صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۷  ، 
کد خبر : ۲۶۶۰۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3857 یکشنبه 31 فروردین ماه سال 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر می‌خواهیم در مسئله زن دچار خطا نشویم، باید ذهن را از حرف‌های کلیشه‌ای غربی‌ها به‌کلی خالی کنیم. (30/1/93)

سرمقاله

زن زندانی تفکر انسان غربی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار صدها نفر از زنان فرهیخته با تأکید بر تشکیل مرکز مطالعاتی برای بررسی مسئله زن و خانواده و تدوین راهبردی همه‌جانبه درباره «زن»، درباره الزامات این راه به سه نکته مهم اشاره کردند که یکی از آن‌ها سلبی و دو نکته دیگر ایجابی بودند. نکته سلبی عبارت بود از: «پرهیز کامل از فرآورده‌های غربی»؛ و دو نکته ایجابی عبارت بودند از: 1- «تکیه بر متون اسلامی» و 2- «دوری از مسائل فرعی و پرداختن به مسائل اصلی».در این مختصر به‌دلیل اهمیت نکته سلبی که تقریباً از اصلی‌ترین موضوعات بیشتر جوامع امروزی است، به این موضوع پرداخته می‌شود. امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) درباره چرایی پرهیز از فرآورده‌های غربی در بحث زن اشاره داشتند: «غربی‌ها به دلایل مختلف، مسئله زن را بد فهمیده‌اند؛ اما همان فهم غلط و تباه‌کننده را سکه رایج دنیا کرده‌اند و با هوچی‌گری، مجال حرف زدن به دیگران و مخالفان را نمی‌دهند.» اختلاط این فهم غلط با طمع‌ورزی انسان غربی که با وقوع رنسانس به غلیان درآمده بود، به‌یکباره زن را موجودی ثروت‌آفرین به تصویر کشید. وضعیت رقت‌بار زنان در گذشته سیاه غرب برای تن دادن آن‌ها به هر آنچه که میان آن‌ها و آن گذشته فاصله می‌انداخت، کافی بود. انسان غربی برای استثمار حداکثری زنان، آن‌ها را میان دو تصویر بسیار وحشتناک گذشته و بسیار دلنشین آینده قرار داد تا انتخاب نهایی آن‌ها آینده‌ای باشد که انسان طماع و سودجوی غربی آن را طراحی کرده بود. با اینکه در این طراحی، حق و باطل‌های زیادی در هم آمیخته‌اند، طراحی به شکلی انجام گرفته که همیشه غلبه بر باطل‌ها بوده که تأمین‌کننده طمع انسان غربی است. در وضعیت حاضر، غرب از بیم از دست دادن منافعی که از موقعیت کنونی ساخته‌شده برای زنان ناشی می‌شود، مایل به آگاهی آن‌ها از دیدگاه‌های مترقی اسلام نیست و مدام تلاش می‌کند نگاه آن‌ها را محبوس در گذشته سیاه و آنچه که خود برایش به تصویر کشیده، نگه دارد. این ترفند ظالمانه غرب در حق زنان، زمانی بیشتر مشخص می‌شود که سخنان زنان غربی که مسلمان شده‌اند، شنیده شود. قریب به اتفاق آن‌ها معترفند که پس از آشنایی با احکام متعالی اسلام به‌ویژه درباره زنان، خود را در دنیایی بسیار متفاوت با دنیای گذشته (دنیایی که غرب برایشان ساخته بود) دیده‌اند و با دیدن این دنیای جدید که با تمام وجود آن را پذیرفته‌اند، با دنیای ساختگی گذشته خداحافظی کرده‌اند.

ترجمه

       صهیونیست‌ها همچنان نگران برنامه هسته‌ای ایران؟!

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی تایمز آو ایزایل 20 آوریل 2014 (۳۱ فروردین) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رژیم صهیونیستی در مورد چشم‌انداز گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: یووال استینیتز، وزیر امور راهبردی اسرائیل[رژیم صهیونیستی] روز شنبه گفت که اعلام ایران در مورد پیشرفت در گفت‌وگوها با قدرت‌های غربی بر سر تأسیسات تولید پولوتونیم در اراک، ترفند این کشور برای منحرف ساختن جهان از مسئله اصلی نگرانی یعنی برنامه غنی‌سازی این کشور است. وزیر امور راهبردی اسرائیل به کانال دو اسرائیل گفت که هزاران سانتریفیوژ ایران که به غنی‌سازی ادامه می‌دهند و ظرفیت ساخت بمب هسته‌ای دارند، ریشه و محور اصلی مسئله است که جامعه بین‌الملل باید آن را حل‌وفصل کند.در ادامه مقاله آمده است: آقای استینیتز (از حزب لیکود) گفت که اگر قرار باشد ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، نخستین بمب‌های هسته‌ای از سانتریفیوژها تولید خواهند شد و نه رآکتور آب سنگین در اراک.» اوایل روز شنبه علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، گفت که مناقشه با قدرت‌های غربی بر سر رآکتور (نیمه‌کاره) آب سنگین اراک تقریباً حل‌وفصل شده است. در مورد این تأسیسات که مطابق توافق‌ هسته‌ای موقت، ایران اجازه تکمیل آن را ندارد، نگرانی بین‌المللی وجود دارد؛ زیرا این تأسیسات مسیر دومی برای ساخت بمب هسته‌ای در اختیار ایران قرار می‌دهد. صالحی گفت که ایران و گروه 1+5 پس از برخی تغییرات مشخص از سوی ایران، در مورد رآکتور اراک توافق کردند. وی بدون پرداختن به جزئیات تشریح کرد که «پیشنهاد ما طراحی مجدد رآکتور اراک و کاهش تولیدات پولوتونیوم به یک‌پنجم است... این اقدام مورد استقبال گروه 1+5 قرار گرفت... مسئله تقریباً حل‌وفصل شده است.» دولت‌های غربی رآکتور تحقیقاتی کوچک را در سال‌های گذشته با نگرانی نظارت کرده‌اند؛ زیرا این نگرانی وجود دارد که ایران در صورت ساخت تأسیسات بازفرآوری، پولوتونیم را از سوخت مصرفی جدا کند.در پایان مقاله آمده است: جمهوری اسلامی ایران بیست هزار سانتریفیوژ نصب کرده؛ اما تنها حدود نه هزار سانتریفیوژ که اورانیوم را با سرعت بالا غنی‌سازی می‌کنند، فعال است. صالحی گفت که «مطابق پیشنهاد جداگانه ایران، این کشور اجازه می‌یابد سانتریفیوژهای کنونی خود را حفظ کند... طی چهار یا پنج سال آینده تعداد کنونی بیست هزار سانتریفیوژ باقی خواهد ماند... پس از آن، ما به‌تدریج آن‌ها را به ظرفیت غنی‌سازی سالانه سی تن اورانیوم می‌رسانیم.»
اخبار و تحلیل‌ها: غربی‌ها و مشتاق‌تر از آن‌ها، رژیم صهیونیستی مایل هستند که در نتیجه مذاکرات هسته‌ای، هیچ دستاوردی برای ایران باقی نماند و ایران ناچار شود بپذیرد در همه مسائل هسته‌ای به نقطه صفر بازگردد. در برابر این خواسته قلبی غربی‌ها و صهیونیست‌ها ایرانی قرار دارد که طی سال‌های گذشته و به‌ویژه دو سه سال اخیر توانسته بر داشته‌های ارزشمند هسته‌ای‌اش به‌گونه‌ای بیفزاید که دشمنانش با تمام گستاخی که دارند، نمی‌توانند ایران را به دست برداشتن از تمام این داشته‌ها وادارند؛ زیرا مابه‌ازایی که آن‌ها برای این درخواست ناصواب دارند، برای این مسئله کفایت نمی‌کند و در صورت مقاومت جدی ایران، آن‌ها ناچار می‌شوند حقوق ایران را محترم شمارند.

اخبار 

اصلاح‌طلبان و عبور زیرکانه از روحانی!

«رسول منتجب‌نیا» قائم‌مقام حزب اعتماد ملی، روز گذشته در دیدار با اعضای شورای هماهنگی جوانان احزاب اصلاح‌طلب درباره تشکیل جبهه واحد بزرگان اصلاح‌طلب اظهار داشت: به آقایان پیشنهاد دادیم که از هر ده حزب اصلاح‌طلب جبهه‌ای تشکیل شود که سه الی پنج نفر مانند خاتمی، عارف و هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان محور قرار گیرند؛ زیرا اصلاح‌طلبان نظرشان به آن‌ها معطوف است. قائم‌مقام حزب اعتماد ملی افزود: در صورتی که این جبهه تشکیل شود، ما در انتخابات پیروز خواهیم شد، وی با بیان اینکه دولت نیاز به حمایت اصلاح‌طلبان دارد و اگر اصلاح‌طلبان حمایت خود را از دولت دریغ کنند، برای دولت مشکل ایجاد خواهد شد، افزود: شخص رئیس‌جمهور، نامزد اول، دوم و حتی سوم اصلاح‌طلبان نبود، اما ما به جایی رسیدیم که به گزینه آقای روحانی قانع شدیم و نباید القا کنیم که رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب است!وی در پایان این نشست با تأکید بر اینکه نظر بزرگان اصلاحات نباید به کسی تحمیل شود، خاطرنشان کرد: اعتقاد من بر این است که در مورد شورای مشورتی اصلاح‌طلبان هر کدام از آقایان نظر خودشان را داشته باشند.

اخبار کوتاه     

* گفته می‌شود یکی از دانشگاه‌های غیرانتفاعی مرکز مازندران، محلی برای برپایی نشست‌های حزب منحله مشارکت شاخه مازندران با هدف مهندسی انتصابات پیش‌رو و انتخابات آینده مجلس شده است. ظاهراً در پس پرده این نشست‌ها، دوستان دیروز رجبعلی مزروعی، فراری فتنه 88، در حزب منحله مشارکت شاخه مازندران حضور دارند که در سایه غفلت برخی مسئولان، برای ایستادن در شاهراه عزل و نصب‌ها تلاش می‌کنند و امروز دوستان سابق مزروعی، برخی اعضای حلقه اولیه و اصلی مشاوران استاندار مازندران را تشکیل می‌دهند و با پست و عنوان رسمی به ساختمان سفید استانداری مازندران راه‌یافته‌اند!

* ناهماهنگی‌ها و تشتت در تصمیم‌گیری‌های دولت در حوزه اقتصاد به وضعیت نگران‌کننده‌ای رسیده است. این نگرانی به حدی است که ناظران و تحلیل‌گران را به این نتیجه رسانده که در صورت تداوم این روند، دولت یازدهم گرفتار مارپیچ تصمیمات متناقض و سیاست‌های یک‌شبه مستمر در بخش اقتصاد شود. نمونه بارز این ناهماهنگی‌ها را می‌توان این روزها در رویکردهای به‌شدت متفاوت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مشاهده کرد، شبکه بانکی کشور با چراغ سبزهای عملی و با استفاده حداکثری از سکوت بانک مرکزی، وارد جاده افزایش نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی شده است. از سوی دیگر، فعالان بازار سرمایه بابت افزایش جذابیت بازارهای رقیب به‌ویژه بانک‌ها، برای صاحبان نقدینگی و کوچ منابع از بورس به بانک، دچار زیان‌های هنگفتی شده‌اند چرا که شاخص این بازار فقط طی چند روز گذشته حدود سه هزار واحد افت کرده است.

* معاونت تشریفات دفتر نهاد ریاست‌جمهوری قصد دارد به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و همزمان با روز بزرگداشت مقام زن، مراسمی با حضور همسر رئیس جمهور و همچنین تعدادی از همسران وزرا و برخی از همسران سفرای کشورهای اسلامی در ساختمان حافظیه کاخ سعد‌آباد برگزار کند.گفته می‌شود عفت مرعشی، فاطمه و فائزه هاشمی (همسر و فرزندان هاشمی رفسنجانی) و همسر و دختر سیدمحمد خاتمی و همچنین نعیمه اشراقی در این مراسم حضور خواهند داشت. همچنین به‌منظور برگزاری این برنامه، تعدادی از مانکن‌های زن به همراه یک گروه موسیقی زن، به کاخ سعدآباد و ساختمان حافظیه وارد شده‌اند که ظاهراً قرار است در این مراسم، رقص ایرانی نیز به اجرا درآید.

* با توجه به اظهارات اخیر برخی افراد دولتی و چهره‌های سیاسی، بعضی از جریان‌ها در تلاش مجدد برای آزاد سازی زندانیان سیاسی و زندانیان  فتنه 88  به‌ویژه رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی دو تن از سران فتنه هستند. گفته‌های نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه آزادی زندانیان سیاسی و چهره‌های اصلاح‌طلب در دستور کار دولت قرار خواهد داشت و همچنین اظهارات محمدرضا عارف در دیدار با جبهه اصلاح‌طلبان درباره مذاکرات و چانه‌زنی‌های پنهانی برای رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و دیگر زندانیان سیاسی فتنه 88 حکایت از ایجاد موجی جدید با هدف آزادسازی زندانیان سیاسی در کشور دارد.

 * مؤسسه امور خلیج‌فارس که مقر آن در واشنگتن است، به نقل از منابع خود در آمریکا و عربستان فاش کرد که انتظار نمی‌رود ملک عبدالله تا پایان امسال زنده بماند. در بیانیه این مؤسسه آمده است، گروه پزشکی به پادشاه عربستان اطلاع داده‌اند که شش ماه بیشتر زنده نخواهد بود. همچنین در این بیانیه آمده است که ملک عبدالله در دیدار با باراک اوباما در تاریخ ۲۸ مارس و همچنین در تاریخ ۴ آوریل که به ریاض بازگشت، با لوله‌های تنفسی دیده شده است.       

* در حالی که مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه مسجد مکی زاهدان در ۲۲ فروردین به‌صورت تلویحی مدعی شده بود که آب جاری شده در قسمت ایرانی هیرمند به دلیل رایزنی‌های جریان‌های مردمی(؟!) با افغان‌ها بوده است، حاجی قاسم خدری، معاون والی نیمروز، گفت که این خبر نشر شده از سوی برخی رسانه‌های خارجی کاملاً مضحک و خنده‌آور است. هیچ گروه و هیئتی به ولایت نیمروز نیامده‌است و فرد یا گروهی هم برای حل این مسئله در این موضوع نفوذ نداشته است؛ بلکه سرازیرشدن آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون کاملاً به‌طور طبیعی و به دلیل بارندگی‌های اخیر در ولایات هلمند و نیمروز بوده‌ است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات