صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰  ، 
کد خبر : ۲۶۷۲۲۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3887 سه‌شنبه 13 خرداد 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) متأسفانه برخی کشورهای منطقه متوجه خطری که گروه‌های تکفیری، در آینده، برای خود آن‌ها ایجاد خواهد کرد، نیستند و همچنان در حال حمایت از این گروه‌ها هستند.(12/3/93)

 

سرمقاله

گوشزد به امیر کویت خطاب به دیگران!

مهم‌ترین محور بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در دیدار دیروز امیر کویت، «اهمیت منطقه و خطر گروه‌های تکفیری» بود. معظم‌له با بسیار مهم دانستن منطقه خلیج‌فارس و امنیت آن، تأکید کردند: «امنیت این منطقه، در گرو روابط سالم و خوب همه کشورهای منطقه است.» بر کسی پوشیده نیست که روابط کشورهای منطقه با یکدیگر آن‌گونه که از کشورهای چنین منطقه‌ای انتظار می‌رود، خوب نیست. حتی با وجود پوشش ضخیمی مانند «شورای همکاری خلیج‌فارس»، روابط کشورهای این شورا نیز با یکدیگر چندان مناسب و عادی نیست و حتی اگر دشمنی ادعایی که دشمنان بین این شورا و ایران ایجاد کرده‌اند تا از این اختلاف سود ببرند، نبود، اعضای این شورا نمی‌توانستند ظاهر این همگرایی را هم حفظ کنند. امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) در این دیدار با بیان اینکه: «جمهوری اسلامی ایران همواره با کشورهای منطقه با شرح صدر برخورد کرده است»، هشدارگونه گوشزد کردند که ایران با آگاهی از نقش دشمنان در تنظیم رفتار کشورهای حوزه خلیج‌فارس با ایران، به سبب اعتقاد راسخ به اینکه مبنای امنیت و آرامش منطقه، روابط سالم کشورهای منطقه با یکدیگر است، این وضع را تحمل کرده تا کشورهایی که با برنامه دشمنان منطقه بازی می‌کنند، به خود آیند.

ایشان درباره خطر آتی گروه‌های تکفیری، با پیش‌بینی رفتار آینده آن‌ها هشدار دادند: «برخی کشورهای منطقه اکنون با کمک به گروه‌های تکفیری، از کشتار و جنایات آن‌ها در سوریه و برخی کشورهای دیگر حمایت می‌کنند؛ اما در آینده نه‌چندان دور، این گروه‌ها بلای جان همان کشورهای حامی خواهند شد و در نهایت مجبور خواهند بود که با هزینه زیاد، آن‌ها را از بین ببرند.» این هشدار امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) واقعیت تلخی است که عقل و تجربه، آن را تأیید می‌کند. چگونه است با وجود آنکه تعداد افراد غربی حاضر در گروه‌های تکفیری در مقایسه با تکفیری‌های کشورهای عربی و شمال غرب آفریقا و سایر مناطق بسیار کمتر است، احساس چنین خطری که در کلام امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) به آن اشاره شده، در نزد آن‌ها بسیار زیاد است تا آنجا که از هم‌اکنون اقدامات پیشگیرانه برای برخورد با تکفیری‌های غربی را فراهم آورده‌اند. پرواضح است که آن‌ها به استناد عقل و تجربه به این اقدام روی آورده‌اند؛ بنابراین با قوی بودن احتمال بازگشت موج هجوم تکفیری‌ها به کشورهایی که فعلاً از آن‌ها حمایت می‌کنند، بر آن‌ها است که از هم‌اکنون برای آن چاره‌جویی کنند و دست برداشتن از حمایت آن‌ها و تضعیف روزافزونشان بهترین راه چاره است.

امیر کویت نیز در سخنانش بیانات امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) را تأیید کرد و چنانچه این تأیید به سیاست و تصمیم منجر شود و بتواند شورای همکاری خلیج‌فارس را نیز متقاعد کند، امید به حل پاره‌ای از مشکلات منطقه افزایش می‌یابد.

ترجمه

آژانس: تحقیقات از برنامه هسته‌ای زمان‌بر است

گروه ترجمه ـ خبرگزاری رویترز 3 ژوئن 2014 (۱۳ خرداد) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در مورد برنامه هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت: رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای روز دوشنبه گفت که ایران تعامل جدی در مورد تحقیقات مظنون به ساخت بمب هسته‌ای را آغاز کرده، اما ایران باید اقدامات بیشتری برای پایان نگرانی‌های آژانس صورت دهد. یوکیا آمانو، رئیس آژانس، با توصیف این تحقیقات به عنوان «معمای پیچیده»، به‌طور شفاف گفت که این تحقیقات پیش از ضرب‌الاجل 20 ژوئیه که ایران و شش قدرت جهانی برای پایان گفت‌وگوهای کلان هسته‌ای و امضای توافق‌نامه هسته‌ای جامع در نظر گرفته‌اند، به پایان نخواهد رسید؛ اما آمانو گفت به اینکه قدرت‌های بزرگ از آژانس انتظار دارند تحقیقات خود را تا آن هنگام به پایان برساند، اعتقادی ندارد. وی گفت: «این جدول ‌زمانی ما نیست و مربوط به آن‌هاست. ما برای حل‌وفصل تمام مسائل طولانی‌مدت، زمان مورد نیاز و کافی صرف خواهیم کرد.»

در ادامه مقاله آمده است: تحقیقات آژانس به‌طور خاص بر آنچه که ابعاد احتمالاً نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران می‌خواند، تمرکز دارد؛ به‌ویژه اینکه آیا ایران روی طراحی کلاهک هسته‌ای کار کرده است یا خیر؟ مدیرکل آژانس در نشستی خبری گفت: «می‌توانم انتظار بسیاری از کشورها و افراد برای تسهیل این روند را درک کنم و من خود تمایل دارم این روند تسریع شود... ایران با آژانس تعامل جدی داشته؛ از جمله در شفاف‌سازی در مورد مسائل مربوط به کاربرد ماشه‌های هسته‌ای.» مقامات آمریکایی می‌گویند حیاتی است که ایران نگرانی‌های آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را به عنوان پیش‌شرط توافق هسته‌ای نهایی با گروه 1+5 رفع کند. دو طرف در صورت نیاز می‌توانند گفت‌وگوها را فراتر از ضرب‌الاجل ماه ژوئیه تمدید کنند و برخی کارشناسان می‌گویند به احتمال زیاد، زمان گفت‌وگوهای هسته‌ای به دلیل وجود اختلاف‌های بسیار و ضرورت حل‌وفصل آن‌ها تمدید خواهد شد.

در پایان مقاله آمده است: گفت‌وگوهای ایران با آژانس و گروه 1+5 جداگانه است اما مکمل یکدیگرند؛ زیرا هر دوی این گفت‌وگوها بر اقدامات احتمالاً پنهانی ایران برای ساخت تسلیحات هسته‌ای تمرکز دارند. آمانو گفت همکاری ایران با آژانس، مطابق «چارچوب همکاری» گام‌به‌گام که در ماه نوامبر به توافق رسید و مطابق آن قرار شد ایران دسترسی و اطلاعات بیشتری در اختیار آژانس قرار دهد، سبب شده است آژانس به درک بهتری از برنامه هسته‌ای ایران برسد. ماه گذشته، ایران به آژانس در مورد یکی از مسائلی که بخشی از تحقیقات آژانس است، اطلاعاتی ارائه کرد. ایران توافق کرده که به پیشبرد دو بخش دیگر از تحقیقات تا 25 آگوست کمک کند. همچنین آمانو بر ضرورت همکاری بیشتر ایران با آژانس تأکید کرد. وی گفت: «به‌منظور حل‌وفصل مسائل مهم مربوط به گذشته و حال، بسیار مهم است که ایران به اجرای چارچوب همکاری ادامه دهد.»

اخبار و تحلیل‌ها: لحن مثبت و نرم آمانو نباید برای ایران، شیرین و امیدوارکننده باشد. دقت در صحبت آمانو آنجا که گفته است: «اما ایران باید اقدامات بیشتری برای پایان نگرانی‌های آژانس صورت دهد»، این مهم را آشکار می‌سازد که وی به شکلی کاملا مشکوک و فراتر از آنچه که آن‌ها برای اطمینان از فعالیت‌های ایران به آن نیاز دارند، تلاش می‌کند اطلاعات بیشتری درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران به دست آورد و حد یقف آن را نیز مشخص نمی‌کند؛ از این‌رو آژانس برای جلب اطمینان ایران باید نهایت خواسته‌های معقولش را مسئولانه مشخص کند.

  

اخبار

وقتی بازار خاطره‌گویی از امام داغ می‌شود...؟!

 برنامه خط‌قرمز چند وقت پیش، میزبان مجید انصاری، معاون پارلمانی دولت و برادر محمدعلی و حمید انصاری، از اعضای اصلی دفتر تنظیم و نشر آثار حضرت امام(ره) بود. در این برنامه مجید انصاری از علاقه‌اش به ورزش‌هایی مانند فوتبال و والیبال گفت. در ادامه درباره ورزش کشتی هم اظهار نظر کرد.

 در این میان، مجید انصاری درباره مرحوم علیرضا سلیمانی - کشتی‌گیر باسابقه کشورمان - خاطره‌ای نقل کرد. خاطره‌ای که البته برای او دردسرساز شد. او از مسابقات علیرضا سلیمانی در مارتینی سوئیس گفت و پیروزی‌های سلیمانی در آن مسابقات.

 او درباره نتایج سلیمانی گفت: وقتی علیرضا سلیمانی قهرمان جهان شد و روی سکو رفت، ترکیب سکو که ایران، آمریکا و روسیه بود، اشک شوق را بر صورت حضرت امام(ره) نشاند! این اظهارنظر مجید انصاری درحالی است که آن مسابقات در 12 شهریور سال 1368 برگزار شد و حضرت امام(ره) حدود سه ماه قبل‌تر از آن، رحلت کرده بودند!

اخبار و تحلیل‌ها: گفتنی است بازار خاطره‌گویی از امام که ابتدا آقای هاشمی آن را باب کرد(!) و حتی خواب دیدن امام را نیز به آن اضافه کرد و برخی مسائل کذبی که بعداً درباره این خاطره‌ها مطرح شد، سبب شده تا روایت خاطره از امام به‌ویژه از سوی جریان اصلاح‌طلب رونق زیادی بگیرد! موضوع نگران‌کننده‌ای که این روزها صدای بسیاری را هم در آورد.

بهانه دادن ناطق به دست آمریکا...؟!

 علی‌اکبر ناطق‌نوری، در دیدار با طلاب و فضلای حوزه علمیه خوزستان، سخنان قابل تأملی بیان کرد. وی با بیان اینکه وضعیت فرهنگی مردم نسبت به دوران آغازین انقلاب در زمینه مسائل اعتقادی و دینی ضعیف‌تر شده، گفت: «در دوران شاهنشاهی، اگر جوانی خواهان مبارزه با حکومت بود، علم اسلام را بلند کرده و ظاهر خود را بر اساس مبانی دینی تغییر می‌داد، به طوری که پسران پیراهن‌های یقه آخوندی و ته‌ریش گذاشته و دختران نیز با حجاب کامل و چادر در مکان‌های عمومی همچون دانشگاه حاضر می‌شدند.»

  ناطق نوری، در ادامه بیان داشت: هم‌اکنون نیز اگر جوانی بخواهد بر خلاف حکومت عمل کند و یا به نوعی اعتراضی نسبت به دولت و حکومت داشته باشد، اعتراض خود را با تغییر ظاهر و بدحجابی نشان می‌دهد!

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مقابله مستقیم با معضلات اجتماعی همچون بدحجابی را اقدامی غلط و نادرست عنوان کرد و گفت: «اینکه نیروی انتظامی یا منکرات به‌طور مستقیم وارد کار شده و با قلع و قمع دختران و پسران(!) آن‌ها را برای ارشاد، تنبیه و یا مجازات به مرکز مبارزه با مفاسد اخلاقی ببرد، به طور کامل اشتباه بوده و در برخی اوقات نتیجه عکس و نامطلوبی نیز داشته است.»

اخبار و تحلیل‌ها: درباره این سخنان آقای ناطق‌نوری چند نکته قابل تأمل وجود دارد: اول اینکه ایشان هر کس را که ظاهری ناهنجار داشته باشد، مخالف نظام و دولت می‌داند در حالی که واقعاً چنین نیست و نباید همه این‌ها را با یک چوب راند. مگر ایشان در راهپیمایی‌های میلیونی مردم تهران در 22 بهمن و روز قدس و... جوانان بسیاری با چنین ظاهری ندیده‌ است؟! دوم اینکه، وی برای تشریح برخورد و تذکر نیروی انتظامی به افرادی که دارای پوشش و یا رفتار ناهنجار هستند، از عبارت کاملاً نابجای «قلع‌وقمع دختران و پسران» استفاده کرده که به دور از واقعیت و فراتر از هر گونه اغراقی و صرفاً برای بزرگنمایی است.

و نکته آخر اینکه، وی در همین سخنرانی می‌گوید نباید با اقدامات خود کاری کرد که به آمریکا بهانه بدهیم. حال این سؤال مطرح می‌شود که آیا اظهارات خود وی نمی‌تواند بهانه‌ای به آمریکا و غرب بدهد که آن‌ها مدعی شدند در ایران، دختران و پسران توسط پلیس قلع‌وقمع می‌شوند و...؟!

 

اخبار کوتاه 

   * گفته می‌شود به‌تازگی یک هیئت سی‌نفره آمریکایی در سکوت رسانه‌ای وارد کشور شده است. این هیئت با چند مقام دولتی نیز گفت‌وگو کرده است. بنا بر این خبر، ریاست این گروه آمریکایی را رئیس کلیسای فلوریدا و مشاور اوباما بر عهده دارد.

   * برخی پایگاه‌های ضدانقلاب برای مقابله با رسانه‌های انقلابی به ترفندهای جدیدی روی آورده‌اند. این پایگاه‌های مخالف نظام که خود از هر توهینی به مقدسات فروگذار نمی‌کنند، با دست‌کاری و شبیه‌سازی رسانه‌های حامی نظام و جایگزین کردن مطالب جعلی، مدعی توهین رسانه‌های ارزشی به مقدسات می‌شوند. این دلسوزان قلابی مقدسات با انتشار صفحات جعلی در شبکه‌ها درصدد هستند تا به خیال خود، مانع مقابله رسانه‌های ارزشی با جریان مخرب فرهنگی شوند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات