صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۲۳

نشریه اخبار و تحلیل ها شماره 3929 چهارشنبه 15 مرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) این منطقى که امام بزرگوار مطرح کردند که «اسرائیل باید از بین برود»، یک منطق انسانى است. (1/5/93)

 سرمقاله

جنونی که در حال مسری شدن است؟!

جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگو با شبکه لجن‌پراکن و دسیسه‌چین بی‌بی‌سی، نظرش را درباره بازگشایی گذرگاه‌های مرزی نوار غزه اینگونه بیان کرد: «می‌خواهیم از فلسطینی‌ها و خواسته‌ آن‌ها برای بهبود شرایط زندگی‌شان حمایت کنیم و بتوان گذرگاه‌ها را باز کرد و مواد غذایی به آنجا منتقل شود و آن‌ها آزادی‌های بیشتری داشته باشند؛ اما باید با مسئولیت‌پذیری بیشتری در قبال اسرائيل [رژیم صهیونیستی] همراه باشد که این هم یعنی راکت‌ها را کنار بگذارند.»

اگر کسی از وضعیت جنگ ۳۰ روزه غزه و فرجام آن بی‌خبر باشد، با دیدن سخنان جان‌کری گمان می‌کند وی و دوستان صهیونیستش، فاتح جنگ ۳۰ روزه غزه بوده‌اند و آمریکا در تمام مدت۳۰ روز، رفتاری کاملاً بی‌طرف و انسان‌دوستانه داشته و حتی تلاش کرده رژیم صهیونیستی را از ددمنشی های بیشتر باز بدارد. برای درک حقایق وضع موجود بهتر است آقای کری نقاب جهالت و حماقت را کنار بگذارد و پس از شستن چشمانش، نگاه مجددی به پوزه صهیونیسم خونخوار بیندازد که تا چند روز پیش تلاش می‌کرد آن را هر چه بیشتر خون‌آلود نشان دهد و دقیق و دقیق‌تر بنگرد و ببیند که این پوزه خون‌آلود چگونه با مقاومت شجاعانه و غیرتمندانه مردم بی‌دفاع غزه و خون به‌ناحق جاری‌شده کودکان و حماسه‌آفرینی رزمندگان مقاومت خاکمالی شده است. کری باید بداند زمان رجزخوانی وی و همدستان جنایتکارش در حمایت از نخست‌وزیر جنون‌زده صهیونیستی که این روزها حال دیدنی نزاری پیدا کرده، تمام شده است؛ گرگ خونخوار، شکست ‌خورده و پوزه‌اش به خاک مالیده شده و زمان ذلت و بی‌آبرویی و دادن تاوان سنگین فرا رسیده است. عجیب آن است که با وجود اعتراف سردمداران صهیونیسم به شکست، جان‌کری که کمر شکسته نتانیاهوی جنون‌زده و خوار شده را نمی‌بیند، همچنان با اظهارات سخیفی که زمان آن گذشته و همگان آن را تمسخر می‌کنند، به بی‌آبرویی بیشتر آمریکا دامن می‌زند. کری در زمانی از «کنار گذاشته شدن موشک‌های مقاومت» سخن می‌گوید که هنوز غبار جنایت‌های صهیونیست‌ها که وی و حکومتش تمام‌عیار و وقیحانه از آن حمایت کردند، فرو ننشسته و مردم غزه تازه به ارزش راهبردی این موشک‌ها در زمان اوج غربت و تنهایی خودشان در زمانی که حتی سران پرمدعا و دروغگوی برخی کشورهای عربی هم به آن ها خیانت کردند، پی ‌برده‌اند. پرسش پایانی این است که کری نادان در این وضعیت با چه توجیهی از این مردم سلحشور و قهرمان می‌خواهد که نشانه و منادی جهاد و مقاومتشان را کنار بگذارند؟! به نظر می‌رسد کری هم مانند نتانیاهو جنون‌زده شده است؛ البته با اندکی تأخیر؟!

 

ترجمه

ترغیب کنگره  به تأثیرگذاری بر معادلات هسته‌ای

گروه ترجمه ـ روزنامه واشنگتن‌پست 6 آگوست 2014 (۱۵ مرداد) در مقاله‌ای به راهبردهای آمریکا در قبال ایران به‌ویژه در پرتو تحولات و بحران‌های منطقه‌ای و میزان تأثیرگذاری کنگره بر این راهبردها پرداخت و نوشت: جنگ غزه ادامه دارد و عراق نیز درگیر خشونت‌ها و درگیری‌های فرقه‌ای است. همچنین سوریه هنوز از جنگ داخلی خونین رها نشده است؛ اما ایران جدی‌ترین مسئله‌ای است که همچنان بر این سه مسئله تأثیرگذار است. دولت اوباما توافق موقت گروه 1+5 را برای مدت چهار ماه تمدید کرد؛ اما آیا ایران با تمام پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی می‌تواند و می‌خواهد که تمام این برنامه‌ها را رها کند؟ ایران پیروز گفت‌وگوها بوده؛ زیرا توانسته غرب را ترغیب کند برخی تحریم‌ها را در ازای برخی اقدامات اندک و برگشت‌پذیر لغو کند. ایران در تلاش است روزنه امیدی برای برنامه هسته‌ای خود باز بگذارد تا زمانی که خواست، بتواند فارغ از تمام بازرسی‌ها و محدودیت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود اقدام کند.

در ادامه مقاله آمده است: توافق‌نامه هسته‌ای موقت ظاهراً هرچند غنی‌سازی را به‌عنوان یک حق به رسمیت نمی‌شناسد؛ اما غرب نیز تمایل ندارد تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ایران کاملاً متوقف شود. ایران برگ برنده را در دست دارد. به علاوه، ایران دیگر وحشت ندارد که در صورت به توافق رسیدن، اوضاع بدتر خواهد شد. پس از شش ماه نخست، حکومت ایران چهار ماه دیگر فرجه گرفت. دولت اوباما نیز با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است. اگرچه تحریم‌های ایران به‌طور کامل لغو نمی‌شود؛ اما ممکن است ایران به درستی محاسبه کرده باشد که تحریم‌ها شدیدتر نخواهد شد. به موازات آنکه تهدید نظامی اوباما در حمله محدود علیه سوریه‌ای به مراتب ضعیف‌تر از ایران عملی نشد، آیا می‌توان تصور کرد که خطر نظامی آمریکا، ایران را تهدید می‌کند؟ مشخص نیست که آیا اوباما می‌خواهد که معادله تغییر کند یا خیر؟ اما اگر چنین نیتی داشت، برای تغییر تحلیل ایران از هزینه- فایده اقدام می‌کرد. به‌طوری که گروه ویژه دوحزبی جینسا (JINSA) که دنیس راس، مشاور سابق اوباما نیز عضو آن است، توصیه کرده است: «دولت اوباما می‌تواند به‌منظور تقویت اهرم فشار در میز مذاکره، گام‌های تقویت‌کننده بردارد. نخست، مشروط کردن کاهش بیشتر تحریم‌ها به عقب‌نشینی جدی و قابل تأیید برنامه هسته‌ای ایران؛ همکاری نزدیک‌تر با کنگره در مورد گفت‌و‌گوهای هسته‌ای و اجرای توافق‌نامه نهایی؛ افزایش اعتبار گزینه‌های نظامی آمریکا و اسرائیل؛ افزایش گفت‌وگو با متحدان منطقه‌ای؛ و رهگیری صادرات پنهانی تسلیحات توسط ایران.»

در پایان مقاله آمده است: از جمله مباحث توصیه‌آمیز این گروه پژوهشی این است که بحث‌هایی جدی در کنگره در مورد تصویب تحریم‌ها صورت گیرد؛ اما گزینه افزایش تهدید نظامی چطور؟ گزارش این گروه می‌افزاید: «در جلسات کنگره می‌توان در مورد احتمال گزینه نظامی نیز بحث و تبادل نظر کرد. به جای بحث در مورد کارایی گزینه نظامی بر اهمیت آن تأکید شود؛ حمایت علنی از حق متحدان آمریکا برای دفاع از خود در صورت تحقق نیافتن توافق‌نامه قابل قبول نیز باید در دستورکار قرار گیرد و در مورد توانمندی‌های نظامی پیشرفته آمریکا از جمله بمب‌های سنگرشکن موسوم به ام‌اوپی (MOP) نیز که به‌طور ویژه برای از بین بردن اهدافی مانند تأسیسات هسته‌ای زیرزمینی ایران طراحی شده، صحبت شود. رزمایش‌ها و برخی نمایش‌های نظامی می‌تواند این پیام آمادگی را تقویت کند؛ مانند زمانی که آمریکا به تهدیدات هسته‌ای کره‌شمالی با فرستادن بمب‌افکن‌های راهبردی بی‌-52 بر فراز نیمه جنوبی شبه‌جزیره کره در مارس 2013 واکنش نشان داد؛ اما با وجود تمام این موارد، باید گفت توصیه صرف، رضایت‌بخش نیست، زیرا اوباما فاقد حس راهبردی مشترک است؛ اما کنگره می‌تواند تلاش کند و باید از تلاش خود بکاهد.

اخبار و تحلیل‌ها: نگاهی که این روزنامه آمریکایی مطرح ساخته، بیشتر متعلق به نومحافظه‌کاران زمان حکومت بوش پسر است که امتحان خود را پس داد و روند افول قدرت آمریکا را تشدید کرد و اتفاقاً اوباما با انتقاد به این‌ نگرش به قدرت رسید و تاکنون نشان داده به میزانی حاضر است از دیدگاه شکست‌خورده این نگرش استفاده کند که به مبانی سیاسی خودش آسیب نخورد. ظاهراً تاکنون اوباما متقاعد نشده که پیشنهادهای آن‌ها می‌تواند به روند مذاکرات هسته‌ای کمک کند.

اخبار 

تنفر تهرانی‌ها از شیطان بزرگ فزونی گرفته است

 نتایج آخرین نظرسنجی که انجمن دانش‌آموختگان علوم اجتماعی دانشگاه تهران در شهر تهران انجام داده است، نشان می‌دهد که وجاهت چهره سیاسی دولت آمریکا در افکار عمومی تهرانی‌ها با کاهش زیادی روبه‌رو بوده است به‌طوری که میزان حامیان «رابطه با آمریکا» از 52 درصد در سال 92 به 34 درصد در سال  93 کاهش یافته است. بر اساس این نظرسنجی، در حالی که «87 درصد» مردم تهران «آمریکا را پشتیبان و مسئول جنایت رژیم صهیونیستی در غزه» می‌دانند، اکثر مردم این شهر نیز معتقدند که ایران باید از فلسطینیان حمایت و پشتیبانی «نظامی» کند به‌طوری که در این نظرسنجی 68 درصد از مردم پایتخت، موافقت و حمایت خود را با حمایت نظامی ایران از مردم فلسطین اعلام کرده‌اند. گفتنی است در نظرسنجی‌های صورت گرفته در سال 89 میزان «طرفداران حمایت نظامی ایران از مردم فلسطین» 43 بوده است. همچنین این نظرسنجی نشان می‌دهد. 77 درصد مردم نیز با گزینه «اسرائیل باید از بین برود» موافق هستند. به‌علاوه طبق این نظرسنجی 71 درصد با جمله «دولتمردان آمریکا باهوش و مؤدب هستند» و 74 درصد با این رویکرد که «باید مواضع خود را بر اساس نظر آمریکا تعریف کنیم»، مخالف هستند.

محل علم‌آموزی یا لانه فتنه‌گری؟!

 با وجود قول فرجی‌دانا برای اصلاح رویه وزارت علوم در میدان دادن به عناصر معلوم‌الحال به‌منظور جلوگیری از التهاب‌آفرینی در دانشگاه‌ها، تحرکات عناصر فتنه‌گر همچنان ادامه دارد. براساس گزارش‌های رسیده، در روزهایی که دانشگاه‌ها ایام تعطیل خود را سپری می‌کنند، گویا فتنه‌گران و عناصر ضدانقلاب دست به دست هم داده‌اند و در حال کلید زدن التهاب و اغتشاشی دیگر در فضای دانشگاه‌ها هستند. در همین راستا به‌تازگی عناصر افراطی و قانون‌شکن در دانشگاه امیرکبیر مراسمی را برگزار کرده‌اند که در این مراسم، تنی چند از محکومان و متهمان فتنه ۸۸ و برخی زندانیان سیاسی ـ امنیتی که در دوران مرخصی خود به‌سر می‌برند، حضور داشتند. از افراد حاضر در این مراسم می‌توان فائزه هاشمی‌رفسنجانی، احمد شیرزاد (عضو شورای مرکزی حزب منحله مشارکت)، هاشم صباغیان و محمد ملکی (از اعضای گروهک نهضت آزادی)، محمد نوری‌زاد (متهم فتنه ۸۸)، مهدی خزعلی (متهم فتنه ۸۸)، طاهرنژاد (از اعضای کارگزاران)، نرگس محمدی (زندانی سیاسی-امنیتی)، نسرین ستوده (از فعالان علیه امنیت ملی، عضو کمپین یک میلیون امضا و... زندانی امنیتی که در شهریور سال گذشته آزاد شده است!)، داوود هرمیداس باوند (که روزنامه اصلاح‌طلب آسمان، به نقل از وی لایحه قصاص را به‌عنوان لایحه‌ای غیرانسانی مطرح کرد)، بهاره هدایت، عیسی سحرخیز، و... را نام برد؛ اما آنچه که سبب نگرانی بیش از پیش جامعه دانشگاهی می‌شود، حضور یکی از مسئولان دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این برنامه است.

اخبار کوتاه 

* اطلاعات به دست آمده درباره موضوع اداره مجلس خبرگان در غیاب آیت‌الله مهدوی‌کنی حاکی از آن است که آقای هاشمی به‌تازگی به طرح موضوع اداره مجلس خبرگان توسط آیت‌الله هاشمی شاهرودی به‌عنوان نایب‌رئیس مجلس خبرگان، اعتراض کرده و گفته است: اگر چنین تصمیمی است، باید در صحن علنی این تصمیم گرفته شود و اعضای هیئت‌رئیسه نمی‌توانند رأساً چنین تصمیماتی را اتخاذ کنند.

* در حالی‌که قرار بود در حاشیه اولین جلسه بزرگداشت شهید دکتر آیت که در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد، از کتاب «اسرار آیت» رونمایی شود، به‌دلیل اعمال ممیزی وزارت ارشاد و نپذیرفتن ناشر برای حذف بخش‌هایی از کتاب، این رونمایی انجام نشد! حجت‌الاسلام منصور مهدوی، مدیر انتشارات اشراق حکمت که تألیف این کتاب را برعهده دارد، در همین باره گفت: وزارت ارشاد با سه محور این کتاب مخالفت کرد که مواضع شهید آیت درباره ملی‌گرایان، بنی‌صدر و موسوی، یکی از این‌ها بود و در واقع این اشخاص مظهر افراط بودند؛ اما اکنون دولت اعتدال است! و این کتاب باید از مجرای اعتدال بگذرد و ان‌شاءالله این قضیه حل شود. وی افزود: ما به احترام وزارت ارشاد مراسم رونمایی را انجام ندادیم و امیدواریم تجدیدنظر صورت گیرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات