صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۶۶۳۷۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3863 دوشنبه 8 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) علت دشمنی با ملت ایران، داشتن یک حرف نو بر پایه‌ مبانی اسلام است که برای کشورهای دیگر و ملت‌های مسلمان الگو خواهد شد. (20/12/1392)

سرمقاله

دلجویی، تحریک، طعنه به نظام؟!

برخی از رسانه‌های داخلی و ضدانقلاب، خبر دیدار خانواده برخی فتنه‌گران با آقای هاشمی رفسنجانی را منتشر کردند. به نوشته این رسانه‌ها، هاشمی در ملاقات مذکور با بیان اینکه مردم باید در پیگیری حق و عدالت و دفاع از مظلوم و ستیز با ظالم جدیت داشته باشند و در عین حال، از افراط بپرهیزند، هشدار داد که کارهای افراطی، شمشیر طرف مقابل را تیز می‌کند. وی همچنین با انتقاد از تندروی اصلاح‌طلبان در دوران اصلاحات گفت: «ما که نمی‌توانیم علیه نظاممان شورش کنیم، پس باید به راه‌های دموکراتیک برگردیم و مردم را با قانون اداره کنیم، البته قانون را باید نمایندگان واقعی مردم بنویسند نه افراد تحمیلی.»[!] اگر خوشبینانه به بخش اول سخنان هاشمی نظر شود، این مسئله به ذهن خطور می‌کند که منظور آقای هاشمی، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و بحرین و سوریه و... است؛ اما با به یاد آوردن اینکه مستمعان صحبت هاشمی، فتنه‌گرانی هستند که در زمان فتنه شعار سخیف و کوردلانه «نه غزه نه لبنان» را سرداده بودند، بلافاصله باب این خوشبینی مسدود می‌شود و لاجرم باید رد موضوع و نیت هاشمی را در داخل دنبال کرد و پرسید: در ذهن آقای هاشمی، ظالم و مظلوم چه کسانی هستند که در جمع خانواده فتنه‌گران از آنان سخن گفته شده؟ و برداشت این مستعمان از این ظالم و مظلوم چه کسانی هستند و با این صحبت، هاشمی را در کدام جبهه می‌بینند؟! همین پرسش درباره عبارت بعدی کلام وی؛ «کارهای افراطی، شمشیر طرف مقابل را تیز می‌کند»، مطرح است. طرف مقابل کیست؟ آن‌هایی که نگذاشتند در فتنه 88 فتنه‌گران با نظام آن کنند که بیگانگان با تمام کینه‌ورزی‌شان در طول سی‌سال پیش از آن نتوانسته بودند آنگونه کنند. این سخنان تحریک‌آمیز با جمله «ما که نمی‌توانیم علیه نظاممان شورش کنیم»، تلطیف نمی‌شود و قبحش کم نمی‌گردد و حتی عبارت پس از آن هم «باید... مردم را با قانون اداره کنیم.» آقای هاشمی را قانون‌گرا و مدافع قانون نشان نمی‌دهد؛ زیرا وی با مواضعش در فتنه 88 در برابر رفتار قانونی نظام که خودش در گذشته در تصویب آن قوانین بی‌نقش نبود، در جبهه قانون‌شکنان بود و از آن‌ها حمایت کرد؛ اما درباره عبارت آخر که حیثیت برخی از نمایندگان را زیر سؤال برده و مخدوش کرده، بهتر است خود آنان واکنش نشان دهند!

ترجمه   

   طرح سامانه دفاع موشکی آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس

گروه ترجمه - روزنامه گاردین 28 آوریل 2014 (8 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سامانه دفاع موشکی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج‌فارس برای مقابله با ایران پرداخت و نوشت: روز یکشنبه یک مقام ارشد آمریکایی گفت اگرچه نگرانی‌ها طی گفت‌وگوهای هسته‌ای مطرح نشد؛ ‌اما به مسئله موشک‌های بالستیک ایران پرداخته خواهد شد. وی البته در مورد حل‌وفصل احتمالی مناقشه هسته‌ای ایران سخن گفت؛ ‌اما تشریح کرد که موشک‌های بالستیک، کشورهای عربی خلیج‌فارس را تهدید می‌کند. فرانک روز، دستیار وزیر خارجه آمریکا در سیاست‌های فضایی و دفاعی گفت که آمریکا از نگرانی‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس در مورد ایران آگاه بوده و خواهان کمک به آن‌ها به‌منظور ایجاد توانمندی‌ دفاع موشکی هماهنگ در سراسر خلیج‌فارس است. وی که در حاشیه نشست در ابوظبی در مورد امور موشکی و دفاعی سخن می‌گفت، افزود: «خوش‌بین هستیم که مسئله هسته‌ای ایران با موفقیت حل‌وفصل خواهد شد... اما این مسئله نگرانی ما در مورد دیگر رفتارهای نامطلوب به‌ویژه حمایت ایران از تروریسم و نیز تداوم توسعه توانمندی‌های موشکی بالستیک این کشور را رفع نمی‌کند... مادامی که ایران به توسعه موشک‌های بالستیک ادامه دهد و بتواند آمریکا یا نیروهای این کشور و دوستان و متحدان ما را در منطقه تهدید کند، ما با شرکای خود اینجا در امارات متحده عربی و دیگر مناطق خلیج‌فارس به‌منظور دفاع در برابر آن تهدید، همکاری مؤثر خواهیم کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: جمهوری اسلامی ایران، اتهامات مربوط به تلاش برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند. دستیار وزیر خارجه آمریکا گفت که شش کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس سامانه دفاع موشکی ندارند. مسئله موشک‌ها محور گفت‌وگوهای هسته‌ای نیست. البته وی در مورد ضرورت پرداخته شدن به این مسئله در قالب گفت‌وگوهای هسته‌ای اظهارنظر نکرد. آمریکا و ایران اوایل امسال، موضع‌گیری‌های متضادی در مورد مطرح شدن بحث موشک‌ها در توافق‌نامه نهایی اتخاذ کردند. پیش‌بینی می‌شود تا اواخر ماه ژوئیه، توافق‌نامه نهایی حاصل شود. عباس عراقچی، عضو ارشد گروه مذاکره‌کننده ایران، ماه فوریه گفت که مسائل دفاعی ایران قابل مذاکره نیست و ایران تمایل ندارد در مورد توانمندی‌های موشکی با قدرت‌ها بحث کند. با وجود این، یک مقام ارشد آمریکا متذکر شد که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که در سال 2010 به تصویب رسید، ایران را از تمام فعالیت‌های مرتبط با توانمندی موشک‌های بالستیک (دارای قابلیت حمل تسلیحات هسته‌ای) منع می‌کند. به نوعی این مسئله باید مد نظر قرار گیرد.

در پایان مقاله آمده است: سرلشکر بازنشسته خالد البو اینین، فرمانده سابق نیروی هوایی و دفاع هوایی امارات متحده عربی، در این نشست گفت که کشورهای عربی خلیج‌فارس باید توانمندی‌های ضدموشکی خود را ارتقا دهند. وی گفت: «امروز اگر یک موشک کروز از قطر عبور کند و به بحرین و عربستان برسد، چگونه می‌توان این اطلاعات را با کشورهای همسایه به اشتراک بگذاریم؟ باید روندهای عملیاتی محوری وجود داشته باشد... که فاقد آن هستیم.» وی وحشت از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای را کم‌اهمیت خواند و گفت: آیا ایران به‌دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای است؟ من شخصاً چنین تصور نمی‌کنم. حتی اگر ایران به تسلیحات هسته‌ای دست یابد، آیا از آن استفاده خواهد کرد؟ نه هرگز.    

اخبار و تحلیل‌ها: آمریکایی‌ها از موضع قاطع ایران در مذاکره نکردن درباره توان موشکی ایران کاملاً آگاهند؛ اما برای افزایش حساسیت‌ کشورهای خلیج‌فارس به آن دامن می‌زنند تا این کشورها با احساس ناامنی کاذب، برای رفع آن به آمریکا متوسل شوند که در نهایت وابستگی آن‌ها به آمریکا بیشتر می‌شود و موجبات خشنودی آمریکا را فراهم می‌آورد.

اخبار

             قابل توجه کسانی که امروز ادعاهای دیگری دارند

 مسعود ده نمکی به‌تازگی در مصاحبه‌ای ضمن نقد رویکرد آزادی‌خواهانه امروز آقای هاشمی درباره زندان رفتن خود در دوره ریاست‌جمهوری گفت: آن موقعی که همه می‌گفتند «مخالف هاشمی دشمن پیغمبر(ص) است»، یادم هست در سال 69 به خاطر وزارت ارشاد و نشریه فاراد و... جلوی «هاشمی» در نماز جمعه اعتراض کردم، دولت همین آقای «هاشمی» که دم از آزادی و ضدیت با سانسور می‌زند، دوازده شب آمدند و محله‌ ما را محاصره کردند و مرا برداشتند و بردند. که چه؟ در نماز جمعه شعار دادی! با تروریست‌ها این‌جوری رفتار نکردند که تو را بردارند ببرند و با لباس راه‌راه در همین موزه عبرت در زندان انفرادی هفت هشت ده روز نگهت دارند. بعد هم دوربین‌ها را جلوی تو کار بگذارند و بگویند چرا این کار را کردی؟ بعد تو بگویی که آقا! خود شما علما این‌ها را به ما یاد دادید. خودتان پیش از انقلاب می‌گفتید امر به معروف نسبت به مردم و نسبت به حاکمیت. امر به معروف که فقط این نیست که بروی در خیابان و به دختر مردم بگویی مویت پیداست. حزب‌اللهی تا وقتی برای این‌ها قابل تحمل است که در خیابان ولی‌عصر‌[عج] به بدحجاب گیر بدهد، ولی وقتی فلش به سمت خودشان برگردد، لباس راه‌راه تنت می‌کنند و تو را به زندان توحید هم می‌برند و نشریه‌ات را هم می‌بندند.

اخبار کوتاه     

* «نادر طالب‌زاده» در واکنش به اظهارات وزیر ارشاد مبنی بر اینکه جشنواره «افق نو» پیش از آغاز به کار دولت یازدهم لغو شده است و گردانندگان آن، مسئول برگزار نشدن آن هستند را کذب محض خواند و افزود: این جشنواره می‌خواست علیه شرکت‌هایی که با القای غلط هراس از ایران باعث شدند فشارهای نظامی و اقتصادی فراوانی به ما وارد شود، شکایت کند، اما چه شد؟ جلوی کار ما را گرفتند و حالا هم می‌گویند ما منحل نکردیم. آقایان نه‌تنها جشنواره را منحل کردند که جلوی شکایت بحقی را که علیه شرکت‌هایی که درصدد ایجاد ایران‌هراسی هستند ترتیب داده شده بود، گرفتند؛ شکایتی که ما درباره روند شکل‌گیری ایران‌هراسی غربی‌ها ترتیب داده بودیم.

اخبار و تحلیل‌ها: بر فرض که صحبت وزیر ارشاد درست باشد، مگر تغییر یک تصمیم اشتباه چقدر زمان لازم داشت تا آن‌ها این خطا را جبران می‌کردند؟!

* چندی است شبکه وهابی «نور» با اجرای طرحی تبلیغاتی مدعی شده که یکی از مراجع بزرگ شیعیان عراق، به مذهب اهل سنت گرویده است! «شیخ حسین المؤید» همان مرجع بزرگ شیعیان در عراق[!] است که در دسامبر ۲۰۱۳ «ترکی بن بندر» خواهرزاده پادشاه عربستان درباره وی دست به افشاگری زده بود. شاهزاده ترکی بن بندر آل‌سعود با افشای شیخ حسین المؤید، مرجع مورد ادعای شبکه نور، گفت: «وی در حکومت بعثی صدام در کسوت «جاسوس» با لباس روحانیت به این رژیم خدمت می‌کرده و اصلاً به همین منظور وارد حوزه‌های علمیه عراق شده بود.» طبق اسناد موجود، شیخ المؤید پس از سرنگونی رژیم بعث در عراق، در اختیار سازمان اطلاعات سعودی قرار می‌‌گیرد.

* پس از نامه‌نگاری‌های متعدد، از جمله؛ نامه‌نگاری نماینده‌های مجلس خطاب به رئیس صداوسیما درباره ایجاد فضای نقد و کارشناسی توافق‌نامه ژنو، نامه جمعی از استادان و مسئولان برجسته حوزه علمیه خطاب به رهبری و همچنین نامه بیش از دوازده‌هزار نفر از طلاب و دانشجویان کشور خطاب به آقای ضرغامی، در همین زمینه، این بار هزار و صد ویازده نفر از طلاب حوزه‌های علمیه اصفهان در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور، با مطرح کردن برخی از سؤالات اساسی در مورد توافق ژنو، ضمن اعلام نگرانی از محتوای این توافق، خواستار پاسخ‌گویی رئیس‌جمهور در این زمینه در رسانه ملی شدند.

* «محمدعلی دادخواه» چندی پیش کتابی با عنوان «کراوات؛ سنت ایرانی» را به نگارش درآورد و قصد چاپ آن را داشت که وزارت ارشاد، اجازه چاپ به آن را نداد. در نهایت دادخواه برای گرفتن مجوز از ارشاد، نام این کتاب را به «قطره‌ای آب از چشمه» تغییر داد و با این تغییر نام، موفق شد از ارشاد مجوز بگیرد! دادخواه، یکی از زندانیان فتنه و یکی از اعضای کانون به‌اصطلاح مدافعان حقوق بشر و سخنگوی این کانون و از بنیان‌گذاران آن است که در سال 88 به جرم اقدام علیه نظام از سوی دستگاه‌های مربوط و با حکم قضایی بازداشت و دفترش پلمب شد.

* سیدمحمد خاتمی به‌تازگی در جمع برخی از اصلاح‌طلبان در سخنانی قابل‌تأمل گفت: «موسوی هم اشتباه کرد که آمد و کسانی که پرچم‌های امام حسین(ع) را روز عاشورا آتش زدند و عکس امام را پاره کردند، مردمی خداجو معرفی کرد. ما نباید سکوت می‌کردیم. ما و موسوی باید اعلام موضع می‌کردیم. خیلی از این‌ها بهائی و منافق بودند و از فضا سوءاستفاده کردند و دنبال اهداف خودشان بودند. جامعه ایران نمی‌پذیرد که یک عده خداجو(!) بیایند و به امام حسین(ع) توهین کنند. مگر منافق خداجوست؟ همه اشتباه کردیم. مجمع روحانیون هم اشتباه کرد که در این زمینه سکوت کرد.» برخی‌ این رویکرد جدید خاتمی را برای بازگشت به نظام می‌دانند.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات