صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۶۶۹۲۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3878 سه‌شنبه 30اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) اگر ملت ما از لحاظ نظامی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی، در حد اعلای قدرت بود، می‏تواند زندگی خود و ملت‌های مسلمان را نجات بدهد. (29/5/1369)

 

سرمقاله

مشکل کجاست؟!

محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا رئیس‌جمهور می‌تواند مصوبات کمیته فیلترینگ و تعیین مصادیق مجرمانه را ابطال کند یا خیر، گفت: «آن جلسه‌ای که در موردش حرف و حدیث‌هایی وجود دارد، برخلاف ادعای افراد، رسمیت داشته و مصوباتش لازم‌الاجراست.» اژه‌ای افزود: «رئیس‌جمهور نمی‌تواند مصوبات این کمیته را ابطال کند، البته درباره اظهارات وزیر ارتباطات و خودداری این وزارت‌خانه از اجرای مصوبه این کمیته نیز باید بگویم که شخص وزیر خلاف قانون عمل کرده و باید در این زمینه پاسخگو باشد که چرا به مصوبات عمل نکرده است.»

پیش‌تر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در واکنش به اظهارات خرم‌آبادی، دبیر «کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه» درباره فیلتر شبکه اجتماعی «واتس آپ» که گفته بود رئیس‌جمهور رأساً نمی‌تواند مانع اقدامات کارگروه تعیین مصادیق شود، اظهار داشت: «وظیفه دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، دبیری یک کارگروه است و وظیفه‌اش این نیست که برای شخص رئیس‌جمهور و برای شورای عالی فضای مجازی که هیچ ارتباطی با این کارگروه نداشته و یک مجموعه بالادستی است، تعیین تکلیف کند... وظیفه این کارگروه تبعیت از سیاست‌گذاری‌های شورای عالی فضای مجازی است. وظیفه دبیر کارگروه تعیین مصادیق نیست که بخواهد برای رئیس‌جمهور و یا برای شورای عالی فضای مجازی تعیین تکلیف کند.

دو مجموعه‌ای که برای سروسامان دادن به وضعیت نابسامان فضای مجازی تشکیل شده و در مطالب فوق، نام آن‌ها به میان آمد، بر اساس هدف بزرگ و مهمی که از زوایایی با امنیت روانی، اجتماعی و سیاسی کشور و در نهایت با کل امنیت ایران ارتباط دارد، تشکیل شدند تا بتوانند با رصد، مراقبت و تعیین تکلیف درباره عواملی که از حوزه رسانه‌های مجازی، عرصه‌های مختلف امنیت ملی را تضعیف و تخریب می‌کنند، با ایجاد مصونیت، ضریب امنیت ملی را افزایش دهند، حال آنکه مطالب فوق که گزیده‌ای از یک سیر طولانی است، این نکته مهم را آشکار می‌سازد که گویا وظیفه دو مجموعه مذکور در حوزه تعامل و تصمیم‌گیری نهایی مشخص نیست و اگر هم مشخص است، افراد درگیر با آن، متوجه آن نیستند یا مایل به انجام آن نیستند که در هر دو صورت، نتیجه بسیار ناخوشایندی دارد که پرتوی از آن در فرازهای فوق مشاهده می‌شود.

ترجمه

آژانس و سطح اعتمادسازی هسته‌ای ایران

گروه ترجمه - روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی 20 می 2014 (30 اردیبهشت) در مقاله‌ای به سطح اعتمادسازی‌های هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: ایران در تشریح شواهد و مدارکی که مطابق گفته کارشناسان به آزمایش‌های ساخت بمب هسته‌ای مربوط می‌شود، کند عمل کرده است و آمریکا می‌گوید در صورتی که تدوین توافق‌نامه هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 20 ژوئیه در دستور کار قرار گیرد، این مسئله و ابهام‌های مربوط به آن باید حل‌وفصل شود. در حال حاضر، مقامات سابق دولت اوباما و کارشناسان هسته‌ای که به دولت مشاوره می‌دهند، در مورد میزان شفاف‌سازی ایران در مورد فعالیت‌های هسته‌ای گذشته‌اش، اختلاف نظر دارند. یک مقام ارشد آمریکایی برای خبرنگاران تشریح کرد که ایران باید نگرانی‌های گذشته و کنونی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را برطرف کند.

در ادامه مقاله آمده است: وندی شرمن، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، در ماه فوریه به اعضای کمیته روابط خارجی سنا گفت: گفت‌وگوهای کنونی به حل‌وفصل مسائل و ابهام‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای بستگی دارد که اعلام کرده برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی احتمالی است. آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به دنبال پاسخ به این سؤال‌ها به‌ویژه مسئله ماشه‌های هسته‌ای است. دیوید آلبرایت، رئیس مؤسسه علوم و امنیت بین‌الملل که مشاور دولت اوباما بوده و در مقابل کنگره در مورد برنامه هسته‌ای ایران شهادت داده، می‌گوید: «پاسخ‌های ایران برای درک غرب از میزان نزدیکی ایران به آزمایش هسته‌ای یا ساخت بمب‌ هسته‌ای قابل پرتاب حیاتی است.» جوفی جوزف، مدیر سابق منع تکثیر در شورای امنیت ملی دولت اوباما، می‌‌گوید: «درخواست از ایران برای ارائه جزئیات، برای رهبران ایران که می‌گویند برنامه هسته‌ای صلح‌‌آمیز و غیرنظامی دنبال می‌کنند، چالش‌برانگیز است... پافشاری بر پاسخ‌گویی کامل ایران آن چیزی را که واقعاً اهمیت دارد، به خطر می‌اندازد و آن، اطمینان از مهار جدی تولید اورانیوم غنی‌شده ایران است... اولویت دولت اوباما باید اطمینان از این موضوع باشد که آنچه ایران در گذشته انجام داده، ادامه پیدا نکند و در آینده به فعالیت‌های تسلیحاتی کشیده نشود.» 

در پایان مقاله آمده است: سازمان انرژی اتمی ایران ماه گذشته اعلام کرد که سرگرم تدوین پیشینه‌ای کامل از فعالیت‌های هسته‌ای ایران است و برخی اطلاعات در مورد ماشه‌های مشکوک را 4 می ارائه کرده، اما سه دیپلمات به آسوشیتدپرس گفتند که ایران همچنان این ماشه‌ها را سیم‌های واصل انفجاری می‌خواند و در مورد اینکه کجا و چرا مورد استفاده قرار گرفته، توضیحاتی ارائه نکرده است. اولی هینونن، معاون سابق آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت که «غرب ممکن است راهی حد وسط و میانه برای عدم پافشاری بر برخی سؤالات خاص پیدا کند.» در حال حاضر، ایران به صدها سؤال آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای پاسخ نداده است.

اخبار و تحلیل‌ها: اصرار مذاکره‌کنندگان هسته‌ای غربی بر پیوند زدن بین مذاکرات هسته‌ای و آنچه که بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درحال انجام است، برای فشار بیشتر بر ایران و واداشتن آن به پذیرش دیدگاه‌های تحمیلی آن‌ها در مذاکرات است؛ از این‌رو باید با گسستن این پیوند ابزاری، آن را از دست غرب خارج ساخت. یکی از راه‌های گسست این پیوند، تبلیغ این نکته است که انتقال بهانه‌های غربی‌ها در مذاکرت هسته‌ای به گفت‌وگوی ایران با آژانس، مشکل و تهدید جدی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای است.

 

اخبار

رحیم‌‌پور ازغدی در همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه

دشمن از هفده محور به فرهنگ عمومی یورش آورده است

 اکنون قدرت انقلاب اسلامی در حدی است که اگر هر جایی بخواهند در مورد سرنوشت دنیا تصمیمی بگیرند، حتماً از ایران اسم می‌برند.

به گزارش بصیرت، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولین روز بیستمین همایش هادیان سیاسی سپاه (امروز صبح) با بیان مطلب فوق گفت: برخی از روش‌هایی که دشمن ما از آن استفاده می‌کند، دقیقاً همان روش‌هایی است که در گذشته با آن مواجه بوده‌ایم و چون هزینه‌های مقاومت را پرداخت کرده‌ایم، انقلاب اسلامی در حال پیشروی است و جبهه دشمن در حال افول است و هیچ قدرتی در تاریخ به این اندازه قوی نبوده است.

وی افزود: ملت‌هایی که به موقع هزینه عزت و مقاومت را پرداخت نکرده‌اند، هزینه‌های بیشتری را متحمل شده و هم‌اکنون نیز در حال هزینه دادن هستند، اما ملتی که به موقع هزینه شجاعت و عزت خود را بپردازد، منافع مادی بیشتری هم نصیبش می‌شود.

رحیم‌پور ازغدی گفت: آنچه که باید در قبال آن نگران بود، فرهنگ عمومی و به‌ویژه فرهنگ اقشار مذهبی است. این نگرانی از آن سبب است که دنیای غرب با قدرت رسانه‌ای خود که درصدد جهانی‌سازی است، چند نقطه را هدف گرفته که قطعاً یکی ایران است که کانون تولید فرهنگ مقاومت است. اهمیت این موضوع برای غرب تا آنجاست که رسانه‌های آن‌ها حتی جزئی‌ترین اخبار مربوط به ایران را به طور روزانه پیگیری و پخش می‌کنند و ما باید ابعاد این عملیات دشمن را بشناسیم و براساس آن عمل کنیم.

وی گفت: دشمن از هفده محور به فرهنگ عمومی یورش آورده است و از طریق فرهنگ عمومی کار خود را پیش می‌برد، نسبی‌گرایی شدید در حوزه سبک زندگی، افزایش طلاق و اعتیاد، از جمله آسیب‌هایی است که در فرهنگ عمومی به‌وجود آمده است.

 

اخبار کوتاه     

   * بر اساس اخبار رسیده، سیدمحمد خاتمی به‌تازگی در پیغامی به رئیس‌جمهور، از وی پرسیده است که چرا کمیته انتخابات را تشکیل نمی‌دهید؟ خاتمی توصیه کرده است که برای مدیریت فضا باید این کار زودتر انجام شود و وقت دارد از دست می‌رود. گفته شده رئیس‌جمهور معتقد است که این فعالیت‌ها دولت را به حاشیه می‌برد و تا این لحظه پاسخی به این پیشنهاد نداده است.

   * فرزندان دو تن از مسئولان دولت با اطلاع از اینکه قرار است منطقه جاسک منطقه آزاد اعلام شود، زمین‌های این منطقه را با قیمت نازل خریداری کرده‌اند. این افراد شرکتی را نیز با عنوان شرکت توسعه فراگیر جاسک راه‌اندازی کرده‌اند!

   * به دنبال طرح برخی انتقادات مستدل و بی‌پرده آقای حسن رحیم‌پور ازغدی به رویه‌های فرهنگی غلط دولت در یکی از جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، به‌تازگی حملات تخریبی به وی در رسانه‌های اصلاح‌طلب از سر گرفته شده است. گفته شده در این جلسه، رئیس‌جمهور درخواست کرده است تا جزئیات این انتقادات منتشر نشود.

   * هاشمی رفسنجانی در سفر اخیر «نواز شریف» به کشورمان، در دیداری با وی در سخنان تعجب‌برانگیزی، از وضعیت داخلی کشورمان گلایه کرد و بیان داشت که این سال‌ها همه چیز عقب مانده است! و از نخست‌وزیر پاکستان تلویحاً تقاضا کرد تا بین ایران و عربستان پادرمیانی کند. هاشمی رفسنجانی ضمن طرح مسئله رابطه ایران و عربستان اعلام کرد که الآن رابطه ما با کشورهای عربی خوب نیست.

   * پس از مذاکرات بی‌نتیجه اخیر وین هاشمی رفسنجانی که پیش از این، توافق ژنو را «نقطه عطف تاریخ ایران و جهان» توصیف کرده بود، در دیدار با تعدادی از اعضای وزارت خارجه با تغییر لحنی آشکار گفت: «همين كه دنيا فهميد كه با ايران بايد در فضايي برابر و محترمانه مذاكره كند، يك پيروزي سياسي است.» وی در حالی این سخن را بیان می‌کند که مشخص نیست اگر تا چند ماه قبل، توافق ژنو به معنای تسلیم قدرت‌های بزرگ برابر ملت ایران و یک نقطه عطف در تاریخ ایران و جهان بوده است، پس چطور امروز تمام فواید این توافق‌نامه به این یک جمله تقلیل داده می‌شود که در اثر آن، دنیا فهمید باید با ایران در فضایی محترمانه مذاکره کند؟!

   * معاون سیاسی حزب منحله مشارکت، از رخوت اصلاح‌طلبان ابراز نگرانی کرد و در عین حال گفت باید از فرصت و ظرفیت کسانی چون ناطق نوری استفاده کرد. «آذر منصوری» در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: بی‌عملی اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی قابل نقد است و من دنبال جایی می‌گشتم که این را مطرح کنم. رخوت اصلاح‌طلبان نگران‌کننده است. در شرایط فعلی طرح این موضوع که حمایت اصلاح‌طلبان از دولت کم شده، خطای استراتژیک است.»!

   * یک کارشناس رژیم صهیونیستی گفت: پیش‌بینی اسرائیل در مورد سوریه تغییر کرده است. «تزیپی حزقیلی» افزود: «با عقب‌نشینی گروه‌های تروریستی از حمص، ایران و حزب‌الله دستاوردهای مهمی را رقم زدند و اکنون سوریه در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری قرار دارد.» در همین حال «رابرت فیسک» تحلیل‌گر ارشد انگلیس، ضمن تحلیلی در ایندیپندنت تصریح کرد:‌ «پیش‌بینی غرب‌ درباره جنگ سوریه اشتباه از آب درآمده است و اکنون غرب از این سخن که اسد شکست خواهد خورد، عقب‌نشینی می‌کند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات