صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۷۰۷۲۶

مسجد الاقصی؛ قبله اصلی مبارزه/فرزان شهیدی

درگیری های روزانه معترضین فلسطینی با نیروهای امنیتی اسراییل در صحن مسجد الاقصی و خیابان های اطراف آن، نگرانی سران صهیونیستی را در خصوص شکل گیری یک انتفاضه جدید افزایش داده است

پایگاه بصیرت؛ گروه بین الملل: تجاوزات رژیم صهیونیستی به حریم مسجد الاقصی و نمازگزاران فلسطینی، سابقه ای طولانی دارد. رژیم اسراییل طی سال های گذشته و به ویژه در زمان حاکمیت راستگرایان افراطی، سیاست تهوید (یهودی سازی) بیت المقدس را با جدیت دنبال کرده است. حفر تونل زیر مسجد الاقصی، تبعید اجباری فلسطینیان ساکن بیت المقدس، تخریب گسترده و مصادره منازل فلسطینیان در این شهر، افتتاح مصلای یهودی جدید در جنوب دیوار براق، کنترل امنیتی و بستن مسجد و بالاخره حملات تندروهای یهودی به نمازگزاران فلسطینی در صحن مسجد، از جمله زخم هایی است که از دیرباز بر پیکره شهر پیامبران و قبله نخست مسلمانان وارد شده و همچنان ادامه دارد.

صهیونیست ها اهداف سیاسی و توسعه طلبانه خود را با آموزه های تحریف شده آیین یهود و ادعاهای تاریخی گره زده و مدعی هستند قدس پایتخت مقدس یهود است و یهودیان 2000 سال است که در آرزوی بازگشت به آن بوده اند!

دور جدید هتک حرمت مسجد الاقصی، زمانی آغاز شد که هفته گذشته نیروهای امنیتی رژیم اشغالگر درهای مسجد را به روی نمازگزاران فلسطینی بستند. چند روز بعد شماری از معترضین فلسطینی با نیروهای امنیتی رژیم صهیونیستی در مسجد الاقصی درگیر شدند. به تدریج اعتراضات و درگیری ها به محله موسوم به «شهر قدیمی» در بیت المقدس شرقی کشیده شد و چندین روز ادامه یافت.

در خلال این اعتراضات یک جوان فلسطینی با خودروی خود 10 صهیونیست از جمله چند نظامی را در محله شیخ جراح شهر قدس زیر گرفت. به گزارش شبکه های خبری در این عملیات شجاعانه، جوان فلسطینی با شلیک گلوله پلیس نظامیان صهیونیستی به شهادت رسید و دو شهرک نشین صهیونیست در این اقدام کشته و 8 صهیونیست دیگر زخمی شدند.

جنبش مقاومت اسلامی (حماس) این عملیات قهرمانانه را در شهر بیت المقدس را به فال نیک گرفت.
سخنگوی حماس با صدور بیانیه ای تاکید کرد که این عملیات بی نظیر،  واکنشی طبیعی به جنایات و تعرضات بی وقفه اسرائیل به مسجد مبارک الاقصی و مقدسات اسلامی و نمازگزاران و تبعید فلسطینیان از شهر قدس می باشد.

درگیری های روزانه معترضین فلسطینی با نیروهای امنیتی اسراییل در صحن مسجد الاقصی و خیابان های اطراف آن، نگرانی سران صهیونیستی را در خصوص شکل گیری یک انتفاضه جدید افزایش داده است. به همین دلیل پس از هشدارهای شخصیت‌های مختلف فلسطینی و غیر فلسطینی درباره احتمال آغاز انتفاضه مردم فلسطین در قدس، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی از اعضا کابینه خود و نیز نمایندگان کنیست (پارلمان اسراییل) خواست خویشتن داری به خرج داده و لحن خود را درباره مسجد الاقصی آرام کنند.

بی تردید سران تل آویو از عقاید و حساسیت های مربوط به این مسجد نزد مسلمانان آگاه بوده و هنوز خاطره تلخ انتفاضه توفنده مسجد الاقصی در سپتامبر سال 2000 را از یاد نبرده اند؛ لذا به هیچ وجه مایل به شعله ور شدن مجدد اوضاع در اراضی اشغالی نیستند.

نکته قابل توجه آن است که دولت رژیم صهیونیستی که از برافروخته شدن انتفاضه ای جدید در بیت المقدس واهمه دارد و در عین حال از واکنش های خارجی و افکار عمومی نگران است، تلاش می کند تجاوزات و حملات علیه مسجد الاقصی و شهروندان فلسطینی را در قالب گروه های افراطی سازماندهی کند. این گروه ها عمدتا از شهرک نشیان یهودی بیت المقدس تشکیل شده و با تحریک خاخام های یهودی انگیزه کافی برای حمله به فلسطینیان و هتک حرمت مسجد الاقصی دارند.

رژیم صهیونیستی بر اساس یک سناریوی تبلیغاتی، معمولا این حملات افراطی را محکوم کرده و حتی گاه برخی از تندروها را دستگیر می کند، اما هیچ گونه پیگیری قضایی علیه آنان صورت نگرفته و پس از مدت کوتاهی آزاد می شوند تا خود را برای پروژه ای جدید آماده سازند!

این امر حاکی از آن است که رژیم اسرائیل نسبت به پیشبرد پروژه یهودی سازی بیت المقدس اصرار دارد و به رغم اعتراضات داخلی و خارجی، همچنان به توسعه طلبی در این شهر ادامه می دهد.

با این حال غیرت دینی و ملی فلسطینیان و نیز مسلمانان جهان هنوز فروکش نکرده و همین امر طرح ها و اقدامات اسراییل را علیه قدس، با موانع زیادی رو به رو کرده است. شاید تنها امتیاز رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی آن است که افکار عمومی منطقه و جهان بیش از هر چیز درگیر تحولات سوریه و عراق است. به عبارتی می توان گفت گروه تکفیری و افراطی «داعش» که ساخته و پرداخته غرب و اسراییل و هم پیمانان منطقه ای آنان است، با حملات و تحرکات خود، فضایی ایجاد کرده است که تا حدی موفق شده قضیه فلسطین را از اولویت اول جهان اسلام خارج سازد.

در چنین شرایطی که مسلمانان درگیر جنگ های داخلی هستند، رژیم غاصب با خیال آسوده تری دست به جنایت و توسعه طلبی می زند؛ با این حال در شرایطی که تجاوزات این رژیم برجستگی می یابد، جهان اسلامی و بلکه افکار عمومی جهان علیه رژیم صهیونیستی بر می شورد. در جریان جنگ 51 روزه چنین واقعیتی کاملا محسوس بود و صهیونیست ها همانند جنگ های گذشته، نه تنها در عرصه میدانی موفقیتی کسب نکردند، بلکه صحنه افکار عمومی را هم به حریف واگذار کردند.

در این میان، دبیر کل فهیم و شجاع حزب الله، هر از گاهی قضیه فلسطین و تجاوزات رژیم صهیونیستی را گوشزد می کند. سید حسن نصرالله در سخنانی به مناسبت روز عاشورا ضمن هشدار درباره خطر مسجد الاقصی تاکید کرد هیچ مکانی در فلسطین اشغالی از موشک های مقاومت در امان نیست. وی با اشاره به شرایط جدید منطقه گفته است: صهیونیست ها از مشغول بودن مسلمان استفاده می کنند و مسجد الاقصی را هدف قرار می دهند. خطر حقیقی مسجد الاقصی را تهدید می کند و همه مسلمانان جهان مسئولیت دارند در قبال این توطئه بایستند. نصرالله تهدیدات اسراییل را علیه لبنان به خودشان بازگرداند و گفت: باید فرودگاه ها و بنادر خود را ببندید.

هشدار رهبر مقاومت لبنان به رژیم اسرائیل، نشانگر آمادگی حزب الله در برابر دشمن اصلی است و متضمن این پیام مهم به سران تل آویو است که حزب الله به رغم حضور در سوریه و مشغولیت در برابر داعش و دواعش، قطب نمای اصلی مبارزه را گم نکرده و همانند گذشته و بلکه با توان بیشتری آماده رویارویی با رژیم اشغالگر است. آری قبله اول مسلمانان، هنوز هم قبله اول و آخر مبارزه است و جبهه مقاومت پس از پشت سرگذاردن مقدمات نبرد با مزدوران اسراییل، سرانجام وارد معرکه اصلی جهت آزادی بیت المقدس خواهد شد./

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات