واقعه 8 شهریور سال 1360 و ترور شهیدان رجایی و باهنر و برخی دیگر از دولتمردان، باعث آن شد تا فاصله روزهای 2 تا 8 شهریور هر سال، به عنوان هفته دولت نامگذاری شود. به همین بهانه به سراغ آیتالله سیدحسین موسویتبریزی دبیرکل فعلی مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم و دادستان اسبق کل انقلاب که با حکم امام خمینی(ره) به این سمت منصوب شد رفتیم تا بپرسیم دولت آرمانی مدنظر بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، چگونه دولتی است و چه ویژگیهایی دارد. آیتالله سیدحسین موسویتبریزی در گفتگوی خود میگوید: "دولت آرمانی مدنظر حضرت امام(رض) دولتی است که رئیسجمهور آن به شعارهای خود عمل کرده و هیچ یک از شعارهای خود را فراموش نکند؛ مردم را در هر لحظه ببیند و آنها را بزرگ خود بداند." این استاد حوزه با بیان اینکه آرمان امام خمینی(ره) مطابق نظرات امام علی(ع) شکل گرفته بود، گفت: "حضرت فرمودند که حکومت بر شما و بر مردم، برای من به اندازه این کفش ارزش ندارد مگر اینکه با این حکومت، باطلی را رفع و یا حقی را احیا کنم. پس امیرالمومنین(ع) هرگز دنبال مقام نبودند و آنچه که برای ایشان ارزش داشت خدمت به مردم بود و آرمان امام خمینی(ره) هم همین بود." وی اضافه میکند: "وقتی عدهای از دوستان حضرت امیرالمؤمنین امام علی(ع) به ایشان گفتند که برخی بزرگان هستند که باید به نظرات و احتیاجات آنها بیشتر توجه کرد، و نباید مثل مردم عادی با آنها برخورد کرد، بلکه باید حق بیشتری از بیتالمال به آنها بدهید، حضرت فرمودند که شما از من میخواهید که پیروزی را همراه با ظلم به دست بیاورم؟! من هرگز این کار را نخواهم کرد؛ اگر این مال از آن من بود باز هم مساوی برخورد میکردم چه رسد به اینکه این مال، برای خداست." دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، گفت: "در صحیفه نور میبینیم که امام راحل تاکید دارند که دولت اسلامی یک دولت دموکراتیک به معنای کامل است و برای همه اقلیتهای مذهبی، به طور کامل آزادی وجود دارد؛ امام در مقابل همه گروهها حتی آنها که برخی از عقاید ایشان را کاملا قبول نداشتند اصل آزادی بیان را رعایت میکردند." آیتالله موسویتبریزی در بخش دیگری از این گفتوگو با انتقاد از تحریف اندیشه امام خمینی(ره) در خصوص احترام به رای و نظر مردم توسط یک گروه سیاسی خاص و تندرو کشور، گفت: "انجمن حجتیه در زمان امام، اساسا نمیتوانست حرفی بزند، لذا آنها خودشان اعلام انحلال کردند ولی در واقع زیر سایه یا پرده رفتند و میبینیم که بعد از رحلت امام آنها باز هم حرکت خود را آغاز کردند مثلا کسی که قبل از انقلاب حتی حاضر نبود زیر یک اطلاعیه را امضا کند و بعد از کشتارهایی که منافقین انجام دادند، حتی حاضر نشد در یک سخنرانی علیه آنها موضعگیری کند. این گروه نه تنها به جبهه نرفتند بلکه حتی حاضر نشدند با یک سخنرانی از بسیجیان برای رشادتهای آنها در جبهه جنگ تشکر کنند و حتی طی این سالها همواره در مورد امام و انقلاب با کنایه صحبت میکردند، بلافاصله پس از رحلت امام به افرادی انقلابی تبدیل میشوند حتی به عنوان مدافعان امام راحل حرفهایی را مطرح میکنند که نه تنها امام آنها را بیان نکردهاند بلکه در تفسیر فرمایشات امام، آنها را نیز به نوعی تحریف میکنند. در حالی که دموکراسی در اهل بیت(ع) وجود دارد و امام بر این اساس آن را مطرح کرده بودند." وی در بخش دیگری از این گفتگو با انتقاد از فساد اداری موجود در ایران و لزوم مبارزه دولت مطلوب و ایدهآل با آنها، گفت: "برای مثال بحث بورسیههای غیر قانونی، دزدی از بیتالمال و دستدرازی به حقوق مردم بود." گزیدهای از گفتگوی ایلنا با آیتالله سیدحسین موسویتبریزی را در ادامه بخوانید.
* با توجه به اینکه در هفته دولت قرار داریم، به ما بگویید از نظر شما دولت آرمانی مدنظر امام خمینی(ره)، چگونه دولتی بود و اساسا این دولت چه ویژگیهایی دارد؟
** قطعا دولت آرمانی امام خمینی(رض) را باید از آرمانهای ایشان به دست آورد. امام(ره) بارها در کلامشان آمده است که دولت خدمتگزار مردم است؛ ایشان میفرمودند که همه ما مسئولین و حاکمان، خدمتگزار مردم هستیم و من دست این مردم را میبوسم؛ از دیگر عبارات امام(ره) در این مورد، این بود که من به این مردم افتخار میکنم و... چرا که ما چنین مردمی را حتی در صدر اسلام هم نداشتیم و اگر این مردم نبودند ما هنوز هم در زندان و تبعید و گوشه خانههای خودمان بودیم؛ و این مردم اصلیترین حاکمان این کشور هستند، امام خمینی(ره) به گفته خودشان، یک موی کوخنشینان را به کاخنشینان نمیدادند. معنای این جمله این است که آنچه برای امام(رض) ارزش داشت مردم ایران از هر قوم و قبلیهای بودند. امام(ره) همواره خود را مدیون مردم میدانستند؛ طبیعتا هر دولتی که بیشتر خدمتگزار مردم باشد بیشتر به دولت آرمانی مدنظر امام خمینی(ره) نزدیک است. در واقع ولت آرمانی مدنظر حضرت امام این است که فردی که در آن رئیسجمهور شد به شعارهای خود عمل کرده و هیچ یک را فراموش نکند و مردم را در هر لحظه ببیند و آنها را بزرگ خود بداند. و هرگز مردم را کوچک نشمارد. امیرالمومنین امام علی(ع) هیچگاه اجازه نداد وقتی جایی میرود، مردم پشت سر او راه بیفتند و شعار دهند. چرا که این کار را کوچک کردن مردم میدانستند. ایشان وقتی به مقام رسیدند، میفرمودند که این مقام به اندازه آب بینی یک بز هم برای من ارزش ندارد مگر اینکه بتوانم به مردم خدمت کنم.
*راهکار مقابله با این گروههای تندرو از نظر شما چیست؟
** راهکار این است که همه مردمی که به دنبال اصلاحات هستند و دلشان برای امام و انقلاب و کشور میتپد و مشکلاتی که این اقلیت در این چند سال در زمینه اقتصادی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی برای کشور ایجاد کردند را میبینند، باید گلایههایی جزئی از یکدیگر را کنار بگذارند و در برابر این اقلیت خطرناک که جز منافع خود چیزی را نمیبینند و بعدا هم ممکن است پشت پرده اینکه آنها از کجا حمایت میشدند، فاش شود، بایستند. این درست نیست که 60 درصد جوانان ما بیکار باشند؛ چرا باید فساد اداری کشور ما، از همه کشورها به جز دو کشور آفریقایی، وضعیت بدتری داشته باشد. مثلا در بحث احزاب، من تعجب میکنم که برخی از احزاب اصلاحطلب به خاطر گلایهای که دارند، حتی حاضر نیستند مقداری گذشت کنند تا همه کنار یکدیگر بنشینیم و با آنهایی که میتوانیم صحبت کنیم خانه احزاب را بار دیگر احیا کنیم و تا جایی که میتوانیم از این طریق به مردم خدمت کنیم. چه اشکالی دارد به مردم اعلام میکنیم که وزارت کشور دولت گذشته چه کرده است. حق همه ما در این میان ضایع شده است، اما تنها کاری که میتوانیم برای احیای خانه احزاب انجام دهیم این است که همه در کنار هم بنشینیم و این کار را انجام دهیم. تنها راه وحدت میان احزاب اصلاحطلب و گروههای معتدل دلسوز انقلاب، از خودگذشتگی است؛ حتما لازم نیست که یک حزب تشکیل بدهیم، اما یک سلسله اصولی داریم که میتواند ما را در کنار هم نگه دارد و با وحدت منافع کشور را حفظ کنیم.