صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۷۵۴۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3901 سه‌شنبه 4 تیرماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) پشت پرده فتنه عراق آمریکا و غرب هستند. (۱۳۹۳/۰۴/۰۱)

سرمقاله

داعش بازیچه کیست؟

نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا درباره درگیری‌های عراق گفت: «آنچه امروز در خاورمیانه و در عراق و در سوریه می‌بینید، تنفر شدید میان بنیادگرایان شیعه به رهبری ایران و بنیادگرایان سنی به رهبری القاعده و داعش و دیگران است.» وی همچنین اضافه کرد: «هر دوی این اردوگاه‌ها، دشمنان ایالات متحده هستند و وقتی دشمنان شما با هم می‌جنگند، اجازه ندهید هیچ‌کدام تقویت شوند؛ هر دو را تضعیف کنید.»

نتانیاهو در حالی که اصرار دارد این درگیری‌ها را مذهبی‌ نشان دهد و از بروز آن هم خشنود و به ادامه آن هم مایل است، چون باعث تضعیف دو طرف می‌شود که یک طرف آن، دشمن رژیم صهیونیستی تلقی می‌شود، بر اساس اسناد و مدارک معتبر، از حامیان اصلی تروریست‌های تکفیری داعش است. گوردون داف، تحلیل‌گر سیاسی، در مقاله‌ای در تارنمای شبکه پرس‌تی‌وی نوشت: شبه‌نظامیان گروه تروریستی داعش از حمایت کامل اطلاعاتی و لجستیکی آمریکا، اسرائیل [رژیم صهیونیستی] و عربستان برخوردار هستند و داعش از مواد غذایی با بسته‌بندی اسرائیلی استفاده می‌کند. در همین حال، منابع کردی نیز اعلام کرده‌اند با پاکسازی بخش‌هایی از مناطق تحت تصرف داعش، مواد غذایی و تجهیزاتی متعلق به داعش کشف شده که بسته‌بندی آن‌ها اسرائیلی است. خبرنگار یکی از خبرگزاری‌های ایرانی حاضر در عراق نیز این موضوع را تأیید کرده است.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که از قدرت‌گیری گروه تکفیری داعش نیز نگران است، در راستای دیدگاه تضعیف دو طرف، در ادامه گفت‌وگو پیشنهاد کرده است: من فکر می‌کنم دو کار باید بکنید: یکی، اقدام لازم برای مقابله با غلبه داعش بر عراق است و دیگری، جلوگیری از تسلط ایران بر عراق آن طور که بر لبنان و سوریه تسلط دارد... آمریکا باید در هر دو زمینه بکوشد و همان‌طور که گفتم، هر دو طرف را تضعیف کند.» با این اظهارات نتانیاهو کاملاً آشکار می‌شود که گروه تکفیری تروریستی داعش در خدمت چه کشورها و چه اهدافی است و اصرار آن‌ها و حامیانشان بر مذهبی نشان دادن این درگیری‌ها برای چیست.

در پس این توطئه پیچیده، حقیقت همانی است که مقام معظم رهبری، امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) فرمودند: «آنچه که در عراق روی داده، جنگ شیعه و سنی نیست؛ بلکه نظام سلطه با استفاده از پس‌مانده‌های رژیم صدام به‌عنوان مهره‌های اصلی و عناصر تکفیری متعصب به‌عنوان پیاده‌نظام، تلاش برای بر هم زدن ثبات و آرامش عراق و تهدید تمامیت ارضی این کشور دارد.»

 

ترجمه 
 

رهبر کردهای سوریه: توطئه همکاری ترکیه و داعش

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 24 ژوئن 2014 (3 تیر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: داعش در عراق بی‌ثباتی‌ها و آشفتگی‌هایی به وجود آورده است. از جمله پرسش‌هایی که امروز شنیده می‌شود، این است که آیا نقشه خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] دوباره ترسیم خواهد شد و ترکیه در کجای آن جای خواهد داشت؟ پرسش دیگر به نقش ترکیه در قدرت‌یابی داعش مربوط می‌شود. این اتهامات وجود دارد که ترکیه علاوه بر حمایت از گروه‌های مخالف سوریه، از داعش نیز حمایت می‌کرده است. چنین اتهاماتی را به‌تازگی شبه‌نظامیان کرد سوریه از واحدهای دفاعی مردمی (شاخه نظامی حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه) که در حال جنگ با داعش هستند، مطرح کرده‌اند. صالح مسلم، رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه، در مصاحبه با المانیتور به پاسخ و بررسی این مسائل پرداخت. وی گفت: «داعش خود می‌گوید از حمایت ترکیه بهره‌مند است. رسانه‌های آن، نحوه کمگ‌گیری آن‌ها از ترکیه و نحوه پیوستن شبه‌نظامیان به آن‌ها از خاک ترکیه را با جزئیات شرح می‌دهند... نمی‌دانم ترکیه چرا چنین اقداماتی انجام می‌دهد؛ شاید به‌منظور تضمین امنیت گروگان‌های ترک.»

در ادامه مقاله آمده است: مسلم صالح می‌گوید: «تابستان گذشته در سرکانیه ما آشکارا حمایت ترکیه را دیدیم. در آن هنگام ترکمن‌ها، جبهه‌النصره، ارتش آزاد سوریه و احرار الشام همگی علیه ما (کردهای سوریه) در کنار داعش می‌جنگیدند؛ اما در نهایت داعش تمام آن‌ها را به خارج از منطقه راند... پایان ماه می، نیروهای ما به روستای الرویا تحت تسلط داعش حمله کردند. ما اسناد ترکی را در آنجا یافتیم... این اسناد مربوط و تأییدکننده حضور آن‌ها در ترکیه بود. چرا آن‌ها به مناطق کردنشین ما حمله می‌کنند؟ اگر هدف آن‌ها آزادسازی سوریه از رژیمش است، مناطق ما اکنون آزاد شده است. پس اگر آن‌ها تحت فرمان ترکیه نیستند، چرا به ما حمله می‌کنند؟ چرا ما هدف هستیم؛ در حالی که سایر اهداف و رژیم سوریه وجود دارند؟... فرض کنیم که دولت ترکیه از این حمایت‌ها اطلاع نداشته، چرا مقامات ترکیه در مورد شواهد و مدارکی که برای آن‌ها ارائه می‌کنیم، تحقیقات نمی‌کنند؟»

در پایان مقاله آمده است: رهبر حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه تشریح کرد: «حدود ده درگیری جداگانه میان پیشمرگان و داعش در مرز صورت گرفت. شاخه نظامی حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه برای حمایت از پیشمرگان رفتند. اگرچه حزب دموکراتیک کردستان عراق می‌گوید خواستار چنین حمایتی نشدند؛ اما در میدان، چنین همکاری وجود داشت. ما می‌گوییم حملات داعش در منطقه کرکوک و علیه روستاهای شنگال ضرورت همکاری میان کردها را در پی داشت... درگیری‌های سنگینی اطراف کرکوک در جریان است؛ برای نمونه، در جاولاله داعش با پیشمرگان درگیر است. تا به امروز اقدام مشترک کردی تنها در تل‌کوسر صورت گرفته است. به‌علاوه، نیروهای حزب اتحادیه دموکراتیک کردستان سوریه از روژاوا خارج نشده‌اند... داعش هر لحظه ممکن است به ما حمله کند و ما آمادگی مقابله داریم... دولت ترکیه تماسی با ما نداشته است؛ در حالی که مقامات سرویس اطلاعات ملی ترکیه (MIT) مدعی دیدار با ما شده‌اند. البته اگر مسائل محرمانه‌ای بدون اطلاع ما وجود داشته، من در مورد آن نمی‌دانم... عراق به سوی تقسیم و تجزیه پیش می‌رود. نمی‌دانم که آیا سه کشور یا یک ساختار فدراتیو تشکیل خواهد شد یا خیر؟ اما در صورتی که داعش به کشتن کردها ادامه دهد، این جنگ تنها گسترش خواهد یافت.»

 

اخبار

هم دفاع از خاطرات و هم ترس از بازخوانی آن!

 یک عضو دفتر آقای هاشمی‌رفسنجانی، به بازخوانی‌های خاطرات وی در رسانه‌ها پرخاش و اعتراض کرد.

«رضا- س» ضمن یادداشتی در یکی از پایگاه‌های اصلاح‌طلب، از اینکه رسانه‌ها و صداوسیما به بازخوانی‌های خاطرات هاشمی می‌پردازند، انتقاد و این کار را عقده‌گشایی توصیف کرد! وی نوشت: «به‌راستی ساختن برنامه از خاطرات سال 1370 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که بدون ظاهر‌سازی و پنهان‌کاری بیان شده است، آن هم در سال 1393 چه توجیه سیاسی، جز عقده‌گشایی دارد؟!»

   این دومین اعتراض به بازخوانی خاطرات هاشمی است. پیش از این نیز به‌دنبال تهیه فیلم مستند «من روحانی هستم» که در آن به خاطرات هاشمی درباره ماجرای مک‌فارلین استناد شده بود، مدعیان اصلاح‌طلبی به جای اعتراض به آقای هاشمی و یا نقد این خاطرات، به سازندگان این مستند حمله و فحاشی کردند!

   یادآور می‌شود هاشمی در خاطرات روز یکشنبه 30 تیر 1370 مصادف با تاسوعای حسینی نوشته است: «یک نفر چینی پیش‌بینی کرده است که ساعت هشت امروز زلزله‌ای به قدرت 6/8 ریشتر در تهران روی خواهد داد. آمدن ما به لتیان هم بی‌ارتباط با این نیست. گرچه خودم اصلاً قبول ندارم فقط به خاطر بچه‌ها آمدم. با هلی‌کوپتر به سد لتیان آمدیم. هوای خوبی دارد. عصر همراه بچه‌ها خواستم اسکی روی آب یاد بگیرم. کمی دنبال قایق کشیده شدم، بدنم آمادگی برای چنین ورزشی ندارد. گرچه آسان است.»

اخبار کوتاه      

 *«محمد صدر» از معاونان وزارت خارجه اصلاحات و مشاور خاتمی، در مصاحبه با یکی از پایگاه‌ها، با معرفی هاشمی به‌عنوان عامل شکست اصلاح‌طلبان، در پاسخ این پرسش که «چرا از دولت اصلاحات به دولت احمدی‌نژاد رسیدیم؟»، گفت: «یکی از دلایل مهمی که باعث بروز این اتفاق شد، در مجموع اشتباه اصلاح‌طلبان بود.»

* در آخرین جلسه گروه رسانه‌ای دولت، وضعیت رسانه‌های نزدیک به دولت مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه ضمن مطلوب ارزیابی شدن وضعیت رسانه‌های مکتوب حامی دولت تصمیم گرفته ‌شد که بر تعداد رسانه‌های حامی دولت در هر دو حوزه مکتوب و مجازی اضافه شود؛ ازجمله نشریات «صبا» در حوزه فرهنگ و «تعادل» در حوزه اقتصاد که وابسته به الیاس حضرتی است، به این مجموعه اضافه می‌شود.

 *سازمان سینمایی وزارت ارشاد از بهرام بیضایی که از سه سال پیش مقیم آمریکا شده، برای بازگشت به ایران دعوت کرد. وعده کمک‌های مالی و مجوز به فیلم‌نامه‌های توقیفی بیضایی از جمله فیلم‌نامه توقیف‌شده «مقصد»، جزئی از مشوق‌هایی است که برای بازگرداندن وی در نظر گرفته‌ شده است. همچنین فیلم «زادبوم» وی که سال ۸۷ ساخته‌شده و رویکردی ضد نظام دارد، مجوز گرفته است!

* آقای محمد خاتمی در جلسه‌ای که با حضور تعدادی از روحانیان اصلاح‌طلب تشکیل شد، گفت: بخش روحانیت در جبهه اصلاح‌طلبی ضعیف است. شاید گفته شود که به ما منبر و مسجد نمی‌دهند؛ اما این کاملاً غلط است و ما می‌توانیم با مردم ارتباط بگیریم. طرف مقابل خیلی چیزها را دارد به نفع خود مصادره می‌کند؛ مثلاً شهید مطهری کاملاً به نفع آن‌ها مصادره شده است، در حالی که ما باید همین کاری که علی مطهری می‌کند و هر از گاهی نقل قول‌هایی از شهید مطهری به نفع جریان ما منتشر می‌کند، ما هم باید مطالب مشابه را استخراج کنیم و این انحصار را از دست آن‌ها خارج کنیم.

* عبدالله نوری در جلسه‌ای گفته است: ما اشتباهات گذشته را نباید تکرار کنیم، تقابل نظام و رهبری از اشتباهات ما بود، مدیریت موضوعات در انتخابات آینده مهم است، اصلی‌ترین کار ما سر و صدا نکردن است. در این جلسه، آقای خاتمی ضمن تأیید اظهارات عبدالله نوری گفت: حتی ما نباید تقابل با شورای نگهبان داشته باشیم و باید بدون تقابل کارمان را پیش ببریم. هر کاری با شورا داریم، باید از طریق دولت و وزارت کشور کار را پیش ببریم و فعلاً هم در مقابل دولت، ضمن همراهی، باید در مقابل اختلافات سکوت کنیم.      

* سناتور «تد کروز» از ایالت تگزاس، در سخنانی در کنگره آمریکا با اشاره به تحولات اخیر عراق، از سیاست خارجی آمریکا انتقاد کرد و این سیاست‌ها را باعث قدرت گرفتن ایران، چین و روسیه دانست. سناتور «تد کرزو» گفت: در پنج سال گذشته، آمریکا از نقش رهبری خود در جهان عقب نشسته است و خلأی که در پی آن به وجود آمده، توسط کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین در حال پر شدن است.

* انتشار عکسی انسان‌دوستانه از آب دادن یک نظامی عراقی به اسیر داعشی در صفحات کاربران شبکه‌های اجتماعی جهان عرب، واکنش‌های جالبی را در بر داشته است. کاربران عرب‌زبان در مواجهه با این عکس، رفتار انسانی ارتش عراق را در برابر تروریست‌های تکفیری ستوده‌اند. این در حالی است که تروریست‌های داعش همواره اسیران را، به‌ویژه نظامیان را با غیرانسانی‌ترین روش‌ها به قتل می‌رسانند و پس از آن هم با افتخار تصاویر آن را پخش می‌کنند!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات