صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۶۵۲۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3834 سه‌شنبه 13 اسفند ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما تسلیم زورگویى و باج‌خواهى آمریکا نخواهیم شد. یک عده سعى نکنند چهره‌ آمریکا را بزک کنند. (28/11/92)

 سرمقاله

زیر و بم تهدیدات‌آمریکا؟

اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با شبکه «بلومبرگ» درباره ایران اشاراتی در سه محور داشت:

1- راه‌حل دیپلماتیک؛ «با توجه به اینکه من فرمانده کل قوی‌ترین ارتش روی زمین هستم، فکر می‌کنم می‌توانم قضاوت کنم که آیا این مسئله (موضوع هسته‌ای ایران) از طریق نظامی قابل حل است یا خیر. و حرف من این است که بسیار بهتر است اگر ما این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم.»

2- قدرت ایران؛ «حرف من این است که اگر شما به رفتار ایران نگاه کنید، آن‌ها اهل استراتژی هستند و یک‌دفعه و بی‌برنامه و بی‌اختیار عمل نمی‌کنند. آن‌ها دیدگاهی جهانی دارند، آن‌ها منافع خود را در نظر می‌گیرند. آن‌ها به هزینه‌ها و فایده‌ها پاسخ می‌دهند. ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است که خود را بازیگری مهم در سطح بین‌المللی می‌بیند و فکر نمی‌کنم بخواهد خودکشی کند؛ به همین علت می‌تواند به مشوق‌ها پاسخ دهد.»

3- گزینه نظامی؛ «تهران متقاعد شده است در صورتی که دیپلماسی موفقیت‌آمیز نباشد و ایران به دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای باشد، تمام گزینه‌ها، از جمله اقدام نظامی روی میز است.»

با نگاه دقیق و کارشناسانه به سه فراز فوق، پذیرش اینکه هر سه فراز، صحبت یک فرد است، مشکل به نظر می‌رسد مگر آنکه گفته شود هر سه فراز، گفته‌های یک فرد است که تلاش کرده با استفاده از برخی واقعیات، به همراه برخی ادعاها، موضوع را به مسیر دلخواهی بکشاند که به علت دارا بودن برخی تناقضات تحلیلی، پذیرش صدور سه فراز  فوق از  یک فرد را مخدوش نشان می‌دهد؛ شروع صحبت با «فرمانده کل قوی‌ترین ارتش روی زمین» و خاتمه آن با «بهتر است مسئله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم» و یا اشاره به اینکه «آن‌ها (ایران) اهل استراتژی هستند، دیدگاهی جهانی دارند، ایران کشوری بزرگ و قدرتمند است» و پایان دادن کلام با عبارت «فکر نمی‌کنم بخواهد خودکشی کند» و در نهایت هم تکرار عبارت از رونق افتاده «تمام گزینه‌‌ها روی میز است».

 از آنچه اشاره شد، بر می‌آید که اوباما به تحلیل درست و قطعی از آنچه که می‌گذرد، نرسیده و در وضعیت سیاسی قرار گرفته که نمی‌تواند قاطع و متقن صحبت کند و همه این‌ها، از توانمندی‌های کشوری نشان دارد که در مقابل اوست؛ یعنی ایران؛ که اوباما در سخنانش چندین‌بار به توانمندی‌های ایران اشاره کرد. به نظر می‌رسد وضعیت بسیار مناسب ایران از لحاظ شاخص‌های سیاست بین‌الملل، بر لفاظی‌های نظامی مقامات آمریکا سایه انداخته و سبب شده با وجود تکرار این لفاظی‌ها، جانب احتیاط را از دست ندهند.

ترجمه

ایران و فلسطین محور بحث‌های اوباما و نتانیاهو

گروه ترجمه - روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی 4 مارس 2014 (13 اسفند) در مقاله‌ای به دیدار باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو و گفت‌وگوهای آن‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسئله فلسطین پرداخت و نوشت: روز دوشنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، مصرانه از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، خواست از پیش‌نویس و چارچوب توافق صلح با فلسطینی‌ها حمایت کند و تشریح کرد که به‌منظور تشکیل کشور جدید فلسطین اتخاذ تصمیمات جدی ضروری است. اوباما به نتانیاهو گفت که «این موضوع دشوار است و مستلزم مصالحه دو طرف است.» در عین حال، اوباما تلاش کرد نگرانی‌های نتانیاهو در مورد تلاش‌های آمریکا برای تحقق توافق بلندمدت با ایران بر سر برنامه هسته‌ای را کاهش دهد و متعهد شد که تعهد قطعی من، تضمین در مورد دست‌نیافتن ایران به تسلیحات هسته‌ای است. نتانیاهو نیز گفت که «فلسطینی‌ها باید مشروعیت کشور یهودی را به رسمیت بشناسند... اسرائیل به سهم خود، اقداماتی انجام داده و با تأسف باید بگویم که فلسطینی‌ها چنین نکرده‌اند... اسرائیل خواهان صلح است... نه یک تکه کاغذ... بلکه صلحی واقعی.»

در ادامه مقاله آمده است: نخست‌وزیر اسرائیل پیش از دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا گفت که «برای دفاع از اسرائیل هر آنچه لازم است، انجام می‌دهد و از دستیابی ایران به ابزارهای ساخت تسلیحات هسته‌ای جلوگیری می‌کند.» آقای نتانیاهو حدود سه ساعت در کاخ سفید حضور داشت. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، ضرب‌الاجل پایان ماه آوریل را برای امضای چارچوب توافق اسرائیل و فلسطین تعیین کرده است. آخرین چارچوب پیشنهادی دربرگیرنده چنین مسائل طولانی‌مدتی مانند مرزهای اسرائیل و چشم‌انداز کشوری فلسطینی، سرنوشت آوارگان فلسطینی و وضعیت شهر بیت‌المقدس است. اوباما قرار است طی دو هفته آینده (17 مارس) با محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان دیدار کند. اوباما در مصاحبه با بلومبرگ ویو گفت که نتانیاهو و اسرائیل باید از این چارچوب حمایت کنند یا با چشم‌انداز انزوای بین‌المللی در آینده روبه‌رو شوند. اوباما گفت که «اگر نتانیاهو معتقد است که توافق صلح با فلسطینی‌ها برای اسرائیل درست نیست، می‌تواند راهکاری جایگزین ارائه کند.»

در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو پیش از سفر به آمریکا، به کانال 2 اسرائیل گفت در برابر فشار آمریکا یا جامعه بین‌المللی تسلیم نخواهد شد.» وی گفت «من خواهان توافق هستم... اما توافقی خوب و مطلوب.» نتانیاهو پس از دیدار با اوباما به دیدار با رهبران کنگره رفت. همچنین نتانیاهو قرار است در نشست سالانه کمیته آمریکایی امور عمومی اسرائیل (آیپک) سخنرانی کند. نتانیاهو به توافق کوتاه‌مدت میان متحدان آمریکا و ایران انتقاد کرده است. این توافق‌نامه موقت ماه ژوئیه به پایان می‌رسد و دولت اوباما برای تحقق توافقی طولانی‌مدت تلاش می‌کند. اوباما گفت که دیپلماسی بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای است. با وجود اختلاف نظرهای اوباما و نتانیاهو طی چند سال اخیر، اوباما روز دوشنبه گفت که «ما دوست یا متحدی نزدیک‌تر از اسرائیل نداریم و پیوند میان دو کشور و ملت‌های ما ناگسستی‌ است.» 

اخبار و تحلیل‌ها: نتانیاهو تلاش می‌کند از فرصت سفر به آمریکا و حضور در نشست آیپک برای گرفتن امتیاز بیشتر از آمریکا درباره ایران و فلسطین استفاده کند. از طرفی هم اوباما با افراطی دانستن خواسته‌های نتانیاهو تلاش می‌کند با حفظ منافع رژیم صهیونیستی، دیدگاه‌های خود را به نتانیاهو تحمیل کند.

اخبار

دستورالعمل خاتمی برای انتخابات مجلس

 «محمد دامادی» نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، از دیدار خود با محمد خاتمی خبر داد و گفت: به‌تازگی با آقای خاتمی دیدار داشتم؛ اما درباره جزئیات این دیدار اظهارنظر نمی‌کنم.

یک منبع آگاه نیز با اشاره به برگزاری دیدار مذکور، درباره اظهارات خاتمی در این دیدار گفت: خاتمی در این جلسه  که برخی از اصلاح‌طلبان و دو نفر از نمایندگان شمال کشور حضور داشتند، با مهم شمردن جایگاه مجلس، خواستار انسجام اصلاح‌طلبان برای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شد.

وی گفت: خاتمی با انتقاد از عملکرد شورای نگهبان تصریح کرد که اصلاح‌طلبان باید کاری کنند تا شورای نگهبان نتواند مانع حضور جریان اصلاحات در مجلس دهم شود.

این منبع آگاه با بیان اینکه خاتمی در این جلسه بر ضرورت حضور فعال اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی مجلس تأکید کرده است، گفت: خاتمی در این جلسه گفت: انتخابات آینده برای ما خیلی مهم است. باید با سازوکاری پیش برویم که از طریق انتخابات به اهداف خود برسیم. ما به هیچ‌وجه نباید انتخابات را تحریم کنیم، ولو به صورت محدود. در عین‌ حال باید تأکید کنیم که انتخابات آزاد باشد.

این منبع آگاه گفت: خاتمی در این نشست افزوده است «فضای کشور تغییر کرده و این تغییر کاملاً ملموس است. ما باید از این تغییر فضا نهایت استفاده را ببریم؛ اما نباید رفتارهایی داشته باشیم که مردم احساس کنند ما افراطی هستیم. باید هوشمندانه و هوشیارانه عمل کنیم.»

وی افزود: خاتمی در این جلسه انتقاداتی را به برخی انتصابات روحانی وارد دانسته و تأکید کرده است که در وضعیت امروز، وحدت اصلاح‌طلبان یک ضرورت است.

اخبار کوتاه   

* روز گذشته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه مقدماتی خود که در نخستین روز کاری نشست فصلی شورای حکام قرائت شد، تأکید کرد: اقداماتی که ایران اجرا کرده و تعهدات بیشتری که برعهده گرفته است، نشانگر یک گام مثبت به جلو است. این اظهارات در حالی صورت گرفت که از طرف دیگر، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در نشست سالانه آیپک اعلام کرد: روند دیپلماسی همیشگی نیست و تمام گزینه‌ها همچنان بر روی میز قرار دارد؛ اما به گفته او، تحریم‌های شدید و دیپلماسی قوی، آمریکا و اسرائیل را امن‌تر ساخته است!

* پایگاه خبری «اوقات الشام» به نقل از گزارش‌های امنیتی اعلام کرد که استان الرقه، به‌تازگی شاهد فعالیت سازمانی موسوم به «یاران ارتش عربی سوریه» بوده است که گفته می‌شود چند تن از سرکردگان داعش، از جمله یک فرمانده نظامی، آن را ترور کرده است. در این گزارش به هیچ اطلاعاتی درباره این گروه و چگونگی پدید آمدن آن اشاره نشده است. شیوه «شکار خاموش» که در آمریکا و برخی از کشورهای جهان اجرایی شده، روشی محرمانه برای ترور شخصیت‌های «مافیای بین‌‌المللی» است.

* در پی اظهارات «قاضی سراج»، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مبنی بر اینکه در یکی از شهرها مبلغ 12 میلیارد تومان حق مأموریت داده شده است، سخنگوی قوه قضائیه از بازداشت پنج نفر در شیراز در پرونده حق مأموریت دوازده میلیاردی خبر داد. متأسفانه هنوز اطلاعات دقیقی درباره جزئیات این حیف و میل بزرگ بیت‌المال در اختیار رسانه‌ها قرار داده نشده است.

* منابع آگاه رسانه‌ای از طراحی سرکردگان و اعضای منافقین برای همنوایی و همکاری با لابی صهیونیستی برای فضاسازی رسانه‌ای در فضای متأثر از نشست آیپک خبر دادند. خبرها در این زمینه حاکی است محتوای این جلسات محرمانه بین این دو طیف ضد ایرانی، به بیرون درز پیدا کرده است.

اطلاعیه1

برگزاری همایش سراسری روحانیان شاغل در سپاه
سخنرانان:
1- استاد رحیم‌پور ازغدی (ساعت 8 تا 9:30)
2- نماینده ولی‌فقیه در سپاه (ساعت 9:30 تا 10:30)
3- فرمانده کل سپاه  (ساعت 11 تا 12)
4- رئیس سازمان صداوسیما (ساعت 16 تا 17)
زمان:  شنبه1392/12/17 

اطلاعیه2

آیین اختتامیه سومین کنگره شعر پاسدار با حضور شعرای پاسدار، شعرای کشوری، مسئولان و فرماندهان سپاه فجر و مسئولان فرهنگی استان فارس 14 اسفند از ساعت 15:30 در سالن امام علی (ع) سپاه فجر استان فارس برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات