صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴  ، 
کد خبر : ۲۶۸۵۴۶

دولت قانون:المالکی نامزد ما برای نخست وزیری است

هیثم الجبوری، نماینده پارلمان عراق گفت: ائتلاف دولت قانون در جلسه روز یکشنبه مجلس عراق نوری مالکی نخست وزیر فعلی را به عنوان نامزد برای تشکیل دولت معرفی خواهد کرد.

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از شبکه العالم، هیثم الجبوری نماینده مجلس عراق از ائتلاف دولت قانون که ریاست آن را نوری المالکی نخست وزیر این کشور برعهده دارد، به پایگاه خبری "السومریه نیوز" گفت: "ائتلاف ملی" شیعیان هنوز در تعیین یک نامزد به توافق نرسیده است.

ائتلاف ملی عراق بزرگترین ائتلاف فراگیر شیعیان عراق است که در سال ۲۰۰۵ شکل گرفت و ائتلاف دولت قانون زیر شاخه ائتلاف ملی به شمار می رود.

وی افزود: سلیم الجبوری رییس مجلس و فواد معصوم رییس جمهور عراق در دیدار با روسای فراکسیون های مجلس، ضرورت تعهد به قانون اساسی و تصمیمات دادگاه فدرال را مورد تاکید قرار داده و گفتند که ائتلاف دولت قانون را به عنوان بزرگترین فراکسیون مجلس مامور تشکیل کابینه خواهند کرد.

الجبوری گفت: دولت قانون اسنادی را که ثابت می کند این ائتلاف، بزرگترین ائتلاف پارلمانی است به طور رسمی به مجلس نمایندگان و دادگاه فدرال ارائه داده است. رییس پارلمان و رییس جمهور عراق روز گذشته با حضور معاونان ریاست مجلس، ساز و کار اعلام فراکسیون بزرگتر را بررسی کردند.

وی تصریح کرد: بر اساس مهلت مندرج در قانون اساسی، جلسه مجلس در روز یکشنبه شاهد مامور شدن نوری مالکی تنها نامزد دولت قانون به عنوان فراکسیون بزرگتر برای تشکیل کابینه خواهد بود.     

جریان "الاصلاح" به رهبری ابراهیم الجعفری نخست وزیر سابق عراق روز گذشته اعلام کرد که ائتلاف ملی به انتخاب یک شخصیت ملی قابل قبول جهت نخست وزیری نزدیک شده است. 

نشست روز پنجشنبه مجلس نمایندگان عراق که با حضور 168 نماینده برگزار شد، در تعیین نخست وزیر به نتیجه ای نرسید و هیات رییسه مجلس عراق، جلسه بعدی پارلمان را به روز یکشنبه موکول کرد.

ائتلاف ملی که بزرگترین ائتلاف پارلمانی محسوب می شود و 180 کرسی از 328 کرسی پارلمان عراق را در اختیار دارد، از میان سه گزینه نوری مالکی، عادل عبدالمهدی و احمد چلبی، یک نفر را به عنوان کاندیدای این ائتلاف برای نخست وزیری معرفی خواهد کرد.

در ائتلاف ملی عراق گروه ها و افراد مختلفی همچون مجلس اعلای اسلامی عراق، جنبش صدر، حزب الدعوه، حزب الاصلاح ابراهیم جعفری و برخی رهبران اهل تسنن عراق حضور دارند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات