صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۶  ، 
کد خبر : ۲۶۸۶۳۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3934 چهارشنبه 22 مرداد ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) امّت اسلامی امروز به انسان‌هایی نیاز دارد که اندیشه و عمل را در کنار ایمان و مقاومت در برابر دشمنان، در کنار خودسازی معنوی، فراهم سازند.(22/7/92)

 

سرمقاله

1- آخرین روز آتش‌بس دوم

آخرین روز از دومین آتش‌بس نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم جلاد صهیونیستی، امروز درحالی آغاز می‌شود که ظاهراً گفت‌وگوهای دو روز گذشته هیئت فلسطینی با هیئت رژیم غاصب صهیونیستی نتایج روشنی به همراه نداشته است. البته «بی‌نتیجه بودن مذاکرات دو روز گذشته» نظر مذاکره‌کنندگان رسمی دو طرف است و رسانه‌های صهیونیستی و مصری و حتی برخی رسانه‌های فلسطینی و مقاماتی خارج از هیئت‌های گفت‌وگوکننده، از پاره‌ای موافقت‌های نسبی و ابتدایی خبر داده‌اند که در یادداشت روز گذشته این ستون به مواردی از آن اشاره شد.

ظاهراً نمایندگان مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی برای رایزنی با سردمداران این رژیم جلاد و بررسی دقیق‌تر مطالبات نیروهای مقاومت و اخذ تصمیم، شب گذشته به سرزمین‌های اشغالی بازگشتند. این در حالی است که نیروهای مقاومت اعلام کرده‌اند که به هیچ‌وجه از مطالبات اصلی خود دست برنمی‌دارند و همچنین گوشزد کرده‌اند این آتش‌بس رو به اتمام، آخرین فرصت صهیونیست‌ها است. صهیونیست‌ها که در تنگنای شدید با مطالبات سنگین گروه‌های مقاومت مواجه هستند، با امید به کاستن از این مطالبات، دفع‌الوقت می‌کنند تا شاید تظاهر به طفره رفتن از مذاکرات و رسیدن به آتش‌بس پایدار، نظر گروه‌های فلسطینی را درباره مطالبات اعلام‌شده تغییر دهد، حال آنکه گروه‌های مقاومت دست صهیونیست‌های کودک‌کش را خوانده‌اند و قصد دارند با زیر فشار شدید قرار دادن صهیونیست‌ها، بیشترین امتیازهای ممکن را از آن‌ها بستانند. شکست مذاکرات و نرسیدن به آتش‌بس پایدار و یا طولانی‌مدت، به معنای آن است که نیروهای مقاومت مجازند در هر لحظه با موشک به سرزمین‌های اشغالی حمله‌ کنند و این کابوس با افزایش ناکامی در گفت‌وگوها برای صهیونیست‌ها آشکارتر می‌شود؛ زیرا تداوم زندگی در سایه چنین وحشتی برای آن‌ها قابل تحمل نیست و این ضعف و ناتوانی جدی، صهیونیست‌ها را از پا درمی‌آورد؛ از این‌رو به نظر می‌رسد ناگزیرند هر چند با تأخیر احتمالی، در نهایت در برابر نیروهای مقاومت تمکین کنند. ان‌شاءالله

2- حمایت ایران و آمریکا از العبادی!

پس از استقبال ایران و آمریکا از نخست‌وزیری «حیدر العبادی» در عراق، این پرسش مطرح شد که علت اختلاف دیدگاه ایران و آمریکا درباره نوری مالکی چه بود و علت اشتراک نگاه آن‌ها به حیدر العبادی چیست؟ آمریکا با نوری مالکی مخالف بود، چون وی با بسیاری از دیدگاه‌های آمریکا درباره مسائل داخلی عراق و منطقه مخالف بود و از آن‌ها حرف‌شنوی نداشت. ایران از مالکی حمایت می‌کرد چون نخست‌وزیر قانونی عراق بود و سیاست‌هایی همسو با منافع مشترک ایران و عراق داشت و با وجود پاره‌ای اختلافات با برخی گروه‌های شیعی عراق، سهم قانونی شیعیان را در عراق حفظ کرده بود. در حال حاضر، آمریکا از نخست‌وزیری حیدر العبادی استقبال کرد، چون با آمدن وی، مالکی که به گمان آمریکایی‌ها متمرد بود، حذف شده و آمریکایی‌ها برای امتحان مجدد شانس خود، فرصت دوباره یافته‌اند. ایران از نخست‌وزیری حیدر العبادی استقبال کرد چون به پشتوانه قانون اساسی عراق، به این سمت رسید و ضمن رعایت حقوق سهم سیاسی شیعیان عراق، از پایگاه اجتماعی مناسبی در سطح ملی برخوردار است و چه‌بسا بتواند با چنین پشتوانه‌ای بدون دادن امتیاز به دشمنان عراق و تضییع حقوق مردم در حل‌وفصل مشکلات جاری عراق موفق باشد.

ترجمه

مهر تأیید ایران بر نامزد نخست‌وزیری عراق

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی واشنگتن‌پست 13 آگوست 2014 (22 مرداد) در مقاله‌ای به دیدگاه ایران در مورد تحولات سیاسی ایران و انتخاب نخست‌وزیر جدید عراق پرداخت و نوشت: ایران نامزدی نخست‌وزیر عراق را تأیید کرد که این موضوع ضربه‌ای جدی به نوری مالکی به‌شمار می‌رود و طیف وسیعی از احزاب داخلی و حتی شبه‌نظامیان وفادار به وی نیز پشتیبانی خود را از وی سلب کردند. انزوای فزاینده مالکی، امیدهای انتقال نسبتاً آرام قدرت را پس از بن‌بست دو روزه شدید افزایش داد. طی چند روز اخیر نیروهای امنیتی به دستور مالکی به نقاط راهبردی پایتخت فرستاده شده بودند. رهبران ایران که در سیاست عراق، نفوذ چشمگیری دارند، به طیفی از گروه‌های سیاسی عراق از جمله کردها، سنی‌ها و شیعیانی پیوستند که از تلاش‌های حیدر العبادی برای تشکیل دولت جدید حمایت می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: آمریکا و برخی عراقی‌ها ایجاد دولتی جدید و فراگیرتر را برای حمایت از مهار و نابودی داعش حیاتی می‌دانند. شبه‌نظامیان داعش بخش‌های مهمی از عراق را به تصرف خود درآورده‌اند. حملات داعش سبب شده ده‌ها هزار عراقی آواره شوند. روز سه‌شنبه چاک هگل، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد 130 نیروی آمریکا به عراق آمده‌اند که به‌منظور کمک به طرحی است که در راستای عملیات‌های بشردوستانه صورت گرفته است. آمریکا مسلح کردن کردها را نیز آغاز کرده و بریتانیا نیز برای انتقال تجهیزات نظامی به نیروهای کردی موافقت کرده است. نشانه‌هایی وجود دارد که سایر کشورهای اروپایی ممکن است کمک نظامی به کردها یا سایر نیروهای عراقی را آغاز کنند. روز سه‌شنبه وزیر دفاع آلمان گفت ارسال تجهیزات نظامی غیرمرگبار برای نیروهای مسلح عراقی را بررسی می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: مأموریت کمک‌رسانی آمریکا بر ارسال کمک‌های غذایی، آب و پزشکی برای هزاران آواره ایزدی در شمال عراق متمرکز بوده است. مقامات دفاعی آمریکا می‌گویند گروه جدید نیروهای آمریکایی عمدتاً تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه بوده‌ و برای گسترش عملیات‌های امداد فعال بوده‌اند. مقامات کردی می‌گویند که جریان بازگشت ایزدی‌ها به شمال عراق ادامه دارد. در حال حاضر، مالکی تشکیل دولت جدید را حق خود می‌داند و از دادگاه عالی عراق خواسته که انتصاب عبادی را بی‌اعتبار کند. عبادی تاکنون 127 رأی از 165 رأی مورد نیاز برای تشکیل دولت جدید را کسب کرده است. ائتلاف‌های کردی نیز حمایت خود از عبادی را اعلام کرده‌اند. سخنگوی حزب سنی متحدون نیز گفت نامزدی عبادی برای پست نخست‌وزیری، امید را برای ملت عراق به ارمغان خواهد آورد.

اخبار و تحلیل‌ها: اینکه عملیات نظامی آمریکا علیه داعش و دعوت از سایر کشورها برای پیوستن به این روند و کمک نظامی به کردها و کمک غذایی به آوارگان و آسیب‌دیدگان به سبب پایان یافتن مأموریت داعش در حذف مالکی و تا حدی تضعیف توان سیاسی شیعیان و یا به سبب فراتر رفتن داعش از حدودی است که اربابانش برایش مشخص کرده‌اند، در حال حاضر چندان روشن نیست؛ در این میان و تا اینجای کار برداشت افکار عمومی جهان مهم است که به این پرسش مشترک می‌اندیشند: تفاوت مردم بی‌دفاع فلسطین با آوارگان و آسیب‌دیدگان عراقی چیست که در آنجا به هرچه بیشتر کشته‌شدن آن‌ها کمک می‌شود و در اینجا به زنده ماندن این افراد؟! «استکبار و صهیونیسم به این پرسش شعله‌ور و سوزان هر پاسخی بدهند، کسی باور نمی‌کند و پاسخ آن‌ها در شعله این پرسش، خاکستر می‌شود.

  

اخبار

میرکاظمی هم به رئیس‌جمهور انتقاد کرد

 مسعود میرکاظمی در مصاحبه‌ای به ادبیات رئیس‌جمهور واکنش نشان داد و گفت: به کار بردن کلماتی چون «کم‌سواد»، «با شناسنامه حرف زدن»، «بیکار و بی‌شغل»، «دچار توهم»، «مدام غصه دین و آخرت مردم را خوردن» و «نه دین دارند نه آخرت» و از این عبارات، در شأن ملت بزرگ ایران نیست. این نماینده مجلس در ادامه نوشت: رئیس‌جمهور در پاسخ دادن به سران اروپا و اوباما و شرمن و امثال آن باید اینگونه عصبانی شوند که در همین یک سال گذشته بارها ملت ایران را تحقیر کردند. وی در بخش دیگری از مصاحبه اظهار داشت: اخیراً ایشان عده‌ای را حواله به جهنم داده که جای تعجب دارد، آقای رئیس‌جمهوری که راضی نیست با زور و اجبار مردم را به بهشت ببرند چگونه با آن روح لطیف حاضر است عده‌ای را با عصبانیت روانه جهنم بکند! وزیر سابق نفت همچنین افزود: منتقدان با تبعیت از منش مقام معظم رهبری مانع از مذاکره نیستند، بلکه آنچه که مورد نظر است که باید به آن توجه بشود که متأسفانه در یک سال گذشته با تأخیر انجام شد، معطل شدن پای میز مذاکره است.

حسین شریعتمداری نیز در ستون «یادداشت روز» کیهان امروز با درج یادداشتی با عنوان «حق با شماست ولی اشتباه می‌کنید!» سخنان اخیر رئیس‌جمهور علیه منتقدانش را اهانت‌آمیز توصیف کرد.

یک بام و دو هوا!

 در حالی که جریان افراطی اصلاح‌طلب به وزیر ارشاد دولت یازدهم فشار می‌آورند تا  طرح حذف ممیزی کتاب را به سرانجام برساند، اصلاح‌طلبان شورای شهر، در اقدامی تأمل‌برانگیز خواستار تصویب دو فوریت برای طرح نظارت سه عضو شورای شهر بر روزنامه همشهری شدند. در همین راستا، یکی از اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر در سخنانش خواستار نظارت بر تیترها، مصاحبه‌ها و مقالات روزنامه همشهری پیش از انتشار شد. این اقدام اگرچه به خودی خود جای بسی تأمل دارد، ولی مطرح شدن آن از سوی جریانی که در شعار، دانستن را حق همه می‌داند و از مدعیان آزادی به‌شمار می‌رود، جای بسی شگفتی دارد. اینهمه در حالی است که روزنامه همشهری به روزنامه‌ای غیرسیاسی و غیر جناحی معروف است و در عین حال، نظارت مدیریتی شورا بر آن هم‌اکنون نیز وجود دارد و اساساً نظارت محتوایی در محدوده وظایف شورای شهر نیست و این حرکت اصلاح‌طلبان، شائبه خواست آنان برای تقویت نفوذ رسانه‌ای خود را افزایش می‌دهد.

   

اخبار کوتاه

   * شورای اطلاع‌رسانی دولت، جلسه‌ای با حضور مدیران و سردبیران نشریات اصلاح‌طلب برگزار کرده است. در این جلسه که بیست‌وپنج نفر از مسئولان رسانه‌های اصلاح‌طلب حضور داشتند، انتقادات شدیدی علیه وزیر کشور مطرح شده‌است. این افراد با غیر همسو خواندن وزیر کشور، این انتخاب را بدترین انتخاب آقای روحانی خواندند. از جمله انتقاداتی که در این جلسه مطرح شد، این بود که «وزیر کشور را چه به طرح ساماندهی و سالم‌سازی دریا؟! در ستاد مبارزه با مواد مخدر وقت می‌گذارد، چند جلسه است که در شورای فرهنگ عمومی، طرح عفاف و حجاب را مطرح کرده... او باید درباره فضای سیاسی ـ اجتماعی و فعالیت گروه‌ها و احزاب صحبت کند.»

   * نتایج یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد در حالی‌که ایران اولین مصرف‌کننده چادر مشکی در جهان  و همچنین اولین واردکننده آن است، با این حال، دست‌هایی در کار است تا کارخانجات ایرانی به سوی این تولید حرکت نکنند و هر بار تلاشی که برای ساخت کارخانه مخصوص این پارچه صورت گرفته، با شکست روبه‌رو شده است. گفته می‌شود در حال حاضر هر متر پارچه چادری حدود هفتاد سنت تا یک دلار ارزش دارد و با احتساب هر قواره چادری به مقدار ۵ متر، قیمت پارچه وارداتی برای هر چادر، حداکثر ۲۰ هزار تومان است که مافیای این دلال‌بازی قیمت آن را تا ۲۰۰ هزار تومان بالا می‌برند.

   * گروهی از حقوقدانان بین‌الملل در پی سقوط هواپیمای مسافربری در تهران و کشته شدن 39 نفر به دبیر کل سازمان ملل متحد نامه‌ای نوشته‌اند. به گزارش ایسنا، امضا‌کنندگان نامه با تأکید بر اینکه ناوگان هواپیمایی مسافربری ایران صرفاً برای حمل‌‌ونقل مسافر در ایران کاربرد دارد و هیچ هدف و کاربرد نظامی ندارد؛ اما با تحریم غیرقانونی، جان شهروندان ایرانی را به خطر انداخته است، این تحریم‌ها را مخالف قواعد حقوق بین‌الملل و حقوق بشر دانسته و خواستار لغو آن شدند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات