صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶  ، 
کد خبر : ۲۶۶۳۸۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 3864 سه‌شنبه 9 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آنچه برای یک ملت مهم است، تکیه به استعداد درونی، توکل به خدای بزرگ، اعتماد به خود و عدم تکیه‌ به دشمنان است.(1/1/1392)

سرمقاله

ابر ویژگی سپاه

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه، روز گذشته در آستانه سالگرد شهادت علامه مرتضی مطهری که در سپاه به نام روز و هفته عقیدتی سیاسی نام‌گذاری شده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس به مسائل مختلف از جمله وظایف سپاه پرداخت. نماینده ولی‌فقیه در سپاه، وظیفه این نهاد را برآمده از ماهیت انقلاب اسلامی دانست و با لحاظ کردن وضع موجود و نوع برخوردی که دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با ایران داشتند، وظیفه خطیر سپاه را در عرصه مواجهه و نبرد سخت و نیمه‌سخت و نرم تشریح کرد و درباره مواجهه نیمه‌سخت پس از اشاره به نمونه‌های خارجی آن، به مصداق داخلی یعنی فتنه 88 پرداخت و گفت: «ایستادگی مقابل کسانی که زیر نام امام درصدد ایجاد فتنه و زیر پا گذاشتن آرمان امام هستند، جزو وظایف سپاه است.»

 حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در ادامه به برجسته‌ترین ویژگی از سپاه اشاره کرد که بزرگ‌ترین نقطه قوت سپاه و  در بین نیروهای نظامی جهان، بی‌نظیر است. سعیدی درباره این ویژگی‌ اظهار داشت: «با توجه به دینی و فرهنگی بودن انقلاب، باید شاکله غالب سپاه، نرم‌افزاری باشد و در عین حال، در هنگام تغییر تهدید بتواند با‌سرعت، خود را با شرایط منطبق کند.» تشکیل چنین نیرویی در هر جای دنیا بسیار سخت است؛ اما زایش بزرگ و اعجاب‌آور انقلاب اسلامی به سبب ماهیت دینی و انقلابی‌اش و تهاجم‌های اولیه دشمنان به آن، این نهاد گرانبها است که در همه عرصه‌ها همچون کوهی استوار و باصلابت در برابر تحرکات طمع‌ورزانه و خطرساز دشمنان ایستاده است. به‌جرئت می‌توان گفت علت‌العلل تهاجم گسترده و همه‌جانبه اجانب و برخی عوامل داخلی آن‌ها طی سال‌های اخیر و به‌ویژه پس از فتنه 88 به سپاه، وجود همین ویژگی بسیار خاص و نادر است. ارزش دیگر این ویژگی، سنجش اعتبار و پیامد هر آن چیزی است که دیگران درباره سپاه می‌گویند. اگر این گفته‌ها موجب تغییر این کارکرد ویژه سپاه شود، دارای پیامد خطرناک برای انقلاب و در نتیجه بی‌اعتبار است و چنانچه در حقیقت و تضمین‌شده این ویژگی را تقویت کند، پیامد مثبت دارد و معتبر است.

 نماینده ولی‌فقیه در سپاه در بخش دیگری از این گفت‌وگو چند پرسش انذاری قابل‌تأمل مطرح ساخت که نه به‌راحتی می‌توان به آن پاسخ داد و نه به‌راحتی می‌توان از آن گذشت و چه‌بسا پاسخ دادن به آن، آسان‌تر از گذشتن از آن باشد! این پرسش‌ها عبارتند از: ارزیابی ما در برابر کسانی که فتنه 88 را ساماندهی کردند، هدایت کردند و در برابر تدابیر و توصیه‌های صریح ولی‌فقیه موضع گرفتند، چیست؟ ارزیابی ما نسبت به کسانی که در برابر فتنه سکوت کردند، چیست؟ ارزیابی ما در مورد کسانی که فتنه را کدورت و بگومگوهای عادی جلوه‌ می‌دهند و اصحاب فتنه را نوازش می‌کنند، چیست؟

ترجمه

نگرانی آمریکا از توافق‌نامه انرژی ایران و روسیه

گروه ترجمه - روزنامه نیویورک‌تایمز 29 آوریل 2014 (9 اردیبهشت) به گفت‌وگوهای ایران و روسیه برای توافق‌‌نامه انرژی پرداخت و نوشت: راهبرد تحریمی دولت اوباما علیه روسیه بر سر بحران اوکراین روز دوشنبه با اتفاق تازه‌ای روبه‌رو شد. به این ترتیب که روسیه سرگرم گفت‌وگو با ایران برای امضای قرارداد هشت تا ده میلیارد دلاری در بخش انرژی است. ایران نیز کشوری است که هدف تحریم‌های آمریکا قرار گرفته و البته همکاری روسیه در تأثیرگذاری نسبی این تحریم‌های ضدایرانی ضروری به نظر می‌رسد. توافق‌نامه انرژی ایران و روسیه، دومین مورد از همکاری‌های مهم اقتصادی است که می‌تواند تأثیرگذاری تحریم‌ها علیه ایران را تضعیف کند. این تحریم‌ها در اعمال فشار موفق و مؤثر بر ایرانی‌ها در گفت‌وگوهای هسته‌ای اثرگذار بوده‌اند.

در ادامه مقاله آمده است: این توافق‌نامه تجاری نقض تحریم‌ها علیه ایران است. روسیه تقریباً یک‌سوم واردات نفتی و گازی اتحادیه اروپا را تأمین می‌کند؛ این وابستگی، تلاش‌ها برای مجازات روسیه به دلیل الحاق کریمه به خاک خود را پیچیده می‌کند. رهبران اروپایی همچنان به دنبال اعمال دسته‌ای از تحریم‌‌های اقتصادی از جمله اقدام علیه صنایع نفت و گاز روسیه هستند. مطابق گزارش‌ها، این توافق به روسیه اجازه خواهد داد پانصد مگاوات برق به ایران صادر و نیروگاه‌های گرمایی و برق‌آبی و شبکه توزیع احداث کند. دولت اوباما ناخرسندی خود را از گفت‌وگوهای قبلی میان ایران و روسیه برای توافق‌نامه حدود بیست میلیارد دلاری که مطابق آن، میان ایران و روسیه تهاتر نفت (روزانه پانصد هزار بشکه) و کالا صورت می‌گرفت، اعلام کرد. مقامات دولتی آمریکا گفته‌اند که چنین اقداماتی نقض تحریم‌ها علیه ایران است. البته هنوز خبری در مورد تکمیل این توافق منتشر نشده است. روسیه عضو گروه 1+5 است و از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای نگرانی دارد. بیشتر تحریم‌ها علیه ایران از جمله محدودیت علیه فروش نفت ایران و ارتباط آن با شبکه‌های بانکی بین‌المللی همچنان به قوت خود باقی است.

در پایان مقاله آمده است: مقامات ایران به دلیل دسترسی نداشتن به بسیاری از منابع اقتصادی غربی پس از انقلاب 1979، به طور فزاینده‌ای به روسیه گرایش پیدا کرده‌اند و روسی‌ها برای آن، بهای بالایی درخواست و دریافت کرده‌اند. مشهورترین آن، ساخت نیروگاه هسته‌ای بوشهر است. در نهایت پس از سال‌ها تأخیر و افزایش هزینه‌ها، این نیروگاه سال 2013 آغاز به کار کرد. این نیروگاه همچنان به سوخت هسته‌ای روس‌ها متکی است. بسیاری از ملی‌گرایان ایران نگاهی احتیاط‌آمیز به روس‌ها و نیت آن‌ها دارند؛ اما رهبران کنونی ایران به‌طور فزاینده‌ای به روسیه گرایش دارند.

اخبار و تحلیل‌ها: تحریم کشورهای مخالف آمریکا و غرب مدت‌هاست که راهبرد و حربه جدید این کشورها علیه مخالفانشان شده است و آن‌ها به بهانه‌های مختلف، کشورهای مخالف خود را تهدید به تحریم می‌کنند. حال آنکه، تحریم‌ ایران و اثرنگذاشتن آن بر روی سیاست‌های کشورمان، سبب شده که کشورهای دیگر زیاد به حربه تحریم غرب توجه نکنند. به همین دلیل، روس‌ها علاوه بر تحریم‌ متقابل غرب، این روزها توافق‌نامه‌های انرژی با ایران را امضا می‌کنند تا فشاری مضاعف به غرب وارد کنند و به آن‌ها بفهمانند که جاده تحریم، جاده یک‌طرفه نیست. علت نگرانی امروز غرب، به‌ویژه آمریکایی‌ها نیز از همین رنگ‌باختن حنای حربه‌ تحریم‌شان پیش کشورهاست.

اخبار

قیاس مع‌الفارق یک نامیهمان!

 به‌تازگی یک پایگاه خبری نزدیک به دولت با انتشار یادداشت یک بانوی تهیه‌کننده سینما که در جشن خبرساز کاخ سعدآباد حضور داشت، اقدام همسر رئیس‌جمهور در برگزاری این جشن را احیای مراسمی دانست که همسر شاه از غرب گرفته و از سی و چند سال پیش، متوقف شده است!

وی در دفاع از این مراسم نوشته است: «برای همسالان من که اخبار اتفاقات تشریفاتی دوران رژیم شاه را بی‌واسطه و به‌خوبی به یاد می‌آورند، خبر میزبانی بانوی اول کشور در مراسم هنری، فرهنگی، خیریه‌ای، بین‌المللی و زنانه، مطلبی عادی و آشنا است و حتی اگر این رسم را همسر شاه وقت ایران از فرهنگ غرب گرفته بوده، به نظر می‌آید که توجیه کافی روانی و اجتماعی داشته و می‌توانسته برای زنان جامعه خوشایند باشد.»!

اخبار و تحلیل‌ها:با وجود انتقادهایی که به برگزاری این مراسم وجود داشت، نمی‌توان نظر این تهیه‌کننده سینما را پذیرفت، زیرا وی فرصت‌طلبانه به قیاس نادرستی دست زده که شاید تنها وجه مشترک در دو موضوع قیاس شده با یکدیگر، «مکان» باشد و نه چیز دیگر! و این پایگاه خبری نیز در این باره شیطنت کرده است.

اخبار کوتاه    

* سفر رئیس‌جمهور روحانی به قم به علت دست‌ نیافتن به برخی اهداف اولیه از جمله هماهنگی با دفاتر مراجع تقلید به تعویق افتاده است. ظاهراً دولت در پی آن بوده ‌است که خبر ملاقات رئیس‌جمهور با مراجع، تنها از جانب گروه رسانه‌ای دولت منتشر شود و احتمالاً انتقادات مراجع و علما منعکس نشود که دفاتر بعضی از مراجع از جمله ‌آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی زیر بار نرفته و اظهار داشته‌اند که آقایان در حوزه فرهنگی و هسته‌ای حرف‌هایی دارند و هم حمایت‌ها و هم نقد‌ها باید منتشر شود.

* «سیدمحمود علوی» وزیر اطلاعات، در جلسه‌ای گفته ‌است: اینهمه که مولوی عبدالحمید را در قضیه آزادی مرزبانان ربوده شده بزرگ می‌کنند، وی در این ماجرا نقشی نداشته ‌است. ما از همه سران قبایل و چهره‌های بانفوذ برای آزادی این افراد تقاضا کردیم، از آن جمله مولوی عبدالحمید بود. او نسبت به بعضی دیگر از افراد بانفوذ، نقش حاشیه‌ای داشت؛ اما فضا را به دست گرفته و به نام خودش تمام کرده ‌است.

* «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه، درباره رابطه‌اش با سریع القلم گفته است: با سریع‌القلم رفت‌‌و‌آمد خانوادگی داشته‌ام و کاملاً او را می‌شناسم. او با مبانی و ارزش‌های انقلاب هیچ رابطه‌ای ندارد. درباره سریع‌القلم همچنین گفته‌ شده که وی رابطه خیلی نزدیکی با جک استراو، وزیر امور خارجه سابق انگلیس، دارد و او را به اسم کوچک صدا می‌زند. در زمان ریاست حسن روحانی در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام، کاری به سریع‌القلم سپرده شد که روحانی بعد از مطالعه نتایج تحقیقات سریع‌القلم، با تندی به وی گفت: آقای سریع‌القلم! من مسئول مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی هستم، نه لندن!

* در جلسه رسانه‌های اصلاح‌طلب با حضور حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور، «فؤاد صادقی» به نمایندگی از اعضای جلسه، انتقادها و اعتراض‌هایی نسبت به عملکرد گروه رسانه‌ای دولت مطرح کرد. وی گفت: در این دولت، گوش شنوایی وجود ندارد و شما افراد بدون تخصصی به‌کار گرفته‌اید. هرکس تعریف و تمجید کند، بهتر است.

* «علی‌محمد دستغیب» از روحانیان نزدیک سران و اصحاب فتنه و حامی آن‌ها، به‌تازگی در دیدار با اصلاح‌طلبان استان فارس با اشاره به آنچه رسانه‌های ضد انقلاب از بند ۳۵۰ زندان اوین منتشر کردند، سخنان عجیبی بیان کرده است. وی در این دیدار گفته است: «دوستان اصلاح‌طلب مؤمن ما هیچ ارتباطى با بیگانگان ندارند و هرگز در پى براندازى حکومت یا کنار گذاشتن فقها نیستند، ولى از فقها مى‌خواهند که مطابق آنچه از شرع آموخته‌اند، عمل کنند. اگر خارجى‌ها اخبارى منتشر مى‌کنند، به خاطر آن است که اتفاقى افتاده» ! شیخ یوسف صانعی نیز چندی پیش گفته بود: «کسی که به رادیو و تلویزیون ایران توجه کند، هیچ چیزی از مسائل خبر ندارد. رسانه‌های غربی را نگاه کنید، ببینید این‌ها چه می‌کنند. ببینید آقای سازگارا (ضد انقلاب فراری) چه می‌گوید؟ من ایشان را آدم متدینی می‌دانم»!       

* گفته می‌شود در جریان سفر جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، به عسلویه، در لحظه ورود وی به سالن جلسات، یکی از مدیران روابط عمومی ایشان با حمله به فریبا کرمی، خبرنگار خبرگزاری مهر، وی را با برخورد تند و زننده‌ای از سالن جلسات بیرون کرد. خبرنگار خبرگزاری مهر درباره نحوه برخورد آقای مدیر روابط عمومی گفت: اگر مؤدبانه همان اول به من می‌گفت که بفرمایید بیرون، این جلسه خبری نیست، من محل جلسه را ترک می‌کردم؛ ولی وقتی همه هستند، چرا باید یقه من را گرفته و به بیرون پرتم کند؟!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات