صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۲۶۶۴۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها 3865 چهارشنبه 10 اردیبهشت ماه 1393


جای خالی معیارها در سخنان رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور دیشب در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره رابطه با دنیا گفت: «عده‌ای معتقدند که ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت؛ یعنی هیچ‌وقت نمی‌توانیم روابطمان را با دنیا معمولی کنیم، ولی من این موضوع را هیچ‌وقت قبول نداشته‌ام و الآن هم نمی‌پذیرم. این سخن بدین معنا نیست که ما با همه دنیا روابط صمیمانه خواهیم داشت و مسلماً کشورهای مختلف اهداف مختلف دارند... معتقدم ما می‌توانیم با هر کشوری که دچار تنش هستیم، آن تنش را کاهش دهیم و در همین چند ماه نیز این کار انجام شده است... امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است، جایگاه و نفوذ ایران امروز بهتر از گذشته است...» جامعه ایران به سبب برخورداری از آزادی‌بیان، در درون خود دارای گروه‌های سیاسی، با رویکردهای متفاوت است و مردم آن، ضمن فهم خوب مسائل سیاسی به آن حساس هم هستند و اظهارات سیاسی چهره‌های شاخص و مسئولان بلندپایه در آن‌ها، موج ایجاد می‌کند. روش ورود دکتر روحانی به بحث فوق و انتخاب ادبیات به کار رفته، حساسیت‌برانگیز است و بجاست بیشتر به آن پرداخته شود. به‌نظر می‌رسد کسانی که ایشان با واژه‌ »عده» از آن‌ها نام برد و به نظر دکتر روحانی معتقدند که «ما همیشه با دنیا جنگ خواهیم داشت»، یا وجود ندارند و یا در اقلیت درحد نبود و قابل چشم‌پوشی هستند و به هیچ وجه از لحاظ وزن و منطق در برابر طرف مقابلشان قرار نمی‌گیرند و دیده نمی‌شوند و اساساً لزومی به یاد از آن‌ها وجود ندارد. بسیاری از مردم، خردمندان و بزرگان قوم نیز مانند آقای روحانی معتقدند که می‌توان چالش با کشورها را کاهش داد و احتمالاً کسانی هم با این نظر رئیس‌جمهور موافقند که «امروز روابط ما با دنیا بهتر از گذشته است و...» احتمالاً کسانی هم درباره همین نظر دکتر روحانی، اعتقاد دیگر و حرف دیگری دارند. توقف در این نقطه کارساز نیست. ادامه راه به این روش نیز به هیچ وجه به مصلحت نیست؛ زیرا در آن حد و حصر لازم و قواعد سامان‌دهنده به مفاهیم و نیات، کمتر وجود دارد؛ از این رو پیشنهاد می‌شود با اصلاح روش، قاعده‌مندتر به این مسائل پرداخته شود. چنانچه در  بحث فوق معیارهای برآمده از آرمان‌ها و اهداف انقلاب، شاخص قرار می‌گرفت، ضعف مسائل اشاره شده کمتر می‌گردید و با فهم دقیق‌تر آن، زمینه بگومگوها نیز کاهش پیدا می‌کرد. در حالی که در شکل موجود، مباحث زیادی درباره فراز فوق وجود دارد که در این مختصر مجال پرداختن به آن نیست.

           تلاش رئیس‌جمهور ایران برای آرام‌سازی منتقدان داخلی

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 30 آوریل 2014 (۱۰ اردیبهشت) در مقاله‌ای به بررسی سخنان تلویزیونی روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور کشورمان پرداخت و نوشت: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز سه‌شنبه طی سخنانی تلاش کرد منتقدان خود را که می‌گویند وی به وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرده، آرام کند. هدف سخنان زنده تلویزیونی وی جلب رضایت و حمایت عمومی بود؛ زیرا به‌تازگی اقتصاد ایران همچنان با فشار تحریم‌های بین‌المللی روبه‌روست. آقای روحانی با توجیه اصلاحات در برنامه یارانه‌های دولتی که با هدف کاهش هزینه‌های دولت صورت می‌گیرد، گفت: «ما می‌بایست یا مسیرمان را ادامه دهیم یا تغییراتی ایجاد کنیم و ما تصمیم گرفتیم تغییرات به وجود آوریم.» برنامه هدفمندی یارانه‌ها موجب نارضایتی بسیاری از مردم ایران شده است. رسانه‌های دولتی اوایل آوریل به‌طور گسترده‌ای از مردم درخواست کردند داوطلبانه از دریافت یارانه‌ها انصراف دهند که با موفقیت همراه نبود؛ هفتادوسه میلیون یا به عبارتی نودوپنج درصد مردم ایران برای ادامه دریافت یارانه ثبت‌نام کردند.

در ادامه مقاله آمده است: به‌تازگی قیمت بنزین هم افزایش یافت که این اقدام به تورم کوتاه‌مدت و افزایش قیمت کالاها منجر خواهد شد. با وجود مخالفت‌های عمومی اخیر با سیاست‌های اقتصادی دولت، رئیس‌جمهور همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کند و می‌گوید تصمیم دولت برای کاهش هزینه‌ها به‌منظور جلوگیری از کسری بودجه ضروری بود. وی گفت: «می‌دانیم مصرف انرژی مردم کشورمان دو برابر بیشتر کشورهای جهان است و از برخی کشورها نیز بسیار بیشتر است... در صورتی که دولت، نظام یارانه‌ها را اصلاح نکند، ایران با کمبود انرژی از جمله در بخش برق در تابستان امسال و کمبود سوخت گرمایشی در زمستان آینده روبه‌رو خواهد شد.» صبح روز سه‌شنبه روحانی در افتتاحیه نمایشگاه کتاب سخن گفت و به تلاش خود برای کاهش محدودیت‌های رسانه‌ای و حفاظت از آزادی بیان پرداخت. در مقابل، مخالفان تندرو روحانی را متهم می‌کنند که آرمان‌های انقلاب 1979 را زیر پا گذاشته و اجازه داده ارزش‌های غربی به درون جامعه بخزد.

در پایان مقاله آمده است: روحانی با رد دیدگاه محافظه‌کاران در سانسور هنرهای تجسمی، فیلم‌سازی، نویسندگی و روزنامه‌نگاری گفت: «افرادی که فرهنگ تولید می‌کنند، نیازمند راهنمایی یا پلیس اخلاقی نیستند، زیرا آن‌ها خود خالق اندیشه و فرهنگ هستند و باید دیگران را راهنمایی کنند و راه را به آن‌ها نشان دهند و آن‌ها خود می‌دانند که چگونه به فرهنگ و دین احترام بگذارند.»

اخبار و تحلیل‌ها: گزیده مطالب این نشریه از مسائل ایران، همگی بخشی از واقعیت‌های موجود است که نمونه‌های مشابه و یا متفاوت آن در دیگر کشورها از جمله آمریکا وجود دارد؛ اما توجه به چینش مطالب که برجسته‌کردن مشکلات دولت و مناقشات داخلی را مدنظر قرار داده، ضرورت دارد؛ زیرا دقت در این موضوع، دست دشمن را رو می‌کند و مشخص می‌سازد که چه مسائلی برای وی اهمیت و اولویت دارد.

  

نماینده ولی‌فقیه در سپاه

زمان‌شناسی، جریان‌شناسی و آسیب‌شناسی از ویژگی‌های شهید مطهری بود

 حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی در همایش بزرگداشت هفته عقیدتی - سیاسی در سپاه که صبح امروز در ستاد فرماندهی کل سپاه برگزار شد، درباره ویژگی‌های شهید مطهری گفت: شهید مطهری در دوره خودش بسیار ممتاز و دارای چند ویژگی از جمله زمان‌شناسی، جریان‌شناسی و آسیب‌شناسی بود. وی روی چهار گفتمان اصلی لیبرالیسم، ناسیونالسیم، مارکسیسم و التقاطی که در برابر دین قرار داشتند، انگشت گذاشت و ماهیت آن‌ها را افشا کرد. نماینده ولی‌فقیه در سپاه در ادامه با برشمردن چالش‌هایی که از بدو انقلاب تاکنون با آن مواجه بودیم، درباره شاخص‌های مردم‌سالاری سکولار و دینی گفت: مردم‌سالاری سکولار و مردم‌سالاری دینی هر کدام شاخصه‌هایی دارند که در پنج حوزه قابل طرح هستند که عبارتند از: اختلاف در اصول، سیاست خارجی، فرهنگ، اقتصاد و گروه اداره کننده کشور.

در این همایش همچنین سردار سرتیپ آبرومند، معاون هماهنگ‌کننده فرمانده کل سپاه، در سخنانی گفت: آنچه سپاه امروز باید دنبالش باشد، معنویت است. یعنی اساس فعالیت‌های سپاه باید برپایه معنویت بنا شود پس می‌توان گفت عملیات توسعه معنویت باید برای پاسداران تداوم داشته باشد. شایستگی‌ای که برای پاسداری تعریف می‌کنیم باید در طراز انقلاب اسلامی باشد. بنابر این مجاهد، مؤمن، بصیر، دانا، تکلیف‌گرا، ولایی، انقلابی و پیش‌برنده از جمله صفاتی است که می‌توان به آن درباره بایسته‌های شایستگی پاسدار اشاره کرد.

در ادامه، دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه در سخنانی خاطر نشان کرد: سپاه باید تمرکز خود را بر روی مباحث عقیدتی بگذارد، در واقع مواردی مثل سوء‌ظن نسبت به افراد همان‌گونه که در شرع آمده، حرام است حتی اگر این سوء‌ظن به یک غیر‌پاسدار باشد، پس باید روش‌ها و ملزومات تربیت و آموزش پاسداران در سپاه تغییر یابد.

ترس از احمدی‌نژاد یا جنگ زرگری جدید!

 گزارش‌های رسیده حاکی است که آقای هاشمی رفسنجانی در جمعی اظهار داشته ‌است که اصلاح‌طلبان دارند از دولت سرخورده می‌‌شوند. دولتی‌ها فکر می‌‌کنند که وضع به همین منوال باقی خواهد ماند و فضای مثبت نسبت به دولت ادامه خواهد یافت درحالی که باید خطر بازگشت احمدی‌نژاد را جدی بگیریم. وی افزود: من هشدار می‌‌دهم و باید این‌ها را رصد کنیم و نگذاریم که فرصت بلند شدن از زمین پیدا کنند. در جاهایی برای این‌ها زمینه بازگشت وجود دارد و ممکن است سوار موج شوند و بازگردند. هاشمی در این جمع با انتقاد از کم‌تحرکی دولت، گفت: در حالی‌که باید هر روز شاهد حرکت جدیدی از طرف دولت باشیم، این‌ها بیشتر خواب و تنبل هستند. احمدی‌نژاد هر روز یک کار جدید داشت ولو کاری هم نبود و لمپن‌بازی بود؛ اما تحرک دولت در افکار عمومی تأثیرگذار است.

از سوی دیگر، شواهد حاکی از آن است که محمود احمدی‌نژاد فعالیت‌های خود را افزایش داده است و پیغام‌هایی را برای اصول‌گرایان فرستاده که از آن برداشت شده که وی علاقه‌مند است در دور آینده ریاست‌جمهوری مجدداً ورود پیدا کند. وی در جلساتی که با برخی اصول‌گرایان داشته، گفته است که فضای فعلی دولت را هاشمی رفسنجانی اداره می‌کند و اصول‌گراها باید حول من متحد شوند تا بتوانند در انتخابات پیروز شوند.

   

 «الهام چرخنده» از بازیگران سینما و تلویزیون که در برنامه تحویل سال 1393 شبکه چهار سیما، سال نو را به رهبر معظم انقلاب تبریک گفته بود، این روزها به دلیل ابراز ارادت خود به مقام معظم رهبری،  مورد تهمت و توهین و فحاشی رسانه‌های معاند و ضدانقلاب قرار گرفته است. همچنین وی به‌تازگی در حین تردد در شهر از سوی مهاجمانی ناشناس مورد حمله قرار گرفت و اتومبیل شخصی‌اش دچار خسارت شد. این بازیگر با انتشار پیامی تصویری در صفحه شخصی ایستاگرام خود گفت: «یاعلی می‌بینی؟ ما را به جرم عاشقی خوب با چوب می‌زنند... باکی نیست. چرا که من آزاد هستم و بر باورم راسخ...» پیش از این هم برخی از خوانندگان و هنرمندان کشور به‌دلیل علاقه به رهبر معظم و ابراز ارادت به ایشان، از سوی رسانه‌های معاند ترور شخصیت شده یا خود و خانواده‌شان مورد حمله اراذل و اوباش قرار گرفته‌اند.

 در پی گذشت خانواده حسین‌زاده از قصاص قاتل پسرشان، بی‌بی‌سی‌ فارسی خیلی تلاش کرد تا با این خانواده مصاحبه کند که موفق نشد؛ از این رو در اقدامی خلاف اخلاق رسانه‌ای، بخش‌هایی از صحبت‌های این خانواده با دیگر رسانه‌ها را به نام خود پخش کرد! حسین‌زاده درباره پخش مصاحبه همسرش از بی‌بی‌سی هم گفت: ما هیچ مصاحبه‌ای با این شبکه نداشتیم و بارها جواب رد دادیم و حتی به‌دلیل تماس مکرر این شبکه، تلفن را از پریز در آوردیم، همان‌طور که گفتم، به این شبکه‌ها اعتمادی نیست و گزارش پخش‌شده، کپی از گفت‌وگوهای ما با رسانه‌های داخلی بود که این شبکه آن را بازسازی و پخش کرد.

 یک عربستانی به نام «مسفر» که به‌تازگی از سوریه بازگشته، اعترافات مهمی را درباره فعالیت‌ گروه‌های تروریستی در سوریه مطرح کرده است؛ اعترافات هولناکی که دروغ‌گویی مبلغان وهابی سعودی درباره جنگ در سوریه را آشکار می‌کند. «مسفر» در این اعترافات گفته است گروه‌های مسلح در سوریه به وی می‌گفتند که اگر صحنه نبرد را ترک کند و قصد بازگشت به عربستان را داشته باشد، به‌گونه‌ای شکنجه خواهد شد که روزی صد بار آرزوی مرگ کند. وی افزود: بسیاری از سعودی‌ها می‌خواهند به کشورشان بازگردند؛ اما از بازداشت و شکنجه شدنشان می‌ترسند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات