صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۲۷۰۵۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شماره 3988 شنبه 10 آبان ماه 1393

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی) ما هیئت امام حسین سکولار نداریم! هرکس علاقه‌‌مند به امام حسین است، یعنی علاقه‌‌مند به اسلام سیاسی است. (۸۲/۸/۲)

سرمقاله

1- انتفاضه سوم؟!

روز پنج‌شنبه اوضاع قدس متشنج شد. در پی درگیری دو هفته‌ای فلسطینیان کرانه باختری با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی که پس از شهادت یک نوجوان فلسطینی با گلوله یک تک‌تیرانداز صهیونیست‌ آغاز گردید، در ادامه آن، روز پنج‌شنبه هم اوضاع در قدس پس از آن متشنج شد که نظامیان صهیونیست با حمله به منطقه الثوری شهر قدس «معتز حجازی» را که قبلاً اسیر بود به شهادت رساندند. صهیونیست‌ها درباره علت به شهادت رساندن وی اعلام کردند که وی مسئول ترور «یهودا گلیک» خاخام افراطی بود که پنج‌شنبه در قدس کشته شد. پس از این حوادث، صهیونیست‌ها پس از سال 1967 برای اولین‌‌بار تمام درهای مسجدالاقصی را بستند و به فلسطینی‌ها اجازه ورود به این مکان مقدس را ندادند؛ اما با فشار فلسطینی‌ها ناچار شدند روز جمعه به فلسطینیان بالای پنجاه سال برای اقامه نماز جمعه اجازه ورود بدهند. ظاهراً اندیشه راهبردی صهیونیست‌ها در مقابله با فلسطینیان و غصب کردن هر چه بیشتر حقوق آن‌ها بر مبنای «بحران پی‌درپی» است؛ زیرا با اینکه هنوز درگیر پیامدهای سنگین جنگ 51 روزه غزه هستند، عملیات تصرف کامل مسجدالاقصی و یهودی‌سازی آن را شروع کرده‌اند. گویا آن‌ها معتقدند فلسطینیان تحمل چند بحران پی‌درپی را ندارند و چنانچه این بحران‌ها ادامه پیدا کند، آن‌ها یا تسلیم می‌شوند و یا امتیاز می‌دهند. چنانچه فلسطینیان و رهبران آن‌ها به‌ویژه در قدس و کرانه باختری با این تفکر صهیونیست‌ها هوشمندانه برخورد کنند، می‌توانند با استقامت در برابر راهبرد صهیونیستی «بحران پی‌درپی» برای صهیونیست‌ها نتایج عکس به بار آورند و فلسطینیان باشند که امتیاز می‌گیرند. تبدیل حرکت آغاز شده به «انتفاضه سوم» اتفاقی است که می‌تواند ضربه سنگینی به صهیونیست‌ها وارد کند. به‌نظر می‌رسد زمینه‌های شکل‌گیری انتفاضه سوم در حال آماده شدن است. ان‌شاءالله

2- تمکین به اصل کارساز است نه لفاظی

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، در مصاحبه‌ای در ششمین نشست سالانه اندیشه در واشنگتن، بار دیگر تکرار کرد: ایران باید درباره برنامه‌ هسته‌ای خود طی هفته‌های آینده تصمیمات سختی بگیرد. کری همچنین گفت: ما معیارها و مسیرهای مشخصی را پیش‌روی ایران گذاشته‌ایم. آن‌ها باید تأسیسات فردو که در کوه‌ها است، تأسیسات غنی‌سازی نطنز و آب سنگین اراک را به روی بازرسان بازکنند. وی ادامه داد: اگر ایران بتواند تصمیمات سختی را که لازم است، اتخاذ کند، این مسئله طی هفته‌های آینده حل خواهد شد؛ اما همان‌گونه که قبلاً گفتم، دست نیافتن به توافق، بهتر از دستیابی به توافقنامه‌ای بد است. کری در پایان افزود: اگر ما بتوانیم به توافق برسیم، جهان مکان امن‌تری خواهد بود.

چندی است که مقامات آمریکا با به‌کارگیری عباراتی مانند: «تصمیمات سخت» و «دست‌نیافتن به توافق، بهتر از دستیابی به توافق بد است» و... می‌کوشند فشار روانی را بر مسئولان ایرانی افزایش و خود را در موقعیت برتر نشان دهند و غیرمستقیم مردم ایران را وادارند تا از ایستادگی برحقوقشان کوتاه آیند. عباراتی که به آن اشاره شد، دوسویه هستند یعنی در نزد دو طرف مذاکره‌کننده از یک موقعیت برخوردارند، ولکن دارای تفسیرهای خاص و متفاوتند. اگر کاهش تعداد سانتریفیوژها برای ایران سخت است، افزایش آن هم برای طرف مقابل سخت است. اگر توافق بر سر به حداقل رسیدن حقوق ایران، برای طرف مقابل توافق خوب است، توافق بر سر حداکثر حقوق ایران برای ایران توافق خوب است. با روشن شدن این مسئله که بیشتر جنبه تبلیغی دارد، طرف مقابل باید به اصل موضوع توجه کند؛ یعنی بداند مردم ایران از حق هسته‌ای برخوردارند که ضوابط و قوانین بین‌المللی نیز آن را تأیید می‌کند و آن‌ها هم تمام این حقوق را می‌خواهند و چنانچه طرف مقابل واقعاً مایل است گفت‌وگوهای هسته‌ای به نتیجه برسد، باید هر چه را در ذهن دارد، در چنین بستری تفسیر و ابراز کند و به نتیجه نهایی و توافق برساند. در غیر این صورت، لفاظی‌های اشاره شده چیزی را تغییر نخواهد داد.

ترجمه

آژانس: عدم پایبندی کامل ایران به تعهداتش

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 1 نوامبر 2014 (۱۰ آبان) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه 1+5 پرداخت و نوشت: درست هنگامی که گفت‌وگوکنندگان هسته‌ای آمریکا می‌گویند نشانه‌هایی از حرکت ایران به سوی توافق هسته‌ای با آمریکا می‌بینند، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه اعلام کرد که ایران پاسخ به پرسش‌های آژانس در مورد تلاش‌های مشکوک گذشته خود در طراحی اجزای بمب هسته‌ای را متوقف کرده که این مسئله موجب نگرانی شده است. یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت که ایران به تعهدات خود برای ارائه اطلاعات بیشتر در مورد آنچه ابعاد نظامی احتمالی خوانده می‌شود، عمل نکرده و از اجرای این تعهدات سر باز زده است.

در ادامه مقاله آمده است: یوکیا آمانو گفته است در حالی که از حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، تضمین‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد وی تمایل دارد در مورد ابهام‌های موجود در مورد اسناد مربوط به اقدامات ایران روی انواعی از فناوری‌های مربوط به انفجار هسته‌ای، شفاف‌سازی کند، به نظر می‌رسد ایران در این مورد تمایلی برای همکاری ندارد. آقای آمانو گفت: آنچه امروز ضروری است، اقدام عملی است. در واقع، اشاره وی به فهرستی از پرسش‌هایی است که مقامات ایرانی سال‌هاست از پاسخ به آن‌ها طفره رفته‌اند. ایران استدلال می‌کند آنچه به‌عنوان اسناد اقدامات ایران برای ساخت بمب هسته‌ای ارائه می‌شود، ساختگی است و تا به امروز پاسخ‌های کافی مناسب ارائه کرده است.

در پایان مقاله آمده است: اظهارات آقای آمانو به پرسشی کلیدی اشاره می‌کند. مقامات آمریکایی گفت‌وگوکننده با ایران اعلام کرده‌اند که در توافق نهایی آیا ایران ملزم خواهد شد که به‌طور علنی فعالیت‌های گذشته خود را بپذیرد یا صرفاً سازوکاری برای نظارت بر فعالیت‌های خود در آینده ارائه می‌کند؟ مقامات آمریکایی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سال‌ها پافشاری کرده‌اند که ایران باید اجازه دسترسی به دانشمندان و مراکز توسعه و تحقیق را بدهد. پیش‌تر گزارش‌های جاسوسی آمریکا اعلام کرده بود که ایران تا پایان 2003 به‌سرعت به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای حرکت می‌کند. اظهارات آقای آمانو در حالی مطرح می‌شود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که با وجود رفع بسیاری از اختلاف‌ها در گفت‌وگوهای هسته‌ای، همچنان مسائلی باقی مانده است. آقای آمانو در سخنرانی خود گفت که بسیاری از تأسیسات تحت بازرسی ایران، زمانی پنهان بوده‌اند.

اخبار و تحلیل‌ها: همان‌طور که در متن فوق هم آمده، ایران ادعاهای مربوط به ورود به مراحل ساخت بمب هسته‌ای را تنها اتهام می‌داند و زمانی که برای اتهام، سند و مدرکی وجود ندارد، پاسخگویی بی‌معنا است. افزون بر اینکه چنین ادعاهایی می‌تواند بدون حصر و حد ادامه پیدا کند کمااینکه آژانس پس از حل و فصل شدن مسائل هر مرحله‌ای که قرار بود آخرین مرحله باشد، دوباره از مسائل جدید سخن گفته است. کش‌دار ساختن مباحث و مسائل برای تظاهر به حل نشدن آن‌ها، سیاستی کاملاً مغایر با وظایف آژانس است و اعتبار آژانس را زیر سؤال می‌برد و به موقعیت بین‌المللی آن ضربه می‌زند چنانچه در حال حاضر آژانس در حد ابزار سیاسی چند کشور زورگو تنزل پیدا کرده است. تا زمانی که وضعیت آژانس چنین است و جایگاه اصلی‌اش را بازنیافته، لزومی ندارد که به ادعاهای آن پاسخ داده شود.

اخبار

در وزارت علوم چه خبر است؟!

 درحالی که در سال 78 یک استاد دانشگاه به اتهام رابطه نامشروع و... به مجازات‌‌هایی از قبیل شلاق، تبعید و... محکوم شده بود و همزمان هیئت رسیدگی به‌تخلفات اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز آن استاد را که آبروی استادان متعهد و مؤمن را برده بود، از دانشگاه اخراج کرد و او سال‌های تبعید را سپری می‌کند؛ گفته می‌شود پس از آغاز به کار دولت یازدهم، همان مرد - که البته رئیس شاخه استانی یکی از احزاب منحله هم بوده- به تکاپوی بازگشت به دانشگاه افتاده است! با مسئولان مختلف دیدار می‌کند، وعده‌هایی می‌گیرد و نامه‌های حمایتی برایش صادر می‌شود و با ادعای کشف اسناد و ادله جدید، دوباره در دیوان عدالت اداری طرح دعوی می‌کند‍! ظاهراً یکی دو نامه حمایتی هم برای او صادر شده است. حتی یک کارمند وزارت علوم، خارج از صلاحیت اداری و شغلی‌اش برای آنکه کار را یکسره کند، طی نامه‌ای، هویت و صلاحیت صادرکنندگان حکم اخراج آن استاد‌نما را زیر سؤال می‌برد و جالب آنکه این نامه (که یک مکاتبه داخلی بود) در جهت حمایت از استاد خاطی، از پرونده قضایی وی سردرمی‌آورد و... ظاهراً باید به‌زودی شاهد بازگشت پیروزمندانه این استاد به دانشگاه باشیم. هرچند هم‌اکنون نیز او به صورت غیر رسمی حضورش را آغاز کرده است!

اخبار کوتاه   

* جمعیت اسلامی الوفاق بحرین حملات مکرر به مراسم عزاداری امام حسین(ع) را محکوم کرد. سیدطاهر الموسوی، مسئول رسانه‌ای جمعیت الوفاق، گفت: «موارد تعرض به مراسم محرم و نمادهای عزاداری در بحرین افزایش یافته است. رژیم حاکم از ابتدای ماه محرم تاکنون بازداشت‌ها و یورش به خانه‌ها را هم گسترش داده است. به نظر می‌رسد این اقدام، برنامه‌ریزی شده و روشمند است.»

* مصطفی معین، وزیر اسبق علوم، تحقیقات و فناوری در دوران اصلاحات، با انتشار مطلبی در صفحه خود در شبکه اجتماعی فیس‌بوک، مجلس را متهم به باج‌خواهی و ایجاد اختلال در روند علمی کشور کرده است. وی با اشاره به برکناری و یا عدم توفیق وزرای علوم می‌نویسد: در ابتدا مجلس به دلایل واهی به آقای دکتر میلی منفرد رأی اعتماد نداد، سپس با فتنه‌گری و فضاسازی از معرفی آقای دکتر توفیقی جلوگیری شد، در مرحله بعد، رأی اعتماد داده شده به آقای دکتر فرجی‌دانا به فاصله کمتر از یک‌سال بازپس گرفته شد و در نهایت به آقای دکتر نیلی نیز دیروز (یادداشت معین روز پنج‌شنبه نگاشته شده است) رأی اعتماد داده نشد؟! به نظرم این نوع تقابل و یا باج‌خواهی از یک دولت تازه‌تشکیل و در واقع بازی با مصالح کشور، در طول سال‌های پس از انقلاب بی‌نظیر بوده است!     

* در نشست انستیتوی بروکینگز در واشنگتن که به‌تازگی و با حضور یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، آمانو ادعا کرده است اطلاعات گسترده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد ایران در گذشته درگیر فعالیت‌های هسته‌ای بوده که ابعادی نظامی داشته است!

* پیتر جنکینز در پایگاه خبری لوبلاگ نوشت: اگر مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 با شکست مواجه شود، واشنگتن مقصر آن به حساب خواهد آمد. وی در واکنش به اظهارات وندی شرمن، سرپرست گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا، که ایران را مقصر شکست احتمالی مذاکرات خوانده بود، نوشت: بخش اعظمی از دنیا این اظهارات را خودخواهانه و حق به جانب خواهند دید. بسیاری از 189 عضو ان‌پی‌تی از جمله اعضای جنبش کشورهای غیرمتعهد نه‌تنها انتقادی به ایران وارد نمی‌کنند، بلکه سرسختی این کشور برای دفاع از حق استفاده از غنی‌سازی برای مقاصد صلح‌آمیز را خواهند ستود. این دیپلمات انگلیسی در ادامه نوشت: بسیاری از این کشورها ایران را خواهند ستود چرا که متأسفانه باید بگوییم که آن‌ها از سال 1991 آمریکا را کشوری قلدر می‌بینند که در حال پروار کردن یک کشور دیگر است که ان‌پی‌تی را امضا نکرده و به دلیل رفتارهای بدش شهره خاص و عام است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات