صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۶۷۳۶۰

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3891 سه‌شنبه 20 خرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) همچنان ریشه فرهنگ غلط «ما نمی‌توانیم» قلع و قمع نشده است و هنوز عده‌ای نگاه به بیگانگان دارند. (۱۳۹۳/۰۳/۱۹)

سرمقاله

   پیشرفت‌هایی که با روحیه جهادی به دست می‌آیند!

امام خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته در دیدار رئیس‌، مدیران و پژوهشگران جهاد دانشگاهی، سخنان مهم و قابل‌تأملی بیان داشتند. سخنانی که توجه و اجرای دقیق آن از سوی مسئولان و محققان و اندیشمندان علمی کشور، می‌تواند پیشرفت‌های علمی و تحقیقی کشور را دوچندان کند و کشور را از نظر پیشرفت‌های علمی در تمام زمینه‌ها، به قله‌های رفیع علمی جهان برساند. سخنان معظم‌له در چند محور مهم قابل دسته‌بندی است:

1- نقش روحیه جهادی در پیشرفت علمی کشور؛ قطعاً داشتن روحیه جهادی، عامل مهمی در برانگیختگی و انگیزه‌بخشی محققان و پژوهشگران برای پیشرفت بیشتر کشور است. معظم‌له در همین زمینه با اشاره به فاصله روزافزون علمی غرب با کشورهای شرقی و آسیایی فرمودند: «پر کردن این شکاف و فاصله علمی، نیازمند حرکت جهادی است.»

2- تقویت روحیه خودباوری؛ ایشان مهم‌ترین سازوکار ایجاد روحیه جهادی در قشر علمی کشور را، تقویت روحیه خودباوری و اعتقاد به «ما می‌توانیم» دانستند و آن را از ملزومات و ضروریات مهم حرکت جهادی برشمردند و فرمودند: «متأسفانه در سال‌های متمادی تلاش شد تا به ایرانی تلقین شود که «نمی‌تواند»؛ اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام بزرگوار(ره) روحیه «ما می‌توانیم» را وارد فرهنگ و ادبیات سیاسی و انقلابی کشور کرد.»

ایشان در ادامه با گلایه از برخی کسانی که همچنان معتقدند برای پیشرفت در زمینه‌های مختلف باید از بیگانگان کمک گرفت، افزودند: «با وجود تزریق روحیه خودباوری در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اما همچنان ریشه فرهنگ غلط «ما نمی‌توانیم» قلع و قمع نشده است.»

3- تولید محصولات جدید علمی؛ یکی از نکات هوشمندانه که مقام معظم رهبری در این سخنرانی بدان اشاره کردند، کافی و مایه افتخار ندانستن انجام تحقیقات علمی در زمینه‌هایی بود که دیگر کشورها در آن تحقیق کرده‌اند؛ ایشان کشف عرصه‌هایی از علم را که دیگران آن را نیافته‌اند، مایه فخر و مباهات کشور دانستند و در این باره فرمودند: «باید به دنبال تولید محصولات جدید علمی باشیم که دانش بشری تاکنون نتوانسته است آن را به‌دست آورد.»

4- دگردیسی انقلابی‌های افراطی؛ یکی از نکات مهمی که مقام معظم رهبری در این دیدار به آن اشاره کردند، بحث تغییر و دگردیسی در انقلابی‌هایی بود که امروزه180 درجه با انقلابی‌گری‌شان فاصله گرفته‌اند. موضوع مهمی که قبلاً نیز ایشان به‌عنوان ریزش‌های انقلاب از آن یاد کرده بودند. البته دیدن این انقلابی‌های پشیمان، این روزها کار سختی نیست. کافی است نگاهی به برخی سیاسیونی کنیم که دیروز انقلابی‌های دو آتشه بودند ولی امروز با دشمنان نظام و انقلاب هم‌کلام شده‌اند و دشمنان برای حرف‌ها و حرکات آنان کف و سوت می‌زند!

باشد که با سرلوحه قراردادن این سخنان داهیانه و هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، بتوانیم کشوری آباد و پیشرفته‌ در همه زمینه‌های علمی ایجاد کنیم. ان‌شاء‌الله

ترجمه        

 اوباما نگران تحقق نیافتن توافق هسته‌ای جامع با ایران

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی کریستین ساینس مانیتور 10 ژوئن 2014 (۲۰ خرداد) در مقاله‌ای به گفت‌و‌گوهای هسته‌ای ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: با آغاز گفت‌وگوهای ایران و آمریکا، دولت‌های این دو کشور نگرانند که پیشرفت اندک، کنگره آمریکا را به تحمیل تحریم‌های جدید و مخرب علیه ایران تحریک کند. وزارت خارجه آمریکا دیپلمات شماره دو خود را به گفت‌وگو با مقامات ارشد ایران در ژنو فرستاده که نشان‌دهنده نگرانی‌های فزاینده دولت اوباما در مورد پیشرفت نداشتن گفت‌وگوهای بین‌المللی در مهار برنامه هسته‌ای ایران است. با نزدیک شدن ضرب‌الاجل 20 ژوئیه برای دستیابی به توافقی جامع با ایران، ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا، به دو مقام ارشد دیگر آمریکایی پیوست. گفت‌وگوهای ایران و آمریکا که آخر هفته خبر آن منتشر شد، باعث شگفتی بود؛ زیرا گفت‌وگوهای میان ایران و شش قدرت جهانی از جمله آمریکا قرار است هفته آینده از سر گرفته شود. پیوستن آقای برنز به بحث‌های این هفته، نشان‌گر اضطراری بودن اوضاع است.

در ادامه مقاله آمده است: آقای برنز پیش‌تر در سال 2013 گفت‌وگوهای محرمانه با مقامات ایران داشته که پیش‌درآمدی برای تحقق توافق موقت ایران و قدرت‌های بزرگ بود. پیام برنز به ایران در این گفت‌وگوهای محرمانه، اساساً این بود که آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را با سطحی از غنی‌سازی می‌پذیرد؛ البته مادامی که جامعه بین‌المللی بتواند با قاطعیت تأیید کند که ایران نمی‌تواند سلاح هسته‌ای بسازد. اکنون درست بیش از یک ماه پیش از فرارسیدن ضرب‌الاجل 20 ژوئیه، به‌نظر می‌رسد که گفت‌وگوها به بن‌بست رسیده است. در صورتی که ایران درخواست‌های تازه‌ای برای رسیدن به توافق داشته باشد و مواضع جدی‌تری اتخاذ کند، کنگره آمریکا برای تشدید مجدد فشار برای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران ترغیب خواهد شد. در این شرایط، واکنش دولت اوباما این بوده که آقای برنز که در فشار وارد کردن بر ایران به‌منظور مصالحه تجربه دارد، برای نجات گفت‌وگوها فرستاده شود.

در پایان مقاله آمده است: یک مسئله کلیدی این است که ایران چه تعداد سانتریفیوژ فعال می‌تواند داشته باشد و این سانتریفیوژها چه میزان اورانیوم غنی‌شده می‌توانند تولید کنند. نگرانی مهم دیگر قدرت‌های جهانی، درخواست ایران در گفت‌وگوهای ماه می در وین است که به این کشور اجازه داده شود برای سوخت رآکتور هسته‌ای بوشهر از اورانیوم غنی‌شده در ایران استفاده شود. مسئله جدی دیگر، مدت توافق‌نامه جامع است. ایران ظاهراً به‌دنبال توافق‌نامه کوتاه‌تر (سه سال) است. توافق‌نامه موقت، اجازه تمدید گفت‌وگوها برای شش ماه دیگر را می‌دهد، اما برخی تحلیل‌گران دیپلماتیک معتقدند که چنین موضوعی به معنای ناقوس مرگ برای مسیر دیپلماتیک با ایران خواهد بود. در عین حال، در حال حاضر ایران اعلام کرده که تحریم‌های جدید باعث می‌شود این کشور از گفت‌وگوهای هسته‌ای کنار رود و به این گفت‌وگوها ادامه ندهد.

اخبار

دل‌نگرانی اصلاح‌طلبانه برای انتخابات دهم!

 یکی از پایگاه‌های خبری اصلاح‌طلب در تحلیلی با اشاره به سخت بودن پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات دهم مجلس، دلایل آن را بیان کرد. این پایگاه خبری نوشت: «تشکیل مثلث، «هاشمی، خاتمی و روحانی» خواست اکثریت اصلاح‌طلبان است تا با پشتوانه محبوبیت و مقبولیت این سه بتوانند سنگر بعدی پس از قوه مجریه را فتح کنند؛ اما در این میان، نامی به اسم «محمدرضا عارف» وجود دارد که دوست دارد رهبری اصلاحات در مجلس را به عهده بگیرد. کسی که می‌تواند بازی اصلاح‌طلبان در انتخابات را برهم بزند.»(!)

در طرف دیگر، جریان تندرو اصلاحات قرار دارد که همچنان روحانی و هاشمی را اصلاح‌طلب نمی‌داند و اعتقاد دارد آن‌ها وسیله‌هایی بودند برای رسیدن به هدف. حالا که به نتیجه دلخواه خود رسیده‌ایم، باید به جریان اصلاحات بازگردیم و از نیروهای خودی منتسب به رهبر استفاده کنیم. همین تشتت آرا می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شود.

مشکل(بعدی) اصلاح‌طلبان برای فتح مجلس دهم، اصول‌گرایان هستند. اصلاح‌طلبان به‌دلیل حضور رقیب قدرتمند خود در صحنه سیاسی، نمی‌توانند به پیروزی قطعی امیدوار باشند. اصول‌گرایان یک سبد رأی بالفعل در مجلس دارند که به واسطه آن‌ها می‌توانند به کرسی‌های مجلس برسند. در این میان، تفاوت سبد آرای تهران با شهرستان‌ها و تفاوت خواسته‌های مردم شهرهای کوچک با شهرهای بزرگ نیز می‌تواند  دیگر مشکل اصلاح‌طلبان برای رسیدن به کرسی‌های مجلس دهم باشد.»

اخبار کوتاه    

 *به‌تازگی «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات، ضمن حضور در مؤسسه کیهان، با حسین شریعتمداری، نماینده ولی‌فقیه و سرپرست مؤسسه کیهان، دیدار کرد. حسین شریعتمداری درباره محتوای این دیدار چیزی نگفت؛ اما در جمله‌ای کنایه‌آمیز اظهار داشت: «اگر درباره این ملاقات سخنی بگویم، اصلاح‌طلبان از خجالت آب می‌شوند و کارگزاران از عصبانیت بی‌تاب!»

* یکی از شرکت‌های خارجی به بهانه برگزاری مسابقات جهانی فوتبال، با پرچم جمهوری اسلامی مشروبات الکلی تولید کرده است! این در حالی است که فدراسیون فوتبال با انتشار اطلاعیه‌ای به تمامی شرکت‌ها و مؤسسه‌های داخل ایران هشدار داد که اگر بدون مجوز در تبلیغاتشان از جام جهانی استفاده کنند، با آن‌ها برخورد قانونی می‌شود و جریمه‌هایی سنگین در انتظار این شرکت‌ها خواهد بود.

* «صبا آذرپیک» روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب که به‌تازگی بازداشت شده،  دارای ارتباطات وسیعی با روزنامه‌ها، افراد و دیگر رسانه‌های مرتبط با فتنه بوده است و  پیش از این نیز در بهمن سال 91 به علت فعالیت شدید در فتنه 88 بازداشت شده بود. پس از بازداشت اخیر وی، جریان رسانه‌ای، شبکه‌های بیگانه و ضدانقلاب، موج حمایت از آذرپیک و  تخریب علیه نظام را در فضای مجازی و رسانه‌های تصویری آغاز کرده‌اند. رادیو فردا، صدای آمریکا، بی‌بی‌سی، روزنامه‌های گاردین، لوموند، خبرگزاری فرانسه و... گزارش‌های مبسوطی در این باره منتشر کرده و حمایت خود را از این شخص اعلام کرده‌اند!

* در حالی که این روزها برخی جریانات ضدانقلاب و تجزیه‌طلب با اقداماتی به‌دنبال ایجاد فضای ناامنی و رعب و وحشت در خوزستان هستند، برخی رسانه‌های واگرای استان، بستر را برای تکمیل جورچین طراحی شده تجزیه‌طلبان در حوزه سیاسی خوزستان فراهم می‌کنند. این رسانه‌ها تلاش می‌کنند با مطرح کردن دوباره نام‌هایی که مسبب بحران‌هایی خونین برای استان بوده‌اند، چهره این افراد را در افکار عمومی بازسازی و تطهیر کنند و دوباره تشکیل «لجنه الوفاق الاسلامی» را که همان شاخه عربی جبهه منحله مشارکت است، در سطح استان به‌عنوان یک جریان سیاسی شاخص مطرح کند. گفتنی است این افراد پیش از این، وابستگی عمیقی به جریانات تجزیه‌طلب خارج از مرزها داشته‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: تجربه نشان داده که فعال شدن این افراد به معنای بازگشت به روند گذشته و ادامه همان مسیر مردود است.

* در حالی که آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، هنوز در قید حیات است و امیدها برای بهبود وی نسبت به روز نخست حمله قلبی بیشتر شده است، اقدامات و برنامه‌های اصلاح‌طلبان برای معرفی فرد جایگزین وی در مجلس خبرگان رهبری آغاز شده است. رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام مهدی کروبی و عضو هیئت مؤسس حزب اعتماد ملی، در گفت‌وگویی با پایگاه پویش، هاشمی رفسنجانی را به‌عنوان فرد جایگزین آیت‌الله مهدوی‌کنی در مجلس خبرگان معرفی کرده است!

 * روزنامه «المنار المقدسیه» در مطلبی نوشت: نظام‌های دیکتاتوری و خاندان‌های پادشاهی از وجود دموکراسی در عراق می‌ترسند و با تمام وسایل موجود سعی می‌کنند آن را شکست دهند. بر اساس گزارش این روزنامه، ریاض میلیون‌ها دلار برای شکست انتخابات در عراق یا حداقل شکست «نوری مالکی» که حزبش با قاطعیت پیروز شد، هزینه کرد؛ اما طرحش با موفقیت روبه‌رو نشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات