صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۹  ، 
کد خبر : ۲۶۹۱۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3947 دوشنبه 10 شهریورماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) به مسئولان دولت هم عرض می‌کنم اقتصاد مقاومتی را جدی بگیرند. (16/4/93)

سرمقاله

عبور از دیوار وحشت!

دهه سوم خردادماه سال جاری گروهک تکفیری صهیونیستی داعش با تسلط بر منطقه «سلیمان بیگ» در جوار شهر «آمرلی» در شمال طوز خورماتول، محاصره این شهر را آغاز کرد. این شهر با حدود بیست هزار جمعیتی که شیعیان ترکمان را در خود جای داده، از ابتدای حمله داعشی‌های تکفیری دست به مقاومت زد و با اینکه در طول محاصره هشتاد روزه این شهر، سرکردگان داعش تلاش کردند از طریق مذاکره با ریش‌سفیدان و شیوخ ترکمان آمرلی، آن‌ها را متقاعد کنند در قبال وعده اینکه هیچ‌گونه تعرضی به مردم نخواهد شد، شهر را به آن‌ها تسلیم کنند، بزرگان آمرلی فریب نخوردند و راه مقاومت را برگزیدند و در وضعیت بسیار سخت محاصره که آن‌ها را از دسترسی به نیازهای اولیه زندگی محروم کرده بود، ترجیح دادند در برابر تمام وحشی‌گری‌های داعش بایستند. به گفته ابوزهرا، از ساکنان آمرلی، که در مقابله با داعشی‌های تکفیری از ناحیه پا مجروح شده بود، وحشی‌گری داعش هیچ تأثیری بر اراده و روحیه مردم آمرلی نگذاشت و آن‌ها را وادار به تسلیم نکرد.

در حالی که دولت‌های غربی و محافل مدعی حقوق‌بشری طی محاصره هشتاد روزه آمرلی، از وضعیت اسفناک مردم این شهر و درخواست‌های مکرر آن‌ها برای کمک آگاه بودند و می‌دانستند در صورت سقوط این شهر، داعشی‌ها مردم آن را به شدیدترین نحو قتل‌عام می‌کنند و با این حال برای کمک به آن‌ها کوچک‌ترین اقدامی نکردند، این دولت نوری مالکی بود که به ارتش دستور داد از طریق هوا به مردم محاصره‌شده آمرلی کمک کنند. مقاومت این شهر کوچک در برابر داعشی‌های تکفیری بعثی که در نهایت موجب آزادی آن در روز گذشته شد، ضمن آنکه نام این شهر را در فهرست شهرهای مقاوم و قهرمان قرار داد تا آنجا که برخی آن را استالینگراد عراق نامیدند، ضربه جبران‌ناپذیر و خردکننده‌ای به قوی‌ترین بخش پیکر آلوده داعش زد و آن، از اعتبار انداختن سلاح وحشی‌گری داعش بود که پیروزی‌هایشان را بیش از تسلیحات نظامی، مدیون آن بودند. مردم مقاوم آمرلی ثابت کردند با ایستادگی و مقاومت جانانه، داعش تکفیری نمی‌تواند از سلاح وحشی‌گری‌اش سودی ببرد و این سلاح در برابر مقاومت کاملاً ناکارآمد است؛ بنابراین آزادسازی آمرلی با توضیحی که داده شد، می‌تواند سرآغاز تحولات نظامی بر ضد داعش در عراق باشد. به شرط آنکه مردم و مقامات عراق به اهمیت راهبردی آن پی‌برده باشند. ان‌شاء‌الله

ترجمه

نبرد با داعش؛ اتحاد نامحتمل ایران و آمریکا

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 1 سپتامبر 2014 (۱۰ شهریور) در مقاله‌ای به میزان همگرایی و اتحاد آمریکا و ایران در نبرد با داعش پرداخت و نوشت: با حملات هوایی آمریکا، شبه‌نظامیان متحد ایران طی روزهای اخیر علیه افراط‌گرایان جنگیده‌اند و برای شکست حصر آمرلی تلاش کرده‌اند؛ آمرلی مجموعه‌ای از روستاهای کشاورزی است که ساکنان شیعه آن در معرض کشتار احتمالی هستند. جنگ در شمال عراق نخستین‌بار است که همکاری هواپیماهای جنگی آمریکا و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را رقم زده است؛ هرچند دولت اوباما گفته که هیچ هماهنگی مستقیمی با شبه‌نظامیان وجود ندارد. در صورتی که چنین اقدامات نظامی ادامه یابد، می‌تواند نشان‌دهنده تغییری جدی برای آمریکا و ایران باشد که مدت‌ها برای کنترل عراق با یکدیگر رقابت کرده‌اند. همچنین میان منافع آمریکا و شبه‌نظامیان شیعه که بسیاری از سربازان آمریکایی را طی اشغال عراق کشته‌اند، همگرایی جدی به وجود می‌آورد.

در ادامه مقاله آمده است: گسترش عملیات‌های نظامی آمریکا نشان‌دهنده وخامت شدید اوضاع در عراق از زمان خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 است؛ اما هر گونه تصمیم آمریکا برای حمایت از شبه‌نظامیان شیعه که توانایی بیشتری در مقایسه با ارتش آموزش‌دیده عراق دارند، با چالش‌های خاص خود رو‌به‌روست. دیوید پترائوس، فرمانده نظامی ارشد سابق آمریکا در عراق، ماه‌ها پیش در مورد اوضاع عراق هشدار داد. وی در نشست امنیتی ماه ژوئن در لندن گفت: «اقدام آمریکا نباید به این معنا باشد که نیروی هوایی آمریکا برای شبه‌نظامیان شیعه یا جنگ شیعیان علیه عرب‌های سنی باشد... بلکه باید جنگ تمام عراق علیه افراط‌گرایانی باشد که بدنه آن‌ها را عرب‌های سنی تشکیل می‌دهند.» آمریکا روز یکشنبه مراقب بود که متذکر شود با متحدان خود یعنی ارتش عراق و نیروهای امنیتی کردی همکاری می‌کند. یک مقام ارشد دولت آمریکا روز یکشنبه با اشاره به نیروهای امنیتی عراق گفت که «ما هیچ‌گونه هماهنگی با شبه‌نظامیان شیعه نکرده‌ایم و نیروهای امنیتی عراق چنین هماهنگی‌هایی را صورت دادند.» در عین حال، یک مقام دوم دولت آمریکا گفت که آمریکا به‌طور مستقیم با تهران همکاری نمی‌کند. وی تشریح کرد که «ما با دولت عراق و پیشمرگه همکاری می‌کنیم.» نیروهای امنیتی روز یکشنبه اعلام کردند که آمرلی در 105 مایلی شمال بغداد که حدود 15 هزار سکنه عمدتاً ترکمن شیعه دارد، کاملاً آزاد نشده است.

در پایان مقاله آمده است: با وجود آنکه حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، از همکاری احتمالی ایران و آمریکا در بحران عراق سخن گفت؛ اما رهبر ایران ظاهراً تمایلی به این ایده ندارد و روز شنبه نیز آقای روحانی گفت که همکاری برای جنگ علیه گروه‌های تروریستی منطقه ممکن نخواهد بود. داعش در عراق زندانیان را سر می‌برد، شیعیان را کشتار می‌کند و صدها هزار نفر را آواره کرده است. شبه‌نظامیان شیعه نیز به‌تازگی به برخی سوء‌استفاده‌ها علیه سنی‌ها متهم شده‌اند؛ اما تاکنون از کشتار انتقام‌جویانه گسترده پرهیز کرده‌اند. از جمله شبه‌نظامیان حاضر در عملیات آزادسازی آمرلی، عصائب الحق العراق است که به مقتدی صدر وابسته و مورد حمایت ایران است. مهدی تقی، عضو شورای استانی در صلاح‌الدین می‌گوید: «باید از جهادگران عصائب الحق العراق تشکر کنم، زیرا جان خود را برای نجات آمرلی فدا می‌کنند.» نعیم العبودی، سخنگوی عصائب، گفت که «امروز خشنودی و پیروزی بزرگی برای تمام عراقی‌هاست. نیروهای امنیتی عراق، نیروهای داوطلب و گردان‌های مقاومت، توانایی خود برای شکست داعش را اثبات کرده‌اند.» وی نقش آمریکا را کم‌اهمیت خواند و گفت: «ما به آمریکایی‌ها به هیچ وجه اعتماد نداریم... ما به آن‌ها نیاز نداریم.»

اخبار و تحلیل‌ها: آمریکایی‌ها از یک‌سو متوجه خطر داعش تکفیری شده‌اند و از سوی دیگر هم می‌دانند با سازمان‌دهی گروه‌های مردم و پیوستن آن‌ها به ارتش و تقویت ارتش، رفته‌رفته وضعیت میدان جنگ به نفع‌ آن‌ها تغییر می‌کند؛ از این رو هم می‌خواهند خود را در پیروزی‌ها شریک نشان دهند و هم می‌خواهند به همراهی با گروه‌های شیعی متهم نشوند؛ اما در هر صورت، آنچه را که نتوانسته‌اند پنهان نگه‌دارند، بی‌توجهی کامل به مسائل حقوق بشری و فدا کردن هر چیز برای حفظ منافعشان در عراق است.

اخبار 

سردرگمی اصلاح‌طلبان در انتخابات!

 مرتضی حاجی، وزیر آموزش‌وپرورش در دولت اصلاحات، در حاشیه مراسم هفتمین شب درگذشت پدر اکبر ترکان، در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که «آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس با سرلیستی اکبر ناطق‌نوری اجماع خواهند داشت؟»، گفت:‌ هنوز بسیار زود است بخواهیم درباره سرلیستی صحبت کنیم. وی افزود: ابتدا باید نامزدها مشخص شوند و پس از آن، درباره سرلیستی تصمیم بگیریم، البته برای انتخابات سرلیست و ته‌لیست تفاوتی نمی‌کند و هرکس وارد مجلس شود، به‌عنوان نماینده باید خدمت کند. وزیر دولت اصلاحات درباره تشکیلات ندا (نسل دوم اصلاح‌طلبان) گفت: ما به همه سلایق احترام می‌گذاریم. در این تشکیلات هم عده‌ای جوان ابراز علاقه کرده‌اند که فعالیت داشته باشند. وی درباره دلخوری‌های پیش آمده به دلیل نام‌گذاری نسل دوم اصلاح‌طلبان، گفت: آن‌ها برای خودشان نام‌گذاری کردند، شما برای خودتان سخت نگیرید. وزیر دولت اصلاحات درباره اظهارات عطریانفر مبنی حضور در انتخابات مجلس با سرلیستی علی لاریجانی، تصریح کرد: این نظر آقای عطریانفر است، البته من موافق این نظر نیستم.

هشدار یا پوست موز واقعی؟!

 روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار در سرمقاله روز گذشته خود با عنوان «روحانی مواظب پوست موز باشد» به بررسی بخشی از صحبت‌های رئیس‌جمهور در نشست خبری پرداخت. این روزنامه ابتدا به پاسخ روحانی به پرسش یک روزنامه درباره فتنه پرداخت و متن کامل پاسخ روحانی را ‌آورد و سپس مدعی شد که «این نوع جهت‌گیری رسانه‌ای در کنار تحلیل و تفسیرهای جهت‌دار درباره عملکرد دولت، خبر از یک استراتژی رسانه‌ای تازه می‌دهد.» نویسنده سرمقاله پس از آن، خواسته مردم و هواداران روحانی را در مقابل خطوط قرمز نظام تعریف کرد و روحانی را قائل به پاسخ و عملیاتی کردن این خواسته‌(مردمی) پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری دانست و در انتها با زیرکی، مخالفان دولت را به تلاش برای شکاف میان مطالباتِ مردمی و خطوط نظام متهم کرد! یعنی همان تضادی که نویسنده در ابتدای متن به‌صراحت از جانب خود اعلام و تأکید کرد: «این افراد با اطلاع کامل از خواسته‌ها و مطالبات حامیان روحانی تلاش می‌کنند او را در موقعیتی قرار دهند که میان خط قرمزهای نظام و شعارهای انتخاباتی‌اش، مجبور به انتخاب یکی شود.»

این روزنامه سعی کرد این‌طور القا کند که خواسته مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، حمایت از فتنه‌گران بود که در تضاد با خطوط قرمز نظام است. این روزنامه همچنین از روحانی خواست میان مطالب عنوان‌شده در دوره انتخابات و خطوط قرمز نظام، یکی را برگزیند.

اخبار کوتاه 

* نعمت‌زاده، وزیر صنعت، به‌تازگی در مصاحبه با «تجارت فردا» گفته است: من دوره‌های پیش وقتی که مسئولیتی را پذیرفته‌ام، شاید پنج، شش نفر در کل کشور را جابه‌جا می‌کردم؛ اما الآن بیش از شصت نفر در سطوح مدیریت‌های بالا و معاونان و مدیران را جابه‌جا کرده‌‌ام. باز هم هر روز از ما درخواست می‌شود که چرا فلان مدیر یا معاون هنوز تغییر نیافته است و می‌گویم: بابا قرار نیست که ما با مردم این طوری عمل کنیم. داریم تقویتشان می‌کنیم و کمکشان می‌کنیم. می‌آیند می‌گویند: آقا ببین این فلان‌چیز را علیه این دولت امضا کرده است. خب، می‌گوییم نفهمیده است و ما گذشت کرده‌ایم. اگر واقعاً خودش فهمیده است که اشتباه کرده است بگذارید کارش را بکند. می‌گویند نه نمی‌شود و باز هم زیر بار نمی‌روند.

* دولت انگلستان به‌طور موقت ورود آن دسته از اتباع انگلیسی را که در سوریه در کنار گروه‌های تروریستی جنگیده‌اند، به خاک این کشور ممنوع کرد. این تصمیم دولت انگلستان پس از آن اتخاذ شد که احتمال داده می شود، فردی که سر خبرنگار آمریکایی جیمز فولی را بریده است، تبعه این کشور باشد. در پی انتشار سربریدن خبرنگار آمریکایی در سوریه توسط یکی از اعضای گروه تروریستی داعش، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس از احتمال انگلیسی بودن این فرد خبر داده بود. وی همچنین گفته بود، کسانی که به گروه‌های مسلح در سوریه و عراق بپیوندند، با مجازات لغو تابعیت روبه‌رو می‌شوند. کامرون از ارائه این قانون به پارلمان انگلیس طی روزهای آینده خبر داده است.

اخبار و تحلیل‌ها: انگلیس از جمله‌ کشورهایی بود که سرسختانه از داعش حمایت می‌کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد اندکی دیر به فکر مقابله با داعش افتاده و چه‌بسا این مقابله کم‌هزینه هم نباشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات