تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۶۶۱۷۰
سخنگوي قوه قضائيه:

بازداشت 5 نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی


اولین نشست خبری سخنگوی قوه قضائیه روز گذشته برگزار شد و حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای به‌مدت 90 دقیقه پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد. سخنگوی قوه قضائیه گفت: مایه تأسف است که برخی افراد در داخل کشورمان تصور می‌کنند وقتی آمریکا چراغ سبز نشان می‌دهد به این معناست که می‌توانند با یکدیگر کنار بیایند. همچنین در ایران وقتی علیه آمریکا برخی صحبت‌ها مطرح می‌شود برخی افراد بهشان برمی‌خورد. مگر چه نسبتی با این شیطان بزرگ دارند، ماهیت آمریکا کاملا مشخص شده است.

حامیان تروریست‌ها در داخل کشور به قوه ‌قضائیه معرفی شوند

دادستان کل کشور بیان کرد: بعضی از افراد که در جریان فتنه 88 در مظان اتهام بودند و به خارج از کشور گریخته بودند اسفند سال 92 به‌صورت غیابی محاکمه شدند؛ همچنین سال 92 اتفاق خوب دیگری رخ داد به‌گونه‌ای که تعدادی از افرادی که محکوم به قصاص نفس بودند و پرونده آنها دارای مشکل بود با دستور ویژه‌ای که از طرف رئیس قوه قضائیه صادر شد این پرونده‌ها سریع‌تر بررسی شود و اگر همه مسائل قانونی و شرعی در آن رعایت شده است چنانچه اولیای دم بر درخواست قصاص خود باقی هستندحکم اجرا شود و اگر نواقصی وجود دارد نواقص برطرف شود.

پرونده بابک زنجانی به جایی ارجاع داده نشده است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال آرمان مبنی بر اینکه آیا پرونده بابک زنجانی به وزارت امورخارجه ارجاع داده شده است، گفت: دادستان از وزارت خارجه، بانک و وزارت نفت خواسته است در رابطه با برخی مسائل بیرونی کمک کنند اما پرونده به جایی ارجاع نشده است و دراختیار دادستان است. وی درخصوص آخرین وضعیت پرونده طلبه ناهی از منکر بیان کرد: یکی از مسائلی که نباید خبر آن زود گفته می‌شد، همین موضوع بود. بلافاصله بعد از شهادت شهید خلیلی پرونده وی باز شد اما این خبر از سوی برخی از رسانه‌ها اعلام شد که شاهد بودیم متهم ناپدید شد. اما با پیگیری دستگاه قضا مجدد شناسایی و بازداشت شد.

دادستان کل کشور درخصوص پرونده حادثه 22 بهمن در قم عنوان کرد: بنده خبری مبنی بر بسته شدن این پرونده در دادگاه روحانیت نشنیده‌ام و پرونده در تهران در حال رسیدگی بوده و مختومه نشده است. همچنین نمی‌توان زمان دقیقی را برای پایان بررسی پرونده مشخص کرد. وی در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت دادگاه رئیس‌جمهور سابق احمدی‌نژاد عنوان کرد: در قانون نحوه رسیدگی به اتهامات برخی مقامات مکانیزم مشخصی دارد که یکی از آنها رئیس‌جمهور است. که اگر تخلفش قانونی باشد در دیوان عدالت اداری و اگر جرم و اتهام بود در دادگستری رسیدگی می‌شود.

وی درباره آخرین پرونده احمدی‌نژاد و اینکه اخیرا خبری منتشر شده که یکی از شکات پرونده وی در اردبیل از شکایت خود صرف‌نظر کرده است، اظهار کرد: دربرخی از موارد نحوه رسیدگی به اتهامات افراد مکانیزم مشخصی دارد. اگر رئیس‌جمهور تخلف قانونی داشته باشد پرونده وی به دیوان‌‌عالی کشور می‌رود و اگر مرتکب جرمی شود پرونده وی در دادگستری و مستقیما به دادگاه می‌رود. سخنگوی قوه قضائیه افزود: پرونده آقای احمدی‌نژاد به دادگاه رفته و دادگاه تحقیقات خود را انجام می‌دهد، البته هرکسی که شکایتی کرد شاکی را احضار نمی‌کنند پرونده ایشان همان وضعیت قبلی را سپری می‌کند.

محسنی اژه‌ای درخصوص پرونده ستار بهشتی عنوان کرد: پرونده وی در دادگاه در حال رسیدگی است و یک جلسه نیز رسیدگی شده است. وی درخصوص بازداشت سرپرست سابق باشگاه پرسپولیس افزود: در رابطه با قضیه ستاد سوخت پرونده‌ای تشکیل شده و برخی افراد بازداشت شده‌اندو برای برخی قرار بازداشت صادر شده و پرونده درحال رسیدگی است. دادستان کل کشور درخصوص دستور رئیس قوه قضائیه به دستگاه امنیتی و انتظامی در رابطه با رسیدگی به پرونده مرزبان‌ها گفت: رئیس دستگاه قضا خواسته است تا اگر این افراد ردپایی در کشور دارند و افراد خاصی از آنها حمایت کنند، سریع‌تر مشخص شود و وضعیت مرزبان پنجم اینکه زنده است یا به شهادت رسیده نیز سریع‌تر معلوم شود و حامیان تروریست‌ها شناسایی شده و مجازات شوند. محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های سعید مرتضوی گفت: پرونده‌ تأمین اجتماعی در مرحله تحقیقات است و هنوز کیفرخواست آن صادر نشده است. پرونده کهریزک نیز در مرحله تجدیدنظرخواهی قرار دارد.

بازگرداندن 10 هزار هکتار از اراضی دولتی غصب شده

دادستان کل کشور با اشاره به اقدام با ارزش مردم درسال گذشته عنوان کردکه سال گذشته بیش از 300 نفر از کسانی که درخواست قصاص کرده بودند رضایت داده و از حق قصاص گذشتند.وی ادامه داد: در سال 92 آماری که از استان‌ها آمده بود درخصوص زمین‌هایی که توسط افراد به ناحق تصرف شده بودند آماری از استان‌ها ارائه شد البته سه استان گزارش تکمیلی خود را ارائه نداده‌اند اما طبق آمار بقیه استان‌ها درسال 92، 10 هزار هکتار از زمین‌هایی که وابسته به دولت است خلع ید شد و در اختیار دولت قرار گرفت. سخنگوی قوه قضائیه در بخش دیگری تصریح کرد: در بعضی از بانک‌ها افرادی که متخلف بودند تحت تعقیب قرار گرفته بازداشت شدند هنوز هم در برخی استان‌ها نفرات آنها بازداشت هستند.

محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: درخصوص مبالغی که بیش از 10 میلیارد تومان است لیستی را تهیه کرده و با بانک‌ها در حال مذاکره هستیم تا افرادی که معوقات غیرجاری داشته و رقم آن بیش از ده میلیارد تومان است مشخص شود. بانک‌های دولتی سال 92 نسبت به سال 91 معوقاتشان 25 درصد افزایش یافته است. دادستان کل کشور عنوان کرد: با تمام صحبت‌هایی که درسال 90 و 91 انجام شد و با وجود اینکه همه آثار سوء این معوقات را می‌دانند اما بازهم بانک‌های دولتی در سال 92 نسبت به سال 91 با افزایش 25 درصدی معوقات بالای 10 هزار میلیارد تومان مواجه بودند همچنین بانک‌هایی که دولتی بوده وخصوصی شده‌اند معوقاتشان 37درصد افزایش یافته و معوقات بانک‌های خصوصی در سال 92 نسبت به 91 ،33 درصد افزایش یافته است.

محسنی‌اژه‌ای افزود: مجموعه معوقات بانک‌ها که بیش از 10 هزار میلیارد تومان است حدود 60 میلیارد تومان است این با وصف این است که تعدادی از افراد با تعقیب دستگاه قضایی و تلاش بانک‌ها معوقات خود را صفر یا کم کرده اند. البته آنهایی که بدهی خود را به بانک را صفر کرده‌اند پولی به بانک نپرداخته‌اند بلکه با بانک توافق کرده‌اند که این مبلغ را صفر کنند. وی تصریح کرد: اگر این 60 هزار میلیارد تومان معوقه به بانک‌ها برمی‌گشت در چرخه تولید بسیار اثرگذار بود و برخی از افرادی که این پول‌ها را دریافت کرده‌اند آن را در فعالیت‌های غیرمفید اقتصادی ازجمله بحث دلار و خرید و فروش زمین به کار برده‌اند که امیدواریم بانک مرکزی در این خصوص اقدامی انجام دهد.

دولت تصمیمات صحیح اتخاذ کند

محسنی‌اژه‌ای افزود: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها درحال اجراست و همه در تلاشند تا اگر نیازی به یارانه ندارند، انصراف دهند. اما همانطور که از مردم توقع داریم در مسائل مختلف به دولت کمک کنند، انتظار داریم که دولت نیز تصمیمات صحیحی را اتخاذ کند. مثلا وقتی می‌گوییم 45 هزار تومان یارانه را دریافت نکنید اما در جایی دیگر صدها هزار میلیارد حیف می‌شود. مثلا همین 60 هزار میلیارد تومان که در معوقات بانکی که دراختیار افراد خاص گرفته و از آن طرف مجبوریم اصرار کنیم که یارانه را نگیرید. وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه مطرح می‌کنید 60هزار میلیارد دست اشخاصی است این مبلغ چگونه باز می‌گردد، گفت: نمی‌توان گفت همه این افراد مقصر هستند بلکه آنها چند دسته بوده‌اند، کسانی که تبانی کرده و موجودی دریافت کرده‌اند که این افراد تحت تعقیب قرار می‌گیرند.

بازداشت 5 نفر در ارتباط با پرونده بابک زنجانی

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی درخصوص آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی اظهار کرد: از ابتدا تا امروز، 5 نفر در این زمینه بازداشت شده‌اند که 4 نفر در بازداشت به‌سر می‌برند و یکی دیگر از مدیرانش است که روزهای اول بازداشت شد. وی ادامه داد: دو نفر مربوط به سیستم بانکی بودند که در اسفندماه بازداشت شدند که باید بگویم یک نفر‌ آنها آزاد و یک نفر آنها همچنان بازداشت است همچنین در چند روز اخیر یک مدیر دیگر در این زمینه بازداشت شد.

وی ادامه داد: از اقدامات دیگر این بوده که بابک زنجانی وکالت را به شخص امین داده تا با نظر دادستان اموال شناسایی شود که چنانچه بانک مرکزی و وزارت نفت عین اموال را می‌خواهند به آنها داده وگرنه اموال را فروخته و مبلغ را به آنها پرداخت کنند از سوی دیگر اقدام دیگر این بوده که در راستای این پرونده شرکت نفت و بانک مرکزی بیایند و قیمت اموال را ارائه داده و منتظر باشند تا پرونده منجر به حکم شود. که البته قطعی شدن و صدور حکم زمان می‌برد. محسنی اژه‌ای اظهار داشت: بابک زنجانی وکالت را به فردی امین داده تا با نظر دادستانی اموالش شناسایی شود که این امر صورت گرفته ولی ارزشیابی هنوز به اتمام نرسیده و بنده از بیان جزئیات آن معذورم.

بابک زنجانی مدعی شده بود در خارج پول‌هایی دارد که این اقدامات در این زمینه صورت گرفته و همچنان ادامه دارد و بنده از بیان جزئیات معذورم. دادستان کل کشور بیان کرد: از سوی دیگر بازداشت موقت بابک زنجانی مطرح است که تمام شده ولی مجدد تمدید شد که براساس قانون این امر صورت گرفته و آن را ضرورت دانسته‌اند. در حقیقت بازپرس این امر را ضرورت دانسته که در این زمینه اعتراضات صورت گرفته ولی نظر بازپرس تأیید شد.

وی ادامه داد: اینجا تذکر لازم است اینکه کسانی که از موضوعی اطلاع کافی ندارند مطالبی را طرح نکنند که به نفع جامعه رسانه و فرد نیست. درخصوص اموال بابک زنجانی به این شکل است مگر همه اموال او شناسایی شده که صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند درست است که خود فرد هفته اول لیست اموالش را اعلام و قیمت آن را تعیین کرد که بیش از بدهی‌اش بود ولی ما نمی‌توانیم براین امر اکتفا کنیم چرا که باید بررسی‌های بسیار صورت گیرد که آیا این اموال در رهن بوده یا خیر و قیمت واقعی ‌آنها چقدر است. در حقیقت باید تمام ابعاد مشخص شود.

محکومیت شهرام جزایری هنوز تمام نشده است

دادستان کل کشور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه محکومیت شهرام جزایری به کجا رسید چراکه برخی مطرح می‌کنند 11 سال حبس او تمام شده است ولی هنوز آزاد نشده اظهار کرد: در اواخر سال گذشته در بهمن ماه ادعا کردند که محکومیت شهرام جزایری به اتمام رسیده است ولی به‌دلیل جزای نقدی محکوم شده است و باید در زندان بماند که ما این موضوع را بررسی کردیم و متوجه شدیم هنوز محکومیت تمام نشده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره بیانیه اتحادیه اروپا گفت: بعد از عید آیت‌ا... آملی‌لاریجانی مطالبی بیان کردند که قوه قضائیه اجازه دخالت به هیچ کشوری در امور کشور ایران را نخواهد داد. وی ادامه داد: این مطالبی که مطرح می‌کنید دخالت در امور داخلی کشور است و آنها بی‌خود کرده‌اند این حرف را زده‌اند، درباره فتنه 88 و افرادی که در این خصوص بازداشت شدند، همچنان طبق روال با آنها برخورد می‌شود. در راستای هماهنگی‌های اخیر باید بگویم قوه قضائیه هماهنگی انجام نداده است و برای دفعات بعد به مسئولان دستور داده است.

کسی حق ورود به حساب خصوصی افراد را ندارد

وی درباره سرک کشیدن در حساب‌های شخصی افراد از سوی بانک‌ها گفت: کسی حق ندارد وارد حساب خصوصی افراد شود چراکه این امر درست نیست در واقع این صحبتی که شما می‌گویید به این شکل نبوده و نباید چنین اتفاقی بیفتد حتی قاضی نیز حق ندارد هرجور که دلش خواست حساب شخصی افراد را بررسی کند بلکه باید متناسب با پرونده حساب‌ها بررسی شود. محسنی‌اژه‌ای بیان کرد: قاضی هم نمی‌تواند حساب شخصی افراد را هرجور که می‌خواهد بررسی کند در این زمینه که می‌گویید مدعی‌العموم هم می‌تواند وارد شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص پرونده اخلال گران ارزی بیان کرد: در رابطه با موضوع ارز بیش از 60 نفر دستگیر شدند که تعدادی با قرار وثیقه آزاد شدند و فردی که معروف‌تر بود پرونده‌اش به دادگاه رفته اما صدور حکم نشده است بنده نیز در رابطه با اینکه برای این 60 نفر چه حکمی صادر شده است اطلاعی ندارم.

تهدید جانی بابک زنجانی صحت ندارد

دادستان کل کشور در پاسخ به سوال تسنیم در خصوص اینکه شنیده شده است تمدید بازداشت بابک زنجانی به دلیل تهدیدات جانی وی بوده است گفت: این موضوع صحت ندارد. محسنی اژه‌ای در خصوص اعدام ریحانه جباری گفت وی اعدام نشده است و برخی اخبار گمانه‌زنی است. حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده‌های مهدی هاشمی و محمود خاوری، گفت: درباره نفر اول که نام بردید امروز از دادستان سوال کردم و ایشان گفتند که بخش اعظم نقایص پرونده برطرف شده است.

وی افزود: کار ترجمه در این پرونده تمام شده و ان‌شاءا... به زودی کیفرخواست با رفع نقایص به دادگاه بر می‌گردد. محسنی‌اژ‌ه‌ای گفت: پرونده فردی هم که در دسترس نیست، در دادگاه است و اگر به طور غیابی محکوم شود، حکم غیابی روند خود را طی می‌کند. سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی درباره پرونده معاون اول دولت احمدی‌نژاد گفت: این پرونده در دادگاه است و هنوز محاکمه‌ای صورت نگرفته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات