تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۶۴۸۰۱
روزهای پر دیدار و سخنرانی برای هاشمی رفسنجانی

احمدی‌نژاد مقید بود به مجمع نیاید


رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اجرای حقوق شهروندی را نیازمند ورود و کمک سه قوه قضاییه، مجریه و مقننه خواند و اقدامات رییس جمهور و دولت درباره این موضوع را بجا و مناسب ارزیابی کرد. به گزارش مهر، در دیدار معاون حقوقی رییس جمهور و معاونان وی با آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اهمیت نظام حقوقی در رشد و توسعه کشور تاکید کرد. وی در رابطه با بحث تنقیح قوانین اظهار کرد: با توجه به اهمیت تنقیح ما از مجلس اول پیگیر اجرای تنقیح قوانین بودیم که کار بسیار مهم و ضروری است. کارهایی که در دولت صورت گرفته و در گزارش بود کارهای خوبی است و در صورت ضرورت برای اصلاح قانون تنقیح نیز می توانید لایحه بدهید. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اقدام دولت و رییس جمهور در طرح موضوع حقوق شهروندی را بجا و مناسب دانست و تاکید کرد که جهت اجرای حقوق شهروندی باید هر سه قوه وارد شوند و به یکدیگر کمک کنند.

در این دیدار همچنین الهام امین زاده، به تشریح وظایف معاونت حقوقی رییس جمهور و اقدامات جاری معاونت پرداخت. معاون حقوقی رییس جمهور سپس به چالش های حقوقی کشور اشاره کرد و با تشریح طرح ها و برنامه های توسعه یی این معاونت که در راستای گسترش، ساماندهی و تعمیق نظام حقوقی صورت می گیرد، خواستار مساعدت مجمع تشخیص مصلحت نظام در تدوین سیاست های قانونگذاری شد.

همچنین آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنرانی اختتامیه بیست وهفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه اگر اخبار فجایعی که امروز در کشورهای اسلامی به گوش می رسد درست باشد، باید بر حال خود بگرییم، تاکید کرد: اینکه آنها چگونه وضو می گیرند و نماز می خوانند، منطق عقلانی برای تبدیل شدن به اختلاف ندارد و سندی از قرآن و سنت برای اینکه ما با هم اختلاف داشته باشیم، وجود ندارد. وی افزود: آیت الله اراکی درباره هفته وحدت گزارشی ارائه دادند که امید را در دل ها زنده کرد. هیچ یک از دوره هایی که هفته وحدت برگزار شده، بی نتیجه نبوده اما از آن نتیجه اساسی که از اول در اهداف تاسیس این نهاد مقدس بوده، فاصله داریم لذا انتظار داریم علمای جهان اسلام تلاش مضاعفی کنند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین افزود: متاسفانه امروز شرایطی بر جهان اسلام حاکم است که وضع خطرناکی به خود گرفته است و دقیقا ضدوحدت و دعوت و رسالت پیامبر(ص) است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: آنچه امروز خطرناک است و متاسفانه در دنیای اسلام شدت بیشتری هم یافته است، تنازع، جنگ و خشونت براساس اختلاف عقیده و نظر است و تبعات بسیار سنگین برای طرفین نزاع دارد و این وظیفه علمای دنیای اسلام من و شما است که همت کنیم در هفته وحدت راهی پیدا کنیم که این وضع تخریبی که شکل جنون وار گرفته است تمام شود. هاشمی رفسنجانی همچنین افزود: آثار تخریبی این نزاع در جهان اسلام کم کم حالت جنون به خود گرفته است و اگر فجایعی که در خبرها می بینیم، صحت داشته باشد باید به حال خود بگرییم، از جمله خبر اینکه دختری هشت ساله در افغانستان و با وعده هایی که برادرش داده بود قصد داشت، کمربند انتحاری را در بین مردم منفجر کند این در حالی است که اسلام دین رحمت و برادری است، چنین عملیاتی در جامعه یی صورت می گیرد که پیامبرش پیام آور رحمت و اخوت و مهربانی است. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به جریان بیداری اسلامی و ابراز تاسف از اینکه این حرکت ها در برخی کشورهای مختلف به انحراف کشیده شده است، گفت: دو سال پیش برای بیداری اسلامی خوشحال شدیم که مردم سرنوشت خود را از دست انحصارگرهای بین المللی نجات داده و مستقل زندگی می کنند و بسیار شیرین بود که مردم یک کشور با آرامش در خیابان ها جمع شده اند و استبداد و استکبار را برکنده اند اما چه شد: دوباره این حرکت ها تبدیل به نزاع داخلی شد و مردم به جان همدیگر افتادند. متاسفانه وقتی از دور به این صحنه ها نگاه می کنیم، یک مقدار کارها ابلهانه است. وی گفت: امروز وضعیت را به گونه یی باید بسازیم که بتوانیم با توجه به آموزه های قرآن قدرتی که خداوند در اختیار ما قرار داده است را محقق کنیم. این درحالی است که بیش از 90 درصد مسلمانان با هم اشتراک دارند و تفاوت در جزییات است ولی کشور های اروپایی با همه اختلافات جدی، اتحادیه تشکیل می دهند و به یکدیگر کمک می کنند. هاشمی رفسنجانی ادامه داد: اگر اعمال ما مطابق مبانی محکم اسلامی باشد، می توانیم تفکر خود را برای همه دنیا به عنوان نمونه و الگو نشان دهیم. همان طور که پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات خود برنامه عملیاتی در پیش گرفتند که ظرف 10 سال مدینه فاضله یی را ایجاد کردند و حال ما برعکس این سنت عمل می کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: نباید تنها به این کنفرانس ها و یک هفته وحدت اکتفا کنیم بلکه باید کارهای بزرگ را به وسیله علمای تراز اول پیگیری کنیم که حرف آنها برای مردم حجت است و با کمک عالمان، امت واحده تحقق پیدا کند.

ناگفته‌های آیت‌الله هاشمی از ماجرای گلایه‌اش از رییس‌جمهور

پس از حضور نیافتن چندباره رییس جمهور در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی رسانه ها مدعی «گلایه آیت الله هاشمی از دکتر روحانی» شدند. آیت الله هاشمی رفسنجانی اما در گفت وگو با «انتخاب»، توضیحاتی در این زمینه ارائه داد. وی درباره گلایه اش از روحانی برای شرکت نکردن در جلسات مجمع گفت: کارهای آقای روحانی زیاد است و من هم می دانم هر روز و هر هفته کارهایی پیش می آید که رییس جمهور نمی تواند مثل ما سه، چهار ساعت در جلسات مجمع تشخیص بنشیند. ما این توقع دایمی را نداریم. بحثی در اقتصاد مقاومتی بود و یک بند در پیش نویس آمده بود که باید مرکزی با مشارکت سه قوه ایجاد شود که برای کارهای مشکل کشور در امور اقتصادی عمل کنند. دولت نظر داشت و می گفت: ما که در قانونگذاری سهیم نیستیم و در قضاوت هم که نیستیم، امور اقتصادی دست ما است که اگر بخواهیم در اینجا شریک شویم:

دیگر نمی توانیم در اینجا کار کنیم و اگر بخواهید ما کار کنیم: باید انحصاری دولت باشد و آنها باید به ما کمک کنند. آقای روحانی در جلسه یی که من نبودم: پیغام داده و گفته بود که دولت این را قبول ندارد. خود ایشان هم نبودند. در جلسه بعدی که من رفتم: با اینکه معترض بود: باز نیامدند. والامی توانستیم در آن جلسه رای بگیریم. ایشان نیامده بودند: برای اینکه برنامه سخنرانی داشتند و به آنجا رفته بودند. حرف من این بود که برای مساله مهمی که خود ایشان مخالفت می کنند: باید بیایند و دفاع کنند و ادله خودشان را بگویند: وگرنه عموما رییس جمهور کار و مسوولیت های زیادی دارد. وی درباره غیبت های احمدی نژاد در جلسات مجمع در زمان ریاست جمهوری اش یادآور شد: احمدی نژاد مقید بود که نیاید. آقای روحانی در همین مدت کوتاه برای چند جلسه آمده است. بحث من این نبود و خود آنها هم می دانستند. چون آقای انصاری: آقای طیب نیا و آقایان دیگر از دولت بودند و می دیدند که ما چه می گوییم. متاسفانه گاهی بعضی ها به حاشیه ها دامن می زنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات