تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۳  ، 
کد خبر : ۲۶۹۹۸۰
حمله تروريست‌هاي تکفيري به پالايشگاه بيجي شکست خورد

داعش دنبال توجه افکار عمومي جهان


دولت عراق مي‌گويد نيروهاي ارتش حمله شبه‌نظاميان داعش به بزرگ‌ترين پالايشگاه نفت اين کشور در بيجي را دفع کردند.به گفته ارتش عراق چند شبه‌نظامي‌گروه «دولت اسلامي» (داعش) هم در اين عمليات کشته شده‌اند.نظاميان و شاهدان عيني به خبرگزاري فرانسه گفته‌اند که نيروي هوايي از عمليات زميني ارتش پشتيباني مي‌کرد.

به گزارش اين خبرگزاري، نيروهاي دولت اسلامي‌عصر شنبه از سه جهت به پالايشگاه حمله کردند.عمليات ارتش براي دفاع از پالايشگاه نفت بيجي تا امروز يکشنبه 24 اوت ادامه داشته است.

پالايشگاه بيجي در شمال عراق در چند ماه گذشته بار‌ها محل نزاع شبه‌نظاميان دولت اسلامي‌و نيروهاي ارتش عراق بوده است.

اين پالايشگاه زماني 50 درصد نفت مورد نياز عراق را تامين مي‌کرد.بيجي در شمال تکريت و جنوب غربي شهر کرکوک قرار داد.

شهر کرکوک روز گذشته، شنبه 23 اوت، شاهد چند بمبگذاري هم‌زمان بود که دست‌کم 18 کشته بر جاي گذاشت. کليک بيشتر اينجا بخوانيد. گمان مي‌رود نيروهاي داعش اين بمبگذاري‌ها را هدايت کرده باشند.در اربيل، پايتخت اقليم کردستان هم بمبي منفجر شد که کم‌سابقه بود. اربيل از امن‌ترين شهرهاي عراق در ماه‌هاي گذشته بوده است.

نقش برجسته آيت‌الله سيستاني

ماتئو رنتسي، نخست‌وزير ايتاليا در ديدار اخير خود با حيدر العبادي، نخست‌وزير مکلف عراق تصريح کرد: غرب توانست از طريق فتواهاي آيت‌الله سيد‌علي سيستاني، مرجع عاليقدر شيعيان عراق چهره واقعي اسلام را بشناسد و تاريخ مواضع انساني آيت‌الله سيستاني را جاودانه خواهد کرد. وي گفت: آنچه ملت عراق طي چهار دهه گذشته در معرض آن قرار گرفت، بسيار بيشتر و بدتر از آن چيزي است که يهودي‌ها در آلمان در معرض آن قرار گرفتند، اما با اين حال ما مي‌بينيم که رهبران شيعه پس از سال 2003 شيعيان را به گرفتن انتقام از ساير طائفه‌ها و اتباع مذاهب ديگر تحريک نکردند، بلکه ديگر طائفه‌ها را برادر خود خواندند.

در پي کشتار دو روز پيش در مسجد اهل سنت در دياله‌، اهل سنت مذاکرات خود براي مشارکت در دولت را تا زماني که تحقيقاتي مستقل صورت گيرد، متوقف کردند. بايد گفت تشکيل دولت يکي از بزرگترين چالش‌هاي پيش روي حيدر العبادي نخست وزير جديد عراق است.

منابع پارلماني اعلام کردند اهل سنت هرکاري که در توان دارند انجام خواهند داد تا وزارت کشور و وزارت امور خارجه را به دست آورند. کردها تقاضاي بيشتري دارند. آنها خواستار اجراي ماده صد و چهل قانون اساسي هستند که در آن برگزاري همه پرسي در مورد الحاق شهر نفتي کرکوک به کردستان عراق پيش بيني شده است. آنها همچنين دريافت غرامت براي قربانيان کرد رژيم سابق را خواستار شدند. به علاوه کردها وزارت دارايي و وزارت نفت را نيز مي‌خواهند. آنها برآورده شدن همه اين شروط را مبناي مشارکت در دولت قرار دادند.

حراج دختران و زنان عراقي

آنطور که وزير حقوق بشر عراق خبر داده بيش‌از 700 زن در شهر موصل عراق به حراج گذاشته شده‌اند. قيمت دختران در اين حراج 150 دلار تعيين شده. حتماً پيش‌از اين هم در مورد فعاليت‌هاي گروه «دولت اسلامي»، داعش، در نقاط مختلف عراق خبرهايي شنيده‌ايد. اولين خبر را اما در مورد اتفاق‌هايي که براي زنان در اين منطقه رخ مي‌دهد ويان دخيل نماينده سِنجار در مجلس عراق اعلام کرد. ويان دخيل فرياد مي‌کشيد آقاي رئيس زنان ما به اسارت گرفته مي‌شوند و سپس در بازار بردگان به فروش مي‌رسند. اما اين تنها سرنوشت دختران و زنان شهر سنجار نبود. خبر رسيده که دولت اسلامي‌يا داعش زنان مسيحي را هم کنيز اعلام کرده و به فروش مي‌رساند.

کشف قاتل جيمزفولي

پس از تحقيقات گسترده براي يافتن جزئيات مربوط به کسي که در فيلم داعش اقدام به بريدن سر جيمز فولي، خبرنگار آمريکايي مي‌کند،‌ آژانس‌هاي جاسوسي بريتانيا – MI5 و MI6 – «جان جهادي» را به عنوان عامل اصلي قتل اين خبرنگار شناسايي کردند. در حالي که جزئيات اين قاتل علني نشده، اما گزارش‌ها حاکي از آن است که عبدالماجد عبدالباري، 23 ساله مظنون اصلي است که اخيراً تصويري از خودش را در حاليکه يک سر بريده شده در دست دارد، در توييتر منتشر کرده است.

اين مرد يک منزل به ارزش يک ميليون پوند در غرب لندن دارد. روزنامه گاردين در گزارشي نوشته که اين مرد يکي از اعضاي گروه افراطي بريتانياي معروف به «The Beatles» است.

دولت بريتانيا با انتشار اين خبر که عامل قتل اين خبرنگار يک شهروند بريتانيايي است به شدت شگفت‌زده شده و به سربازان بريتانياي دستور داده تا با تجهيزات کامل و دقيق در داخل سوريه و عراق دست به عمليات زده و اين مرد را دستگير کنند.

فيليپ‌هاموند، وزير امور خارجه بريتانيا نيز در مطلبي در روزنامه ساندي‌تايمز نوشت، دولت لندن در حال سرمايه‌گذاري بر روي منابع حساس و مهم به منظور مقابله با يک ايدئولوژي وحشيانه است. تهديد ناشي از درگيري‌هاي عراق و سوريه مي‌تواند يک نسل به طول بينجامد. وي در ادامه تاکيد کرده است: بسيار هولناک است که مي‌فهميمي‌عامل چنين اقدام شنيعي در بريتانيا بزرگ شده است. اين يک خيانت کامل به کشور است، به ارزش‌هاي ما و هر آنچه که مردم بريتانيا براي آن ايستاده‌اند.

هاموند هشدار داده است که داعش عراق و سوريه را به مهد تروريسم تبديل کرده و از اين کشورها به عنوان مرکزي براي حملاتش به غرب استفاده مي‌کند. وزير خارجه بريتانيا تاکيد کرده است: اگر آنها متوقف نشوند، دير يا زود به خاک بريتانيا حمله مي‌کنند. بنابر گزارش‌ها،‌بيش از 500 شهروند بريتانياي در چند سال گذشته با پيوستن به شبه نظاميان به عراق و سوريه رفته‌اند.

ماريو زناري، نماينده پاپ در سوريه که با وجود درگيري‌هاي خونين هنوز در اين کشور مانده است در مصاحبه‌اي با «راديو واتيکان» گفت: معتقدم که جوانان سوري نه به خاطر عقايد ايدئولوژيکي بلکه به خاطر سرخوردگي‌ها نسبت به مشاهده پيشرفت آرمان‌هاي دموکراسي و آزادي و دريافت حمايت‌هاي اقتصادي بيشتر به سمت داعش کشيده مي‌شوند.رشد داعش زنگ خطري براي غرب نيز محسوب مي‌شود چرا که بسياري از مردم کشورهاي اروپايي نيز به داعش پيوسته‌اند.

کاردينال پارولين در مصاحبه‌اي با پايگاه تخصصي «واتيکان اينسيدر» اعلام کرد اکثريت مسلمانان شيوه‌هاي وحشيانه و غير‌انساني داعش را که بخش‌هاي گسترده‌اي از شمال عراق را به تصرف خود در آورده است و در اين بخش‌ها رعب و وحشت برقرار کرده است، رد مي‌کنند. کاردينال فرانسوي ژان لويي توران رئيس شوراي پاپي گفت‌وگوي بين اديان چند روز پيش در مصاحبه‌اي با خبرگزاري تخصصي واتيکان موسوم به آي مديا داعش را ارتش مسلمانان «گمراه» با جنبه‌اي وحشي توصيف کرده بود. اين شورا همچنين از همه مقامات مسلمانان خواسته بود تا به صراحت و بدون ابهام اين گروه را محکوم کند.

شبکه‌هاي اجتماعي داعش

پس از آنکه گروه تروريستي داعش فايل تصويري‌ سربريدن خبرنگار آمريکايي را منتشر کرد و در پي آن پايگاه‌هاي اجتماعي صفحات وابسته به اين گروه را به حالت تعليق درآوردند، داعش درصدد است تا براي مقابله با محدوديت‌ها عليه اعضاي اين گروه در پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي طرح‌هايي را اجرايي کند. گروه تروريستي داعش براي هک کردن شبکه‌هاي تلويزيوني غربي برنامه‌ريزي مي‌کند تا از اين طريق به اشاعه استراتژي تبليغاتي خود در ميان اعضاي آتي اين گروه ادامه دهد. پيشتر و در پي انتشار فيلمي‌هولناک از سربريدن «جميز فولي»، خبرنگار آمريکايي توسط داعش، صفحات تعدادي از حاميان داعش در پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي به حالت تعليق درآمد.يوتيوب و توئيتر از بين چندين پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي هستند که اعلام کردند فعاليت صفحات وابسته به افرادي که در پخش اين ويدئو مشارکت داشته‌اند، به تعليق در مي‌آورند.

داعش که انديشه و رويکرد خود را از طريق پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي اشاعه مي‌دهد، از آن زمان مجبور شده است تا استراتژي جديدي را در پيش بگيرد.سايت www.Vocativ.com اعلام کرد که داعش يک طرح پنج مرحله‌اي را در يکي از پايگاه‌هاي خود منتشر کرده است تا اعضاي آن از روشي که مي‌توانند براي پيگيري پيام‌هاي داعش در فضاي مجازي از آن استفاده کنند، آگاه شوند.

اولين بخش از اين طرح جايگزين، استفاده داعش از پايگاه‌هاي ارتباط اجتماعي به غير از توئيتر است، همچنين اعضا تشويق مي‌شوند تا فايل‌هاي ويدئويي را در پايگاه‌هاي ديگري به جز يوتيوب دانلود کنند. عملاً داعش توجه خود را به سمت پايگاه «وکاتيو» جلب کرده است که دومين پايگاه ارتباط اجتماعي بزرگ در قاره اروپا به شمار مي‌آيد و از محبوبيت خاصي به‌ويژه در ميان شهروندان روس‌زبان برخوردار است. اما پايگاه الحياة که شاخه اطلاع‌رساني داعش به‌شمار مي‌آيد، روز گذشته صفحه‌اي را به راه انداخت که تاکنون موفق شده است بيش از 270 هزار بازديدکننده جذب کند. فايل ويدئويي سر بريدن خبرنگار آمريکايي و تعداد ديگري از تصاوير هولناک در اين صفحه منتشر شده است.

ديگر کاربران نيز تلاش کردند تا صفحات ديگري را براي حمايت از داعش ايجاد کنند، اما تعدادي از اين صفحات به دليل تحريک به خشونت به حالت تعليق درآمده‌اند.بر اساس اين طرح پنج مرحله‌اي، کاربران بايد کانال‌هاي تلويزيوني غربي را هک کنند.

طبق اين طرح همچنين اعضاي مسلح داعش پايگاه جايگزيني را براي پايگاه JustPaste ايجاد مي‌کنند که بدون هيچ قصد و غرضي نقشي تعيين‌کننده و مهم در تبليغات براي داعش ايفا مي‌کرد، چرا که در گذشته به کاربران اين سايت اجازه داده مي‌شد که بدون ثبت‌نام هرچه را که مي‌خواهند منتشر کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات