صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۶۷۲۲۳

سفر امیر کویت به ایران؛ بازتاب ها و پیام ها/حمزه عالمی

سفر امیر کویت به ایران که بازتاب زیادی در رسانه های منطقه ای و بین المللی داشت، نقش سازنده ایران در منطقه و تأمین صلح، ثبات و امنیت منطقه را در سایه سیاست های جمهوری اسلامی ایران اثبات می کند

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: شیخ صباح الاحمد، امیر کویت عصر یک شنبه، در رأس هیأتی بلندپایه همراه با وزیران امور خارجه، نفت، دارایی و تجارت و صنعت کویت، وارد تهران شد و دیروز، دوشنبه، به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت و سپس با رئیس جمهور و دیگر مقامات کشورمان دیدار کرد.

مقام معظم رهبری در دیدار امیر کویت به مسائل مهم منطقه اشاره کردند و درباره خطر تکفیری ها برای حامیان آن ها هشدار دادند. ایشان در این دیدار، منطقه خلیج فارس و امنیت آن را بسیار مهم دانستند و تأکید کردند: امنیت این منطقه، در گرو روابط سالم و خوب همه کشورهای منطقه است.

ایشان افزودند: بر همین اساس جمهوری اسلامی ایران همواره بدنبال روابط سالم با همسایگان خود در خلیج فارس بوده است و اکنون نیز همین سیاست را دنبال می کند. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: نزدیکی کشورهای منطقه و روابط سالم آنها با یکدیگر برای همه منطقه مفید است اما اگر این اصل رعایت نشود، اختلاف و دوری کشورهای منطقه، موجب خرسندی دشمنان مشترک خواهد شد.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود افزودند: برخی کشورهای منطقه اکنون با  کمک به گروه‌های تکفیری، از کشتار و جنایات آنها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می کنند اما در آینده نه چندان دور، این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود با هزینه زیاد، آنها را از بین ببرند.

ایشان با اشاره به حضور ایران در کنار کویت در مواقع حساس سال های گذشته، از  مواضع خیرخواهانه و مدبرانه کویت در قبال تحولات منطقه قدردانی کردند و گفتند: باید تحولات منطقه را با چنین دیدگاه و شیوه ای حل و فصل کرد.

در این دیدار که آقای روحانی رئیس جمهور نیز حضور داشت، آقای شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت با تبریک میلاد امام حسین(ع)، رهبر انقلاب اسلامی را مرشد و راهنمایی برای همه منطقه دانست و گفت: کویت برای گشودن صفحه جدیدی در روابط دو کشور آمادگی کامل دارد و در مذاکرات تهران نیز برای افزایش سطح روابط اقتصادی و تجاری توافق شد.

امیر کویت با تأیید سخنان رهبر انقلاب اسلامی در خصوص لزوم وحدت و همگرایی میان کشورهای منطقه و برخورد با افراطی‌گری، روابط کویت با عراق را بسیار خوب و مسئولان عراقی را دوستان کویت خواند و اظهار امیدواری کرد مسائل و مشکلات سوریه، بر اساس خواسته و نظر مردم، از راه‌های مسالمت آمیز حل و فصل شوند.

بعد از این دیدار، دکتر حسن روحانی و شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، پس از گفت و گو با یکدیگر و بررسی روابط دو کشور و راهکارهای توسعه و تعمیق مناسبات ایران و کویت در مراسم امضای اسناد همکاری مشترک حضور یافتند.
در این مراسم شش سند همکاری در بخش های مختلف به امضای وزرا و مقام های عالی رتبه دو کشور رسید.
موافقت نامه حمل و نقل هوایی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، موافقت نامه امنیتی، یادداشت تفاهم همکاری های ورزشی، یادداشت تفاهم همکاری های گردشگری و یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی، شش سندی بود که در این مراسم به امضای مقام های بلند پایه ایران و کویت رسید.

بازتاب این سفر

سفر شیخ صباح الاحمد، امیر کویت به تهران از چند روز قبل مورد توجه رسانه های مختلف منطقه ای قرار گرفت و مهم تلقی شد. کارشناسان منطقه ای نیز به این سفر توجه جدی داشته و آن را نقطه عطفی در روابط ایران و کویت ارزیابی نمودند. وزیر امور خارجه کشورمان سفر امیر کویت به تهران را آغازگر فصل جدیدی در توسعه روابط تجاری سیاسی و فرهنگی دو کشور دانست و حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر امور خارجه جمهوری این سفر را نقطه عطفی در روابط بین کویت و تهران توصیف کرد. وی اعلام کرد: سفر امیر کویت به جمهوری اسلامی ایران فرصتی تاریخی برای توسعه روابط بین دو کشور و فعال سازی همکاری های مشترک بین دو کشور و مبادله دیدگاه ها و نظرها در خصوص مسائل مهم منطقه ای است.

 در همین جهت روزنامه «الشرق» قطر، سفر امیر کویت به تهران را نقطه عطف مهمی در منطقه خواند. این روزنامه به سخنان سفرای دو کشور کویت و ایران اشاره کرده و آورده است: موضوع‌هایی همچون برقراری امنیت و ثبات منطقه و همکاری‌های تجاری و فرهنگی در این سفر مورد توجه قرار می‌گیرند.

روزنامه «الحیاة» نیز، با اشاره به سفر امیر کویت به تهران در گزارشی با این عنوان آورده است: امیر کویت امیدوار است تا همکاری‌ها تقویت شود و روحانی آماده گسترش روابط  با کشورهای حاشیه خلیج (فارس) باشد.

این گزارش، سفر امیر کویت به ایران پس از انقلاب اسلامی را نخستین سفر وی برشمرد و از باز شدن «صفحه جدیدی» در روابط دو طرف خبر داد. دیدار امیر کویت با مقام معظم رهبری از دیگر موضوع‌های پرداخته شده در این گزارش است.

خبرگزاری کویت (کونا) با اشاره به امضاء قراردادهای دو طرف آورده است: امیر کویت و رئیس جمهور ایران قراردادهایی دوجانبه امضا می‌کنند.

در این گزارش آمده است: حسن روحانی رئیس جمهور ایران و شیخ صباح احمد الجابر الصباح عصر دیروز به همراه وزرا و هیات همراه خود؛ موافقت نامه حمل و نقل هوایی، موافقت نامه همکاری های گمرکی، موافقت نامه امنیتی، یادداشت تفاهم همکاری های ورزشی، یادداشت تفاهم همکاری های گردشگری و یادداشت تفاهم همکاری های زیست محیطی، را به امضا رساندند.

روزنامه الوطن کویت هم در گزارشی با عنوان «امیر و روحانی درباره تقویت همکاری‌ها گفت‌وگو کردند»، به موضوعات مورد گفتگو در این دیدارها پرداخت.

در همین رابطه البیان لبنان، نیز این سفر را باز شدن صفحه جدیدی در روابط کشورهای خلیج (فارس) با ایران خواند. این گزارش با اشاره به امضای توافقات دو طرف، فضای حاکم بر سفر امیر کویت به ایران را دوستانه توصیف کرد.

رسانه های غربی نیز از کنار این سفر بی توجه رد نشدند، از جمله خبرگزاری "رویترز" از این سفر به عنوان اقدامی "نادر" در روابط ایران و کشورهای عربی یاد کرد. این خبرگزاری در این باره می نویسد: « از سال 1979 میلادی و پیروزی انقلاب ایران این نخستین باری است که حاکمی از یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به تهران سفر می کند. شواهد نشان از بهبود روابط ایران با کشورهای عربی همسایه دارند. "روحانی" رییس جمهوری ایران که سال گذشته در جریان برگزاری انتخابات پیروز شد وعده داده که آن کشور درصدد بهبود روابط با کشورهای همسایه است. کویت جمعیت اقلیت شیعه را در خود جای داده است می توان از آن کشور به عنوان پلی میان ایران و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس یاد کرد.

رویترز معتقد است، « شیخ "صباح که از او به عنوان یکی از ماهرترین دیپلمات ها در منطقه یاد می شود اغلب نقش میانجی را در معادلات منطقه ای ایفا کرده است.

نشریه "گلف نیوز" نیز ضمن بازتاب خبر سفر امیر کویت به تهران با انتشار گزارشی تحلیلی از "خوش بینی" ایجاد شده در روابط ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس استقبال کرده است. "گلف نیوز" از سفر امیر کویت به تهران به عنوان گامی برای ایجاد اعتماد دوجانبه میان ایران و کویت یاد کرده و در این باره می افزاید:"این نخستین سفر امیر کویت به ایران پس از به قدرت رسیدن او در سال 2006 میلادی بوده است. اکنون خوش بینی درباره بهبود روابط دو کشور ایجاد شده اما هنوز هم عدم قطعیتی در این باره وجود دارد. مقام های هر دو کشور از آغاز فصلی تازه در روابط دو کشور سخن گفته اند.»

این نشریه معتقد است:  «کویت به ایران به دیده یک قدرت قوی سیاسی در منطقه می نگرد. تهران نیز بر روی کویت به عنوان یک متحد مطمئن منطقه ای و میانجی مناسبی بین ایران، عراق و عربستان سعودی حساب باز کرده است.»

 "گلف نیوز" در پایان پیشینه روابط تاریخی دو کشور ایران و کویت را نیز تحلیل کرد.

 پیام های سفر امیر کویت به تهران:

سفر شیخ صباح الاحمد که کشورش ریاست دوره ای شورای همکاری خلیج فارس را بر عهده دارد، پیام های مهمی را از اقتدار و نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در منطقه به جهانیان مخابره می کند.

محور اصلی این پیام ها این است که سیاست های جمهوری اسلامی ایران در منطقه که همواره بر همبستگی و وحدت کشورهای منطقه جهت حل مسائل و مشکلات پیش روی خاورمیانه و غرب آسیا تأکید دارد، تنها راه ثبات منطقه و رفع تهدیدات و مشکلات است.

در ماه های گذشته مقاماتی از عمان، قطر و امارات متحده عربی(سفرهیات بلندپایه اقتصادی) نیز به تهران سفر کرده اند و این موضوع گویای این است که بسیاری از کشورهای منطقه مدتهاست که به نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در منطقه واقف شده اند و حتی برخی کشورهای منطقه که در جدول سیاست های آمریکا و غرب بازی می کنند، این موضوع را دریافته اند و تلاش می کنند بر تعصبات خود غالب شده و به رویکرد جمهوری اسلامی ایران در منطقه روی آورند.

سیاست های جمهوری اسلامی ایران درباره سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه که در آن بر اخراج عناصر و عوامل خارجی از این کشورها تأکید دارد و ریشه منازعه و تنش در این کشورها را دخالت بیگانگان می داند، امروزه در بین سیاستمداران منطقه مورد حمایت قرار گرفته و آنان دریافته اند که حمایت از عناصر بیگانه و تکفیری هایی که با برنامه های غرب به جهان اسلام هجوم آورده اند، می تواند آینده سیاسی کشورهایشان را به شکل جدی تهدید نماید. این نکته ای است که رهبر معظم انقلاب در دیدار امیر کویت یادآور شدند و چنان که امیر کویت، مقام معظم رهبری را مرشد و راهنمایی برای همه منطقه دانستند، عملیاتی کردن تدابیر معظم له - که از آغاز بیداری اسلامی، راهنمایی های زیادی را به مردم و مقامات کشورهای منطقه فرموده اند- توسط سیاستمداران منطقه، سبب ایجاد ثبات و امنیت در غرب آسیا خواهد شد.

در این میان مقامات کویتی که از سیاست های عربستان در قبال خود نیز دل خوشی ندارند، اینک دریافته اند که دوستی صادقانه ایران با کشورهای منطقه و سیاست های همگرایانه جمهوری اسلامی راه اصلی رفع تهدیدات است. اکنون کشورهای منطقه، پدیده تروریسم تکفیری را با تمام وجود احساس می کنند و هیچ راهی جهت مقابله با این پدیده وجود ندارد، مگر این که در مقابل سیاست های غرب ایستاده و تدابیر جمهوری اسلامی ایران را به کار گیرند.

از سوی دیگر سفرهای مقامات عربی به ایران، گویای این است که پروژه ایران هراسی سرابی بیش نیست و افکار عمومی منطقه داناتر از این هستند که روی تصویرسازی های کاذب آمریکائی ها از ایران، حساب باز کنند.

در نهایت این که مقامات کشورهای منطقه خلیج فارس و غرب آسیا اگر با کنار گذاشتن تعصباتی که زمینه های تهدید برای خود آنان را فراهم  می کند، به رویکرد همگرایانه و دوستانه جمهوری اسلامی ایران روی آورند تا پدیده تکفیریسم خنثی شود و تهدیدات آن کاهش و سپس از بین برود، می توانند روزهای خوبی را برای ملت های خود رقم زنند.

امروز با رفع خطر تکفیریسم، روابطی سراسر بُرد برای همه کشورهای منطقه رقم خواهد خورد  که از جمله جوانب آن افزایش امنیت و توسعه مناسبات اقتصادی و روابط تجاری است. در شرایطی که اروپائیان گرفتار مشکلات اقتصادی شدید و بحران های اجتماعی هستند، مردم منطقه خاورمیانه می توانند رفاه، امنیت و ثبات سیاسی را با همگرایی دولت هایشان با یکدیگر و خارج شدن از جدول برنامه های غرب در منطقه، تجربه کنند./ 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات