صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۲۶۹۱۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3946 یکشنبه 9 شهریور ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) مذاکره با آمریکا، مطلقاً تأثیری در کم کردن دشمنی ندارد و بی‌فایده است. (22/5/93)

سرمقاله

یک گام جلوتر از بی‌اعتمادی

رئیس‌جمهور روز گذشته در گفت‌وگوی رسانه‌ای به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران که دو روز پیش اعمال شد، واکنش نشان داد و گفت: «مردم ما نسبت به آمریکایی‌ها کاملاً بی‌اعتمادند و خوب بود آمریکا تا حدی زمینه را برای اعتماد آن‌ها به خود آماده می‌کرد، حرکت‌های آمریکا مردم ایران را نسبت به خود بی‌اعتمادتر می‌سازد و این حرکات برخلاف تفاهمات ژنو است.» بی‌آبروتر شدن آمریکا در نزد مردم ایران با چنین اقداماتی در وضعیت حاضر، مابه‌ازای ارزشمندی برای تحریم‌های جدید است مشروط بر آنکه افکار عمومی به نحو مطلوبی با آن درگیر شود.

 نکته بعدی در بحث تحریم‌های غیرقانونی که با زیر پا گذاشتن توافق‌نامه ژنو انجام می‌گیرد، این است که آیا باید به اعتراض لفظی بسنده کرد یا اینکه پس از پنج تحریم‌ نقض‌کننده تفاهم‌نامه ژنو ظرف کمتر از یک‌سال، باید گام فراتری برداشت؟ به نظر می‌رسد در حال حاضر گام بعدی را باید مسئولان دیپلماسی هسته‌ای بردارند، یعنی در مذاکرات آتی جدیت مورد انتظار طرف مقابل را در گفت‌وگوها نشان ندهند و روند گفت‌وگوها را کُند و با مشکل مواجه کنند و علت آن را نیز نقض‌های متعدد و بی‌منطق آمریکا بیان کنند و اعلام دارند آمریکا با نقض‌های مکرر توافق‌نامه ژنو عملاً مسیر گفت‌وگوها را تخریب می‌کند و با اعتمادزدایی، انگیزه گفت‌وگو را از بین می‌برد و غیرمستقیم این پیام را می‌دهد که خواهان گفت‌وگو و حل‌وفصل موضوع هسته‌ای نیست و تنها به‌دنبال هدر دادن زمان و مقصر نشان دادن طرف مقابل در شکست احتمالی مذاکرات است. چنانچه چنین برخوردی مفید واقع نشد و مقامات آمریکا به روش استکباری و نقض‌کننده توافقات ادامه دادند، آنگاه باید به‌طور جدی به این پرسش اندیشید:«آیا زمان بازنگری اساسی درباره مذاکرات هسته‌ای فرا نرسیده‌ است؟!»

ترجمه

لحن تند روحانی علیه آمریکا و استقبال تندروها

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 31 آگوست 2014 (۹ شهریور) در مقاله‌ای به دیدگاه‌های رئیس‌جمهور ایران در قبال تحریم‌ها و مخالفان روند گفت‌وگوهای هسته‌ای در داخل پرداخت و نوشت: طی بیش از یک سال، رئیس‌جمهور ایران اوضاع سخت سیاسی را پشت سر گذاشته و طی این مدت برای بازگرداندن سطحی از روابط با آمریکا تلاش کرده است. مخالفان تندرو برای وی چالش‌سازی کرده‌اند و در عین حال، موافقان نیز به بهبود روابط با آمریکا امید بسته‌اند. حتی آقای روحانی در اقدامی شگفت‌انگیز، با باراک اوباما نیز در ابتدای دوران ریاست‌جمهوری خود تماس تلفنی برقرار کرد. از آن هنگام وی علناً برای بحث‌های آزاد با آمریکا تلاش کرده و حداقل به‌دنبال سطحی از همکاری بوده است.

در ادامه مقاله آمده است: اما روز شنبه آقای روحانی لحنی بسیار متفاوت اتخاذ کرد. در نشست خبری، وی دیدگاه طولانی‌مدت جمهوری اسلامی ایران را بیان کرد و گفت که آمریکا هرگز قابل اعتماد نیست. در عین حال، وی همکاری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی منطقه‌ای را رد نکرد و متذکر شد اقدامات آمریکا عامل ایجاد داعش، القاعده و طالبان بوده است. به‌علاوه، وی تردید خود در مورد حسن‌نیت آمریکا برای حل‌و‌فصل مسئله هسته‌ای را بیان کرد و تحریم‌های جدید دولت اوباما علیه برنامه هسته‌ای را «اقدامی بسیار زشت» خواند. در فضای پیچیده سیاسی ایران دشوار است که مشخص کنیم آیا این اظهارات روحانی نشانگر تغییر اندیشه وی است و یا اینکه برای مصرف داخلی به‌ویژه تندروهایی است که مخالف دیدگاه‌های روحانی برای آزادی‌های داخلی و بهبود روابط خارجی هستند. همچنین ممکن است این سخنرانی اقدامی تاکتیکی به‌منظور تقویت مواضع ایران پیش از آغاز مجدد گفت‌وگوهای هسته‌ای باشد. اظهارات آقای روحانی درست یک روز پس از تحمیل تحریم‌ها توسط دولت آمریکا صورت گرفت که طی این تحریم‌های تازه 30 فرد حقیقی و سازمان مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران در فهرست سیاه قرار گرفتند.

در پایان مقاله آمده است: اما به‌نظر می‌رسد تحریم‌های تازه آمریکا آقای روحانی را سرخورده کرده است. وی گفت که «بله، البته، ما تحریم‌ها را دور می‌زنیم... معتقدیم این تحریم‌ها غیرقانونی و جنایت علیه بشریت هستند.» همچنین آقای روحانی متذکر شد که برای ارتقای روابط، آمریکا باید پیش‌قدم شود. اگرچه رهبر ایران به آقای روحانی اجازه پیگیری مسیر دیپلماسی را داده؛ اما در ماه‌های اخیر انتقادات خود علیه آمریکا را نیز افزایش داده و در مورد گفت‌وگوهای هسته‌ای و گفت‌وگوهای مستقیم با آمریکا اظهار بدبینی کرده است. برخی تحلیل‌گران می‌گویند لحن خشمگین آقای روحانی در روز شنبه ممکن است در برابر انتقاد پیش‌دستانه تندروهای بانفوذ باشد که منتظر لحظه‌ای مناسب برای حمله به دولت هستند. روز شنبه تندروهای ایران صحبت‌های آقای روحانی را بجا و صحیح توصیف کردند. حمیدرضا ترقی، تحلیل‌گر سیاسی تندرو که روابط خوبی نیز با بیت رهبری ایران دارد، می‌گوید‌: «روحانی امروز واقع‌گرا بود؛ سرانجام وی تشخیص داده که دیدگاه رهبر ما همواره در بدبینی در مورد نیات آمریکا صحیح بوده است... امروز مشخص است که در ایران تنها یک صدا وجود دارد و آن، صدای رهبر است.»

اخبار و تحلیل‌ها: احتمالاً دولتمردان آمریکا نیز مانند نویسنده فوق تصور کرده‌اند که لحن تند دکتر روحانی دارای مصرف داخلی است؛ از این رو برای اینکه باور کنند که خطاب تند دکتر روحانی، به نظام استکباری آمریکا است و ربطی به مصرف داخلی  ندارد، مناسب است دکتر روحانی دوباره این موضع‌گیری را با جدیت بیشتر تکرار کند.

اخبار

بالاخره شاه سعودی هم به مرز هشدار رسید!

 عبدالله بن‌عبدالعزیز، در مراسم تحویل گرفتن استوارنامه شماری از سفیران، خطاب به آن‌ها گفت: از شما می‌خواهم این پیام را به سرانتان برسانید که باید با «شر» تروریسم با قدرت و تعقل و شتاب برخورد کنید. وی تأکید کرد: پیام من، نزد شما امانت است؛ بنابراین آن را به‌دقت به سرانتان برسانید و بگویید که ویژگی تروریسم، سرعت و امکانات است. در حالی که تفکرات و روش‌های جنایتکارانه داعش برگرفته از مبلغان وهابی سعودی است، پادشاه عربستان گفت: این افراد بویی از انسانیت نبرده‌اند و سرها را قطع می‌کنند و به دست کودکان می‌دهند تا در خیابان‌ها بگردانند. این قساوت و خشونت، خلاف گفتار خداوند عزوجل است. وی سپس هشدار داد که اگر در برخورد با این تروریست‌ها کوتاهی شود، آن‌ها تا یک ماه دیگر به اروپا و تا دو ماه دیگر به آمریکا خواهند رسید. پادشاه عربستان، این اظهارات را درحالی مطرح می‌کند که شمار زیادی از اعضای گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق به‌ویژه داعش، تبعه عربستان سعودی هستند و همچنین از آغاز بحران و جنگ در سوریه، حمایت‌های گسترده مالی و نظامی عربستان برای گروه‌های تروریستی سرازیر شده است.

اخبار و تحلیل‌ها: پادشاه عربستان در زمانی این حرف‌ها را می‌زند که با قدرت گرفتن داعش و خودسر شدن سرکردگانش احساس خطر کرده و کشورش را یکی از اهداف آن‌ها یافته است.

یادداشتی در امتداد فتنه!

 به‌تازگی یادداشتی باعنوان حواشی دیدار مردم همدان با آیت‌الله هاشمی در وبگاه منسوب به وی منتشر شده است. نویسنده این یادداشت، با اشاره به حوادث منطقه، موج بیداری اسلامی را بی‌فایده و مضر می‌خواند و می‌نویسد: «نه خیری از بیداری اسلامی دیدند نه خیری از بهار عربی.» وی در ادامه سعی می‌کند دولت قبلی (نهم و دهم) را مقصر حضور داعش و نیز سرکوب مردم کشورهای اسلامی قلمداد کند! همچنین نویسنده این متن در بخش دیگری از یادداشت خود با اشاره به حوادث فتنه سال ۱۳۸۸ بیان می‌کند: «مردم باید حساب حق‌الناسی را [که] با شورای نگهبان دارند صاف کنند»! استفاده نویسنده از کلیدواژه حق‌الناس اشاره به بیانات رهبری در پیش از انتخابات سال ۱۳۹۲ و حق‌الناس بودن رأی مردم دارد. البته این نویسنده به هیچ یک از رأی‌های مردم در نزد شورای نگهبان اشاره مستقیم نمی‌کند و نمی‌گوید کدام رأی مردم در نزد شورای نگهبان مخدوش است، ولی این شبهه را القا می‌کند که هنوز اعتقاد به تقلب وجود دارد و نشان می‌دهد گردانندگان وبگاه مذکور هنوز جریان سبز صهیونیستی - آمریکایی را به رسمیت می‌شناسد! گفتنی است پس از انتقادات گسترده به این مطلب، پایگاه منتسب به هاشمی رفسنجانی آن را از دسترس خارج کرد.

اخبار کوتاه  

* روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد که رئیس‌جمهور آمریکا به‌تازگی اسنادی فوق سری را از گفت‌وگوهای این کشور و مقامات رژیم صهیونیستی درباره برنامه اتمی این رژیم، از طبقه‌بندی خارج کرده است. بر اساس این گزارش، دولت آمریکا این هفته اسناد فوق‌سری جدید را پس از 45 سال بایگانی در میان اسناد طبقه‌بندی شده منتشر کرد. یکی از این سندها نشان می‌دهد که مقامات وقت واشنگتن در دهه 60 میلادی، با هسته‌ای شدن رژیم صهیونیستی موافقت کرده‌اند. این اسناد نشان می‌دهد که دولتمردان آمریکا چگونه پیش از دیدار «ریچارد نیکسون» رئیس‌جمهور وقت این کشور و «گلدا میر» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، زمینه هسته‌ای شدن اسرائیل را چیدند.

* دریادار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه، درباره شلیک ناو آمریکایی به لنج ماهی‌گیری ایرانی در خلیج‌فارس اظهار کرد: درگیری خاصی وجود نداشته است؛ آمریکایی‌ها از یک شناور لنج ماهی‌گیری احساس ترس و خطر کردند که به‌طور قطع این حرکت آن‌ها طبیعی است. وی افزود: آن‌ها تا زمانی که در خلیج‌فارس به‌سر می‌برند، باید مانند بید به خود بلرزند حتی از یک شناور ماهی‌گیری ایرانی. وی تصریح کرد: این درگیری ویژه و خاصی نبوده و فقط یک تیر هوایی در فاصله سه‌مایلی لنج ماهی‌گیری شلیک شده است، بنابراین هیچ درگیری بین نیروهای ایرانی و آمریکایی وجود نداشته است.

* دیلی‌تلگراف درباره علت حضور «شیخ صادق بن‌عبدالرحمان الغریانی» در انگلیس نوشت: این روحانی تندرو لیبیایی به استفاده از یک کانال تلویزیونی اینترنتی مستقر در انگلیس برای تشویق و حمایت از گروه‌های افراطی شبه‌نظامی که به لحاظ ایدئولوژیکی دارای شباهت‌هایی با گروه خونریز داعش در عراق و سوریه هستند، به‌منظور براندازی دولت لیبی متهم شده است. شیخ صادق الغریانی برای انتقال دیدگاه و سخنانش از یک شبکه تلویزیونی اینترنتی به نام «التناصح» در لندن استفاده می‌کرده است. دیلی‌تلگراف افزود: حضور این روحانی تندرو در لندن آن هم در زمانی که دولت انگلیس سطح تهدیدات امنیتی‌اش را به‌دلیل خطرات گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق افزایش داده است، باعث شرمساری دولت کامرون خواهد شد. حزب کارگر توضیح دولت انگلیس در مورد حضور این مفتی شناخته‌شده لیبیایی در خاک این کشور را خواستار است.

* پایگاه اینترنتی «کلمه» وابسته به جریان فتنه، با حمله به وزارت اطلاعات دولت یازدهم، برگی دیگر از دشمنی و نفرت‌پراکنی علیه ملت، دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی را به نمایش گذاشت و نوشت: «دولت [حجت‌الاسلام] حسن روحانی یک سال پس از آغاز کار خود هنوز نتوانسته بر مهم‌ترین تشکیلات امنیتی کشور مسلط شود.» این وبگاه متعلق به فتنه‌گران در گزارش خود مدعی شد: «وزارت اطلاعات دولت حسن روحانی به تهدید برخی فعالان مدنی و سیاسی و تلاش برای اعتراف‌گیری از آن‌ها مبادرت دارد.»

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات