صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۶۵۸۵۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3851 شنبه 23 فروردین‌ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دستاوردهای هسته‌ای تعطیل‌بردار نیست. (20/1/1393)

سرمقاله

پاسخ قاطع به گستاخی آمریکایی‌ها!

پس از هفته‌ها کشمکش بین ایران و آمریکا برای معرفی حمید ابوطالبی به‌عنوان سفیر ایران در سازمان ملل، سرانجام مجلس نمایندگان آمریکا روز پنج‌شنبه به اتفاق آرا مخالفت خود با ورود وی به خاک آمریکا را تصویب کرد و آن را برای تصویب نهایی، تحویل دفتر ریاست‌جمهوری آمریکا داد.

البته پیش‌تر نیز مجلس سنا مخالفت خود را با ابوطالبی اعلام کرده بود. هر چند که امکان دارد این طرح با وتوی اوباما روبه‌رو شود؛ اما تا همین جا هم آمریکایی‌ها با این خصومت‌ورزی‌هایشان نشان داده‌اند که تابع هیچ مقررات، قانون و تعهدات بین‌المللی نیستند تا جایی که حتی بدیهی‌ترین قوانین بین‌المللی را زیر پا می‌گذارند. در این باره ذکر چند نکته حائز اهمیت است:

اول اینکه؛ با این اقدام غیرقانونی آمریکا، این کشور دیگر نمی‌تواند میزبانی بی‌طرف و مشروع برای حضور سازمان ملل در خاک خود باشد؛ از این رو، طرح این موضوع باید در دستور کار دولت ایران و دیگر کشورهای بی‌طرف قرار گیرد.

نکته دوم اینکه؛ این مسئله به‌خوبی نشان داد که برای آمریکایی‌ها دولت روحانی یا هر دولت دیگری، تفاوت ندارد و خصومت‌ورزی آن‌ها علیه دولت و ملت ایران، مختص به این دولت یا آن دولت و... نیست؛ از این رو، امید بستن به مذاکرات و گفت‌وگو با این کشور برای حل مشکلات دو طرف، امیدی واهی است.

سوم آنکه، این کارشکنی‌ها اگرچه در گذشته هم وجود داشته است، ولی هیچ‌گاه به اندازه گستاخی امروز آمریکایی‌ها نبوده است و این مسئله، به برخی برخوردهای منفعلانه دستگاه سیاست خارجه در مسائل مختلف برمی‌گردد که این توهم را در آمریکایی‌ها به‌وجود آورده که با توجه به ضعف دولت ایران، می‌تواند هر اقدامی را بر آن تحمیل کند.

 از این رو دولت ایران باید با پافشاری بر گزینه ابوطالبی و عقب‌نشینی نکردن از معرفی وی، هم به آمریکایی‌ها و هم به کسانی که این روزها به برخی اقدامات دولت با نگاه تردید می‌نگرند، نشان دهد که از منافع ملی ایران دست نخواهد کشید. ضمن اینکه، این مسئله باید از مجاری قانونی و سازمان ملل نیز بجد پیگیری گردد. هرگونه عقب‌نشینی امروز ما قطعاً گستاخی بیشتر آمریکایی‌ها را در مسائل بین ما و آن‌ها در پی خواهد داشت. برخلاف نظر برخی  اصلاح‌طلبان مرعوب هم، عذرخواهی آنان از اشغال سفارت آمریکا در تهران(!) اینگونه برخورد کردن‌های آمریکا با ایران را اصلاح نخواهد کرد. فقط قاطعیت و مقاومت، چاره‌ساز مراوده با آمریکا و غرب است و بس.

 ترجمه

         چشم‌انداز فضای سیاسی داخلی ایران و رژیم صهیونیستی!

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 12 آوریل 2014 (23فروردین) در مقاله‌ای به فضای سیاسی داخلی ایران و رژیم صهیونیستی پرداخت و نوشت: اگرچه دولت‌های ایران و اسرائیل[رژیم صهیونیستی] طی چند دهه با یکدیگر کشمکش داشته‌اند؛ اما منافع و ویژگی‌های مشترکی نیز داشته‌اند. هر دو کشور، کانون کهن‌ترین تمدن‌ها بوده‌اند که در منطقه‌ای با جمعیت عمدتاً عرب زیسته‌اند. در دهه 1950 دیوید بن‌گوریون، نخست‌وزیر اسرائیل و محمدرضاشاه پهلوی، محور ملی‌گرایی سکولار در منطقه بودند. شاه مدرن‌سازی را در پیش گرفت و بن‌گوریون شکلی از صهیونیسم غیرمذهبی را ارتقا داد. تنها پس از انقلاب اسلامی 1979 در ایران، اسلام افراطی، این جریان سکولاریسم سیاسی را به چالش کشید. سکولاریسم مدت‌ها در اسرائیل جریان داشت، اما در حال حاضر با تهدید رو‌به‌رو است.

در ادامه مقاله آمده است: ایران و اسرائیل در حال حاضر وارد مراحل تازه و بالقوه چالش‌برانگیزی با جهان خارج و به‌ویژه آمریکا می‌شوند. طی هفت سال اخیر، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران با هدف توقف برنامه هسته‌ای آن تحمیل شده است. به موازات آنکه بادهای تغییر در ایران وزیدن گرفته، دموکرات‌های سکولار در اسرائیل، میدان را به افراط‌گرایان مذهبی و دست‌راستی باخته‌اند. در ماه‌های اخیر موشه یعلون، وزیر دفاع اسرائیل، جان کری، وزیر خارجه آمریکا را «وسواسی و دارای دیدگاه آخرالزمانی» خواند. در عین حال، نفتلی بنت، وزیر اقتصاد اسرائیل، آقای کری را سخنگوی عناصر یهودستیز خواند که برای تحریم اسرائیل تلاش می‌کنند. دموکرات‌های سکولار اسرائیل  نگرانی فزاینده‌ای دارند که آینده اسرائیل ممکن است به‌طور نامطلوبی شبیه دوران کنونی ایران باشد.

در پایان مقاله آمده است: اما خیزش آقای روحانی در واقع پیامد تغییرات فرهنگی و جمعیتی در ایران است که عملاً فاصله‌گیری از حکومت دینی و حرکت به سوی میانه‌روی و عمل‌گرایی است. تنش‌های اخیر میان آمریکا و روسیه، برخی از افراط‌گرایان ایران را جسورتر کرده، اما به‌طور کلی حکومت ایران به‌دنبال ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای با غرب است. به موازات حرکت ایرانی‌های میانه‌رو و برخی رهبران ایران به سوی عمل‌گرایی و غرب، به نظر می‌رسد که بسیاری از اسرائیلی‌ها از این گرایش‌ها فاصله می‌گیرند. شرایط پر نوسان اسرائیل طی 66 سال گذشته که با تغییرات ایدئولوژیک از صلح‌طلبی به جنگ‌طلبی همراه بوده، به دلیل وضعیت امنیتی این کشور و چشم‌اندازهای صلح بوده است. حرکت اسرائیل به سوی افراط‌گرایی تنها ریشه و جنبه‌ای مذهبی ندارد، زیرا اکثریت یهودیان ارتدکس مخالف هر گونه توافق با فلسطینی‌ها هستند و هر روز که می‌گذرد،‌ شانس رسیدن به توافق صلح کاهش می‌یابد. زمان به ضرر دموکراسی در اسرائیل به جلو می‌رود.   

اخبار و تحلیل‌ها: در این مقاله روزنامه آمریکایی، چند نکته قابل تأمل و نقد وجود دارد: 1- نویسنده این مقاله به‌عمد خود را به تغافل زده و ایران را که دارای تمدنی چندهزارساله است، با رژیم جعلی صهیونیستی که بیش از 60 سال است فلسطین را اشغال کرده، به لحاظ تمدنی یکی دانسته است! 2- وی سعی دارد نفرت مردم مسلمان ایران از آمریکا را صرفاً به گروهی افراطی مذهبی نسبت دهد و در عین حال با اعتراضات گاه‌وبی‌گاه برخی سیاسیون رژیم صهیونیستی، یکی قلمداد کند، حال آنکه نقد‌های برخی صهیونیست‌ها از آمریکا، برای گرفتن امتیازات بیشتر و در مجموع، نوعی جنگ‌ زرگری است و واقعیت ندارد. 3- نویسنده تلاش دارد که نوعی دوگانگی و اختلاف را نیز بین مسئولان و مردم در ایران القا کند که این نیز، دروغی بیش نیست. 4- در آخر اینکه برخلاف نظر نویسنده، این مقاله به‌خوبی نشان ‌می‌دهد که وی واقعیات ایران را به مانند بسیاری از سران آمریکایی و غربی نمی‌فهمد و هیچ باد تغییری در ایران به نفع آمریکا نوزیده است و مؤید این ادعا، حضور ملت ایران در اجتماع عظیم و گسترده 22 بهمن سال گذشته و شعار علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

اخبار  

پاسخ درخوری به مردم نداریم!

 در جلسه گروهی از مدیران رسانه‌های اصلاح‌طلب گفته شده است: «ما در سال جاری با چند اتفاق مواجه شدیم که نمی‌توانیم پاسخ درخور و شایسته‌ای به افکار عمومی بدهیم و باید برای جبران و عبور از این نقاط ضعف، فکری کنیم: 1- نام‌گذاری سال 93 به «فرهنگ» موجب می‌شود میدان فعالیت و مانور فرهنگی ما کم شود و تحت فشار قرار بگیریم. 2- قطعنامه پارلمان اروپا موضع ما را در افکار عمومی تضعیف کرد؛ به‌ویژه حمایت آنان از همجنس‌گرایی و تأکید پارلمان اروپا بر اینکه روحانی در روند انتخابات آزاد رأی نیاورده است. 3- ربایش مرزبانان و دخالت عبدالحمید در آزادی آنان و حمایت ما از اقدام وی، موجب طرح سؤالات بی‌پاسخ شده است. 4- تأکید و تبلیغ رسانه‌های دولتی بر انصراف مردم از دریافت یارانه موجب تضعیف پایگاه اجتماعی ما شده است. 5 -گرانی‌های اخیر به‌ویژه در حوزه آب، برق، گاز و گرانی بنزین و گازوئیل در هفته‌های آینده، مردم را نگران کرده است.»

گلایه از سناریوی «عبور از روحانی»!

 «غلامحسین کرباسچی» مرد شماره یک کارگزاران و چهره همیشه نزدیک به هاشمی، به‌تازگی در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد، ضمن نسخه‌پیچی برای اصلاح‌طلبان و تأکید بر اینکه حمایت از روحانی «واجب» است، ناخواسته به مناظره با خبرنگار این روزنامه پرداخت. در بخشی از این گفت‌وگو، خبرنگار اعتماد از وضعیت و حال و هوای این روزهای اصلاح‌طلبان به کرباسچی خبر داد و گفت: «این هشدار از بدنه اصلاح‌طلبی شنیده می‌شود که وقتی ما در قدرت سهمی نداریم، چرا باید در شکست‌های احتمالی روحانی سهیم شویم و هزینه این شکست را در انتخابات مجلس بعد بپردازیم. معتقدند وقتی در قدرت سهم نداریم، نباید در شکست شریک باشیم.» اما کرباسچی تلویحاً به گلایه از اصلاح‌‌طلبان پرداخت که از الآن به فکر جدا کردن خط خود از روحانی برای ننوشته شدن اشتباهات دولت در کارنامه خود هستند. البته این‌ها در حالی است که اصلاح‌طلبان مسئولیت‌های زیادی را در دولت یازدهم اشغال کرده‌اند.

اخبار کوتاه    

* گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که با وجود گذشت بیش از چهار ماه از مذاکرات ایران و 1+5 و تعهد غربی‌ها برای آزاد کردن چهار میلیارد دلار از اموال بلوکه شده ایران، هنوز این اموال وارد کشور نشده‌اند.

* محمدباقر نوبخت به‌تازگی به عربستان سفر کرده بود که این سفر با سکوت رسانه‌های دولتی همراه شد. در سفر نوبخت از احتمال دیدار وی با پادشاه عربستان سخن گفته می‌شد که ظاهراً به‌دلیل اقامت و استراحت ملک عبدالله در ویلای تفریحی‌اش، این دیدار انجام نشد.

* در جلسه نیروهای وابسته به گروهک نهضت آزادی از فیلم «چمران» حاتمی‌کیا انتقاد و گفته شده است: «چمرانی که حاتمی‌کیا نشان داد، چمرانی نبود که ما می‌خواستیم معرفی شود. چمرانی که حاتمی‌کیا در فیلم «چ» نشان داد، معتقد بود تنها نسخه نجات کردستان، نسخه آقای خمینی است و حاضر است جانش را در این راه فدا کند.»

* روزنامه اخبار الیوم با انتشار تصویری از احترام نظامی یکی از نیروهای حزب‌الله لبنان به تمثال حضرت عیسی(ع) در «دیر الشیروبیم» واقع در ریف دمشق، آن را ستود. کاربران شبکه‌های اینترنتی و به‌ویژه مسیحیان، این تصویر را برترین گواه همراهی رزمندگان حزب‌الله در پاسداری از اماکن مقدس مسیحیان می‌دانند و صدها «کامنت» نیز در قدردانی از آنان نوشتند.

* بعد از انتشار کلیپ آواز «بهشت» گوگوش در ترغیب و مجاز شمردن ازدواج همجنس‌گرایانه که با تصویرهای پراحساس و اشک ریختن گوگوش و دو همجنس‌گرای زن همراه بود، اکنون نوبت به ترویج و مجاز بودن عشق‌های مثلثی و خیانت به همسر (شوهر) در کلیپ‌های موسیقی رسیده است! این کلیپ موسیقی را که محتوای آن شرم‌آور است، یک خواننده دلقک ایرانی اجرا کرده و در ماهواره‌ها و فضای مجازی و حتی در پایگاه‌های با دامنه ایرانی IR و مجاز، منتشر شده است!

* گفته می‌شود در نوروز امسال، قیمت تور گردشگری شیراز و حتی کیش از قیمت تور آنتالیای ترکیه گران‌تر بود! و همین موضوع سبب مسافرت بسیاری از ایرانیان به ترکیه ‌شد. جدا از بحث خروج ارز از کشور، بحث تأثیرات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی سفرهای خارجی بر ایرانیان، به‌ویژه در سفر به شهری چون آنتالیا - که گفته می‌شود از مراکز فساد ترکیه است - و همچنین شرق آسیا، نکته‌ای قابل‌تأمل است که مسئولان باید به آن حساسیت جدی داشته باشند.     

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات