صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۲۶۴۹۹۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3827 شنبه 4 اسفند ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) راز ماندگاری نظام اسلامی تکیه صریح و شفاف بر اصول و ارزش‌هاست همانطور که امام بزرگوار اینطور بود. (19/12/92)

 

سرمقاله

اوکراین، جنگ داخلی یا ثبت روش جدید براندازی؟!

بررسی تحولات اوکراین از سه ماه پیش تاکنون، وجهی از حقیقت مفهوم سیاست و دموکراسی ادعایی غرب را آشکار می‌سازد. ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهور اوکراین که مجلس اوکراین روز گذشته غیرقانونی و زیر فشار مخالفان وی را خلع ید کرد، سند برجسته رسوایی غرب در تمسک مزورانه به دموکراسی است. یانوکوویچ همان کسی است که در سال 2004 در انتخابات بر «ویکتور یوشچنکو» که طرفدار غرب بود و غرب نیز از وی حمایت می‌کرد پیروز شد؛ اما مخالفان با ادعای تقلب در انتخابات و با کمک همه‌جانبه غرب علیه یانوکوویچ  «کودتای نارنجی» انجام دادند و در نهایت در انتخاباتی دست‌کاری شده عامل غرب یعنی ویکتور یوشچنکو به ریاست‌جمهوری رسید. چند سال بعد در سال 2010 یانوکوویچ با غلبه بر «یولیا تیموشنکو» به ریاست‌جمهوری اوکراین رسید که مخالفان وی از سه ماه پیش در کیف، پایتخت اوکراین علیه وی دست به اعتراض زدند. علت اصلی اعتراض به وی که حمایت غرب از مخالفان را نیز در پی داشت، مخالفت وی با امضای قرارداد تجاری اوکراین با اروپا بود. با اینکه بخش قابل توجهی از مردم اوکراین در جنوب و شرق این کشور از یانوکوویچ حمایت می‌کنند و تعداد مخالفان وی که در صحنه حاضرند با آرایی که مردم برای ریاست‌جمهوری به وی دادند برابری نمی‌کند، مقامات اروپایی و آمریکا با حمایت از معترضان و دخالت مستقیم در بحران اوکراین با حضور در این کشور تمام قوانین بین‌المللی و داخلی اوکراین را نقض کرده و با تشویق معترضان آتش مخالفت و خشونت را شعله‌ورتر کردند تا مشروعیت قانونی یانوکوویچ مخدوش و نادیده شود و آن‌ها در فضایی آشوب‌زده و گریخته از قانون بتوانند اغتشاشات خود را جای قانون نشانده و با آن قانون‌سازی کنند. با روشی که غرب برای حذف یانوکوویچ به کار گرفت موقعیت هر رئیس‌جمهوری که با غرب ناسازگار باشد در معرض خطر جدی است و چه بسا غرب از این واقعه برای همراه کردن صاحب‌منصبان کشورهای دیگر که با آن‌ها مخالفند، استفاده کند. چنانچه طرفداران یانوکوویچ در جنوب و شرق این کشور در حمایت از وی فعال شوند و پایدار بمانند امکان جنگ داخلی در اوکراین افزایش می‌یابد و اگر تسلیم وضع موجود شوند، آنچه در اوکراین گذشته می‌تواند روش جدیدی برای براندازی غیرقانونی ثبت و در جاهای دیگر تکرار شود.

ترجمه

رقابت و تنش ایران و عربستان در پاکستان

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی تریبیون پاکستان 23 فوریه 2014 (4اسفند) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های ولی‌نصر درباره اختلاف‌های شیعه و سنی در جهان اسلام و نیز کشانده شدن تنش ایران و عربستان به پاکستان پرداخت و نوشت: ولی‌نصر، مشاور ارشد سابق وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گفت:‌ »دیپلماسی آن چیزی بود که حفظ روابط آمریکا و پاکستان را تضمین کرد.» ولی‌نصر گفت که فضای بیشتری برای روابط بهتر میان آمریکا و پاکستان پس از خروج آمریکا از افغانستان به وجود خواهد آمد. وی تشریح کرد «بزرگ‌ترین چالش دولت اوباما ترغیب پاکستان به داشتن نگاه مثبت به دولت کرزای بود... درک اینکه پاکستان منافع امنیتی متفاوتی در افغانستان دارد نیز مهم بود... در حالی که سیاست خارجی آمریکا با بی‌صبری همراه است... به نظر می‌رسد که آمریکا به طور همزمان با کشورهایی مواجه است که درک کاملاً متفاوتی از زمان دارند... این مسئله مانعی در برابر بهبود روابط خارجی است.»

در ادامه مقاله آمده است: ولی‌نصر در مورد تحریم‌های آمریکا علیه ایران گفت هدف این تحریم‌ها تضمین بازگشت ایران به میز مذاکره یا توقف برنامه هسته‌ای این کشور بود. وی در مورد تنش‌های ایران و عربستان گفت رقابت و جنگ قدرت میان ایران و عربستان بیش از سی سال ادامه داشته و طی سال‌هایی که این دو کشور مدعی رهبری جهان اسلام شده‌اند، شدیدتر شده است. وی افزود: «رقابت شیعه و سنی موضوعی بسیار واقعی است که در جهان عرب پذیرفته شده است... این بعد، شرایط را به دلیل کشیده شدن این کشمکش به پاکستان پیچیده‌تر می‌کند... سعودی‌ها و ایرانی‌ها در پاکستان وارد تنش و کشمکش شده‌اند... ایران به گروه‌های شیعه در پاکستان پول می‌دهد و گروه‌های سنی نیز از حمایت مالی عربستان بهره‌مند هستند.» خیزش طالبان و طالبان پاکستان شرایط را وخیم کرده است... این گروه‌ها مقاومت نظامی در برابر ایران ایجاد کرده‌اند... اما سعودی‌ها درسی اشتباه گرفته‌اند... سعودی‌ها با دادن پول به سنی‌ها برای تندروتر شدن سبب شده‌اند که برای شیعیان غیرقابل تحمل‌تر شوند... این مسئله در سوریه کاملاً مشهود است.»

در پایان مقاله آمده است: ولی‌نصر پاکستان را کشوری مسلمان خواند که باوجود اقلیت بودن شیعیان آن‌ها جایگاه مهم و تأثیرگذاری در اداره کشور دارند. وی گفت: «این استدلال وجود دارد که شیعیان برخلاف برخی از کشورهای اسلامی از حقوق خود محروم نشده‌اند... بهترین مسیر برای پاکستان روابط با خاورمیانه و تمرکز بر ایجاد جایگاه اقتصادی است.»

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از علل دخالت گسترده عربستان در پاکستان، پرورش تروریست در راستای توسعه اندیشه‌های تکفیری است. عربستان از تجربه حضور چندساله در پاکستان و به خدمت گرفتن عناصر تکفیری متوجه شده پاکستان منبع مهم نیروی انسانی و مرکز مناسبی برای برنامه‌های تکفیری اش است که براساس آن می‌تواند به اختلاف شیعه و سنی دامن زند؛ از این‌رو کار را از خود پاکستان آغاز کرده و به سایر بخش‌های جهان اسلام توسعه داده است. حمایت ایران از شیعیان پاکستان نیز در اصل برای مقابله با جنایت‌های تکفیری است که عربستان آن را هدایت می‌کند.

 

اخبار

دفاع یک زنجیره‌ای از زنجیره‌ای دیگر!

 «ماشاء‌الله شمس‌الواعظین» سردبیر روزنامه‌های توقیف شده جامعه، توس، نشاط و عصرآزادگان در مصاحبه با بنگاه خبرپراکنی بی‌بی‌سی، مدعی شد که قوه قضائیه به‌دنبال بهانه‌ای برای توقیف روزنامه آسمان بوده است و گفت: این روزنامه بسیار محتاطانه عمل می‌کرد که شاید بتواند ماندگار باشد، اما قوه قضائیه «دنبال بهانه» توقیف روزنامه بود.

 وی به بی‌بی‌سی فارسی گفت: «هر زمان که قوه مجریه به دست نیروهای میانه‌رو، اصلاح‌طلب یا شبه‌اصلاح‌طلب می‌افتد، قوه قضائیه در برخوردها فعال‌تر می‌شود.»

 شمس‌الواعظین «سرکوب صداهای آزاد، مستقل و نیمه‌مستقل» را دلیل اصلی توقیف روزنامه آسمان عنوان کرد. در حالی که «محمد قوچانی» سردبیر روزنامه آسمان در پی توقیف این روزنامه، انتشار مطلبی درخصوص حکم قصاص را ناشی از یک اشتباه فنی خواند و از مخاطبان این روزنامه عذرخواهی کرد، شمس‌الواعظین در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی گفت اگر جای سردبیر روزنامه آسمان بود، حتی عذرخواهی هم نمی‌کرد، چراکه دلیل اصلی توقیف، نوشتن درباره قصاص نیست!

 قوچانی که چندی پیش و بنابر اخبار منتشر شده در رسانه‌ها برای انتشار یک رپورتاژ آگهی مبلغ چهارصد میلیون تومان از بودجه دولتی دیپلماسی عمومی دریافت کرد، در یادداشت «کدام روزنامه؟ کدام اعتدال» به فقر نظری و فقدان تئوری در دولت یازدهم اشاره کرد و نوشت که آسمان قصد نظریه‌پردازی برای دولت دکتر روحانی را دارد تا «برنامه سیاسی اعتدال» را با تکیه بر اصول «حقوق شهروندی» و «اقتصاد آزاد لیبرالی» شکل دهد!

اخبار و تحلیل‌ها: یکی از مشکل‌های همیشگی مدعیان اصلاح‌طلبی، سر دادن شعار قانون‌گرایی و گریز عملی از آن بوده است. در حالی که قوچانی، سردبیر آسمان به اشتباه خود اذعان و بابت آن عذرخواهی کرده شمس‌الواعظین با ذهنیات مخدوش و سیاهش اصرار دارد موضوع را طور دیگری وانمود کند. باید از او پرسید آیا روزنامه آسمان تنها روزنامه همفکران وی است یا روزنامه‌های عدیده دیگری با خط فکری وی و همپالگی‌هایش وجود دارند که با همه رفتار گزنده و بعضاً مخالف منافع ملی همچنان به کارشان ادامه می‌دهند. امثال شمس‌الواعظین از حصارهای ذهنی خودساخته خارج نشده‌اند که چنین دیدگاه‌هایی دارند.

     

اخبار کوتاه

   * «سریع‌القلم» مشاور رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی مفصل با یک روزنامه اقتصادی با اشاره به اینکه توسعه‌یافتگی با حضور در صحنه جهانی امکان‌پذیر است بدون اینکه به شرایط و جزئیات این حضور بپردازد، منتقدان را به کسی تشبیه کرد که «بگوید دوست دارم روزی پنج بسته سیگار بکشم، ایرادی ندارد، می‌تواند این کار را بکند، اما دیگر نباید دنبال سلامتی خودش باشد.»!

   * در یکی از جلسات بنیاد باران خاتمی با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای رسیدن به اهداف موردنظر، به ارزیابی عملکرد مدارس غیر انتفاعی اصلاح‌طلبان همچون مدارس سلام و همچنین دلایل تأسیس دانشگاه ایرانیان توسط احمدی‌نژاد پرداخته شد و پیشنهاد شده این بنیاد نیز اقدام به راه‌اندازی مدارس غیرانتفاعی با هدف کار فرهنگی و سیاسی بلندمدت نماید!

   * روزنامه حامی آقای هاشمی در واکنش به دعوت شخصیت‌های نظام از سران فتنه برای اعلام برائت و توبه از اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی و همسویی با دشمنان، نوشته است: درخواست توبه از کسی یا جریانی که در موضوع مورد اتهام، حتی خود را «خطاکار» نیز نمی‌داند چه رسد به «گناهکار» بودن، پیداست که خواسته‌ای بی‌مورد و بی‌سرانجام است.روزنامه جمهوری اسلامی افزود: وقتی کسی معتقد به شرعی و قانونی بودن کار خود است و چه بسا آن را وظیفه شرعی و قانونی خود دانسته و می‌داند، چگونه می‌توان او را امر به توبه کرد یا حتی کاری و خواسته‌ای از سوی وی یا دیگران را مشروط به آن کرد؟!

   * مجمع روحانیون باوجود حضور نداشتن سران این گروه در راهپیمایی ۲۲بهمن، از حضور مردم در این مراسم تقدیر و تشکر کرد! در جلسه اخیر شورای مرکزی مجمع که به ریاست خاتمی برگزار شد، اعضای این تشکل اصلاح‌طلب از کسانی که دعوت احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب را برای شرکت گسترده در راهپیمایی ۲۲ بهمن پاسخ مثبت دادند، تشکر و قدردانی کردند! گفتنی است مجمع روحانیون با صدور بیانیه‌ای به بهانه ۲۲ بهمن، خواستار حضور مردم در راهپیمایی این روز شد، اما در گزارش‌های خبری و تصویری هیچ‌یک از خبرگزاری‌ها و سایت‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب حتی یک نمونه که نشان دهد خاتمی، موسوی‌خوئینی‌ها یا دیگر اعضای مجمع در این راهپیمایی ضد استکباری حضور داشته‌اند، وجود نداشت!

   * روزنامه فرهیختگان وابسته به دانشگاه آزاد با گذشت بیش از شش ماه تغییر مدیر مسئول همچنان به صورت غیرقانونی با سرپرست اداره می شود. مازندرانی سرپرست این روزنامه در شش ماه گذشته در شرایطی سرپرستی این روزنامه را عهده‌دار بوده است که براساس گزارش منابع مطلع وی به دلیل سابقه بازداشت امنیتی و عدم پاسخ استعلام وی از سوی نهاد‌های مسئول و نیز نداشتن مدرک لیسانس که جزو شرایط مدیرمسئولی روزنامه است نمی‌تواند به عنوان مدیر مسئول فعالیت کند.

   * بر اساس اخبار رسیده جریان‌های افراطی فعالیت خود را در دانشگاه آزاد تشدید کرده و به‌دنبال به دست گرفتن  مدیریت واحد‌های این دانشگاه هستند، در همین راستا به‌تازگی اخباری مبنی بر قرار گرفتن یکی از افراد تندرو اصلاح‌طلب در رأس دانشگاه دزفول به گوش رسیده است که دانشجویان و اساتید این دانشگاه با صدور بیانیه نسبت به تلاش‌های افراطیون برای تصاحب ریاست این واحد دانشگاهی با  هیجده‌هزار دانشجو هشدار داده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات