند است. به صنعت سینما احترام می‎گذارم و از آن به‎عنوان ابزاری هدفمند برای کشورم استفاده می‎کنم. البته با تولید سریال در رسانه‎ای فراگیرتر مثل تلویزیون، تأثیر بیشتری بر افکار عمومی می‎گذارم. من با اعتقاد کامل به قانون اساسی ایالات متحده و افکاری میهن‎پرستانه، سریال 24 و هوملند را ساختم.» وی همچنین در پاسخ به پرسش «آیا شما از گزینه حمله نظامی به ایران خوشحال هستید؟»، می‌گوید: «رعب و وحشت گاهی بد نیست. برای تسری این رعب و وحشت، سریال خودمان را به‎صورت رایگان در اختیار شبکه فارسی‎وان قرار دادیم تا با دوبله فارسی بیشتر دیده شود. این حرف‎‎های من می‎دانم باعث وحشت می‎شود؛ اما وحشت برای ملت شما بد نیست!» خبرنگار ایرانی به گوردون پاسخ می‌دهد:«ما هشت سال جنگ را تجربه کرده‎ایم و از جنگ واهمه نداریم. لطفاً سریالی بسازید که حقوق اتمی ملت ایران را به دولتمردان آمریکایی یادآور شود!.» و او پاسخ می‌دهد: «برای تأثیرگذاری بیشتر، فکر می‎کنم پرداختن به بهار عربی واجب‎تر است.»

اخبار و تحلیل‌ها: قابل توجه برخی از هنرمندان داخلی که از درک درست رابطه سیاست با هنر عاجزند!

اخبار کوتاه      

 * حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، در اظهاراتی جالب توجه منتقدان دولت در عرصه سیاست خارجی را همسو با رسانه‌های صهیونیستی توصیف کرد و این نکته را یک ملاک و معیار برای غلط بودن انتقادات عنوان کرد و گفت: «از کسانی که دانسته یا ندانسته، همگام با رسانه‌های صهیونیستی، از تلاش پرثمر دولت و اقداماتی که برای رفع مشکل تحریم از سوی دولت انجام می‌شود، ابراز نگرانی می‌کنند و درباره تضعیف گروه مذاکره‌کننده مشغول به کارشکنی هستند و اگر زورشان برسد، چوب لای چرخ دولت می‌گذارند، می‌پرسم آیا این با آموزه‌های امام و رهبری و پیامبر اکرم(ص) سازگار است؟

* تبلیغات غیرمستقیم برای ریاست‌جمهوری ژنرال عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع رژیم کودتای مصر، در این کشور آغاز شده است. در یکی از خیابان‌های قاهره یک تابلوی تبلیغاتی نصب شده که بر روی آن نوشته شده است: «آقای سیسی لطفاً برای انتخابات نامزد شو، خدا کند تو رئیس من باقی بمانی.»

 *جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، امیدوار است که در داووس با حسن روحانی ملاقات کند. یک روزنامه‌ چاپ لبنان به نقل از یک منبع نوشت: «کری که بعد از حضور در مراسم افتتاحیه نشست ژنو 2 در مونترو سوئیس برای شرکت در نشست مجمع جهانی اقتصاد به شهر داووس خواهد رفت، امیدوار است که در آنجا با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، ملاقات کند و با او درباره مسئله سوریه، برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و سایر مسائل گفت‌وگو کند.»

* پس از آنکه اعلام شد چهل‌ویک نماینده امضای استیضاح وزیر صنعت را کلید زده‌اند، یک منبع آگاه اظهار داشت: آن‌گونه که پیداست، دولت تصمیم دارد برکناری وزیر حاشیه‌ساز دولت را به دست نمایندگان رقم بزند و هزینه‌های احتمالی آن را بر دوش خانه ملت بگذارد! وی افزود: اخبار رسیده نشان می‌دهد که به معاون پارلمانی رئیس‌جمهور دستور داده شده که برای بازپس‌گیری امضاهای استیضاح نمایندگان رایزنی نکند. این موضوع یعنی دولت برای ماندن نعمت‌زاده در قطار کابینه تلاشی نمی‌کند؛ از این‌رو برخی از نمایندگان پس از این اتفاقات درصددند امضای خود را برای استیضاح بازپس‌ بگیرند.

* خبرها  حاکی است پلمب ساختمان حزب منحله مشارکت به دست افراد ناشناس شکسته و ترددهای مشکوک به آنجا انجام می‌شود و پیگیری‌ها مبنی‌بر اینکه فک پلمب با حکم قضایی صورت گرفته است یا خیر، نیز بی‌نتیجه مانده است. پیش از این «محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضائیه، گفته بود: «این حزب نباید تحت این عنوان فعالیتی داشته باشد در غیر این صورت با آن‌ها برخورد می‌شود.»

 *دکتر «طه هاشمی» معاون فرهنگی دانشگاه آزاد، به‌تازگی در گفت‌وگو با یگ خبرگزاری داخلی گفت: «دانشجویان مرد ما باید در دانشگاه با شخصیت مناسب حضور پیدا کنند و دانشجوی پسر نباید به شکل یک مانکن و مروج فرهنگ بیگانه در دانشگاه حضور یابد؛ همان طور که دانشجوی دختر نیز نباید این‌گونه باشد.»

* خبرگزاری فرانسه اعلام کرد کانادا تحریم‌هایش علیه ایران را به صورت کامل باقی نگه می‌دارد. بر همین اساس، «استفن هارپر» نخست‌وزیر کانادا، در سخنرانی در کنست رژیم صهیونیستی گفت: تحریم‌ها ما علیه ایران به‌طور کامل بر جا خواهد ماند، حتی اگر گروه 1+5 از اتاوا برای کاهش تحریم‌ها درخواست کند!

بر اساس توافق ژنو بین جمهوری اسلامی ایران و 1+5 و شروع بازه زمانی اجرای این توافق، آمریکا و اتحادیه اروپا باید بخشی از تحریم‌ها علیه کشورمان را به حالت تعلیق درمی‌آوردند که بنابر اخبار موجود ظاهراً این اقدام شروع شده است.        

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات