تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۶۵۸۱۷

حاتمی کیا:هر کسی دنبال سهم خود بود و من " چ " را نشان دادم


ابراهیم حاتمی کیا گفت : فیلم " چ " احساس من به وضع موجود و لزوم بازگشت به داشته هایمان است.
به گزارش بصیرت به نقل از  واحد مرکزی خبر، این کارگردان سینما چهارشنبه شب در برنامه " راز " شبکه چهار سیما افزود : احساس کردم جریان فرهنگی و سکان داران این عرصه فراموش کردند چه وضعی داریم.
وی اضافه کرد: باید به این مسئله، حساس باشیم اما نیستیم و مراکزی که تعیین کننده هستند باید به این مسئله حساس باشند.
حاتمی کیا گفت : متاسفم بگویم وضع به جایی رسیده است که رهبر معظم انقلاب اسلامی به این مطلب اشاره فرمودند و به صراحت مطرح کردند که بحث فرهنگ نیز هست.
کارگردان فیلم " چ " اضافه کرد : انتظار دارم مسئولان فرهنگی پس از پایان دید و بازدیدهای نوروز ، نشست های شفاف برگزار کنند و مصداق های این مسئله ای که رهبر معظم انقلاب نسبت به آن نگران هستند مشخص شود.
حاتمی کیا گفت : مسئله من، تنها سینما نیست بلکه من جزء مدافعان نهضت اسلامی هستم و به قیمت اینکه این حرف ها زده شود از خیلی چیزها می گذرم.
وی درباره علل موج سازی که درباره فیلم " چ " ایجاد شد اضافه کرد : نه تنها برای این فیلم بلکه برای دیگر فیلم هایم نیز باید این پرسش را مطرح کرد.
حاتمی کیا افزود : باید با دانسته هایمان کار انجام دهیم و فیلم هایمان جذابیت و حرف زمان را داشته باشد.
این کارگردان سینما گفت : آن چه که فیلم را ظریف می کند این است که در آن چه می خواهیم بگوییم و اینکه آیا پیام را درست منتقل می کنیم؟
وی افزود : اینکه در سینما با مخاطبان بیشتری روبه رو شویم آرزوی ماست اما در ساخت فیلم این موضوع دغدغه همیشگی ما نیست.
حاتمی کیا گفت : فیلم هایی در لحظه جواب می دهند و سرگرمی هستند اما برخی فیلم ها را زمان مشخص می کند که چه می خواستند بگویند و برخی از این فیلم ها سردمدار حرکت می شوند.
این کارگردان سینما اضافه کرد : در فیلم " چ " به جنگ شناخت های مختلفی که از شهید چمران بود رفتم و حرف جدیدتری زدم و حرف مستقل خودم را گفتم.
حاتمی کیا گفت: خیلی به این فکر نمی کردم که مخاطب این فیلم با من راه خواهد آمد یا خیر.
کارگردان فیلم " چ " افزود : تحقیقات بسیاری درباره این فیلم انجام دادم و مسئله من این بود که کدام مرحله از زندگی شهید چمران را انتخاب کنم.
وی با بیان اینکه اخلاق من این است که در پی حاشیه هایی می روم که کمتر درباره آن صحبت شده است گفت : احساس کردم دوران نخست انقلاب اسلامی حلقه مفقوده و کمتر از آن حرف زده شده است.
حاتمی کیا افزود : در این دوره پر تلاطم و لحظه به لحظه پس از پیروزی انقلاب هر کس سهم خود را می خواست و این مقطع را دوره زیبایی برای ساخت فیلم " چ " دیدم .
کارگردان فیلم " چ " درباره علت نام این فیلم اضافه کرد : اینکه چرا نام فیلم، " چ " است چون نمی شود در 48 ساعت از زندگی شهید چمران ، وی را مطرح کرد و جرات نکردم نام چمران را کامل بیاورم.
حاتمی کیا گفت : ماجرای " پاوه " را در دست نوشته های شهید چمران خواندم و فیلم آن را ساختم.
وی افزود : در دوره پس از پیروزی انقلاب اسلامی خط کشی های دراماتیک و بحران اجتماعی مطرح و جنگ میان مدعیان آرمان خواهی است.
حاتمی کیا اضافه کرد : این دغدغه من است که از این مسائل حرف بزنم زیرا بهتر می توانم برای آنها چه انقلابی و چه ضد انقلابی دیالوگ بنویسم .
این کارگران سینما با بیان اینکه مسائل پس از پیروزی انقلاب و پیش از جنگ تحمیلی، حلقه پاک شده است گفت : زمانی که برای نخستین بار این فیلم را برای جوانان پخش می کردیم تعجب می کردند که مسائلی نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی روی داده است.
حاتمی کیا افزود : وقتی وارد تاریخ می شوم می گویم چه حرفی بزنم که حرف حال جامعه باشد و آینده و حرکت به سمت آن را تنظیم کند.
وی با بیان اینکه قرار نبود شهید چمران جنگجو باشد گفت : وقتی این شهید وارد " پاوه " می شود می خواهد غائله را پایان دهد و حرف وی حرف اکنون ماست.
حاتمی کیا افزود : این موضوع حدودی است که دوست داریم اکنون درباره آن حرف بزنیم البته این را باید منتقدانی که مسئله آنها انقلاب اسلامی و ارزش هاست نقد کنند.
وی با طرح این پرسش که در مسئله " پاوه " ، شهید چمران که می خواهد غائله را ختم به خیر کند تا چه حد پای مذاکره می آید گفت : در فیلم نامه آوردم که شهید چمران مجبور است برای صلح بجنگد و از حدودی مانند حفظ جانها و ارزش ها پایین تر نیاید.
حاتمی کیا با بیان اینکه فیلم هایش را بر اساس شرایط جامعه ساخته است اضافه کرد: فیلم " دیده بان " را زمان قبول قطعنامه 598 و زمانی که شرایط روحی و روانی خوبی نداشتیم ، ساختم.
وی گفت : در این فیلم با توجه به آیه قرآن مجید درباره صلح حدیبیه ، وقتی دیده بان محاصره می شود نشانی خود را به توپخانه می دهد و خود رامی کشد که دشمن کشته شود.
این کارگردان سینما افزود : در فیلم " مهاجر " نیز دغدغه من این بود که عده ای پس از جنگ رها شده بودند و می خواستم بگویم نباید آنها را رها کرد.
حاتمی کیا گفت : زمانی که نقدها را درباره فیلم " چ " پیگیری می کنم می بینم منتقدان طوری سخن می گویند که انگار این وضع کشور در جای دیگری از دنیاست.
وی اضافه کرد : اکنون که صحبت می کنیم چه شرایطی داریم ؟ تصور می کردیم به محض بازشدن درها و باب مذاکره باید همه چیز حل شود اما می بینیم مسئله پیچیده تر از این حرف هاست.
این کارگردان سینما گفت: می دانیم جامعه آرمانی دشمن های بزرگی دارد اما این در کجای سینمای ما جا دارد ؟
وی افزود : سینمای ما به کنج زندگی خود رفته و این ربطی به فیلم سازان ندارد بلکه سکان داران فرهنگی باید پاسخگو باشند.
کارگردان فیلم " چ " گفت : این فیلم بازگشت به انقلاب اسلامی است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر، ابراهیم حاتمی کیا در برنامه راز شبکه چهار سیما با بیان اینکه موضوع های بسیاری مانند موضوعی که در فیلم " چ " مطرح شد برای گفتن داریم افزود : سینماگر باید این مسائل را بگوید و آن را به روز تبدیل کند.
این کارگردان سینمای دفاع مقدس با تاکید بر اینکه سینما باید وارد مسائل جامعه شود گفت : اینکه اکنون با یک تکان خوردن که مذاکره انجام می شود یا نه ، به سرعت در رزق مردم تاثیر مستقیم گذاشته می شود چرا در سینما مطرح نمی شود؟
وی افزود : برخی می گویند چون ممیزی وجود دارد ما وارد نمی شویم اما ما انواع مراکز داریم که هر نوع سوژه ای بخواهیم می توانیم در آنجا بسازیم.
این کارگردان سینما گفت : آیا در این مراکز هوشمندانه نگاه می کنند در چه شرایطی هستیم ؟
حاتمی کیا اضافه کرد : مسئولان فرهنگی باید دغدغه های فرهنگی را مطرح کنند و بگویند چه چیزی دارد روی می دهد.
این کارگردان سینما گفت : زمانی که برخی سر و صداها را می کنم و جیغی می زنم نشان چیزی است اما می گویند این که خورده ، برده و همه چیز گرفته است چرا داد می زند؟! و با این حرف ها فریاد من را به بیراهه می کشانند.
وی افزود : در فیلم " آژانس شیشه ای " گفتم نسل دفاع مقدس در جامعه است و حرفهایی دارد.
حاتمی کیا اضافه کرد : سینمایی که با مردم ارتباط تنگاتنگ دارد ماندگار است اما دوستان روی این موضوع کار نکرده اند .
این کارگردان سینما گفت : رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره دفاع مقدس دغدغه های فرهنگی مطرح کردند که مسئولان باید بنشینند و این دغدغه ها را تحلیل کنند.
وی با بیان اینکه مسئولان فرهنگی همیشه عقب تر از ما بوده اند افزود : همیشه با دغدغه فیلم ساخته ایم اما همیشه ترس داشته ایم که برای اکران آن مانع می شوند.
حاتمی کیا گفت : چون درک این سینما وقت می خواهد ، مسئولان به عادات همیشه تکیه می کنند که این فیلم نیز باید مانند فیلم های قبلی باشد و اگر فیلم جدید بخواهد حرف های دیگری بزند، ممیز می ترسد که این فیلم برای او و میز او مسئله شود.
این کارگردان سینما افزود : امیدواریم مسئولانی که چند ماه است روی کار آمده اند و تازه نفس هستند و می گویند اجازه می دهیم حرف های ناگفته، گفته شود اجازه این کار را بدهند.
حاتمی کیا گفت : باز هم جیغ می زنم و سر و صدا خواهم کرد اما برخی با حرف هایی ممکن است مسئولان را گمراه کنند.
وی افزود : تا زمانی که این حرف ها جیغ و فریاد های سینمایی است مهم نیست اما اگر مسئولان فریب این حرف ها را بخورند برای من دغدغه است و مسئولان نباید به آنها توجه کنند.
این کارگردان سینما گفت : باید جریان سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تحلیل شود نه ترسیم.
حاتمی کیا افزود : اکنون در دیپلماسی خارجی آقای ظریف با ظرافت و لطافت و فشارهایی که در این راه است این مسیر را با تایید بزرگان پیش می برد اما جریان فرهنگی، دیپلماسی وزارت خارجه ای نیست.
وی با بیان اینکه در قانون دیپلماسی لبخند می زنند اما چیز دیگری در نظر دارند و مسائلی را که نمی خواهند بگویند طور دیگری بیان می کنند اضافه کرد : این افکار نباید در عرصه فرهنگی وارد شود زیرا در این عرصه " صدق " مهمترین مسئله است.
حاتمی کیا گفت : باید بپرسیم که واقعا دغدغه تو انقلاب اسلامی و حفظ آن است که با خون 300 هزار شهید رقم خورده است؟
وی افزود : آیا این را می دانیم و آنها که نشسته اند می دانند که اینها باید بحث شود و در فیلم ها جاری شود؟
این کارگردان سینما اضافه کرد : فیلم ساز دوست دارد بسازد اما وقتی به آن میدان نمی دهند ، نمی سازد.
وی گفت : آیا به فیلم سازان اجازه می دهند این فیلم ها ساخته شود؟
حاتمی کیا افزود : من فیلم ساز انقلابی و نسل انقلاب حس غریبی و غربت دارم البته این به معنای اینکه به من جایزه بدهند نیست و نمی خواهم بگویم این مسئولانی که هفت ماه است روی کار آمده اند مقصرند بلکه باید هواسمان باشد که این اتفاق در حال افتادن است.
این کارگردان سینما با طرح این پرسش که آیا جشنواره فیلم فجر واقعا جشنواره فجر انقلاب اسلامی است و همه فیلم هایی که در ایران ساخته می شود در آن جای می گیرند؟ گفت : این یکی از بزنگاه های ماست که باید درباره آن حرف زد.
وی افزود : جایزه اسکار را به فیلم " 12 سال بردگی " که فیلم جدیدی نیست دادند که در حقیقت این جایزه به جریان فیلم سازی داده می شود و به دیگران نیز می گویند که باید این نگاه را داشته باشید و نباید این نگاه قطع شود .
حاتمی کیا گفت : در ایران می گویند نه ، این نیست و نباید درباره آن حرف زد و ادبیات ما ادبیات انقلاب اسلامی نیست که این خطرناک است.
این کارگردان سینما اضافه کرد : اگر نهایت نگاه دوستان جایزه اسکار است بدانند آنها دارند مهندسی می کنند اما آیا شما هم این کار را انجام می دهید ؟ آیا فیلم هایی که به اسکار می فرستید از این جنس و نگاهتان به کشور این است؟
وی گفت : باید مهندسی فرهنگی در کشور شکل بگیرد .
حاتمی کیا علت شکل گیری جشنواره هایی مانند جشنواره " عمار " را جا نداشتن فیلم های این بخش از سینمای کشور در جشنواره فیلم فجر دانست.
این کارگردان سینما ابراز عقیده کرد: اکنون در ایران سینمای جشنواره ای مطرح و بازاری است که این نوع سینما را می خواهد.
وی گفت : این جشنواره برای فیلم ها شاخص هایی دارد که اگر فیلم ساز آن را رعایت کند امکان رفتن فیلمش به جشنواره ها بسیار است.
حاتمی کیا افزود : برخی این را دوست دارند و لحن برخی از همکاران من مانند وزارت خارجه ای هاست و می گویند به رابطه با سینمای آمریکا و غرب نیاز داریم.
این کارگردان سینما گفت : به جای این حرف ها ابتدا داخل را پاسخ دهید و بگویید چرا فیلم های آقای ده نمکی این قدر فروش می کند و هر بار یک حرفی زدید و فروش آن را به بازیگران و تبیغات تلویزیونی مربوط می کنید که این نادرست است.
حاتمی کیا افزود : گویا آقای ده نمکی تک یاخته است و همیشه وی را تحقیر می کنند و انواع متلک ها را به او می گویند.
وی گفت : درست نیست جلوی تحلیل فروش فیلم های ده نمکی را به علت بغض و مسائل سیاسی بگیرید .
این کارگردان سینما اضافه کرد : نباید بخشی از سینما را به گوشه ای راند که معتقدم قسمتی از فروش فیلم های ده نمکی به علت غریب بودن وی در سینما است.
حاتمی کیا گفت : موضوع غریب بودن بخشی از سینما یک طرف و دوستانی که نمی خواهند وارد حوزه فیلم های دفاع مقدس و در کل به مفهوم انقلاب اسلامی شوند از طرف دیگر این می شود که بگوییم زنده باد سینمای جشنواره ای زیرا با کمترین پول فیلم می سازند و آن طرف هم می پسندند و کیف می کنند و برایشان تور هم می گذارند آنهم چه تور هایی.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
0
0
باسلام و عرض ادب خدمت جناب حاتمی کیا وسایر دوستان باید احسنت گفت به این بصیرت
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات