صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۶۷۴۳۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3894 یکشنبه 25 خردادماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) آنچه کشور را نجات می‌دهد، تکیه به نیروی داخلی و نگاه به درون است. (19/11/1392)

سرمقاله

شکوه و قدرت مرجعیت!

گروه تروریستی تکفیری داعش تهاجم گسترده به شهرها و استان‌های عراق را بر دو اصل قرار داده بود؛ 1- سرعت 2- وحشت. سرعت حرکت آن‌ها ناشی از دو مقوله خیانت و حرکت بود. خیانت برخی از نظامیان و مسئولان ملی و محلی، زمینه را برای حرکت بدون مقاومت آن‌ها فراهم آورد و آن‌ها توانستند با سرعت هرچه بیشتر و در کمال آسودگی، شهرهای بی‌مقاومت را یکی‌ پس از دیگری به تصرف درآورند. این گروه پس از تصرف، برای حفظ سرعت و آسان کردن تصرف شهرهای بعدی که در آن‌ها زمینه خیانت کمتر بوده و یا دولت مرکزی با هوشیار شدن، تدابیر تدافعی اتخاذ کرده بود، از عامل وحشت استفاده کردند، به این نحو که در شهرهای تصرف‌شده دست به کشتار و جنایات فجیع زدند و بلافاصله تصاویر جنایت‌هایشان را نیز با همکاری رسانه‌های بیگانه که از آن‌ها حمایت می‌کردند، منتشر ساختند و دامنه ایجاد رعب و وحشت را افزایش دادند تا کسی جرئت مقابله با آن‌ها را نداشته باشد. این ترفند شیطانی و سبعانه تا دو سه روز کارگر افتاد؛ اما به محض مواجه شدن با فتوای «جهاد کفایی» آیت‌الله سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق و همراهی بسیاری از علمای اهل سنت با فتوای ایشان و روانه شدن سیل صدها هزار عراقی در نقاط مختلف کشور به‌ویژه مناطق شیعه‌نشین به سمت پادگان‌های ارتش برای تجهیز و سازماندهی و عزیمت به مناطق عملیاتی و رویارویی با تروریست‌های تکفیری داعش، وضعیت رعب‌آفرینی به همراه حوادث صحنه نبرد دگرگون و همه چیز علیه داعش شد و این داعشی‌های بودند که پس از فتوای آیت‌الله سیستانی و حضور گسترده مردم عراق برای نابودی داعش وحشت کردند تا آنجا که این وحشت بر برنامه‌های عملیاتی آن‌ها تأثیر اساسی گذاشت و در نقاط مختلف متحمل ضربات سنگینی شدند و ضمن از دست دادن بخش‌های قابل توجهی از مناطق اشغالی، تعداد زیادی از نیروهایش نیز به هلاکت رسید. داعش که مشت قدرتمند مرجعیت شیعه را بر سر خود حس کرده می‌داند موضوع با پس‌گرفتن چند شهر و منطقه جغرافیایی خاتمه پیدا نمی‌کند و با شوری که این فتوا ایجاد کرده و شوق و شجاعتی که مردم عراق برای انجام وظیفه تروریست‌زدایی از خود نشان داده‌اند، حیات شیطانی‌اش در خطر جدی قرار گرفته و چه بسا نتواند از عراق جان سالم به در برد و عراق مدفن داعش شود. ان‌شاءالله

ترجمه

    راهبردهای مشترک ایران و آمریکا در مقابله با داعش

گروه ترجمه ـ روزنامه گاردین 15 ژوئن 2014 (۲۵ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌ها در قبال گروه تروریستی داعش در عراق پرداخت و نوشت: یک مقام ارشد عراقی به روزنامه گاردین گفت که طی بیست‌وچهار ساعت گذشته، ایران دو هزار نیرو به‌منظور مقابله با شورشیان جهادی در عراق به این کشور فرستاده است. این تأییدیه حضور نیروهای ایرانی پس از آن صورت گرفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، گفت که کشورش آماده حمایت از عراق در برابر تهدید مرگباری است که به‌سرعت در سراسر عراق گسترش می‌یابد. در عین حال، نوری مالکی از شهروندان عراقی خواست برای دفاع از کشورشان سلاح به دست بگیرند. نوری مالکی در سخنرانی روز شنبه گفت که شورشیان داعش «به ارتش و عراقی‌ها مشوقی برای اقدام شجاعانه داده‌اند.» این درخواست پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حضور گسترده صدها جوان عراقی در مراکز اعزام داوطلبان در بغداد به‌منظور پیوستن به صف مبارزان با داعش صورت گرفت.

در ادامه مقاله آمده است: در ایران، حسن روحانی به صورت تلویحی در مورد چشم‌انداز همکاری ایران با آمریکا، دشمن دیرینه خود، برای شکست این گروه شورشی سنی سخن گفت. گروه داعش تلاش می‌کند جنگی فرقه‌ای فراتر از مرزهای عراق به راه اندازد. این مقام عراقی گفت که روز جمعه هزار وپانصد نیروی بسیجی از مرز به داخل شهر خانقین (در استان دیاله) آمده‌اند و پانصد نفر دیگر وارد استان واسط شده‌اند. روزنامه گاردین روز جمعه تأیید کرد که سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، به‌منظور نظارت بر دفاع از پایتخت عراق وارد بغداد شد. شواهد و مدارک فزاینده‌ای در بغداد در مورد شبه‌نظامیان شیعه وجود دارد که به سازمان‌دهی مجدد ادامه می‌دهند و در عین حال، برخی از آن‌ها به سوی مرکز شهر سامرا در هفتاد مایلی شمال پایتخت در حرکت هستند تا از دو مرقد مقدس شیعه در برابر گروه‌های جهادی سنی محافظت و دفاع کنند. داوطلبان به درخواست آیت‌الله علی سیستانی (مرجع تقلید متولد ایران) برای دفاع از کشورشان در برابر داعش پاسخ مثبت دادند. شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت‌الله سیستانی، روز جمعه در مراسمی در شهر مقدس کربلا گفت که «شهروندانی که می‌توانند سلاح حمل ‌کنند و در دفاع از کشور، مردم و مراقد مقدس‌شان با تروریست‌ها بجنگند، باید داوطلب شوند و به نیروهای امنیتی بپیوندند.» وی هشدار داد که عراق با خطری بزرگ‌تر روبه‌رو شده و جنگ با این شبه‌نظامیان وظیفه همگان است و محدود به یک گروه یا فرقه خاص نیست.

در پایان مقاله آمده است: در عین حال، به نیروهای عراقی دستور داده شده از شهر کرکوک خارج شوند. این شهر تحت تسلط نیروهای کردی است. این نیروها مدیریت کامل مراکز نفتی را در دست دارند. سخنگوی نیروهای کردی (پیشمرگه) گفت که آن‌ها تنها پس از عقب‌نشینی نیروهای عراقی به جلو رفتند و اداره بیشتر مناطق کردنشین را در خارج حکومت شبه‌خودمختار اقلیم کردستان به دست گرفتند. سپهبد جبار یاور طی بیانیه‌ای در وبگاه حکومت اقلیم کردستان گفت: «نیروهای پیشمرگه به سربازان و رهبران نظامی عراق در هنگامی که موقعیت‌های خود را رها کرده بودند، کمک کرد.» یکی از حامیان نوری مالکی در پارلمان عراق در مورد این اقدام پیشمرگه گفت که این اقدام پیشمرگه، توطئه‌ای بود که در هماهنگی با حکومت اقلیم صورت گرفت که به مسائلی منجر خواهد شد. محمد سعدون تشریح کرد که «کردها از اوضاع کنونی سود برده‌اند. آن‌ها کرکوک را تصرف کردند و برنامه‌های دیگری برای بلعیدن سایر مناطق دارند.»

اخبار و تحلیل‌ها: بیشتر رسانه‌های انگلیسی در حمله داعش به عراق با وجود مشمئز‌کننده بودن حمایت از داعش در چنین موقعیتی، اخبار رویدادها را به نفع آن‌ها منتشر می‌کنند، از جمله ادعای حضور نیروهای ایرانی در عراق و فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی آنچنان شور و هیجانی برای سرکوب گروه تکفیری تروریستی داعش ایجاد کرده که عراق به حضور هیچ رزمنده خارجی نیاز ندارد.

اخبار  

ارتش و مردم را مرعوب کنید؟!

 «حارث الضاری» که ریاست هیئت موسوم به هیئت علمای مسلمانان در عراق را برعهده دارد در راستای همکاری با تروریست‌های کنونی دستوری چندبندی خطاب به رسانه‌های هم‌جهت با خود صادر کرده است. عنوان این دستور «جنگ شایعات» است. وی در ابتدای این دستور ضمن تبریک به مناسبت اشغال بخش‌هایی از نینوا توسط داعش و به تعبیر وی شکستن قدرت شیعیان از رسانه‌ها می‌خواهد برای پیروزی‌های زودهنگام بعدی چند برنامه را به‌کار گیرند. از جمله این برنامه‌ها، شایعه‌پراکنی و ترساندن مردم، انتشار اخبار و تصاویر دروغین از ارتش عراق با هدف تضعیف روحیه، بزرگ‌نمایی شکست ارتش و پیروزی‌های داعش، تعریف و تمجید از حزب بعث، توزیع بروشورهایی که ترس و وحشت را در میان شهروندان برمی‌انگیزد و در نهایت انتشار تصاویر و فیلم‌های اعدام‌های میدانی عناصر ارتش و شهروندان برای ایجاد فضای رعب‌آور است. حارث الضاری پیشتر نیز خوش‌خدمتی خود به عناصر تروریستی و حزب بعث در عراق را ثابت کرده است. چندی پیش کریم علیوی یکی از نمایندگان پارلمان عراق و از اعضای ائتلاف ملی در اظهاراتی گفت: «الضاری در پس بیشتر عملیات‌های تروریستی عراق با حمایت دشمنان قرار داشت.» وی افزود: «الضاری حامی تروریست‌ها بود و با طارق الهاشمی معاون فراری رئیس‌جمهور عراق که به اعدام محکوم شده است همکاری کرد و هیئت علمای مسلمان، کینه عراقی و عراقی‌ها را به دل دارند.»

هیمنه هاشمی بر سر دولت روحانی!

 غلامعلی رجایی از افراد نزدیک به هاشمی رفسنجانی در گفت‌وگو با روزنامه شرق در پاسخ به این پرسش که «چه اشکالی دارد که دولت فعلی ادامه دولت هاشمی شناخته شود؟ اگرچه جدای از این برخی اصول‌گرایان از این هم تندتر رفته معتقدند اصلاً اتاق فکر این دولت، مجمع و شخص هاشمی است»، می‌گوید: «دولت روحانی نه دولت اصلاح‌طلبان است و نه دولت هاشمی. همان زمان هم خیلی‌ها می‌گفتند که ایشان نسخه دوم هاشمی است که من هم چیزی نوشتم که هاشمی به ماهو هاشمی خودش است و نسخه دومی ندارد. اگرچه باید گفت اگر هاشمی موفق به ورود به انتخابات و تشکیل دولت می‌شد وجوه تشابه بین این دولت و دولت هاشمی خیلی بیش از دولت‌های دیگر می‌شد. در فهم مسئله نباید دچار مشکل شد این نکته مهمی است. البته نکته مهم‌تر این است که هر دولتی مثل روحانی سرکار می‌آمد، نمی‌توانست خودش را از هیمنه هاشمی جدا نگه دارد.»

اخبار کوتاه   

* فائزه هاشمی‌رفسنجانی به‌تازگی در گفت‌و‌گویی برابری جنسیتی، قومی و مذهبی را در کشورهای توسعه‌یافته امری پذیرفته شده دانست و گفت: اگر ما نیز که در مسیر توسعه قرار گرفته‌ایم این برابری را محترم نشماریم، دچار مشکل می‌شویم و البته پذیرفتنی است که از نظر جسمی میان مرد و زن تفاوت وجود دارد، ولی اگر ادعای اصلاح‌طلبی داریم می‌بایست از ظرفیت‌های مدیریتی بانوان در جایگاه خودشان استفاده شود. وی افزود: زمانی که اصلاح‌طلبان به قدرت می‌رسند حضور و نقش بانوان در عرصه سیاست را فراموش می‌کنند و یادشان می‌رود که بانوان نیز وجود دارند! وی همچنین در مورد وعده انتخاباتی دکتر روحانی درخصوص آزادی زندانیان سیاسی یادآور شد: آزادی زندانیان سیاسی از دست دولت بر نمی‌آید و افرادی نیز برای رهایی زندانیان سیاسی به این دولت رأی دادند، ولی یقین دارم که دولت تمام تلاش خود را برای آزادی آن‌ها به‌کار بسته است.

* انتشارات ققنوس کتاب «جنگ جهانی دوم در اروپا» از مجموعه تاریخ جهان را منتشر کرده که حجم زیادی از این کتاب 140 صفحه‌ای را عکس‌ها و مطالب مربوط به تأیید ادعای صهیونیست‌ها درباره هولوکاست تشکیل می‌دهد.

 *حمله خمپاره‌ای روز گذشته عناصر مسلح به بارگاه مطهر حضرت زینب(س) دو کشته و پنج زخمی برجا گذاشت. منطقه زینبیه که بارگاه حضرت زینب(س) در آن قرار دارد، به‌ویژه پس از تسلط ارتش سوریه بر شهرک‌های همجوار آن، مدت‌ها شاهد آرامش و امنیت بود.

* شبکه اجتماعی «فیس‌بوک»، صفحه شخصی یکی از آزادگان لبنانی را که با هدف «رسواسازی مزدوران لبنانی رژیم اشغالگر قدس» راه‌اندازی شده بود، حذف کرد. بر اساس این گزارش، صفحه مذکور با هدف کشف جنایت‌های مزدوران صهیونیستی در لبنان راه‌اندازی شده بود.

* رژیم صهیونیستی به بهانه جام جهانی تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده است. صهیونیست‌ها در بیرون از ورزشگاه‌ها بنرهایی نصب کرده‌اند که در آن به چند زبان مختلف نوشته شده: «عیسی مسیح شما را دوست دارد، به سرزمین ما! بیایید» این تبلیغات در حالی صورت می‌گیرد که فیفا در شعارهایش مدام تأکید کرده که نباید در فوتبال بحث‌های سیاسی و غیر فوتبالی مطرح شود!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات