صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۶۱

VOA: بهبود اوضاع اقتصادی ایران در گرو؛ تحقق گام‌های نهایی توافقنامه ژنو !


تلویزیون آمریکا، مدتی است که بر بحث تحریم ها و ارتباط آن با حوزه تجارت خارجی ایران و معاملات بین المللی ایران متمرکز شده است . البته ناگفته نماند که این تمرکز طی سال های گذشته نیز به ویژه در دوران ریاست جمهوری هشتم نیز مدنظر رسانه بود و درآن مقطع تلاش داشت نیل به توافق با غرب را دریچه ای به سوی گشایش تجاری و عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی تداعی کند.
در جدیدترین تبلیغات نیز در نگاه تلویزیون آمریکا تحولات تبلیغی به عرصه تجارت بین المللی ایران سوق داده شده است. با این تفاوت که اکنون دیگر تمرکز بر سازمان تجارت جهانی نبوده و بیشتر از منظر کاهش تحریم ها برای تعاملات تجاری عادی و بازگشت به وضعیت سال های اخیر یعنی قبل از اوج گرفتن تحریم ها است .
از این قرار - در برنامه افق - تلاش می شود به نوعی میان تحریم ها و میزان معاملات و سرمایه گذاری خارجی در ایران پیوند بر قرار گردد. از جمله کشورهایی که به روایت رسانه در عرصه تعاملات خارجی ایران نقش آفرین بوده، کره جنوبی عنوان می شود که ازاین قرار در صنایع ماشین و انرژی با ایران تعامل داشته و اکنون تمایل به احیای مناسبات را دارد هرچند دراین زمینه عنصر رقابت میان آسیای شرقی (کره جنوبی،چین و ژاپن) با اروپای غربی نیز مطرح می شود و رسانه اذعان به شکل گیری نوعی رقابت اروپایی -آسیایی برسر سرمایه گذاری در ایران دارد اما درنهایت نکات ناامیدکننده تبلیغی خود را ترویج می کند: از جمله این که از دید بیگانه، چین به رغم نیاز به نفت اما به جایگزین های ایران (عراق و عربستان) می‌اندیشد. به علاوه اینکه عراق نیز همزمان دوست و درعین حال رقیب نفتی ایران تفهیم شده است. یعنی در عرصه سیاسی، دوست جمهوری اسلامی تداعی می گردد امادرعرصه اقتصادِ انرژی، جنبه‌هایی از رقابت نیز القا می گردد . در تحلیل نهایی رسانه برخی موانع بانکی برای تعاملات با کره را در عین اذعان به تمایل اتاق بازرگانی این کشور برای معامله با تهران برجسته می کند . در عین حال تمایل دولت جدید ایران در قبال آشتی میان دو کره (در روایت رسانه) را نیز در قالب دیپلماسی اقتصادی دولت جدید برای جلب سرمایه و توسعه اقتصادی جمهوری اسلامی تفهیم می کند. هدفی که درقبال شرکت روحانی دراجلاس داووس نیز مطرح شده بود.
در کل رسانه بهبود اوضاع اقتصادی ایران را در گرو تحقق گام های نهایی توافقنامه ژنو می انگارد و تا آن زمان آمریکا را مزاحمی برای شکل گیری رقابت سالم در حوزه نفت و گاز و سایر صنایع ایران تداعی می کند .

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات