صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۶۸۴۹۲

نشریه اخبار و تحلیل ها شماره 3927

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امروز قضیه‌ اول جهان اسلام و شاید دنیای انسانیت مسئله‌ غزه است. (7/5/93)

 سرمقاله

دلقک‌بازی استکباری

روز گذشته پس از حمله موشکی ارتش رژیم صهیونیستی به مدرسه‌ای متعلق به سازمان ملل در منطقه رفح که منجر به کشته شدن ۱۰ غیر نظامی شد، «جن ساکی» سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا با قرائت بیانیه‌ای گفت: «‌ایالات متحده از بمباران شرم‌آور امروز در اطراف یک مدرسه «آنروا» (آژانس امداد و اشتغال سازمان ملل) که پناهگاه حدود ۳۰۰۰ بی‌خانمان است و در جریان حمله به آن دستکم ۱۰ غیرنظامی فلسطینی دیگر به صورتی تراژیک کشته شدند، وحشت‌زده شد.»

دبیرکل سازمان ملل هم در بیانیه‌ای این حمله را محکوم کرد و آن را اقدامی مجرمانه و از نظر اخلاقی شنیع خواند. بیانیه بان‌کی‌مون این حمله را «موردی دیگر از نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست و خواهان انجام تحقیقات فوری و شناسایی عاملان آن شده است.»

یقیناً افکار جهانی با مشاهده واکنش آمریکا و دبیرکل سازمان ملل به حمله صهیونیست‌ها به مدرسه «آنروا» هم تعجب و هم خنده تمسخر می‌کنند؛ زیرا آن‌ها از خود می پرسند، مگر در غزه چه اتفاق جدید وحشتناکی افتاده است که این دو اینگونه تظاهر به ناراحتی و پریشان‌احوالی‌ می‌کنند و اشک تمساح می‌ریزند، مگر آن‌ها طی ۲۶ روز گذشته جنایت‌های بسیار فجیع‌تر صهیونیست‌ها را ندیدند، پس چرا آن زمان به جای حمایت از مظلومیت و بی‌پناهی فلسطینیان از نخست‌وزیر جنون‌زده رژیم صهیونیستی و جنایت‌هایش حمایت کردند تا این گرگ خونخوار به جنایت‌های بیشتر ترغیب شود. مردم دنیا آگاهند و فریب این دلقک‌بازی‌ها را نمی‌خورند. آن‌ها به این نکته خوب واقفند که مقاومت شجاعانه مردم غزه با تحمل همه‌ جنایات و ددمنشی‌های صهیونیست‌ها که در زیر چتر حمایتی شیطان بزرگ و امثال دبیرکل سازمان ملل انجام می‌گرفت، داغ سنگین و به‌یادمادنی شکست را بر قلب سیاه و کثیف نخست‌وزیر جنون‌زده رژیم صهیونیستی نشانده است و حمایت‌های انسانی مردم آزاده در جای‌جای جهان از این مظلومان به شیطان بزرگ و بان‌کی‌مون‌ها فهمانده که این مردم آن‌ها را شریک‌جرم صهیونیست‌های جانی می‌دانند از این رو با ناامیدی از پیروزی گرگ خونخواری که نکبت و سنگینی شکست در برابر مظلومان به‌زودی کمرش را می‌شکند و او را به تقاص دادن وامی‌دارد، به فکر نجات خود افتادند، غافل از اینکه مهر «حامیان جنایتکاران» آنچنان بر پیشانی آن‌ها نقش بسته که با هیچ بزک و نقابی پوشانده نمی‌شود و تا ابد باید این ننگ را با خود داشته باشند.   

ترجمه

ابعاد و چشم‌انداز حضور سپاه پاسداران در عراق!

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی دیلی‌استار 4 آگوست 2014 (۱۳ مرداد) در مقاله‌ای به تحولات عراق و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در قبال آن پرداخت و نوشت: در واقع، تحولات عراق پس از حمله داعش نشان داده که ایران برای دفاع از عراق جدی است. روند حوادث پس از حمله داعش نشان می‌دهد که دولت تحت رهبری شیعیان عراق در دفاع از خود ناتوان است. داعش شیعیان را کافر می‌داند و شیعیان ایران و عراق این گروه را تهدیدی وجودی برای خود می‌دانند.

ایران که روابط عمیقی با دولت و بسیاری از شبه‌نظامیان شیعه در عراق دارد، برای توقف روند بحران و تهدید داعش در این کشور گام نهاده است. مقامات ارشد ایران حضور نیروها و یا فرماندهان سپاه پاسداران در عراق را رد کرده‌اند. سیاستمداران و روحانیون برجسته در ایران به طور مداوم در مورد تهدید داعش سخن می‌گویند.

در ادامه مقاله آمده است: محسن سازگارا که در حال حاضر از مخالفان دولت ایران در آمریکاست، می‌گوید: «هنگامی که داعش به مناطق شیعه‌نشین در عراق رسید، سپاه پاسداران در آنجا نیروهایی برای مقابله با آن‌ها داشت... یکی از اعضای سپاه در همین درگیری‌ها کشته شد.» کارشناسان منطقه‌ای معتقدند سپاه پاسداران تامین تسلیحات و منابع مالی برای شبه‌نظامیان دست‌نشانده خود در عراق را در هفته‌های اخیر افزایش داده است. شبه‌نظامیان شیعه که در دوران حضور آمریکا در عراق قدرت داشتند، بار دیگر در ماه‌های اخیر به‌منظور پیوستن در جنگ علیه نیروهای داعش فعال شده‌اند. یک مقام امنیتی ارشد عراقی که نخواست نامش فاش شود، گفت که ایران در حال حاضر بیش از 20 هزار شبه‌نظامی عراقی را تأمین مالی کرده و آموزش داده است. این نیروها از جنوب در سامرا تا بغداد و مناطق جنوبی پایتخت حضور دارند.

در پایان مقاله آمده است:چند هزار نیروی عراقی نیز که برای جنگ به سوریه رفته بودند، بازگشتند و برخی از آن‌ها به نیروهای امنیتی وزارت کشور و وزارت دفاع عراق پیوسته‌اند. به‌علاوه، نیروهای بسیاری از حزب‌الله لبنان در عراق مستقر شده‌اند. حضور آن‌ها در عراق نشان‌دهنده ابعاد گسترده‌تر منطقه‌ای کشمکشی است که شیعیان علیه سنی‌ها صورت داده‌اند. کریم سجادپور، تحلیل‌گر مسائل ایران در بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی می‌گوید: «ایرانی‌ها ظاهرا محاسبه‌ کرده‌اند که نمی‌توانند منافع خود در سوریه را بدون بشار اسد حفظ کنند. آن‌ها در مورد مالکی چنین محاسباتی نکرده‌اند... اما مسئله این است که آیا یک جایگزین مطلوب که در مورد آن اتفاق‌نظر وجود داشته باشد، وجود دارد؛ سیاستمداری عراقی که متحد جدی ایران باشد و در عین حال بتواند رضایت سنی‌ها و کردهای عراق را جلب کند.»

اخبار و تحلیل‌ها: بیشتر رسانه‌های غربی و عربی درباره نسبت ایران با تحولات عراق سه خط تبلیغی را دنبال می‌کنند که هر سه در یادداشت فوق مشاهده می‌شود: 1 - حضور نظامی ایران در عراق 2- دامن زدن به جنگ مذهبی شیعه و سنی 3 - منتسب کردن مالکی به ایران و مقصر دانستن وی در شکل‌گیری تهدید داعش و تصرف برخی از مناطق عراق. این در حالی است که حکومت عراق به اندازه کافی نیروی نظامی و مردمی برای مقابله با داعش تکفیری - صهیونیستی دارد و بسیاری از اهل سنت را به قتل رسانده و در مقابل بسیاری از اهل‌سنت در کنار شیعیان با داعش تروریست در حال جنگند و عوامل کسانی که امروز مالکی را مقصر جلوه می‌دهند پیش از حمله داعش تکفیری - صهیونیستی با توطئه و دسیسه علیه دولت مالکی اجازه سروسامان دادن به اوضاع عراق را نمی‌دادند.

اخبار

دیر هنگام اما قابل تقدیر

 وزارت اطلاعات با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با اقدامات اطلاعاتی سربازان گمنام امام زمان(عج) دفاتر تولید تعدادی از شبکه‌های ماهواره‌ای که در چهار استان کشور به‌طور مخفیانه و غیرقانونی در راستای ایجاد اختلافات مذهبی و تشدید تفرقه در جهان اسلام و تخریب وجهه تشیع فعالیت می‌کردند، شناسایی شده و با حکم قضایی تعطیل و عوامل آن‌ها بازداشت شدند. برخی از این شبکه‌های ماهواره‌ای که مرکز پخش آن‌ها در انگلیس و آمریکاست از سوی این دفاتر و عوامل آن در استان‌های قم، اصفهان، تهران و خراسان رضوی به پشتیبانی از برنامه‌های اختلاف‌افکنانه در جهان اسلام مبادرت می‌کردند. بر اساس این اطلاعیه، این شبکه‌ها در راستای اهداف برخی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و تأمین اهداف استکبار جهانی فعالیت کرده و در جهت مخدوش کردن وحدت و مصالح جهان اسلام در پوشش برنامه‌های مذهبی و شعائر اسلامی فعالیت می‌کردند. اختلاف‌افکنی بین پیروان مذاهب اسلامی از طریق توهین و افترا به مقدسات آن‌ها، اهانت به علمای جهان اسلام، اعلام هفته برائت در مقابل هفته وحدت، تبلیغ و ترویج سبک‌های غلط، خرافی و خشن عزاداری، محور و رویکرد اصلی برنامه‌های تولیدی این دفاتر بوده است.

تارنمای بی‌بی‌سی فارسی در لابه‌لای بخش‌هایی که از این اطلاعیه نقل کرده، اخباری آورده که گویا محتویات آن اخبار زمینه‌ساز اقدام وزارت اطلاعات بوده است از جمله آورده است: حدود سه ماه پیش استاندار قم اعلام کرد: سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار تعطیل چند شبکه تلویزیونی مذهبی شده است که از ایران برنامه پخش می‌کنند.

اخبار کوتاه    

* محمد نوری‌زاد یکی از فعالان فتنه ۸۸ که این روزها به‌دلیل توقیف اموال خود از سوی دستگاه‌های قضایی، از روی کینه رو به حمایت از هر مخالف ایران آورده، اقدام به انتشار کاریکاتوری توهین‌آمیز درباره ایران کرده است که در این کاریکاتور، ایران به چاه فاضلابی تعبیر شده که تروریسم را در منطقه حمایت می‌کند! وی همین چند روز پیش نیز ضمن تمسخر سرود ملی کشور، حمله اسرائیل به غزه را ناشی از دخالت ایران در اوضاع فلسطین دانسته و گفته بود: «حزب‌الله، عامل وحشیِ جمهوری اسلامی ایران است بیخ گوش اسرائیل!» این اهانت نوری‌زاد با واکنش کاربران فیس‌بوک مواجه شده؛ کاربرانی که اکثراً از همفکران و نزدیکان خود این فرد نیز هستند.

 *حجت‌الاسلام والمسلمین علی‌اکبر ناطق‌نوری در جمع تعدادی از دانشجویان و استادان ایرانی خارج از کشور و در پاسخ به این پرسش که آیا شما برای پرشورتر شدن انتخابات مجلس دهم، نامزد خواهید شد یا خیر؟ گفت: «خیلی متشکرم، من بنا ندارم در انتخابات شرکت کنم. تشخیص هم می‌دهم، تکلیف ندارم. بیست سال نماینده بودم، بیست سال پوستر بنده در شهر زده شد، بس است.

* یک شهروند‌ فلسطینی ساکن «غزه» از کمک عربستان سعود‌ی به مرد‌م غزه رونمایی کرد‌. «احمد‌ النجار ابوعایش» د‌ر فیس‌بوک، عکسی از «کفن مد‌رن» اهد‌ایی یک مؤسسه د‌ر عربستان سعود‌ی را به اشتراک گذاشته و نوشته است: «الحمد‌الله، خد‌ا را شکر... بالاخره کمک اعراب به غزه رسید‌... الله‌اکبر: براد‌ران عرب به غزه حیاتی‎ترین و مهم‌ترین کمک را کرد‌ه‎اند‌: یک مجموعه کامل از کفن‌های مُد‌رن! خد‌ا تمام شماها را نابود‌ کند‌! امید‌وارم، فرزند‌ان و تمام خانواد‌ه‎تان مورد‌ حمله وحشیانه‎ترین سگ‌ها قرار گیرند‌ و امید‌وارم هیچ مد‌افعی ند‌اشته باشند‌!

 *یکی از وبلاگ‌نویسان ارزشی به‌تازگی در مطلبی نوشته است: غریبانه بودن فضای مسجد و خاموشی صدای ملکوتی اذان، آدمک‌های مانکن‌شده، فروشندگانی با رفتارهای هنجارشکنانه و ... همه‌ و همه حکایت از این دارد که مدیریت فرودگاهی که به‌نام حضرت آیت‌الله شهید سیدعبدالحسین دستغیب مزین و متبرک شده است، از اوضاع یک کشور اسلامی که ام‌القرای جهان اسلام است، تبعیتی ندارد و از کنار وضعیت و صحنه‌های رنج‌آور و چندش‌آوری که همواره چشمان بینای خداجویان را می‌آزارد، بی‌تفاوت می‌گذرد. وی در بخشی دیگر از نوشته خود می‌افزاید: از عدم برخورد با بی‌حیایی‌ها و بی‌حجابی‌ها که بگذریم، غربت و خاموشی مسجد این فرودگاه را چگونه پذیرا باشیم و تحمل کنیم.

 *یک روزنامه آلمانی در تحلیلی درباره عدم حمایت گروه های تروریستی از فلسطین نوشت: اکثر جنبش های جهادی سلفی علاقه ای به دخالت در منازعه اسرائیل و فلسطین ندارند. آن ها در مقابل به دنبال رویارویی های خونین و حملات انتحاری علیه دولت های مسلمان هستند. المانیتور افزوده است: گروه تروریستی القاعده این روند را چندین دهه است که دنبال می کند، اکنون داعش نیر پا جای پای القاعده گذاشته و در حال جنگ در عراق و سوریه است تا از این طریق به گفته خود، این مناطق را «تطهیر» کند. در اوضاع فعلی گروه تروریستی داعش مردم زیردست خود را برای مقابله با حملات اسرائیل در غزه بسیج نمی کند. در مورد علت این امر، یکی از سلفی های طرفدار آن ها در توئیت خود نوشته است: «حماس کافر است و آنچه انجام می دهد جهاد محسوب نمی شود، بلکه دفاع از دموکراسی است که ما با آن مخالفیم.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات