صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۶۷۴۶۵

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3896 سه‌شنبه 27خرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) گناه آتش‌افروزان فتنه‌ 88 همین بود که به قانون تمکین نکردند، به رأی مردم تمکین نکردند. (20/7/90)

 

سرمقاله

توسعه مادی و معنوی

دکتر روحانی روز گذشته در جمع نمایندگان استان لرستان به این نکته مهم اشاره کرد که باید دغدغه همه مسئولان، توسعه مادی و معنوی کشور باشد. این سخن از یک‌سو پاسخی روشن به کسانی است که وظیفه دین را آخرت‌گرایی محض می‌دانند و با استناد به چنین باوری، برای دین هیچ نقش و جایگاهی در امور دنیوی و به‌ویژه حکومتی قائل نیستند و از سوی دیگر، این موضوع مهم را برجسته می‌کند که در نظام دینی چگونه می‌توان از حیث توجه، برنامه‌ریزی، بودجه، تلاش، حساسیت و... میان امور دنیوی و اخروی و یا به قول رئیس‌جمهور، «توسعه مادی و معنوی» توازن برقرار کرد. در حالی که در ظاهر، آنچه بیشتر به چشم می‌آید و در امور روزمره جاری است، توجه به امور مادی است و به‌نظر می‌رسد توجه به امور معنوی یا وجود ندارد و یا دیده نمی‌شود. از این جهت شاید به یک عبارت، تفاوتی بین آن دو نیست، مهم آثار و نتایج آن است که باید در رفتار مردم و رفتار و مواضع مسئولان و سیاست‌های اجرایی نظام دیده شود. چنانچه منصفانه به این موضوع نگریسته شود، با وجود سرفصل‌ها و مراکز مشخص برای توسعه معنوی، فاصله میان توجه به توسعه مادی با توسعه معنوی بسیار زیاد است؛ یقیناً این امر عوامل و دلایلی دارد که به‌سادگی قابل شناسایی و رفع نیست؛ اما چنین باوری (ضرورت توسعه مادی و معنوی) در نزد رئیس‌جمهور هم فرصت بسیار مناسبی است که به شکل مبنایی به این موضوع پرداخته شود و هم این انتظار را ایجاد می‌کند که در پی این باور اعلام‌شده و مؤکد، برای توسعه معنوی نیز تلاش‌های جدی با دستاوردهای مطلوب انجام گیرد تا ضمن کاهش فاصله موجود میان توسعه مادی و معنوی، راه این حرکت مشخص گردد و مسئولان بعدی هم آن را ادامه دهند. ان‌شاءالله

ترجمه

المانیتور: ایران بار دیگر پیروز صحنه عراق

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 17 ژوئن 2014 (۲۷ خرداد) در مقاله‌ای به سیاست‌های ایران و آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ایران ظاهراً مانند سایر کشورهای جهان از حمله هفته گذشته داعش به موصل و تکریت شگفت‌زده شد. سرویس‌های اطلاعاتی ایران نیز همانند سرویس‌های اطلاعاتی غرب ظاهراً تهدید گروه داعش را که الهام‌بخش آن، القاعده است، کم‌اهمیت پنداشته بودند؛ اما ایران در احیا و اقدام متقابل در موقعیت بهتری قرار گرفته و احتمالاً به‌عنوان پیروز بزرگ صحنه عراق دوباره ظهور خواهد کرد و تسلط خود در بغداد را تقویت و تحکیم می‌کند. توازن قدرت در منطقه به سود ایران رقم خواهد خورد. جغرافیا، جمعیت و تاریخ عراق همگی تأمین‌کننده منافع ایران بوده است. ایران می‌تواند به‌آسانی و به‌طور پنهانی مشاور، کارشناس و نیروهای ویژه به بغداد و سایر مناطق در عراق بفرستد.

در ادامه مقاله آمده است: گزارش‌هایی مبنی بر حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، در بغداد تأییدکننده سرعت عمل ایران و پیوند محکم آن با رژیم نوری مالکی است. همچنین ایران شبه‌نظامیان شیعه عراق را به منظور بسیج شصت‌وپنج درصد عراقی‌ها ترغیب کرده تا با گروه ترویستی داعش بجنگند. برای ایران این وضعیت، فرصتی تاریخی به منظور گسترش نفوذ خود در غرب است. مقام دوم در وزارت اطلاعات و امنیت ایران گفته است که «جمهوری اسلامی ایران شیری است که تروریست‌های داعش نمی‌توانند با آن بازی کنند. درست همان‌گونه که آن‌ها خشم شدید ایران در سوریه را احساس کردند، در عراق نیز چنین خواهد شد.» ایران داعش را عاملی می‌داند که می‌تواند از تهدید آن برای بسیج عرب‌های شیعه از بیروت تا بصره استفاده کند. معاون وزیر اطلاعات ایران گفت: ایران به‌تازگی سی عامل عملیاتی را دستگیر و توطئه‌های مختلفی را خنثی کرده است.

در پایان مقاله آمده است: ایرانی‌ها خیزش داعش و القاعده در عراق را به دلیل حمله آمریکا و بریتانیا در سال 2003 به عراق می‌دانند. نکته جالب اینجاست که بزرگ‌ترین سودبرنده جنگ آمریکا علیه عراق، ایران بوده است. این جنگ، دشمن سرسخت ایران یعنی صدام حسین را که جنگی هشت‌ساله علیه ایران تحمیل کرده بود، کنار زد. ایران برای بازگرداندن تمامیت ارضی عراق و وحدت این کشور تلاش خواهد کرد. در واقع، شیعیان در صحنه کنونی عراق دست بالا را دارند. ایران در حال حاضر به‌طور ضمنی از حمایت آمریکا از نوری مالکی استقبال کرده است. حملات هوایی آمریکا می‌تواند بدون اینکه به آمریکا در عراق اهرم فشاری بدهد، داعش را تضعیف کند. از نظر ایران، آمریکا بازیگری گذرا و موقتی در عراق است و بخش دائمی بازی به شمار نمی‌رود. دشمنان منطقه‌ای ایران بازنده خواهند بود. عربستان مدت‌ها قبل صحنه نفوذ در عراق را باخته است؛ اما اکنون باز با باختی دیگر در عراق روبه‌روست. در صورتی که ایران در نقش ناجی شیعیان عراق پدیدار شود، شیعیان بحرین، کویت و استان شرقی عربستان بیشتر به ایران به‌عنوان ناجی خود، گرایش پیدا می‌کنند. اسرائیل[رژیم صهیونیستی] نیز که ایران را بزرگ‌ترین رقیب منطقه‌ای خود می‌داند، بازنده است. قطعاً میانه‌روهای جهان عرب در میانه گروه‌های سنی افراطی و ایران شیعه تحت فشار قرار خواهند گرفت و تمایل آن‌ها به برداشتن گام‌های آشتی‌جویانه در قبال اسرائیل کمتر خواهد شد که خطرناک خواهد بود. اردن، آسیب‌پذیرترین کشور میانه‌رو در جهان عرب است. در صورتی که ایران داعش را در عراق مهار کند، تأثیر آن در سوریه نیز احساس خواهد شد. ایران و حزب‌الله، تنها نیروهای مهارکننده القاعده‌گرایی، اعتبار بیشتری کسب خواهند کرد و ایران به عنوان رهبر بلوک تحت تسلط شیعه ظهور خواهد کرد و شیعیان برای کسب حمایت امنیتی، به ایران چشم خواهند دوخت.

  

اخبار

اعتدال و فراجناحی یعنی حذف!

 روزنامه آرمان، سخنان تأمل‌برانگیز فائزه هاشمی رفسنجانی در مراسم سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری، در جمع طرفداران حزب اعتدال و توسعه کاشان را بازنشر داد. وی در این جلسه مدعی شد: هشت سال گذشته دوران سختی بود. نباید در این دوران، رفتاری خلاف شیوه اعتدال و تدبیر را شاهد باشیم و باید بپذیریم که اعتدال متعلق به همه آحاد جامعه بوده و افرادی که در جمع ما هستند با هر سلیقه و پشتوانه‌ای محترمند. به گفته وی، توجه نداشتن به بزرگان کشور سبب شده با تمام ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایمان در مسیر توسعه در جا بزنیم!

 فائزه هاشمی در ادامه ابراز داشت: اینکه مدیران قبلی را در این دولت حفظ کنیم، نشان از اعتدال و فراجناحی بودن دولت نیست بلکه نیاز است تا مدیران همفکر و شجاع در کشور به کار گمارده شوند. فائزه هاشمی، سؤال از وزرا را سیاستی برای ایجاد اقدامات مدافعانه برای دولت دانست و تصریح کرد: این امر سبب شده تا برخی وزرا گرفتار این سیاست شوند و اقدامات مدافع‌گرانه در تصمیمات خود داشته باشند و عملکرد مثبتی را به عرصه ظهور نگذارند. روزنامه آرمان در ادامه نوشت: به گفته وی، اعتدال تنها سیاسی نیست، بلکه اعتدال جنسیتی نیز محترم است، بر این اساس، در کشوری که حدود شصت درصد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و نیمی از جمعیت آن را بانوان تشکیل می‌دهند، متأسفانه در بخش مدیریتی کشور با حضور کم‌رنگ بانوان مواجه هستیم. وی در بخش دیگر سخنان خود، خطر دیگر انتخابات 94 را از دست دادن اتحاد میان اصلاح‌طلبان ذکر و بیان کرد: با همراهی و اتحاد می‌توان کشور را ساخت و باید نقدهای دلسوزانه و نظرات سازمان‌ها و نهادها، رسانه‌ها و اتحادیه‌ها را به اطلاع دولت رساند تا نارسایی‌های خود را اصلاح کنند.

هشدار درباره توطئه وهابی‌ها

 «یاسر لطیف الحمدانی» نویسنده پاکستانی، در مقاله‌ای در روزنامه «دیلی‌نیوز» این کشور با عنوان «جنگ سعودی در عراق و درس‌هایی برای پاکستان»، در مورد تکرار سناریوی سعودی در کشور پاکستان مبنی بر پشتیبانی از داعش برای حمله به عراق هشدار داد. این نویسنده پاکستانی در مقاله خود نوشت: سعودی مدت‌هاست که خودش را پیشگام اسلام وهابی می‌داند و اکنون در حال مقابله با مشکل شیعی خود در نقاط مختلف جهان اسلام است، سعودی برای گسترش ایدئولوژی خود، با سرمایه هنگفتی که در اختیار دارد برنامه درازمدتی را طراحی کرده است. در ادامه این مقاله آمده است: نقطه مشترکی که تمام گروهک‌های تروریستی در نیجریه، سوریه، عراق، افغانستان و پاکستان را به هم پیوند می‌دهد، این است که سعودی‌ها آن‌ها را تغذیه می‌کنند. یاسر لطیف الحمدانی در مقاله خود تأکید کرد که اندیشمندان پاکستان باید در قبال اقدامات داعش در موصل عراق، یک موضع راهبردی داشته باشند. وی افزود: پاکستان باید بداند که از نظر جمعیت شیعه، دومین کشور جهان است و باید خودش را از این جنگ دور نگه دارد و اولین قدم آن است که به سعودی اعلام کنیم در امور داخلی ما دخالت نکند.

   

اخبار کوتاه

   * علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در آیین رونمایی از دانش‌نامه مطبوعات ایران، در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران اظهار داشت: در دولت دو بخش با انجمن صنفی روزنامه‌نگاران برخورد دارند که یکی از آن‌ها وزارت ارشاد و دیگری وزارت کار است و تا آنجا که من می‌دانم، در دولت هیچ اراده‌ای مبنی بر جلوگیری از بازگشایی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران وجود ندارد. وی همچنین درباره توقیف نشریات در هیئت نظارت بر مطبوعات تصریح کرد: من بارها اعلام کردم که توقیف نشریات، آخرین راه‌حل است و ما راه‌های دیگری برای برخورد با تخلف مطبوعات داریم.

   * شبکه تلویزیونی العراقیه اعلام کرد تروریست‌های داعش حرم مطهر حضرت یونس نبی(ع) در شهر موصل را بستند و تعدادی از شهروندان حاضر در این حرم را ربودند. محل دفن و آرامگاه حضرت یونس(ع) در شهر موصل بر بلندای تپه‌ای قرار دارد و دارای گنبد، مناره و صحن و سرا است. تروریست‌ها قبر ابن‌اثیر، مورخ شهیر اسلام و اهل سنت در شهر موصل را نیز تخریب کردند.

   * جمعی از اراذل و اوباش به منزل احمدرضا کلاته عربی، مسئول پایگاه بسیج و مسئول شورای امر به معروف و نهی از منکر پایگاه بسیج بین‌الحرمین درجزین در شهرستان مهدی‌شهر استان سمنان حمله کردند و در غیاب وی پسر هفده‌ساله‌اش را مورد ضرب و شتم قرار دادند که باعث وارد آمدن شوک روانی به دختر بیمارش شد. در همین رابطه مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان سمنان درباره ورود پلیس و بررسی سریع این پرونده اعلام کرد که پلیس تمامی اقدام‌های لازم برای دستگیری افراد مظنون را انجام داده است.

   * روزنامه السفیر چاپ لبنان در شماره امروز(سه‌شنبه) خود نوشت: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، گفت: حزب‌الله خواهان رئیس‌جمهور در سریع‌ترین زمان ممکن است و همان‌طور که در مراسم جشن آزادسازی خاک لبنان گفتم، ما رئیس‌جمهوری نمی‌خواهیم که به مقاومت خیانت کند. وی از وضعیت امنیتی داخل لبنان ابراز خرسندی کرد؛ اما در عین حال گفت: این بدان معنا نیست که وضعیت، صد درصد به حالت طبیعی بازگشته است و از این منظر باید همواره محتاط بود. وی در ادامه به صدای اعتراض برخی به دخالت حزب‌الله در سوریه اشاره کرد و گفت: چرا این صداها را نمی‌شنویم که داعش را محکوم کند؟ اگر در سوریه در زمان و به شیوه و کیفیت مناسب دخالت نمی‌کردیم، داعش الآن در بیروت بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات