تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۲۶۸۴۱۵

مرجعيت عراق؛ سدي محكم پيش روي تكفيري‌ها


تروريست‌هاي اجاره‌اي كه با دامن زدن به جنگ رسانه‌اي و رواني تلاش مي‌كردند طرح پشتيبانان خود را در عراق عملي سازند، اكنون با ورود مرجعيت به عرصه و يكپارچگي علماي شيعه و سني دچار ناكامي شده‌اند.

بسياري از رسانه‌هاي كشورهاي مخالف دولت "نوري مالكي" نخست‌وزير عراق، پس از سقوط "موصل" مركز استان نينوا و دومين شهر پرجمعيت عراق، به دست گروه تروريستي- بعثي "دولت اسلامي عراق و شام" موسوم به "داعش" جنگ رواني شديدي را عليه ارتش و دولت اين كشور به راه انداختند.

اين رسانه‌ها و پشتيبانان آنها طي اين مدت، تلاش كرده‌اند اقدام‌هاي ويرانگرانه تروريست‌ها در عراق را جنگي مذهبي ميان شيعه و سني معرفي كنند و دولت مالكي را عامل برجسته چالش‌هاي عراق بخوانند و به اين ترتيب، به كمك داعش بشتابند.

در حالي كه ماجراجويي گروه‌هاي تكفيري و پشتيبانان داخلي و خارجي آنان در سوريه به اوج خود رسيده بود، اين گروه‌ها پس از چند ماه اشغال استان الانبار، در شهرهاي شمالي و غربي عراق پيشروي كردند.

اينك اما گروه‌هاي دهشت افكن و پشتيبانان آنان با ورود آيت‌الله "سيدعلي سيستاني" مرجع شيعيان عراق و ديگر علماي برجسته شيعه و سني به عرصه و درخواست از مردم براي دفاع از كشور و پرهيز از تفرقه مذهبي، دچار سرخوردگي شده‌اند.

بر پايه گزارش سي و يكم خرداد تارنماي "سومريه نيوز" عراق، پس از فتواي آيت‌الله سيستاني براي جهاد و دفاع از كشور تاكنون بيش از 2 ميليون و 500 هزار نفر براي رويارويي با گروه دهشت افكني داعش اعلام آمادگي كرده‌اند.

جنگ رواني داعش در عراق

داعش و ديگر گروه‌هاي دهشت افكن تلاش مي‌كنند با استفاده از جنگ رواني و ابزارهاي رسانه‌اي اقدام‌هاي خود در عراق را بزرگ جلوه دهند. آنها با ايجاد ترس و وحشت در ميان مردم و رسانه‌اي كردن كشتارها به تكاپو افتاده‌اند ملت و ارتش عراق را از ادامه نبرد نااميد و در شهرهاي گوناگون پيشروي كنند.

به تصوير كشيدن رخدادهاي خونبار و غيرانساني، اعدام‌هاي دستجمعي، بريدن سر اسيران جنگي، تجاوز به دختران و زنان و ايجاد فشار رواني ميان شهروندان همه از راهبردهاي داعش در اين كشور است تا برنامه خود را در منطقه پيش ببرد.

در اين پيوند، تارنماي راديو "صداي عراق" سي و يكم خرداد در گزارشي به قلم "شه مال عادل سليم" نوشت: تصاوير دقيق و برنامه ريزي شده‌اي از يورش‌ها و اقدام‌هاي تروريستي فرماندهان گروهك دهشت افكني داعش و گروه "نقشبنديه" در شهر موصل و كركوك و برخي مناطق استان صلاح الدين و نيز برخورد خمپاره به اهداف مشخص وجود دارد.

به نوشته اين رسانه، گروه‌هاي تروريستي از شيوه "ايجاد شوك رواني" و به وحشت انداختن شهروندان عراق استفاده مي‌كنند تا با ايجاد ترس و نگراني، مردم و ارتش عراق را از ادامه نبرد نااميد كنند.

هدف برجسته اين گروه‌ها آن است كه با شتاب در شهرهاي عراق پيشروي داشته باشند.

در راهبرد رسانه‌اي داعش كه بر نظريه شوك رواني، ترس و وحشت استوار است با استفاده از شيوه‌هاي گوناگون تلاش مي‌شود ميان نيروهاي مسلح عراق شكاف ايجاد شود.

همچنين اين گروه‌ها تلاش مي‌كنند با دامن زدن به جنگ‌هاي طايفه‌اي و مذهبي از درگيري‌ها به سود خود بهره ببرند تا برنامه‌هاي خود در اين كشور را پياده كنند.

افزون بر اين، تارنماي "بوصلة" عراق بيست و نهم خرداد به نقل از "سالم مشكور" عضو هيات امناي مركز ارتباطات و رسانه‌هاي عراق، نوشت: جنگ رسانه‌اي فراگيري از سوي رسانه‌هاي وابسته به استكبار عليه عراق آغاز شده كه هدف آن، لطمه زدن به اراده مردم عراق براي مبارزه با گروه داعش است.

به گفته وي، دليل افزايش هجمه‌هاي تبليغاتي عليه عراق اين است كه اوضاع امنيتي اين كشور در شرايط ناگوار قرار گيرد و ترس و وحشت در دل مردم پراكنده شود.

باج‌خواهي آمريكا از دولت عراق

دشمنان دولت مالكي مدت‌ها است تلاش مي‌كردند در روند سياسي اين كشور سنگ اندازي و زمينه بركناري نوري مالكي را فراهم كنند.

با اين همه، انتخابات چندي پيش عراق و پيروزي ائتلاف "دولت قانون" به رياست نوري مالكي نشان داد تغيير دولت در اين كشور از نظر سياسي چندان امكان پذير نيست. دشمنان داخلي و خارجي دولت عراق كه در عرصه سياسي شكست خورده‌اند با شدت بخشيدن به دامنه جنايت تروريست‌هاي اجاره‌اي به بحران آفريني روي آوردند تا به خيال خود، دولت عراق را به زانو درآورند.

در صدر دشمنان دولت مالكي، آمريكا قرار دارد. اشغال عراق به دست آمريكا به چالش‌هاي عراق دامن زد اما كاخ سفيد مي‌كوشد با متهم كردن نوري مالكي، مشكلات عراق را گردن او بيندازد.

در اين پيوند، شبكه خبري "المنار" لبنان سي و يكم خرداد در گزارشي نوشت: داعش در ساعت صفر، شهر موصل را گرفت و با پيشروي در استان نينوا و نيز تهديد سامرا مردم را تهديد كرد جنگ را به بغداد، كربلا و نجف خواهد كشاند.

شبكه خبري المنار افزود: درگيري ارتش عراق و گروه‌هاي تكفيري ادامه دارد و شوراي امنيت سازمان ملل متحد نظاره گر اين آوردگاه است اما براي كاهش اقدام‌هاي ويرانگرانه دهشت افكنان هيچ گونه تحركي نشان نمي‌دهد و مسوولان اين سازمان فقط از خطرناك بودن اين يورش‌ها سخن به ميان مي‌��ورند.

بر پايه گزارش المنار، "باراك اوباما" رئيس جمهوري آمريكا، مانند هميشه و در ظاهر رخدادهاي دهشت افكني را محكوم و اينگونه وانمود كرد از پشت پرده توطئه اتاق‌هاي فكر كشورهاي عربي و آمريكا عليه عراق هيچ اطلاعي ندارد.

به نوشته اين رسانه لبناني، آمريكا اعلام كرده پشتيباني اين كشور از عراق در نبرد با دهشت افكنان مشروط به كنار رفتن نوري مالكي است و اين درخواست از سوي واشنگتن يك باج خواهي به شمار مي‌رود.

اين شبكه خبري افزود: اوباما مي‌خواهد اينگونه وانمود كند كه مالكي در تحقق يكپارچگي عراق با شكست روبرو شده است و با اين اقدام، طرح مبارزه با دهشت افكني را از بين ببرد و جنايت‌هاي داعش را به مشكلات سياسي در اين كشور پيوند دهد.

تحليلگران بر اين باورند كه ايالات متحده آمريكا در رويارويي با دهشت افكنان سياست يك بام و دو هوا را دنبال مي‌كند. اين كشور در همه مسائل فقط به فكر منافع خود و همپيمانان منطقه‌اي است.

در اين زمينه، روزنامه "الايام" فلسطين، بيست و هشتم خرداد در گزارشي نوشت: آمريكا با استفاده از شعار جنگ با تروريست‌ها مي‌خواهد اشغال عراق و ويراني اين كشور را توجيه كند. اين شعار بهانه‌اي براي دخالت نظامي و غيرنظامي آمريكا در كشورها است.

اين روزنامه تاكيد كرد "آمريكا در برخورد با گروه‌هاي تكفيري، سياست يك بام و دو هوا را دنبال مي‌كند. هنگامي كه اين گروه‌ها منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي را با چالش روبرو كنند آنها را تروريست مي‌خواند و زماني كه همسو با اهداف آمريكا عمل كنند با نام گروه‌هاي انقلابي و جهادگر خوانده مي‌شوند.

به نوشته روزنامه الايام، آمريكا به سبب رضايت خدا با دهشت افكنان به مبارزه بر نمي‌خيزد، بلكه اين كشور تلاش مي‌كند آنان را ابزاري قرار دهد تا براي اشغال ديگر كشورها بهانه‌اي داشته باشد.

همچنين نشريه "المنار" فلسطين يكم تيرماه نوشت: با وجود اينكه ائتلاف دولت قانون به رياست نوري مالكي توانسته است بيشترين كرسي‌هاي پارلمان عراق را به دست آورد باز آمريكا مي‌كوشد مالكي را بركنار كند.

اين روزنامه نوشت: آمريكا به زودي كمك به عراق در مبارزه با تروريست‌ها را با شرايط سياسي مشروط مي‌كند كه به احتمال زياد كنار رفتن نوري مالكي از قدرت يكي از اين شرايط است. همچنين آمريكا تلاش خواهد كرد دولت آينده عراق را درباره حضور سربازان آمريكايي و مصونيت حقوقي آنان قانع كند.

نوري مالكي در سال 1390 با اين خواسته غيرقانوني آمريكا موافقت نكرد و پس از آن، روابط وي با دولت اوباما تيره شد. به همين دليل كاخ سفيد نوري مالكي را به طايفه گرايي متهم مي‌كند و همه شكاف‌هاي سياسي در عراق را به گردن وي مي‌اندازد. آمريكا فراموش كرده است خود باعث شد در اين كشور شكاف به وجود آيد.

همچنين "شاكر الدراجي" نماينده ائتلاف دولت قانون، بيست و هشتم خرداد در گفت و گو با تارنماي "سومريه نيوز" عراق گفت: ايالات متحده آمريكا به قراردادهاي راهبردي كه ميان اين كشور و عراق بسته شده، پايبند نيست.

وي افزود: مردم عراق به وسيله سلاح‌هاي آمريكايي كشته مي‌شوند كه در اختيار دهشت افكنان داعش قرار گرفته است.

به نظر مي‌رسد آمريكا مي‌خواهد به عرصه ناآرامي‌هاي عراق وارد شود تا بلكه با توجه به احتمال بالاي پيروزي دولت مالكي بر تكفيري‌ها به پشتوانه مرجعيت و مردم، سهمي در آينده اين كشور داشته باشد و امتيازهايي بگيرد.

نقش پررنگ مرجعيت در رهايي عراق

ورود مرجعيت به صحنه سبب شد گروه بعثي- تروريستي داعش و پشتيبانان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي آن ناكام شوند. آنان كه با تكيه بر محاسبات نادرست، عراق را هدف قرار داده بودند اين بار با فتواي آيت‌الله سيستاني و ديگر علماي جهان اسلام روبرو شدند.

زماني كه آيت‌الله سيستاني فتواي جهاد برابر تروريست‌ها را داد ديو داعش همانند تلي از برف، آب شد و طراحان پشت پرده اين يورش نيز دچار سرخوردگي شدند.

اين گروه در سوريه نيز به درگيري با ديگر مخالفان دولت روي آورده بود و از سوي آنان و همپيمانان غربي- عربي- عبري خود در فشار بود؛ نكته‌اي كه اوباما نيز در سخنان تازه خود درباره اشتباه بودن محاسبات درباره سرنگوني نظام سوريه و پشتيباني از مخالفان او به آن اذعان كرد.

به هر روي، داعش از سوريه به سوي عراق آمد اما به سد محكم مرجعيت برخورد كرد.

تارنماي "كتابات" عراق يكم تيرماه نوشت: پس از فتواي آيت‌الله سيستاني، هزاران نفر داوطلبانه براي رويارويي با گروه دهشت افكني داعش به نبرد تن دادند. اين فتوا كفه ترازو را به سود عراقي‌ها سنگين كرد و سبب شد ارتشي بر پايه باورهاي ديني شكل گيرد.

به نظر مي‌رسد بخش مهمي از چالش‌هاي عراق به دليل نارضايتي برخي كشورهاي غربي- عربي و هواداران داخلي آنها از نتايج انتخابات چندي پيش عراق شكل گرفته چرا كه پيروزي ائتلاف دولت قانون در اين انتخابات باعث شده است اين 2 جريان براي بر هم زدن امنيت عراق بسيج شوند تا در راه تشكيل دولت تازه سنگ اندازي كنند.

در اين ميان، آنچه تاكنون عراق را از غلتيدن به ورطه جنگ داخلي تمام عيار نجات داده، هوشياري مرجعيت و علماي شيعه و سني در برابر اين دسيسه چيني و نيز پايگاه ژرف مردمي آن بوده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات