تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۲  ، 
کد خبر : ۲۶۷۴۹

نگاه استراتژیک به اتحاد ملى و انسجام اسلامی

نویسنده: احمد امید اشاره : رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامى حضرت آیت الله العظمى خامنه اى “دام‌ظله” در پیام نوروزى خود به مناسبت آغاز سال 1386 سال جدید را به عنوان زیبا و حکیمانه “ اتحاد ملى و انسجام اسلامى “معنون و نامگذارى نمودند.معظم له در بخشى از این پیام فرمودند: “ به نظر من امسال،سال “اتحاد ملى و انسجام اسلامی” است؛یعنى در درون ملت ما اتحاد کلمه همه آحاد ملت و قومیت‌هاى گوناگون و اصناف گوناگون ملى و در سطح بین المللى انسجام میان همه مسلمانان و روابط برادرانه میان آحاد امت اسلامى از مذاهب گوناگون و وحدت کلمه آنها” در رابطه با عنوان و نامگذارى سال جدید که یک خلاقیت و ابتکار از جانب رهبر فرزانه انقلاب اسلامى مى باشد نکات ذیل باید مورد توجه قرار گیرد: 1. نامگذارى سال جدید در واقع تعیین استراتژى و مهمترین محورى است که تداوم و استمرار انقلاب اسلامى و مواجهه با دشمنان آن و دستیابى به اهداف نظام اسلامى در گرو آن است. 2. نگاه استراتژیک به نامگذارى سال مستلزم آن است که فضا سازى تبلیغاتى و ایجاد موج فکرى در مورد نام و عنوان سال تنها باید به عنوان یک زمینه و مقدمه جهت تحقق فلسفه نامگذارى نگریسته شود. 3. ازآنجا که نامگذارى سال براساس عقبه عقلانى و تحلیل قوى تعیین مى گردد،بنابراین خاستگاه و منویات عنوان سال جدید در بیانات نوروزى و مشهد مقدس رهبر حکیم انقلاب اسلامى منعکس مى شود و جامع ترین و دقیق ترین منبع براى تبیین نام سال جدید مى باشد. 4. نگاه استراتژیک به نامگذارى سال مقتضى آن است که راهبردهاى تحقق آن در ابعاد فرهنگی،سیاسی،اقتصادى و اجتماعى آن تعیین و عملیاتى و حتى نهادینه گردد.

خاستگاه نامگذارى سال 86 به نام “اتحاد ملى و انسجام اسلامی”

رهبر فرزانه انقلاب اسلامى در پیام نوروزى چهار موضوع را بعنوان مقدمه براى نام گذارى سال جدید مطرح کردند که مبین خاستگاه نامگذارى سال86 بعنوان “اتحاد ملى و انسجام اسلامی” مى باشد:

1. موقعیت ملى و بین المللى نظام جمهورى اسلامى ایران

مقام معظم رهبرى فرمودند :

“ در یک نگاه جمع بندى شده، من مى توانم با اطمینان این را به ملت عزیزمان عرض کنم که در سال 85 موفقیت هاى ملت ایران بیش از تلخى ها و ناکامى ها بود؛ پیشرفتهاى ما بیش از توقف ها و سکون هاى ما بود. شادى هاى حوادث بیش از تلخى ها بود. در عرصه داخلى تلاش هاى متراکم براى پیشرفت کشور، در همه جا دیده شد؛ تصمیم هاى بجا و خوب از سوى مسئولان و تحرک عمومى در این زمینه ها، تحرک مطلوبى بود. “

“ در عرصه بین المللى و سیاسى جهانى هم پیشرفت هاى نظام جمهورى اسلامى ایران پیشرفت هاى چشمگیرى بود. ملت ما و کشورما به برکت نظام جمهورى اسلامى در دنیا سرافراز شد؛ ابهت ملى ما و نگاه مهربانانه مردم ما نسبت به ملت هاى جهان و ملت هاى مسلمان در همه حوادث آشکار شد؛ عزم راسخ ملى ما در زمینه هاى علمی، در تحرک اقتصادى براى دیگران تا حدود بسیارى روشن شد.”

2. اولویت اول حرکت ملى

مقام معظم رهبرى فرمودند:

“ در سال 86 ادامه حرکت ملى باید یک ادامه متناسب با نیازهاى ملت ما باشد. این یک حقیقتى است که ملت ایران بر اثر تسلط قدرت هاى طاغوتى و قدرتهاى فاسد و دولتهاى وابسته یا بى کفایت در طول دهها سال - شاید نزدیک به دویست سال - دچار عقب ماندگى هاى زیادى در عرصه هاى گوناگون بوده است. امروز که ملت ایران به برکت اسلام و نظام جمهورى اسلامى به خود آگاهى و اعتماد به نفس دست یافته است، باید ما این فاصله هاى طولانى را با سرعت طى کنیم. ما فاصله هاى بسیار زیادى باآنچه که شان ایران سربلند و پرافتخار است، داریم؛ این فاصله ها جز با همت بلند ، جز با امید بى پایان ، جز با تلاش همه جانبه ملى میسر نخواهد شد.”

3 .ظرفیت هاى ملى در مواجهه با چالش ها

“ ملت ما هدف روشنى دارد، هدف بزرگ ما “ استقلال ملی،عزت ملى و رفاه عمومى ملت “ است.

همه اینها به برکت اسلام و ایمان اسلامى تحقق یافتنى است. ما این را تجربه کردیم و دریافتیم.ملت ما ظرفیت بسیار زیادى براى پیمودن راه هاى دشوار به سوى آینده هاى محبوب و مطلوب دارد. ظرفیت ملى ما، اگر به طور کامل و همه جانبه مورد استفاده قرار بگیرد، بدون تردید ملت ایران خواهد توانست به همه امیدها و آرزوهاى خود دست پیدا کند.

“ بدیهى است که یک ملت زنده، با چالش ها مواجه است؛ چالش ها، لازمه زنده بودن است. هر موجود زنده اى باید هزینه زنده بودن خود را بپردازد تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند. زنده بودن همراه با چالش هاست؛ همراه با مانع‌هاست؛ از مانع ها باید عبور کرد. احیانا همراه با دشمنى هاست؛براى دشمنى ها باید تدبیر و اندیشه راسخ داشت.عزم قوى را باید دستمایه این حرکت کرد.”

4.راه هاى دشمنى دشمنان با مردم ایران و اسلام

“ با نگاه به حوادث و مسائل جهانى به روشنى در مى یابیم که دشمنان ملت ایران درصدد آنند که دشمنى خود را از دو راه با ملت ایران به تحقق برسانند:

یکی؛ایجاد تفرقه در میان صفوف ملت؛ از بین بردن یکپارچگى ملت ایران و از دست ملت ایران این نیروى عظیم وحدت را ربودن و آنها را به اختلافات داخلى سرگرم کردن.

دومی؛ایجاد مشکلات اقتصادى و تلاش براى توقف ملت ایران در زمینه هاى گوناگون سازندگى کشور ورفاه عمومى خود.”

“ علاوه براین،در سطح دنیاى اسلام هم یک تلاش وسیع و عمیقى از سوى دشمن محسوس است براى اینکه میان ملت ایران و جوامع گوناگون مسلمان دیگر،فاصله بیندازند؛ اختلاف مذهبى را بزرگ کنند؛ جنگ شیعه و سنى را در هر نقطه اى از دنیا که ممکن باشد به وجود بیاورند.

بنابراین محورهاى چهارگانه در پیام نوروزى رهبر فرزانه انقلاب (موقعیت ملى و بین المللى انقلاب اسلامى ، ادامه حرکت ملى اولویت اول، ظرفیت ملى حرکت ملى و راه هاى دشمنى دشمنان مردم و اسلام ) خاستگاه و مبناى نامگذارى سال 86 به نام”اتحاد ملى و انسجام اسلامی” است زیرا محور اساسى دشمنى استکبار جهانى با انقلاب اسلامى ، موقعیت برتر جمهورى اسلامى در معادلات منطقه اى و بین المللى و استمرار حرکت ملى در راستاى استقلال و عزت و رشد و تعالى علمى و ظرفیت بالاى ملى براى رسیدن به قله هاى اقتدار و قدرت مى باشد و مهمترین عاملى که بستر اصلى حفظ موقعیت نظام، استمرار حرکت ملى و تحقق اهداف نظام مى باشد، در سطح جامعه “ اتحادملی” و در سطح جهان اسلام “انسجام اسلامی” امت اسلامى است.

راهبردهاى “اتحاد ملى و انسجام اسلامی” در قرآن کریم

1. حل اختلافات به وسیله کتاب خدا

“ کان الناس امه و احده فبعث الله النبیین مبشرین و منذرین و انزل معهم الکتاب بالحق لیحکم بین الناس فیما اختلفوا فیه”(بقره213)

مردم یک امت واحده بودند و براین اساس خداوند پیامبران را فرستاد تا مردم را بشارت و بیم دهند و همراه آنان کتابى را به حق فرستاد تا میان آنها نسبت به آنچه اختلاف مى کنند، داورى کنند.

با توجه به اینکه اختلاف در میان انسانها از همان ابتدا خلقت میان هابیل و قابیل به وجود آمد بنابراین نمى توان هیچ برهه اى از تاریخ را در نظر گرفت که مردم امت واحده بوده اند. بنابراین مراد از “کان الناس امه واحده” این است که خداوند در طراحى و مهندسى تکامل انسان وحدت جامعه را به عنوان یک عنصر و عامل مهم مورد نظر قرار داده است و بر این اساس پیامبران را فرستاده است تا با حل اختلافات مردم بر اساس کتاب الهى میان آنان وحدت و انسجام ایجاد نمایند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات