صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۶۷۱۶۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3885 یکشنبه 11 خرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) کارنامه‌ سپاه در این سی و چند سال، یک کارنامه‌ درخشان است؛ این کلمه را به‌عنوان یک کلمه‌ متعارف و معمول و جاری‌شونده‌ بر زبان در خیلی جاها عرض نمی‌کنم.(26/6/92)

سرمقاله

فرصت‌طلبی صدای خفیف برای بلندی؟!

هفته‌نامه «صدا» به سردبیری محمد قوچانی که خود را هفته‌نامه «اعتدالیون» معرفی می‌کند، در شماره اخیرش که روز گذشته (شنبه 10 خرداد) منتشر شد، بیش از ده صفحه از مطالبش را  با عناوین مختلف به سخنان چندی پیش سردار سرلشکر دکتر فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در دانشگاه عالی دفاع ملی اختصاص داد که در خلال آن، به رسانه‌های نیروهای مسلح نکاتی را یادآور شده بود. صریح‌ترین فراز سخنان سرلشکر فیروزآبادی درباره رسانه‌های نیروهای مسلح عبارت بود از: «بعضی اخبار بی‌ارزش و تفرقه‌انگیز هستند، بعضی‌ها هم شایعه، تهمت و بی‌مبنا هستند. من خطی و سیاسی عرض نمی‌کنم. حتی رسانه‌هایی که به‌نوعی به نیروهای مسلح مرتبطند، خطا می‌کنند. برابر مشی و منویات رهبری حرکت نمی‌کنند، باید روششان را اصلاح کنند والا ما با آن‌ها برخورد می‌کنیم.» یکی از مطالب این هفته‌نامه با تیتر «کارنامه مخاطبان سردار» و زیرتیتر «گزارش تحلیلی- آماری از عملکرد رسانه‌های منتسب به نیروهای مسلح در قبال دولت» با درج هشت جدول در موضوعات مختلف با نوشتن اعدادی در خانه‌های مختلف جدول ادعا کرده این اعداد تعداد مطالبی است که این رسانه‌ها در موضوع ذکر شده در ابتدای جدول، علیه دولت منتشر کرده‌اند. در بخشی از مطالب این عنوان، به جایگاه حقوقی صحبت سرلشکر فیروزآبادی پرداخته شده که آیا این سخنان فرمان است و یا تذکر. این بحث در حالی در این مطلب درج و پیرامون آن بحث شده که تکلیف رسانه‌های نیروهای مسلح با آن کاملاً روشن است و همه این رسانه‌ها باید از آن تبعیت محض داشته باشند و در این مسئله شکی نیست؛ اما نکته مهم این موضوع، سوءاستفاده مطلب مذکور از سخنان سرلشکر فیروزآبادی است. نویسندگان این مطلب، موضوع را به‌گونه‌ای تنظیم کرده‌اند که گویا رسانه‌های نیروهای مسلح، کاری به غیر از تخریب دولت نداشته‌اند و در حالی که چارچوب سخنان دکتر فیروزآبادی کاملاً روشن است و بیشتر تکیه آن بر روی اخبار آنهم اخبار بی‌ارزش، تفرقه‌انگیز، شایعه، تهمت و بی‌مبنا است، آن‌ها طوری به آن پرداخته و آن را تعمیم داده‌اند که گویا رسانه‌های نیروهای مسلح باید از چارچوبی که مد نظر آن‌ها است، پیروی کنند. بزرگ‌ترین حرکت فریبکارانه نویسندگان مطلب این است که به جای مواجه ساختن خواننده با مصادیق عینی، عدد و ر‌قم خشک و فاقد توان نفی و اثبات را در برابر دیدگانش قرار داده‌اند. با هشدار و تذکر سرلشکر فیروزآبادی، وضعیت رسانه‌های نیروهای مسلح که باید برای رعایت آنچه که یادآوری شد، دقیق‌تر و کوشاتر باشند، روشن شده است؛ اما این دست از رسانه‌ها باید بگویند خودشان در کدام چارچوب کار می‌کنند و شاخصه‌هایشان برای کار رسانه‌ای چیست؟ آیا همان‌گونه که در این صفحات و درباره این موضوع فرصت‌طلبانه برخورد کردند و خواننده را فریب دادند، با مسائل برخورد می‌کنند یا ...؟!

          ترجمه

سیاست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال ایران

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی عرب‌نیوز 1 ژوئن 2014 (۱۱ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس در قبال جمهوری اسلامی ایران پرداخت و نوشت: مسائل منطقه‌ای کلیدی از جمله برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران و روند توافق در مورد آن و نیز وخیم شدن اوضاع در سوریه در صدر دستورکار نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض در روز دوشنبه خواهد بود. عبداللطیف الزیدانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس، روز یکشنبه گفت: «این نشست مهم وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس به ریاست شیخ صباح خالد احمد الصباح، وزیر خارجه کویت خواهد بود.» این نشست که در آن، نقاط اختلاف و حل‌وفصل احتمالاً نهایی مناقشه‌ها میان قطر و سه کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مورد بحث قرار خواهد گرفت، در زمانی برگزار شده است که وزرای خارجه قدرت‌های جهانی از جمله آمریکا و اروپا برای تحقق توافق‌نامه هسته‌ای نهایی با ایران تلاش می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: یک منبع آگاه به عرب‌نیوز گفت که «این نشست در پرتو اوضاع سیاسی به‌سرعت رو به تغییر در شورای همکاری خلیج‌فارس و نیز منطقه خاورمیانه اهمیت دارد.» همچنین این نشست یک روز پس از سفر امیر کویت، شیخ صباح احمد الجابر، به ایران برگزار می‌شود. در این وضعیت امید می‌رود این سفر روابط پرتنش میان ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس را در کل ترمیم کند. نسل‌کشی رژیم اسد در سوریه مسائلی را برای کشورهای همسایه به‌وجود آورده است. در حال حاضر، مسئله پیچیده، نحوه مقابله و مهار شمار فزاینده پناهندگان سوری است که شورای همکاری خلیج‌فارس، این مسئله را در دستورکار خود قرار خواهد داد.

در پایان مقاله آمده است: دولت اردن چهار و سه دهم میلیارد دیگر کمک بین‌المللی به منظور تحمل و مهار پیامدهای بحران سوریه که تأثیرات آن به اردن نیز کشیده شده، درخواست کرده است. مطابق برآوردها، انتظار می‌رود تا پایان ۲۰۱۴ اردن میزبان حدود هشتصد هزار تا یک میلیون آواره سوری باشد. در صد و سی‌ویکمین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس، به مسائل مهمی از جمله گفت‌وگوهای راهبردی میان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، روابط اقتصادی، مسائل حقوق‌بشر، محیط‌زیست، مراقبت‌های بهداشتی و همکاری فرهنگی پرداخته خواهد شد.

اخبار و تحلیل‌ها: شورای همکاری خلیج از بدو تأسیس نشان داده که وابستگی شدیدی به سیاست‌های استکباری شیطان بزرگ دارد و هیچ‌گاه نتوانسته سیاست مستقلی را که تأمین‌کننده منافع مشترک کشورهای منطقه‌ باشد، در پیش گیرد. در حالی که برخی از کشورهای این شورا از عوامل اصلی بحران سوریه هستند و با پشتیبانی همه‌جانبه از تروریست‌ها همراه با رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای غربی دستشان به خون مردم بی‌گناه سوریه آلوده است، با وارونه ساختن موضوع، حکومت سوریه را به نسل‌کشی متهم می‌کنند. زمانی می‌توان به بهبود جدی روابط با این کشورها امیدوار شد که بحران سوریه پایان یابد و سران این کشورها با درک صحیح واقعیات منطقه در سیاست پیروی کورکورانه از استکبار تجدیدنظر کنند در غیر این صورت، افزایش تعامل به شکل حاضر، ضمن لازم بودن در حد حفظ ظاهری روابط، به امید تحکیم یافتن آن است.

اخبار

هجمه بی‌بی‌سی به حجاب زنان ایرانی

 در حالی که مسلمانان مقیم کشورهای غربی در سال‌های اخیر با محدودیت‌هایی از جمله محدودیت در پوشش اسلامی مواجه شده‌اند؛ اما رسانه‌های غربی بدون توجه به دغدغه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی زنان ایرانی و به بهانه‌های مختلف، از آن‌ها می‌خواهند حجاب از سر بردارند. جالب اینجاست که آن‌ها آرزوی خود را به‌عنوان مطالبه زنان ایرانی مطرح می‌کنند! و طی هفته‌های اخیر، اجرای این مأموریت بر عهده یک خبرنگار بدسابقه گذاشته شد. این مستخدم رسانه‌های بیگانه، با ایجاد صفحه‌ای در فیس‌بوک، مدعی است تعداد زیادی از زنان ایرانی عکس‌های بدون حجاب خود را برای او فرستاده‌اند. در حالی که در صفحه یادشده، تنها تعداد معدودی عکس یافت می‌شود!

اما در این بین، تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی وارد این عرصه شده  و رسانه‌ ملکه انگلیس با تعریف و تمجید از بی‌حجابی و در برنامه‌ای ویژه، وانمود کرد که زنان ایرانی عاشق بی‌حجابی هسنند! اما در این میان یکی از کارشناسانش (منصوره شجاعی/ فعال حقوق زنان) که خود از طرفداران بی‌حجابی است، با ناراحتی اذعان کرد: «در اردیبهشت 83 یادم نمی‌رود که پس از زلزله بم، زنان در تهران «کیف زلزله» درست کرده بودند؛ چراغ قوه، خوراکی و... همه زنان بدون استثنا در آن کیف «روسری» گذاشته بودند. من آن موقع یک مقاله‌ای نوشتم که مواظب باشید؛ حجاب نهادینه شده است، یعنی یک زن بدون آنکه کسی بگوید اولین چیزی که در ساکش می‌گذارد، روسری‌اش است.»!

یکی دیگر از کارشناسان بی‌بی‌سی فارسی هم ضمن اذعان به پایبندی بدنه مردم به دین و مذهب، بحث حریم خصوصی را پیش کشید و با انتقاد از جامعه ایرانی گفت: «کاری که این خانم(لیلا حاتمی) کرد، شکل رقیق شده و عرفی‌تری است از کاری که گلشیفته فراهانی کرد؛ اما دیدیم که هجمه اصلی و دخالت در موضوع خصوصی [درآوردن لباس] از طریق خود جامعه صورت گرفت. جامعه‌ای می‌تواند از این فضا رها شود که در این مواقع بگوید به من چه؟! یعنی تماماً آن را به حوزه خصوصی زن معطوف بداند.»[!]

اخبار کوتاه   

*امروز یکشنبه یکی از افراد مرتبط با گروهک تروریستی منافقین اعدام شد. به گزارش دادسرای عمومی و انقلاب تهران، محکوم علیه «غلامرضا خسروی سوادجانی» فرزند قلی پیش‌تر به اتهام محاربه از طریق تلاش مؤثر برای پیشبرد اهداف گروهک منافقین فعالیت کرده بود. از نامبرده در زمان دستگیری، مقادیر زیادی اسناد اعم از مکتوب و تصویری از مراکز مهم کشور از جمله مراکز و تأسیسات نظامی کشف شد و مشخص شد این تصاویر را همراه تصاویر و اسناد دیگری از وقایع کشور در اختیار گروهک یاد شده و نیز رسانه‌های مرتبط با آن گروهک قرار داده است.

* شرکت «آی‌سایت» که یک مؤسسه امنیتی آمریکایی برای مبارزه با تهدیدهای اینترنتی است، اعلام کرده که یک گروه هکر ایرانی را شناسایی کرده است که یک ژنرال چهارستاره نیروی دریایی آمریکا، اعضای کنگره و سفیران ایالات متحده آمریکا، اعضای لابی اسرائیل(رژیم صهیونیستی) در آمریکا و نیز افرادی از بریتانیا، عربستان سعودی، سوریه، عراق و افغانستان از جمله اهداف این گروه ایرانی بوده‌اند. دولت آمریکا هم در واکنش به انتشار خبر حملات سایبری و جاسوسی اینترنتی هکرهای ایرانی از مقام‌های آمریکایی از طریق شبکه‌های اجتماعی، اعلام کرد از استفاده از هویت‌های جعلی برای رسیدن به اهداف شوم آگاهی کامل دارد.

* خبرها حاکی از تلاش و برنامه‌ریزی گسترده اصلاح‌طلبان برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان رهبری است. گفته می‌شود به‌تازگی در دیداری که برخی از سران این جبهه با شیخ یوسف صانعی در قم داشتند، هماهنگی‌های لازم را برای حضور در مجلس خبرگان انجام داده‌اند. در این جلسات پیشنهاد حضور با نیروهای زیاد و کم‌حاشیه در این انتخابات مطرح شده تا در صورت رد صلاحیت آنان، روند انتخابات تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

قرار است طیف هاشمی در تهران فهرست انتخاباتی مجلس خبرگان را با نام «مجتهدان مصلح و معتدل» منتشر کنند و هم‌اکنون در حال تکمیل آن در شهرستان‌ها هستند.

 با شروع فصل گرما و در سایه نبود نظارت درست و صحیح بر فروش لباس‌های زنانه، برخی از طراحان غرب‌زده انواع پوشش‌ها از قبیل مانتو و شلوار و ... را برای بانوان ایرانی تهیه و تولید می‌کنند که هیچ تناسبی با فرهنگ ایرانی- اسلامی ندارد و علاوه بر آن، ترویج برهنگی نوین است تا جایی که دیگر این روزها، در مانتوها چیزی به نام «دکمه» وجود ندارد و بیشتر شبیه شنلی شده که تنها روی شانه‌ها آویزان می‌شود! شلوار زنانه هم جای خود را به پوششی به نام «ساپورت» داده است، شال و روسری هم تنها تکه پارچه‌ای شده‌اند که وسط سر را می‌پوشانند و موها و گردن را جذاب‌تر از بی‌حجابی به نمایش می‌گذارند!

       

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات