صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵  ، 
کد خبر : ۲۷۰۲۸۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3977 چهارشنبه 23مهر ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) شیعه و سنی نباید با توهین به مقدسات یکدیگر به دشمن کمک کنند. (21/7/93)

 

سرمقاله

عقده‌گشایی سعود الفیصل

سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، دو روز پیش، پس از دیدار با فرانک والتراشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان، با اظهار این پیش‌درآمد احتیاط‌آمیز: «ملاحظات ما درباره سیاست ایران در منطقه است نه خود کشور یا مردم ایران»، به خبرنگاران گفت: «در بسیاری از مناقشه‌ها، ایران نه به‌عنوان بخشی از راه‌حل، بلکه قسمتی از مشکل است.» وی در ادامه ایران را متهم کرد که نیروهایش در سوریه علیه مردم سوریه در جنگ هستند. فیصل با نامشروع خواندن بشار اسد به عنوان رهبر سوریه، گفت: در این مورد خاص می‌توان نیروهای ایرانی را «نیروهای اشغالگر» نامید. وزیر خارجه عربستان در پایان گفت: «اگر ایران می‌خواهد به بخشی از راه‌حل تبدیل شود، باید نیروهای خود را از سوریه خارج کند، همین کار را در مناطق دیگر نیز باید انجام دهد، چه یمن و چه عراق»!

تا پیش از انقلاب اسلامی، رقابت حکومت پادشاهی عربستان با حکومت پهلوی صرفاً بر سر قدرت و برتری منطقه‌ای بود و امور دینی در آن جایی نداشت مگر اینکه سعودی‌ها از موقعیت دینی‌شان برای جلب حمایت کشورهای مسلمان سود می‌جستند. این رقابت پس از انقلاب تشدید شد؛ اما با محوریت دین. در وضعیت جدید، انقلاب اسلامی منادی اسلام راستینی بود که رهبران مرتجع عرب در نقطه مقابل آن قرار می‌گرفتند. صداقت، حقانیت و خروش ضداستکباری انقلاب اسلامی، موجب رویکرد ظاهری و باطنی مسلمانان و حتی غیر مسلمانان به آن شد که از آثار عینی آن، وحشت شدیدی بود که حکام مرتجع را در بر گرفت. کینه‌ورزی این کشورها و از جمله عربستان علیه انقلاب اسلامی از آن زمان شکل گرفت و همچنان ادامه دارد.

این کینه‌ورزی در چند مرحله فزونی یافت که در هر مرحله با رفتار کاملاً ضد ایرانی دولتمردان عربستان همراه بود. سقوط صدام و حاکمیت شیعیان در عراق، شکست رژیم صهیونیستی از حزب‌الله لبنان و حماس در چند جنگ، حرکت بیداری اسلامی در برخی از کشورهای اسلامی، بیداری مردم بحرین و به‌تازگی نیز بالا رفتن پتک سنگین خواسته‌های به‌حق مردمی بر سر حکومت یمن، اتفاقات و مراحلی از تحولات مهم منطقه است که مقامات سعودی آن را متأثر از الهامات قدرتمند انقلاب اسلامی می‌دانند و پس از وقوع هر یک، اقداماتی را علیه ایران صورت داده‌اند که در مواقعی، آن‌ها با زیر پا گذاشتن قواعد دیپلماتیک، از سر خشم و عصبانیت ادعاهایی می‌کنند و سخنان سخیفی بر زبان جاری می‌سازند که از دیپلمات‌های مبتدی و کارآموز هم سر نمی‌زند.

در وضعیتی که رسوایی خیانت‌های آل‌سعود به بزرگ‌ترین آرمان امروز مسلمانان یعنی آزادی فلسطین از چنگال صهیونیسم و نقش‌آفرینی محوری‌اش در کشتار مسلمانان منطقه با راه انداختن گروهک تروریستی تکفیری داعش، عالمگیر شده، چنین اظهاراتی فقط جنبه عقده‌گشایی مضحکانه پیدا می‌کند!

ترجمه

اهداف ترکیه از راهبردهای منفعلانه علیه داعش

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 14 اکتبر 2014 (۲۲ مهر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در برابر داعش و رد خبر اجازه ترکیه به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنگ علیه داعش پرداخت و نوشت: مقامات ترکیه خبر توافق جدید با آمریکا برای استفاده جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنگ علیه دولت اسلامی (داعش) را رد کردند که سخنان سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، در روز یکشنبه را تکذیب می‌کرد. دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد به‌منظور آموزش شورشیان میانه‌رو سوریه در خاک ترکیه توافقی صورت گرفته؛ اما همچنان مشخص نیست که «کجا و چگونه» این اقدام صورت خواهد گرفت. روز یکشنبه آمریکا اعلام کرد ترکیه موافقت کرده به آمریکا و نیروهای ائتلاف اجازه دهد از پایگاه نظامی ترکیه از جمله پایگاه هوایی مهم اینجرلیک در نزدیکی شهر آدانا (100 مایلی مرز سوریه) استفاده کنند؛ اما مقامات ترکیه اصرار دارند که تصمیمی در مورد اینجرلیک اتخاذ نشده است.

در ادامه مقاله آمده است: واشنگتن مدت‌هاست دولت ترکیه را تحت فشار قرار داده تا نقشی قاطعانه‌تر در جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش بر عهده بگیرد. به گفته منابع دولتی ترکیه، حدود چهار هزار نیروی مخالف پس از تأیید صلاحیت آن‌ها توسط سرویس اطلاعات ترکیه در این کشور آموزش خواهند دید. یک روزنامه ترکیه گزارش داد نیروهای واحدهای حفاظت خلق کرد سوریه (PYD) که ارتباط تنگاتنگی با حزب غیرقانونی پ.‌ک.‌ک دارند، از جمله این نیروها خواهند بود. در عین حال، جنگ در کوبانی ادامه دارد و داعش مرکز شهر را زیر آتش سنگین توپخانه و خمپاره قرار داده است. با وجود این، هیچ یک از طرف‌ها نتوانسته‌اند پیشرفت محسوسی داشته باشند. روز یکشنبه حدود ساعت 5 عصر داعش حملات سنگین خود علیه کوبانی را آغاز کرد؛ اما نیروهای کردی نتوانستند مواضع خود را حفظ کنند. البته اقدام ترکیه می‌تواند در پایان شرایط خطرناک کوبانی مؤثر باشد. هنوز هم دیر نشده و شرایط می‌تواند علیه داعش تغییر کند.

در پایان مقاله آمده است: اگرچه آنکارا به آوارگان منطقه کردنشین سوریه اجازه ورود به ترکیه را داده، اما اجازه نداده هیچ نیرویی از طریق مرز ترکیه به سوریه برود. مقامات ترکیه بارها اعلام کرده‌اند داعش و پ.‌ک.‌ک تفاوتی با یکدیگر ندارند. بسیاری از کردهای ترکیه این بی‌میلی ترکیه برای کمک به نیروهای کرد در کوبانی را تمایل این کشور به داعش تلقی می‌کنند. حداقل 38 نفر طی اعتراضات کردها به دست پلیس ترکیه و گروه اسلام‌گرای حزب‌الله ترکیه کشته شده‌اند. رجب طیب‌ اردوغان بارها اعلام کرده اولویت ترکیه، سرنگونی اسد است. اردوغان روز دوشنبه گفت: «ما شرایط مشخصی برای مبارزه با داعش داریم: نخست، باید منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد شود؛ دوم، باید منطقه حائل داخل سوریه ایجاد شود؛ سوم، ما باید نیروهای مخالف را آموزش دهیم؛ چهارم، رژیم سوریه باید هدف قرار گیرد. شما نمی‌توانید این شرایط را در کوبانی به‌تنهایی حل و فصل کنید. کوبانی‌های بسیاری در سوریه هستند. اگر امروز مسئله کوبانی مطرح شده، باید بگویم فردا حلب، حسکه و موصل نیز با مسئله‌ای مشابه روبه‌رو خواهند شد.» تحلیل‌گران معتقدند مشارکت فعال‌تر ترکیه در جنگ علیه داعش ممکن است به معنای تشدید تهدید امنیتی درون مرزهای این کشور باشد.

 

اخبار

دادگاه آقازاده را علنی کنید!

 هفت نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به قاضی دادگاه مهدی هاشمی رفسنجانی، از قاضی مقیسه خواستند دادگاه رسیدگی به اتهامات مهدی هاشمی رفسنجانی را علنی برگزار کند. در این نامه علنی برگزار نشدن این دادگاه به ضرر نظام عنوان شده که می‌تواند باعث بروز خساراتی نیز شود. نویسندگان این نامه آقایان؛ احمد توکلی، محمد دهقان، اسماعیل، کوثری، الیاس نادران، حسین نجابت، رضا آشتیانی و احمد امیرآبادی هستند. در بخشی از این نامه آمده است: «در این پرونده، اتهاماتی متوجه فرزند یکی از مقامات باسابقه انقلاب اسلامی شده است. مردم حق دارند با کسب اطلاع به‌موقع از متن کیفرخواست و دفاعیات متهم، در این مورد که این اتهامات تا چه اندازه درست یا نادرست است، به داوری بنشینند. حساسیت مردم در این زمینه، احترام‌برانگیز است. حساس بودن نسبت به سلامت مقامات بلندپایه کشور، مهم شمردن استقلال دادگاه و حساسیت نسبت به فساد احتمالی منسوبان به مقامات، مورد تأکید دین مبین اسلام، مقام معظم رهبری و همه قضات پاک و سیاستمداران برجسته کشور است...»

اخبار کوتاه     

   * به‌تازگی شیرین عبادی و مریم میرزاخانی، دانشمند ریاضی ایرانی مقیم خارج، با هم دیداری داشته‌اند. در این دیدار، عبادی از وی خواست در سفر خود به ایران از فردی به نام امید کوکبی که به همراه عده‌ای دیگر به جرم جاسوسی برای رژیم صهیونیستی در دادگاه محکوم شده است، اعلام حمایت و درباره وی صحبت کند. گفتنی است به‌تازگی نامه‌ای به نقل از کوکبی در پایگاه‌های ضدانقلاب مبنی بر تبریک به خانم میرزاخانی به دلیل کسب جایزه ریاضی فیلدز، منتشر شده است.

   * جریان اصلاح‌طلب تندرو و طیفی از مسئولان دولتی، گروهی تحت عنوان «اخبار شهروندی» راه‌اندازی کرده‌اند که اکنون به‌عنوان «گروه اخبار مردم» فعالیت دارند. از جمله اعضای این گروه می‌توان به آقایان قوچانی، عطار، نوری‌زاد، خزعلی و... اشاره کرد. در این گروه قالب‌های هوشمندانه‌ای برای گزارش در حوزه‌های مشکلات مردم و مسائل به‌اصطلاح حقوق بشری تهیه می‌شود که بخشی از آن، گزارش‌هایی است که مورد استفاده احمد شهید، گزارشگر سازمان ملل در حوزه حقوق بشر در ایران، قرار گرفته است!

   * باوجود اعلام آلوده نبودن بنزین تولید داخل، از وزیر سابق نفت به دلیل «تولید بنزین آلوده» شکایت شده است! این شکایت از آقای مسعود میرکاظمی، وزیر سابق نفت، صورت گرفته و پس از ارسال به دادگاه و پذیرش آن توسط قاضی، جلسه دادگاه تشکیل شده است. گفته می‌شود خانم معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست، که به‌تازگی ادعای وی و وزیر نفت مبنی بر آلوده بودن بنزین تولید داخل توسط چندین نهاد از جمله مجلس و وزارت بهداشت رد شده است، به شاکیان در برخی حوزه‌ها کمک می‌کند! پیش‌تر برخی پایگاه‌ها از همسر ابتکار به‌عنوان دلال واردات بنزین یاد کردند که خانم ابتکار آن را رد کرد.

   * از اصفهان خبر می‌رسد عده‌ای می‌خواهند به بهانه بازگشایی دفتر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در روز چهارشنبه(امروز) مراسمی را با سخنرانی رضا خاتمی، دبیرکل حزب منحله مشارکت و پیامی از برادر وی برگزار کنند. یک منبع آگاه با تأیید مطلب فوق افزود: بعضی از مسئولان دانشگاه تاکنون درباره مجوز اجرای برنامه سکوت کرده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد اجرای چنین برنامه‌ای تبعات سنگینی برای سرپرست دانشگاه داشته باشد.

   * پایگاه رادیو ملی آمریکا به‌تازگی نوشت: «ایران با رونق گردشگری مواجه شده است. آژانس‌های مسافرتی آمریکایی می‌گویند که آن‌ها در حال برنامه‌ریزی سفرهای بیشتری به ایران هستند. در آمریکا زمانی‌که بحث ایران یپش می‌آید، بیشتر از تحریم و مناقشه بر سر مسئله هسته‌ای می‌شنویم؛ اما ایران با همسایگانش خیلی متفاوت است. زنان ایران خیلی آزادتر هستند. زمانی‌که مردم از اروپا و آمریکا به ایران می‌آیند، از حضور زنان ایران در جامعه و خیابان‌ها شگفت‌زده می‌شوند. شما به عنوان یک فرد خارجی، تا زمانی‌که به قوانین احترام بگذارید، هیچ‌کس در ایران به شما کاری ندارند.»

   * علی فلاحیان، وزیر اسبق اطلاعات، در حاشیه مراسم ختم دختر حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، به مواضع مطرح شده در همایش حزب اعتماد ملی واکنش نشان داد و به اعضای این حزب اصلاح‌طلب، یادآور شد: افراد باید در کشور درخصوص فتنه ۸۸ تابع نظر شورای عالی امنیت ملی کشور باشند.

 
 

پیک پژوهشگاه: با حضور رئیس دفتر عقیدتی - ‎سیاسی فرماندهی معظم کل‎قوا و حجت‎الاسلام والمسلمین علی سعیدی، نماینده ولی‎فقیه در سپاه و رئیس هیئت‎امنای پژوهشگاه امام صادق(ع)، نشست هماهنگی مسئولان عقیدتی‎ - سیاسی نیروهای‎ مسلح امروز صبح در این پژوهشگاه برگزار شد. در این جلسه درباره مأموریت جدید پژوهشگاه امام صادق(ع) برای تأمین نیازهای پژوهشی نیروهای مسلح بحث و بررسی و نیز گزارشی از فعالیت‎های جاری پژوهشگاه ارائه شد.

 

 

 

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات