صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۳۱۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3979 یکشنبه 27مهر ماه1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) دشمن می‌خواهد مشترکات مسلمانان را نفی کند. (16/6/93)

ساعت بارگذاری 10:30 

سرمقاله

رشحه‌ای از کارویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) روز گذشته با صدور حکمی، ضمن انتصاب اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که علاوه بر ابقای اعضای گذشته، سه عضو جدید به آن اضافه کردند، با ذکر هفت بند از شورا خواستند تا به این نکات اهتمام جدی داشته باشند. در بند ششم این حکم آمده است: «مهندسی فرهنگی و موضوع تحول و نوسازی در نظام آموزشی و علمی کشور اعم از آموزش عالی و آموزش‌وپرورش و نیز تحول در علوم انسانی که در دوره‌های گذشته نیز مورد تأکید بوده است، هنوز به سرانجام مطلوب نرسیده است. به تعویق افتادن این امور، خسارت بزرگی متوجه انقلاب اسلامی خواهد کرد، لذا باید این امور، جدی‌تر گرفته شده و با یک بازنگری و برنامه‌ریزی جدید طی مدت زمان معقول و ممکن به سرانجام خود برسد.»

این بند افزون بر نشان دادن گلایه جدی امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) از تعلل در به نتیجه رساندن برخی مسائل مهم، به اموری اشاره دارد که از یک‌سو قوام و استحکام و سایر برنامه‌های مهم و آینده نظام به آن پیوند خورده و از سوی دیگر در خلأ روشن نبودن وضعیت آن‌ها و لزوم جریان داشتن امور و ممکن نبودن توقف آن‌ها، سروسامان دادن نسبی به این مسائل مهم بر اساس فهم و سلیقه و بعضاً گرایش‌های سیاسی انجام می‌گیرد که به سبب جدا بودن حلقه‌های این امور از یکدیگر، در بهترین حالات نیز خسارت‌بار خواهد بود و آثار این خسارات امروزه در وضعیت کلی فرهنگ، آموزش‌وپرورش، آموزش عالی، علوم انسانی و... قابل مشاهده است. تنها راه جلوگیری از این خسارات و خسارات ناشی از نبود قوه عاقله‌ای که از یک جایگاه کلان نه‌تنها از فراز یک سازمان، وزارت‌خانه، نهاد و... بر این مسائل حاکم و ناظر باشد، رسیدگی به این مسائل در شورای عالی انقلاب فرهنگی است. اشاره دقیق این بند به بحث زمان است که اگر نادیده گرفته شود، می‌تواند زحمات را هدر دهد و بهترین تصمیمات را نیز ضایع کند. در عبارت دیگر این بند، یعنی «با یک بازنگری و برنامه‌ریزی جدید»، پیام بسیار مهمی نهفته است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با دریافت آن می‌تواند با ارزیابی عملکرد گذشته، حرکت جدید را به سمت آینده فکورانه‌تر و دقیق‌تر آغاز کند. ان‌شاءالله

ترجمه

همکاری با ایران و سوریه تنها راه نابودی داعش

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی دیلی‌بیست 19 اکتبر 2014 (27 مهر) در مقاله‌ای به ضرورت نقش‌آفرینی ایران و دولت سوریه به‌منظور شکست قطعی گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: دولت اوباما ائتلافی بی‌میل و نامؤثر علیه داعش به‌وجود آورده است. حال زمان آن رسیده که نیروهایی هرچند ناخوشایند را به کمک بطلبیم که بتوانند کار را به انجام برسانند. اوایل این هفته، در خارج واشنگتن، گروه اوباما میزبان رهبران نظامی ارشد کشورها بود تا متعهد شوند در جنگ علیه داعش کمک کنند. پنتاگون نام مأموریت علیه داعش را «عملیات حل‌وفصل اساسی» گذاشته است. 21 نماینده از حدود 60 کشور حضور داشتند؛ اما حضور این تعداد اندک برای بسیاری جای پرسش داشت. در عین حال، جای ایران و سوریه که می‌توانند در مقابله جدی با داعش کمک کنند، خالی بود. به‌طور خلاصه تنها راه پیشروی آمریکا برای جنگ مؤثر علیه داعش، همکاری با بشار اسد و ایران است. این راهبرد، خطرناک و پیچیده است؛ اما جایگزین واقع‌نگرانه دیگری برای آمریکا وجود ندارد.

در ادامه مقاله آمده است: اینکه برای شکست قطعی دولت اسلامی (داعش) به کمک ایران نیاز است، دلایلی وجود دارد: نخست، حملات هوایی به‌تنهایی نمی‌تواند دولت اسلامی را شکست دهد. حتی آن‌هایی که در حال حاضر خواستار تشدید حملات هوایی آمریکا هستند، این حملات را راه‌حل نمی‌دانند. دوم، عراق یا شورشیان سوری مورد حمایت آمریکا حداقل برای مدتی نمی‌توانند نیروی زمینی مؤثری را به‌کار بگیرند. تنها بررسی عملکرد آن‌ها تا به امروز گویای این واقعیت است. آیا آمریکا می‌تواند به‌گونه‌ای دیگر رفتار کند؟ مقامات کاخ سفید در مورد تأثیرگذاری محدود حملات هوایی خود بحث نخواهند کرد؛ زیرا این تنها اقدامی است که آمریکا و شرکای آن می‌توانند در حال حاضر برای انجام آن توافق کنند. در محافل خصوصی آن‌ها می‌گویند که موشک‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین و بمباران می‌تواند به نیروهای کردی نزدیک کردستان کمک کند، به برخی پالایشگاه‌های نفتی تحت تسلط جهادی‌ها آسیب بزند و شبه‌نظامیان را از نیروهای عظیم و زرهی حفاظت کند.

در پایان مقاله آمده است: با وجود این، کاخ سفید به لزوم وجود نیروهای زمینی خوب نپرداخته است. در مقابل، کاخ سفید به تفکر توهم‌آمیز همیشگی خود متوسل شده است. گروه اوباما می‌گوید ارتش عراق برای نوری مالکی نخواهد جنگید؛ اما برای دولتی پاسخگوتر خواهد جنگید. راه‌حل کنار گذاشتن مالکی و جایگزینی وی با فردی منعطف‌تر بود که بتواند رضایت سنی‌ها و کردها را به دست آورد. دولت کنونی عراق تاکنون نتوانسته مسائل سیاسی این کشور را حل کند و نیروهای عراقی، کارآمدتر نشده‌اند. حتی مشخص نیست که آن‌ها می‌توانند از بغداد یا تأسیسات نفتی جنوب دفاع کنند یا خیر؟ در عین حال، شورشیان میانه‌رو که دولت اوباما به آن‌ها امید بسته، از انسجام برخوردار نیستند. در واقع، در حال حاضر در ائتلاف ملی سوریه همچنان شکاف‌های جدی وجود دارد. تنها اسد و ایران می‌توانند نیروهای زمینی مؤثر در کوتاه‌مدت به کار بگیرند. ترکیه که شریک دیگر آمریکا به شمار می‌رود، نشان داده بیش از تمایل به جنگ با دولت اسلامی، به‌دنبال مهار جمعیت کردی خود است. ارتش اسد بیش از صد هزار نفر عضو دارد و نیروی هوایی وی حدود 300 جت جنگنده دارد. نیروهای ایرانی نیز از ظرفیت بالایی برخوردارند. در حال حاضر، همکاری با اسد تنها راه ممکن به منظور کاهش کابوس کشتار غیرنظامی‌ها در سوریه است. بنابراین، شرط نخست برای همکاری باید توافق اسد با تأمین مناطق امن برای غیرنظامیان باشد. رهبران ایران (اعم از اصلاح‌طلب و تندرو) دولت اسلامی سنی را تهدیدی جدی برای حکومت‌های شیعه در تهران، دمشق و بغداد می‌بینند. البته خطرات راهبردی بلندمدتی نیز وجود دارد: ایران و سوریه می‌توانند از این ائتلاف ضدجهادی با قدرت بیشتری در خاورمیانه[غرب آسیا] و فراتر از آن ظهور کنند.

 

اخبار

خواب بی‌تعبیر تحلیل‌گر آمریکایی برای ایران!

 «نیکلاس سایدل»، تحلیل‌گر آمریکایی نزدیک به محافل صهیونیستی، طی مقاله‌ای که در مجله «مدیا آنلاین» منتشر شد، با ارائه نسخه دیگر در مسیر ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران نوشت: اسرائیل[رژیم صهیونیستی] باید رویکردی فعال را در حمایت مستقیم از اقلیت‌های ایران به‌کار بندند. سایدل در مقاله گستاخانه خود نوشت: اقوام ایرانی چون عرب‌های اهوازی، کردها، آذری‌ها و بلوچ‌ها یک‌سوم جمعیت ایران را تشکیل می‌دهند و حمایت از آن‌ها به سرنگونی جمهوری اسلامی ایران منجر خواهد شد. این تحلیل‌گر آمریکایی در ادامه خاطرنشان کرد: ایران باید به ایالات کوچک‌تر تبدیل شود و آنقدر ضعیف شود که دیگر قادر به تهدید اسرائیل نباشد. این تحلیل‌گر آمریکایی - صهیونیستی در خاتمه ضمن تأیید رابطه مخالفان نظام ایران با اسرائیل و سخن‌پراکنی‌ها در حمایت از رژیم صهیونیستی نوشت: اسرائیل در اقدامی قابل اجرا می‌تواند به حمایت از اقلیت‌های مخالف نظام ایران بپردازد و این عمل به تضعیف ایران و محدود شدن توان این کشور در ضربه به اسرائیل منجر می‌شود. این طرح گستاخانه در وضعیتی مطرح می‌شود که اقوام مختلف ایرانی قرن‌هاست در کنار یکدیگر و بدون هیچ مشکلی زندگی می‌کنند و بسیاری از آن‌ها با یکدیگر پیوندهای خانوادگی و شغلی برقرار کرده‌اند. ارائه چنین طرح‌هایی ضمن پرده برداشتن از نیات نهادهای صهیونیستی علیه کشورمان، تحلیل نادرست آن‌ها از اوضاع جاری در ایران را نیز به تصویر می‌کشد.

اخبار کوتاه      

   * پایگاه خبری العهد گزارش داد: یک روزنامه عربستانی از زنده بودن «استیون سوتلف» خبرنگار آمریکایی که ادعا شده به‌دست داعش سر بریده شده، خبر داد. این روزنامه با بیان اینکه این خبرنگار در منطقه «الخرج» واقع در حومه ریاض در حال پرسه‌زدن دیده شده، ویدئوی سر بریدن این خبرنگار را ساخته دست کارشناسان رسانه‌ای دانست.

   * یک پایگاه خبری با انتقاد از حضور پررنگ زنان در آگهی‌های بازرگانی رسانه ملی نوشته است: اگر بیننده تلویزیون باشید و ندانید آنچه می‌بینید، متعلق به شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی است یا یکی از کشورهای عربی دور و اطراف (صدای تلویزیون هم قطع باشد)، به‌سختی متوجه خواهید شد تبلیغات پخش‌شده مربوط به چه کشوری است؛ زنان جوان و بزک‌کرده، لبخندزنان و پُر ادا و اطوار، با لباس‌هایی به رنگ‌های تند و شاد و فعال و پرتحرک و در کنار مردان، در نماهایی نیمه‌نزدیک و بسته، کالاهایی را تبلیغ می‌کنند.

   * حاج ابو کرار، رئیس مجمع مردمی عراق، از ازدواج همزمان یک داعشی با سه خواهر عراقی در منطقه شاخات در جنوب بغداد پرده برداشت؛ اما از ذکر نام این فرمانده تروریستی خودداری کرد. گفتنی است طبق آیه 23 سوره نساء، ازدواج همزمان با دو خواهر حرام است؛ اما داعش به‌راحتی این دستور الهی را زیر پا می‌گذارد.

   * مسئولان کشورهای عربی و غیرعربی از بیم عناصر گروه تروریستی داعش، تدابیر کنترلی را در هتل‌ها درباره اتباع عربستان سعودی تشدید کرده‌اند. جوانان مجردی که از مصر، اردن و لبنان بازگشته‌اند، گفته‌اند که تدابیر امنیتی برای جوانان سعودی در مقایسه با دیگران بیشتر است.

   * مهاجمان ناشناس ساعت دو بامداد به وقت محلی به یک گشتی امنیتی در منطقه الشرقیه در شرق عربستان تیراندازی کردند که بر اثر آن، یک خط لوله فرعی نفت دچار حریق شد.

   * در حالی‌که صدور حکم اعدام روحانی شیعه عربستان، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در سراسر جهان به همراه داشت و حتی رسانه‌های آمریکا این اقدام را برای ائتلاف آمریکا علیه داعش مضر دانستند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این‌باره ابراز بی‌اطلاعی کرد. «مری هارف» گفت: «متأسفم، من چیزی در این‌باره ندیدم. بعد از جلسه توجیهی اظهارنظر می‌کنم. من بدون اطلاع از جزئیات نمی‌خواهم به هیچ عنوان در این‌باره توضیحی بدهم؛ اما بعد از جلسه توجیهی به شما توضیحاتی ارائه می‌دهم.»!

   * اجرای سخیفی که در اختتامیه دهه فرهنگ و گذر هنر در تالار حافظ شیراز و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم برگزار شد، توهینی آشکار به جامعه مداحان و عاشقان اباعبدالله(ع) بود. در یکی از عجیب‌ترین، دردناک‌ترین و زشت‌ترین برنامه‌های به‌اصطلاح هنری، اجرای سخیف یک به‌اصطلاح هنرمند، بسیاری را شگفت‌زده کرد و قابل تأمل‌تر اینکه، وقتی آن شخص گستاخ با لحن نعل به نعل با روضه‌های اباعبدالله(ع)، موارد سطحی، طنزگونه و کنایه‌آمیز خود را با لحنی سوزناک اما تمسخرآمیز بیان می‌داشت، دکتر مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، در ردیف اول نشسته بود، می‌خندید و کف می‌زد!

پیک پژوهشگاه: «زمینه‎های قیام امام حسین(ع)» اثر ارزشمندی است که به قلم حسین عبدالمحمدی در انتشارات پژوهشگاه امام صادق(ع) در 9 فصل در زمینه‎های فرهنگی و اجتماعی قیام امام حسین(ع) به رشته تحریر درآمده است. مروری بر باورها، سنت‎ها و هنجارهای عصر جاهلیت، جریان‌های مخرب و خزنده در درون صحابه، عصر یزید و پیامدهای سوءفرهنگی و اجتماعی جریان سقیفه از موضوعات مطرح شده در این کتاب است. ‎(ارتباط با پژوهشگاه 1000118259)

 

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات