صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۲۶۶۹۳۴

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3879 چهارشنبه 31 اردیبهشت ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) سه عنصر اقتصاد، فرهنگ و علم اگر در یک کشور باشند، آن کشور قوی می‌شود‬. (1/1/93)

 سرمقاله

ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته سیاست‌های کلی جمعیت را به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس‌  مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ کردند. سیاست‌های کامل و جامعی که امید می‌رود با اجرای دقیق آن، نگرانی‌های این روزهای کشور درباره مقوله‌ مهم جمعیت بر‌طرف شود. واقعیت این است که چند سالی است که با توجه به کاهش میزان باروری و به‌تبع آن، کاهش جمعیت - به‌ویژه کاهش جمعیت جوان به عنوان نیروی کیفی کشور - زنگ خطر در کشور به صدا درآمده است؛ از این رو ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب، به همین دلیل است؛ اما درباره اهمیت بحث جمعیت و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری ذکر دو نکته حائز اهمیت است:

1 - نقش جمعیت در اقتدار ملی

بسیاری از کارشناسان سیاسی، جمعیت را (به لحاظ کمی و کیفی) یکی از مؤلفه‌های مهم قدرت کشورها می‌دانند؛ بدین معنا که اگر کشوری ثروت و منابع فراوانی داشته باشد، اما از نظر جمعیت کوچک باشد، هیچ جایگاهی در تقسیم قدرت جهانی ندارد. کشورهای ثروتمند کوچک خلیج‌فارس، نمونه کاملی از این کشورها هستند که با وجود ثروت‌ فراوان، چون جمعیت بومی اندکی دارند، در مقولات امنیتی و سیاسی به کشورهای قدرتمند وابسته‌اند پس موضوع جمعیت، موضوعی مهم در  اقتدار ملی همه کشورها و از جمله ایران است. به دلیل همین اهمیت، در اولین بند سیاست‌های ابلاغی، از ارتقای پویایی، بالندگی و جوانی جمعیت با افزایش میزان باروری سخن به میان آمده است.

2 - رفع موانع

یکی از معضلات بزرگ امروز کشور، کاهش جمعیت است که آن نیز به موانعی در همین زمینه برمی‌گردد که می‌توان با برنامه‌ریزی و اجرای سیاست‌های درست، آن موانع را رفع کرد؛ مثلاً باید با ارائه سیاست‌های تشویقی درباره ازدواج جوانان و دادن تسهیلات ویژه به آنان؛ و از سویی، تشویق زوج‌های جوان به فرزندآوری، ارائه راهکارهای کاهش سن ازدواج و... سعی کرد تا از ازدواج‌گریزی جوانان جلوگیری شود. البته باید گفت که این مشکلات فقط مادی نیستند، بلکه باید تفکر امروز جوانان در مقوله ازدواج هم اصلاح شود؛ یعنی آن‌ها ازدواج را نه قید بلکه تقید بدانند. نکته مهمی که نقش زیادی در فرار جوانان از مشکلات ازدواج دارد. نکته آخر هم اینکه، چه بخواهیم، چه نخواهیم، معضل کاهش جمعیت، گریبانگیر کشورمان شده است، پس قوای سه‌گانه باید با همکاری و همراهی هم و اولویت‌بخشی به این موضوع مهم و با اجرای درست و کامل سیاست‌های کلی جمعیت، کشورمان را به کشوری مقتدر با جمعیت بالای جوان تبدیل کنند. ان‌‌شاء‌الله

ترجمه

  ظرفیت‌های چین، ایران و روسیه برای بازسازی نظم جهانی

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی الجزیره انگلیسی 21 می 2014 (۳۱ اردیبهشت) در مقاله‌ای به شکل‌گیری نظم متفاوت جهانی با محوریت روسیه، چین و ایران پرداخت و نوشت: چهارمین نشست کنفرانس تعامل و اعتمادسازی در آسیا (CICA) که 20 می در شانگهای آغاز شده، ابعاد مهمی دارد. از جمله اینکه این نشست این نکته را برجسته می‌کند که چگونه قدرت‌های نوظهور غیرغربی نقش‌های برجسته‌تری در صحنه جهانی ایفا می‌کنند. از این لحاظ، همزمانی جالب توجهی به‌وجود آمده که خروجی‌های رسانه‌های غربی به طور مداوم روایت‌هایی را تولید می‌کنند که تقریباً از اظهارات رسمی دولتی در مورد کشورها و رهبران متفاوت با غرب، قابل تمییز است. برای نمونه، ما بارها عبارت دیکتاتورهای منتخب مردم را در ونزوئلا می‌شنویم. همزمانی جالب توجه دیگر این است که سازمان‌های حقوق بشری ابتکارعمل‌ها و سیاست‌هایی نزدیک به دولت‌های خود را دنبال می‌کنند. هنگامی که آمریکا دولت سوریه را به کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه مردم خود متهم کرد، برخی طرفداران حقوق‌بشر شانه‌به‌شانه باراک اوباما موضع‌گیری جدی کردند.

در ادامه مقاله آمده است: در حاشیه نشست  2012 ناتو در شیکاگو، عفو بین‌الملل برای ادامه اشغال‌گری ناتو در افغانستان تلاش کرد. نشست عفو بین‌الملل با موضوع زنان افغانستان تنها با حضور مادلین آلبرایت، وزیر خارجه سابق آمریکا کمی اهمیت یافت که البته خانم آلبرایت همان کسی است که گفته بود مرگ بیش از نیم میلیون کودک عراقی در نتیجه تحریم‌ها، ارزش آن را داشت. در این شرایط، وزیر خارجه بریتانیا که در حمایت از گروه موسوم به دوستان سوریه بارها موضع‌گیری کرده و سخن گفته است، درست چند روز پیش، از این واقعیت استقبال کرد که آماده‌سازی‌ها برای انتخابات ریاست‌جمهوری 25 می در اوکراین به‌خوبی پیش می‌رود، در حالی که حدود نیمی از کشور اوکراین رژیم کودتایی کی‌یف را قبول ندارند. وی تقریباً به‌طور همزمان نیز اظهار داشت که طرح یکجانبه رژیم اسد برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در 3 ژوئن غیرقانونی است.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، بنیامین نتانیاهو و دیگر طرفداران صهیونیسم می‌توانند بارها مردم ایران را به حملات نظامی تهدید کنند. در هفته‌های اخیر شاهد مقایسه هیتلر و پوتین بوده‌ایم. در گفتمان سیاسی غربی‌ها نیز از جمال عبدالناصر، رئیس‌جمهور سابق مصر به‌عنوان فردی مانند هیتلر نام برده می‌شود. هنگامی که وی در سال 1956 کانال سوئز را ملی اعلام کرد، آنتونی ادن، نخست‌وزیر وقت بریتانیا، اقدامات وی را توهین به امپراتوری بریتانیا خواند. تغییر مسیر اوباما به سوی آسیا با تردید نگریسته می‌شود. حرکت به سوی آسیا به دلیل اقتصادهای به‌سرعت در حال خیزش به‌ویژه چین و نیز روند گسترش قدرت اقتصادی روسیه است.

اخبار 

شهردار تهران در همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه

وظیفه خود می‌دانیم که دولت را در رسیدن به اهدافش یاری کنیم

مدیریت جهادی در سایه فرهنگ جهادی معنا و مفهوم پیدا می‌کند. مقام معظم رهبری امسال را سال فرهنگ و اقتصاد با تأکید بر عزم ملی و مدیریت جهادی نام‌گذاری کرده‌اند؛ اما موضوع مدیریت جهادی فقط مربوط به سال 93 نیست، مربوط به فرهنگ شیعه است. آنچه در زندگی ما بسیار مهم و اساسی است، بحث مربوط به ایمان است. به هر حال نظام اسلامی بر ایمان تکیه دارد. شهید مطهری(ره) وقتی خصوصیات امام را مطرح می‌کنند، بر موضوع ایمان در وجود امام تأکید می‌کنند. شرط ایمان به باورهایی که داریم، بسیار اساسی است.

 محمدباقر قالیباف که صبح امروز در بیستمین همایش سراسری هادیان سیاسی سپاه سخنرانی می‌کرد، صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: علی(ع) می‌فرمایند: حقیقت ایمان بر چهار پایه است: صبر، یقین، عدل و جهاد. ما این را باید در فرهنگ خود به‌طور جدی مدنظر داشته باشیم. جهاد خود بر چهار پایه استوار است: امر به معروف، نهی از منکر، راستگویی در هر شرایطی و دشمنی با فاسقان.

شهردار تهران در ادامه گفت: مدیریت جهادی متأثر از فرهنگ جهادی است و عبارت است از مدیریت عملیاتی اسلامی. به عبارت دیگر، مدیریت جهادی، شعبه‌ای از فرهنگ اسلامی در حوزه مدیریت است. مدیریت جهادی یعنی کار و تلاش خالصانه در راه خدا و با عقل متصل به وحی نه عقل ابزاری و نه عقل پراگماتیستی. اگر مبنا پراگماتیستی بود، اساساً لزومی نداشت که در طول هشت سال دفاع مقدس، ایستادگی کنیم؛ یعنی این عقل است که ما را ملزم به ایستادگی می‌کند.

قالیباف در ادامه با اشاره به برخی اشتباهات گذشته، به توصیف مدیریت جهادی پرداخت و گفت: با فرهنگ جهادی الآن میز مذاکره را هم میز مبارزه می‌دانیم. دور شدن از فرهنگ جهادی در برهه پس از جنگ، یکی از اشتباهات فاحش بود. در مقاطعی خودشیفتگی به جای خودباوری به مردم تزریق شد، عدالت با مساوات اشتباه گرفته شد، اقتصاد مقاومتی با اقتصاد سیاسی اشتباه گرفته شد، خیلی جاها توهم جای آرمان‌گرایی را گرفت، به وادادگی و انفعال لقب عقلانیت دادیم... مدیریت جهادی تغییر در نگرش و روش است، خودباوری در عین خداباوری است. در این مدیریت، ابتکار، خلاقیت و نوآوری متکی به علم، وجود دارد. در فرهنگ جهادی، آرمان‌گرایی واقع‌بین هستیم و درصدد خدمت به خود، خانواده خود و جامعه هستیم. در فرهنگ جهادی هم به خدا توکل می‌کنیم  و هم به مردم ایمان داریم. عبور از دیوان‌سالاری البته مبنی بر برنامه جوان‌گرایی مبتنی بر شایسته‌سالاری و شایسته‌پروری و... از دیگر مؤلفه‌های مدیریت جهادی هستند.

دکتر قالیباف گفت: باید دولت را در رسیدن به اهداف انقلاب یاری کنیم؛ زیرا این خواسته رهبری است و نظام را به اهدافش می‌رساند. وی گفت: از وقتی که حضرت آقا فرموده‌اند در شهرداری مدیریت جهادی وجود دارد، شب و روز خواب نداریم و می‌خواهیم با عمل مجاهدانه، مردم را از مدیریت نظام جمهوری اسلامی راضی کنیم.

آغاز به کار سینما فارسی رژیم صهیونیستی!

 گفته می‌شود از اواخر ماه جاری میلادی، تولید فیلم «بابا جون»، نخستین فیلم تهیه شده در رژیم صهیونیستی، به زبان فارسی، آغاز می‌شود. بنابر خبری که پایگاه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی درباره این طرح تازه منتشر کرده، «نوید نگهبان»، «ویس الیوت صفوی» و «دیوید دیان» هنرپیشه‌های ایرانی این فیلم هستند که در این بین، نوید نگهبان قبلاً در فیلم‌های ضد ایرانی‌ای چون؛ «سنگسار ثریا» و «هوملند» نیز بازی کرده بود. فیلم «بابا جون»، داستان فردی به‌نام «موتی» (آشر) تنها پسر «ایتسخاک» (نوید) و «سارا» (ویس)، صاحبان یک مزرعه بوقلمون، در روستایی در صحرای «نگِو» در جنوب سرزمین‌های اشغالی است که مملو از یهودیان مهاجر از ایران است که فرهنگ ایرانی خود را حفظ کرده، در میان خود، به زبان فارسی صحبت می‌کنند و با علاقه به حفظ میراث، روش زندگی ایرانی-یهودی خود را دنبال می‌کنند! این فیلم که گفته می‌شود چون فیلم‌های آمریکایی اکران جهانی خواهد داشت، نخستین تلاش سینمایی رژیم صهیونیستی برای جذب مخاطب فارسی‌زبان و تطهیر چهره کریه این رژیم در بین مردم ایران است!

اخبار کوتاه 

* در حالی که تنها چند هفته از سخنان جنجالی و تأمل‌برانگیز «علی یونسی» درباره احیای نماد سلطنتی شیر و خورشید و تعریف و تمجید از یهودیت زمان نمی‌گذرد، این بار نیز با حمله به رسانه ملی، آن را نسبت با دولت یازدهم، اپوزیسیون خواند! یونسی که معلوم نیست سخنانش در حمله به رسانه ملی چه ارتباطی با حوزه کاریش در امور اقوام و اقلیت‌ها دارد، در گفت‌وگو با پایگاه اصلاح‌طلب جماران،  مدعی شد: «متأسفانه صداوسیما در جایگاه رسانه اپوزیسیون نسبت به دولت عمل می‌کند این در حالی است که جایگاه رسانه ملی، جایگاه یک رسانه اپوزیسیون نیست.»

* اختلافات و درگیری‌های درون‌گروهی بین اعضای گروه به‌اصطلاح «جیش العدل» به سمتی در حال حرکت است که اخبار بیرون آمده از درون این سازمان تروریستی، از انشقاق و متلاشی شدن این گروه خبر می‌دهد. اخبار منتشر شده حاکی از این است که «عبدالرئوف ریگی» پس از عزل شدن از سخنگویی جیش العدل، از این گروهک جدا و گروهک تروریستی جدیدی را سازماندهی کرده است.

* یکی از اعضای شورای شهر تهران به مدیریت دوگانه اصلاح‌طلبان در شورای شهر انتقاد کرده است. وی می‌گوید در جلسات یکشنبه شورای شهر که به‌صورت غیرعلنی برگزار می‌شود، اصلاح‌طلبان از لزوم تعامل با شهرداری سخن می‌گویند و در جلسات علنی سه‌شنبه‌ها که با حضور خبرنگاران برگزار می‌شود، به‌دنبال جنجال و حاشیه‌سازی برای مدیریت شهری هستند!

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات