صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۶۵۲۴۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3835 چهارشنبه 14 اسفند ماه 1392

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) گفتمان‌‌سازی درخصوص اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به یک گفتمان عمومی، بسیاری از مشکلات را برطرف و کارها را تسهیل خواهد کرد.(6/12/92)

 سرمقاله

دو اهمیت شعار

آیت‌الله مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، روز گذشته در آغاز پانزدهمین نشست مجلس خبرگان رهبری، با اشاره به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی که چندی پیش امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) ابلاغ کردند، اظهار داشت: «مجلس خبرگان رهبری که در جایگاه حراست و صیانت از حوزه رهبری قرار دارد، بر این نکته تأکید می‌کند که شعارها و برنامه‌های اصولی که هر سال از سوی رهبری در تحویل سال بیان می‌شود، تنها به برنامه‌های معمولی، همایش‌ها، سمینارها و سخنرانی‌ها محصور نشود، ما سابقه داریم که برای احترام به آن شعارها، تنها اکتفا به برگزاری مجالس، سخنرانی‌ها و همایش کرده‌ایم.» این بیان نقادانه که درباره یکی از مهم‌ترین مسائل کشور ایراد شده، بازخوانی آن را ضروری می‌سازد که به شکل اشاره درباره آن می‌توان گفت: استفاده از شعار، حرکتی جدید و امروزی نیست و از گذشته‌های دور وجود داشته و افراد با آگاهی از اهمیت آن، در دوره‌های مختلف بنا به اقتضائاتی، از آن استفاده می‌کرده‌اند. شعار از دو اهمیت در دو موقعیت برخوردار است: اهمیت اول به موقعیتی بازمی‌گردد که خود شعار بررسی می‌شود. در این موقعیت، اهمیت شعار به توان برانگیزاننده بودن آن است که می‌تواند با حسی که در افراد ایجاد می‌کند، آن‌ها را برای یک هم‌آوایی و هم‌نظری ابتدایی متحد کند. این اهمیت در مواردی برای رسیدن به یک هدف متناسب با شعار سر داده شده کفایت می‌کند. اهمیت دوم مربوط به موقعیتی است که شعار در نسبت با هدفی بررسی می‌شود که برای رسیدن به آن باید مسیری طی شود و طرح شعار، نقطه آغاز این مسیر است. در اهمیت دوم، شعار، علامت است نه راه و مسیر؛ یعنی برای رسیدن به هدف که شعار آن را مشخص کرده و به‌نوعی آن شعار خود هدف هم محسوب می‌شود، باید مسیری طی شود در غیر این صورت، با سردادن شعار هیچ اتفاق خاصی نمی‌افتد و برای رسیدن به هدف باید راه را طی کرد که شعار در جای‌جای این راه حضور دارد تا رهرو راه را گم نکند و به‌سوی هدف نهایی راهنمایی شود. آنچه که آیت‌الله مهدوی‌کنی به آن انتقاد کردند، باقی‌ماندن در موقعیت اول شعاری است که با هدف خاصی ارتباط دارد که برای رسیدن به آن، باید مسیری را طی کرد. تمام اسامی که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در سال‌های گذشته برای هر سالی انتخاب کردند، در زمره اهمیت دوم و موقعیت خاص آن است که متأسفانه در بیشتر اوقات، با آن برخوردی به اقتضای اهمیت اول شده است. اهمیت اقتصاد مقاومتی که موقعیت درونی انقلاب و مسائل بین‌المللی آن که ریشه در دشمنی با انقلاب دارد، آن را مضاعف کرده، ایجاب می‌کند که برخورد با آن، با اهمیت نوع دوم باشد تا امید به کارآمدی آن افزایش یابد و تضمین شود. ان‌شاء‌الله

ترجمه

سخنان ضدایرانی و ضدفلسطینی نتانیاهو در آیپک

گروه ترجمه - خبرگزاری رویترز 5 مارس 2014 (14 اسفند) در مقاله‌ای به سخنرانی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست سالانه آیپک در مورد ایران و فلسطین پرداخت و نوشت: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، روز سه‌شنبه به آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی هشدار داد که به ایران اجازه حفظ توانایی غنی‌سازی اورانیوم داده نشود و مصرانه از فلسطینی‌ها خواست در صورتی که خواهان صلح هستند، اسرائیل را به‌عنوان کشوری یهودی به رسمیت بشناسند. نتانیاهو یک روز پس از گفت‌وگو با اوباما در کاخ سفید، در سخنرانی خود در نشست آیپک (لابی طرفدار اسرائیل) از انتقاد صریح از باراک اوباما پرهیز کرد؛ اما بر اختلاف‌‌نظرهای جدی با وی، در مورد دیپلماسی هسته‌ای آمریکا در قبال ایران تأکید کرد. نتانیاهو با توجه به فشار برای نجات تلاش‌های صلح خاورمیانه با میانجی‌گری آمریکا، تأکید کرد آماده صلحی تاریخی با فلسطینی‌هاست؛ اما هیچ امتیازی را پیشنهاد نکرد.

در ادامه مقاله آمده است: یک مقام آمریکایی گفت: «اوباما روز دوشنبه به‌طور خصوصی به نتانیاهو فشار آورد به رفع اختلاف‌ها در هفته‌های آینده کمک کند.» نتانیاهو مخالفت جدی خود را با احتمال تحقق توافق‌ نهایی که در آن، همچنان ایران ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای را داشته باشد، اعلام کرد و گفت که تمام این ظرفیت‌ها را باید از بین برد و فشار بر ایران باید افزایش یابد. وی افزود:‌ »متأسفانه قدرت‌های مهم جهانی در مورد دادن توانایی غنی‌سازی به ایران صحبت می‌کنند. امیدوارم آن‌ها چنین اقدامی انجام ندهند؛ زیرا این موضوع، اشتباهی بزرگ خواهد بود و ایران را به قدرتی در آستانه ساخت تسلیحات هسته‌ای تبدیل می‌کند.» نتانیاهو با مضمون تمایل به حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران به‌عنوان آخرین حربه و تأکید بر اصول مهم صلح با فلسطینی‌ها گفت که «من هر آنچه باید، در دفاع از کشور یهودی اسرائیل انجام خواهم داد.» اما نخست‌وزیر جنگ‌طلب اسرائیل که به مانع‌آفرینی در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران متهم است، از تهدید مستقیم جمهوری اسلامی ایران امتناع کرد.

در پایان مقاله آمده است: نتانیاهو در مورد فلسطینی‌ها گفت که خواهان توافق با آن‌هاست. اسرائیل گفت‌وگوهای صلح با فلسطینی‌ها را ماه ژوئیه با کمک آمریکا آغاز کرد. نتانیاهو گفت که «زمان آن رسیده که فلسطینی‌ها نفی تاریخ را متوقف کنند. درست همان‌طور که اسرائیل آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطینی است، فلسطینی‌‌ها باید آماده به رسمیت شناختن کشوری یهودی باشند.» در عین حال، نتانیاهو صلح را پاداش و مزیتی برای اسرائیل و کشورهای متخاصم عربی خواند و گفت که صلح به شکوفایی در منطقه منجر خواهد شد؛ استدلالی اقتصادی که می‌تواند مخالفت تندروهای اسرائیلی را در صورت تحقق توافق با فلسطینی‌ها کاهش دهد. یک مقام دولت اوباما گفت که «این از معدود مواردی است که وی برای توافق صلح دیدگاهی مثبت ارائه کرد.» هرچند نفوذ آیپک همچنان قوی است؛ اما تلاش می‌کند که نشان دهد اثرگذاری خود را پس از مخالفت کاخ سفید با تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران در کنگره از دست نداده است. نتانیاهو در سخنرانی خود، فعالان طرفدار فلسطین را برای منزوی‌سازی اسرائیل از طریق جنبش فشار و تحریم خرید کالاهای اسرائیلی محکوم کرد. این جنبش در اروپا پیشرفت‌هایی داشته، اما در آمریکا تأثیر چندانی نداشته است.

اخبار و تحلیل‌ها: نتانیاهو با تکرار مخالفتش با مذاکرات هسته‌ای، به‌گمان خود برای غربی‌ها زمینه‌ و فرصت فشار بیشتر بر ایران را فراهم می‌کند، اما غربی‌ها و به‌ویژه آمریکا با آگاهی از خطوط قرمز ایران، احتیاط می‌کنند تا مواضع افراطی نتانیاهو در روند مذاکرات اخلال ایجاد نکند. آگاهی از این امر باید موجب شود تا مسئولان ایرانی با اقتدار بیشتر حقوق مسلم ایران را در مذاکرات دنبال کنند. تمایل امروز نتانیاهو برای به نتیجه رساندن مذاکرات سازش، بر خلاف گذشته که به آن بی‌اعتنا بود، ناشی از وضعیت بحران‌زده منطقه‌ است که گمان می‌کنند موقعیت فلسطینی‌ها تضعیف شده حال آنکه طرف صهیونیست‌ها ملت ستمدیده فلسطین هستند نه رهبران سازشکار و سست‌عنصر؛ از این رو با وجود تلاش‌های موجود، احتمال سازش ضعیف به نظر می‌رسد.

اخبار 

ادعای جدید یک روزنامه وابسته به سعودی‌ها

روزنامه فرامنطقه‌ای «الشرق الاوسط» در ادعایی جدید درباره مسائل سوریه نوشت: شبه‌نظامیان شیعه عراقی سپاه «بدر» به کمک حزب‌الله و ارتش سوریه در منطقه قلمون شتافته‌اند.

این روزنامه افزود: شبه‌نظامیان شیعه سپاه «بدر» به شکل گسترده در جبهه‌های مختلف قلمون به‌ویژه در دو جبهه «ریما و السحل» با هدف یاری ارتش و حزب‌الله برای مقابله با تروریست‌ها دیده شده‌اند. ارتش سوریه دیروز، دو منطقه یاد شده را آزاد کرد.

اما سپاه بدر این اتهامات را بی‌اساس خواند و حضور اعضای خود را در سوریه منتفی دانست.

همزمان با این اخبار، تروریست‌ها نیز از تشکیل یک اتاق عملیات متشکل از چهار گروه «فجر الشام، احرار الشام، جبهه النصره و جنبش حزم» برای آزادسازی جنوب شهر حلب خبر دادند.

در بیانیه این اتاق عملیات آمده است: اتاق عملیات ما از چهار گروه یاد شده با هدف کشتن کافران - به‌گمان وی- ارتش نصیری و شبه‌نظامیان شیعه برای پاکسازی جبهه جنوبی حلب تشکیل شده است و آن‌ها باید منتظر ضربه‌های سخت ما باشند.

به صدا درآمدن زنگ هشدار در برخی مدارس!

 متأسفانه به‌تازگی برخی اخبار از مدارس کشور به گوش می‌رسد که باید از آن‌ها به‌عنوان زنگ خطری برای نظام آموزش و تربیت کشور یاد کرد. در همین راستا، گفته می‌شود در برخی از مدارس یکی از استان‌های مرکزی کشور، تعدادی از دانش‌آموزان مشروبات الکلی و لوح‌های مستهجن در مدرسه‌های خود توزیع می‌کنند و این در حالی است که گفته می‌شود برخی از مسئولان این مدارس نیز در جریان این موضوع هستند؛ اما با این دانش‌آموزان برخوردی نمی‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که مسئولان آموزش و پرورش هم تاکنون در جهت مقابله با این افراد اقدامی نکرده‌اند.

 به هر صورت، با توجه به نقش اساسی مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان، نوجوانان و جوانان کشورمان و همچنین با عنایت به این نکته که متأسفانه اخباری از این دست پیش‌تر هم منتشر شده بود، به نظر می‌رسد که باید نهادهای متولی و به‌ویژه وزارت آموزش و پرورش هر چه سریع‌تر اقدامات مقتضی را برای جلوگیری از تکرار حوادث اینچنینی انجام دهند.

اخبار روزانه   

 *در حالی که برخی نشریات از حضور وزیر ارشاد در جلسه هفته آینده کمیسیون اصل 90 مجلس در پی شکایت از وی خبر داده‌اند؛ روزنامه آرمان، جمعی از افراد حقیقی را به عنوان شاکی معرفی کرده و روزنامه آفتاب یزد از شکایت نمایندگان مجلس از وی خبر داده است. البته این تناقض‌گویی، پایان کار این روزنامه‌های مدعی اصلاحات در پوشش این خبر نبود به طوری که روزنامه آرمان پا را فراتر گذاشته و شاکیان را تندروهایی خوانده که با برخی از نمایندگان مجلس همگام شده‌اند!

* گفته می‌شود «محمدرضا خاتمی» دبیرکل حزب منحله مشارکت، قرار است در دومین سفر استانی خود (پس از سفر به شهرکرد) برای شرکت در گردهمایی اصلاح‌طلبان، روز پنج‌شنبه و جمعه این هفته به زاهدان سفر ‌کند و در تالار فردوسی دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان به سخنرانی بپردازد.

* روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» در خبری مدعی شد: هواپیمای خطوط هوایی ترکیه که از استانبول به مقصد بمبئی در حرکت بود، شب گذشته به‌دلیل وخامت حال یک مسافر و نیاز مبرم وی به درمان،‌ در تهران فرود اضطراری کرد. جروزالم‌پست نوشت: «مسافران اسرائیلی هواپیما را ترک نکردند و پس از یک ساعت و درمان بیمار مذکور، هواپیما تهران را به مقصد هند ترک کرد.» 

* انتخاب مهندس «تبادار» به‌عنوان چهره ماندگار در بوشهر که به دنباله‌روی از بهزاد نبوی (زندانی فتنه سال 1388)، محمدرضا خاتمی (فعال فتنه 1388) و خارج‌نشین‌های حامی آن‌ها در تحصن مجلس ششم از استانداری استعفا داده و نامه خروج از حاکمیت را امضا کرده بود، با اعتراض شدید دلسوزان انقلابی این استان مواجه شد. یکی از پایگاه‌های خبری این استان نوشت: «آمارها نشان می‌دهد که خدمات عمرانی ایشان به مراتب کمتر از افرادی مثل «علی افراشته» استاندار بومی و حتی استانداران غیر بومی بوده است. یکی به مردم بگوید اقدام شاخص تبادار در زمان استانداری چه بوده است که باعث شده وی به‌عنوان گزینه چهره ماندگار در هفته بوشهر مطرح شود؟!»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات