صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۶۷۶۳۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3904 یکشنبه 8 تیر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز دشمن در منطقه روی جنگ‌های داخلی سرمایه‌گذاری می‌کند و چشم امید به جنگ شیعه و سنی دارد تا خود را از دغدغه بیداری اسلامی فارغ کند. (7/4/93)

 سرمقاله

پنهانی دشمن اصلی در پشت دشمن فرعی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) روز گذشته در دیدار خانواده‌های معظم شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های شهیدان و جانبازان شهر تهران با اشاره به حوادث منطقه و تلاش دشمنان اسلام برای تکرار حوادث عراق در برخی کشورهای دیگر تأکید کردند:‌ «ملت‌ها باید هوشیارانه این تحرکات را زیر نظر داشته باشند و بدانند دشمن برای از بین بردن استقلال و عزت مسلمانان، از هیچ کاری ابا ندارد.» و رها شدن از دغدغه بیداری اسلامی و نهضت دنیای اسلام را علت اصلی تلاش جبهه استکبار برای راه‌اندازی جنگ شیعه و سنی خواندند.

حرکت بیداری اسلامی که حدود سه سال پیش در برخی کشورهای اسلامی آغاز شد، بیش از اینکه به چشم مسلمانان و بیدارگران بیاید و پیامدهای عظیم آن را در صورت موفقیت درک کنند، به چشم مستکبران و دشمنان مسلمانان آمد و آن‌ها متوجه پیامدهای سنگین و خطرناک آن برای خودشان شدند. اولین پیامد این حرکت برای آن‌ها می‌توانست خاتمه دادن به سیطره آنان بر سرنوشت مسلمانان و پایان بخشیدن به غارت عظیم ثروت‌های آن‌ها باشد، چیزی که استکبار برای حفظ آن، حاضر است ملت‌ها را قتل‌عام و سرزمین‌ها را ویران کند. در این مسئله، گوش به زنگ بودن استکبار و همکاری سران برخی از کشورهای اسلامی با آن‌ها موجب شد تا آن‌ها با حیله و تزویر، حرکت بیداری اسلامی را سرکوب و منحرف کنند و چون می‌دانستند این حرکت دارای ریشه‌هایی قوی است و با زدن شاخ و برگ از بین نمی‌رود، به راه‌انداختن جنگ‌های مذهبی روی آوردند تا ریشه آن را بسوزانند. آن‌ها سوریه را نمونه موفق این برنامه شیطانی محسوب می‌کنند و به پشتوانه آن، این حرکت را در عراق شروع کردند و هر آن امکان دارد کشور اسلامی دیگری طعمه این برنامه پلید شیطانی شود. با این حال، همان‌طور که امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) چندی پیش هشدار دادند، این فریب‌خوردگان با همه جنایت‌پیشگی‌شان دشمن اصلی نیستند و برای تشخیص و شناخت درست معرکه و برخورد صحیح با آن، باید دشمن اصلی را که در پشت این‌ها پنهان شده، شناخت و بر آن متمرکز شد.

اردوغان: داعش را تحریک نمی‌کنیم؟!

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 29 ژوئن 2014 (۸ تیر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در قبال تحولات عراق و گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: ترکیه موضع‌گیری کاملاً محتاطانه خود در قبال تحولات عراق را حفظ کرده و از اقدامات نظامی یکجانبه یا چندجانبه که به وخامت اوضاع بینجامد، امتناع کرده است. همچنین آنکارا تلاش می‌کند اوضاع عراق پس از ورود داعش را بسنجد و با آمریکا و شرکای خود در ناتو در این مورد همکاری نزدیک داشته باشد. نجات هشتاد شهروند ترک از جمله سرکنسول ترکیه در موصل، که داعش دو هفته پیش،  آن‌ها را ربود، همچنان اولویت نخست‌وزیر ترکیه است. سرویس اطلاعاتی ترکیه (میت) نیز با برقراری ارتباط با افرادی مانند رهبران قبایل سنی برای آزادی گروگان‌ها تلاش می‌کند. آنکارا وحشت دارد که اقدام نظامی برای رهایی گروگان‌ها که برخی گروه‌های مخالف درخواست می‌کنند، جان این گروگان‌ها را به خطر اندازد.

در ادامه مقاله آمده است: دولت ترکیه همچنین نگران است که مداخله نظامی غرب در عراق که به استفاده از خاک ترکیه نیاز دارد، سبب شود جهادی‌های ترکیه را نیز هدف حملات خود قرار دهند. وزیر خارجه آلمان در استانبول پس از گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه گفت: «ترکیه راه‌حل نظامی را با توجه به تحولات عراق مدنظر قرار نمی‌دهد.» اردوغان نیز 25 ژوئن گفت: «کسی نباید از من انتظار داشته باشد که داعش را تحریک کنم... آن‌ها انتظار دارند که اظهارات تحریک‌آمیز علیه این گروه انجام دهیم.» اگرچه آنکارا مخالف مداخله نظامی در عراق است؛ اما از تضمین‌های امنیتی آمریکا و دیگر شرکای خود در ناتو در برابر تهدیدات عراق و سوریه، خشنود است. دبیرکل ناتو نیز 25 ژوئن گفت که در مورد تحولات عراق با ترکیه همکاری نزدیک می‌کند و ناتو در برداشتن گام‌های لازم برای دفاع و حفاظت از ترکیه تردید نمی‌کند. وزیرخارجه ترکیه نیز که در نشست ناتو شرکت کرده بود، گفت که بحران در عراق و سوریه به هم مرتبط است. وی گفت که با وزیر خارجه آمریکا در مورد تهدیدات ناشی از این دو کشور گفت‌وگو کرده است.

در پایان مقاله آمده است: به نوشته روزنامه حریت، در سفر نخست‌وزیر اقلیم کردستان به ترکیه، به وی در مورد اهمیت نقش‌آفرینی ترکیه در ایجاد دولت ائتلافی در عراق به‌منظور برطرف شدن اختلاف‌های فرقه‌ای و حفظ یکپارچگی عراق تأکید شده بود. نچیروان بارزانی بر این نکته تأکید کرده که نوری مالکی از شکل‌گیری دولت نجات ملی امتناع می‌کند و آن را دیوانگی خوانده است. با وجود این، برخی در ترکیه صداقت کردها را زیر سؤال می‌برند. یک دیپلمات غربی از نقش برجسته شبه‌نظامیان پیشمرگه کرد در مقابله با داعش و دستاوردهای اقلیم کردستان پس از حمله داعش از جمله تسلط کردها بر کرکوک سخن گفت. وی گفت: «آن‌ها این بحران را علیه وحدت عراق می‌بینند و به نظر می‌رسد تمایلی ندارند این فرصت تاریخی را که برای استقلال کردها به وجود آمده، از دست بدهند.»

اخبار و تحلیل‌ها: ترکیه و غرب که از تحریک‌کنندگان و حامیان حمله داعش به عراق بوده‌اند، ظاهراً اینک نگران تهدیدی هستند که خودشان در ایجاد آن نقش داشته‌اند و در حال حاضر به خطرات ناشی از رفتار پیش‌بینی نشده داعش علیه خودشان می‌اندیشند. با چنین وضعیتی نمی‌توان بین داعش و حامیانش، روابط مثبت و پایداری را انتظار داشت و هر آن، امکان درگیری میان آن‌ها وجود دارد.

ترجمه

حضور در سر جلسه کنکور با چادر ممنوع!

 گفته می‌شود مراقبان کنکور علوم تجربی در شهر برازجان استان بوشهر در یکی از حوزه‌های امتحانی، به بهانه شناسایی چهره بانوان داوطلب و جلوگیری از تقلب، مانع از نشستن بانوان چادری سر جلسه آزمون شدند! و دختران چادری مجبور شدند با چشم اشکبار و بغض در گلو بدون پوشش چادر آزمون دهند. در همین راستا حجت‌الاسلام «حَمّادی» امام جمعه شبانکاره، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته از این موضوع به‌شدت انتقاد کرد. وی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها گفت: آقای «ی.ق» که از مربیان پرورشی شهر شبانکاره است، با من تماس گرفت و گفت: «صبح امروز دختر خود و سه تن از دوستانش را برای حضور بر سر جلسه کنکور به شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان می‌بَرد که مسئولان جلسه مانع از ورود دختران با پوشش چادر شدند و من هر جا تماس گرفتم تا مانع از این قضیه بشوم، موفق نشدم و با توجه به نزدیک شدن زمان آغاز کنکور و بسته شدن درهای حوزه امتحانی، دخترم به همراه دیگر دوستانش با چشمانی اشک‌آلود و بغض در گلو مجبور شدند بدون چادر سر جلسه حاضر شوند»!

اخبار کوتاه      

 *روزنامه تشرین سوریه در یادداشتی با انتقاد از عربستان در حمایت از تروریست‌های منطقه نوشت: حمایت عربستان سعودی از تروریست‌ها در عراق و سوریه پیامدهایی برای این کشور خواهد داشت. تشرین در ادامه افزود: اگر گروه داعش یا هر گروه دیگر برضد پادشاهی عربستان فعالیت کند، البته سعود الفیصل، وزیر خارجه این کشور، نخواهد گفت - آن گونه که در سوریه و عراق ادعا می‌کند- در عربستان سعودی انقلاب رخ داده است، بلکه اعضای این گروه‌ها را تروریست و جنایتکار خواهد خواند و با بدترین عبارت توصیف خواهد کرد. در پایان این یادداشت آمده است: به نظر می‌آید سعود الفیصل و شاهزاده‌های دیگر حکومت آل‌سعود باید خود را برای مقابله با پیامدهای جنایت‌های خود بر ضد مردم کشورهای عربی و اسلامی از طریق حمایت از «انقلاب‌ها» آماده کنند.

* گفته می‌شود دولت مصر در پی درخواست عربستان از این کشور در حال اعزام کماندوهای خبره به عربستان سعودی و تقویت مرزهای این کشور است. این اقدامات پس از آن انجام شد که هواپیماهای شناسایی عربستان سعودی، اطلاعاتی مبنی بر حرکت داعش به سمت مرزهای سعودی به دست آوردند. داعش به‌دنبال تصرف منطقه «عرعر» در مرز عربستان سعودی و عراق است.

* عناصر داعش، «ابوعباس عندانی» از اعضای این گروه را به جرم دریافت رشوه و فساد مالی در حلب اعدام کردند و به صلیب کشیدند.

* داعش اعلام کردند که این فرد به اعدام محکوم شد به این دلیل که او از رانندگان در ایست‌های بازرسی باج خواست و آن‌ها را به ارتداد از دین اسلام متهم می‌کرد. در تصویری که از این شخص بر بالای دار منتشر شده، بر گردن وی تابلویی آویخته است که بر روی آن نوشته شده است: نام: ابوعباس عندانی، عضو داعش، جرم: اخاذی از مال مردم در پست بازرسی، حکم: اعدام و به دار آویخته شدن به مدت سه روز به فرمان «امیرالمؤمنین»!

* یکی از زندانیان فتنه که به‌تازگی از زندان آزاد شده، از تغییر پایگاه اجتماعی جریان تجدیدنظرطلب، ابراز نگرانی کرده است. وی در دیدار اعضای شورای مرکزی یک حزب منحله گفته است: ما امروز نیازمند بازتعریف اصلاح‌طلبی هستیم. ما با گفتمان و رفتار خود مرزهای عرفی و شرعی را در هم شکسته‌ایم. امروز دخترانی که به دیدن من آمدند، دست‌هایشان را دراز کردند تا با من دست بدهند، این‌ها شده‌اند رهبران جوانان اصلاح‌طلب! این اصلاح‌طلبی نیست، این گام نهادن در مسیر نهضت آزادی است. رفتن به سوی جبهه ملی است.

* روز گذشته تعدادی از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر مقابل در این دانشگاه تجمع کردند و خواستار حضور در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه شدند. زمانی که مسئولان دانشگاه به دلایلی از جمله ظرفیت کم سالن برگزاری مراسم از ورود آن‌ها به سالن جلوگیری کردند، این دانشجویان در اقدامی اغتشاش‌گونه و در کمال ناباوری از دیوارهای دانشگاه بالا رفتند و شیشه‌های در ورودی را شکستند. استادان، کادر دانشگاه و دیگر دانشجویان از عکس‌العمل عجیب این افراد در قبال این تغییر و تحول بهت‌زده بودند؛ اصلاً معلوم نبود این دانشجویان که از این تغییر ابراز خوشحالی می‌کردند و در شعارهای خود از رئیس جدید که وزیر دولت خاتمی هم بوده، حمایت می‌کردند، دقیقاً با چه هدفی و در اعتراض به چه مسئله‌ای به مراسم حمله کردند و سعی داشتند نظم جلسه را برهم بزنند!!

* آیت‌الله صافی گلپایگانی به‌تازگی در جلسه‌ای که به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار شده، گفته است: انسان وقتی روزنامه‌ها و مجله‌ها را بخواند و حرف‌هایی که زده می‌شود، بشنود و خط‌هایی را که برخی دارند، مشاهده می‌کند، متوجه می‌شود که چه اندازه وظیفه حوزه علمیه سنگین است که باید در مقام دفاع از دین و حدود و ثغور احکام اسلام به ادای وظیفه بپردازد. من نمی‌خواهم اسم شخصی را بگویم، ولی در بعضی روزنامه‌ها، فکرها و حرف‌هایی زده می‌شود که خطرناک است و در صورتی که این‌ها ادامه پیدا کند و ما آن طوری که باید، موضع نگیریم، ارزش‌ها رو به اضمحلال می‌رود.

* در حالی که با آغاز ماه مبارک رمضان، مکان‌های ورزشی آبی ساعات کار خود را تغییر می‌دهند و از افطار تا سحر میزبان روزه‌داران هستند. یکی از مکان‌های ورزشی که به یکی از وزارت‌خانه‌ها نیز وابسته است، در اقدامی تأسف‌برانگیز نه‌تنها ساعات کاری خود را تغییر نداده، بلکه زمان‌بندی استفاده از استخر خود را برای ساعات روزه‌داری با تخفیف 40 درصد ارائه کرده است! مسئولان این مکان حرمت‌شکن اعلام کرده‌اند که با داشتن مجوز رسمی، به اجرای این فعالیت غیر شرعی و غیرقانونی خود اقدام کرده‌اند.    

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات