صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۷۰۸۱۲

یک هفته مانده به ضرب الاجل چهار ماهه

شمخانی گفت: ایران با حسن نیت کامل و در چارچوب برنامه اقدام مشترک به مجموعه تعهدات خود عمل کرده و در صورتی که طرف مقابل رویکرد منطقی، غیر سیاسی و مبتنی بر واقعیت‌ها داشته باشد دستیابی به توافق جامع به سرعت قابل حصول خواهد بود

به گزارش گروه بین الملل بصیرت به نقل از خبرگزاری فارس، قرار است شهر وین امروز سه‌شنبه (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) باشد.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی.

ایران و گروه 1+5 پس از آن برای ششمین دور در وین گردهم آمدند و در حدود 2 هفته به رایزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا 29 تیر ماه (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست یابند ولی در آخرین روزهای تیر ماه، اختلافات حصول نتیجه را امکانپذیر نکرد و این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر ماه 1393) تمدید شد.

از امروز 7 روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند و برخی‌ رسانه‌ها و از جمله برخی مقامات به خصوص روس‌ها از تمدید این مذاکرات برای چند ماه به منظور دستیابی به توافق جامع خبر می‌دهند و برخی نیز از حصول توافقی موقت سخن می‌گویند.

خبرگزاری فارس تا سوم آذر ماه اخبار،‌گزارشات، تحلیل‌ها و مواضع مقامات در خصوص این مذاکرات را در قالب یک گزارش منتشر می‌کند.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید.

*پایگاه خبری المانیتور روز شنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای جاری میان ایران و گروه موسوم به 1+5 نوشته است که اصولگرایان بر لغو کامل تحریم‌های اصرار دارند و حاضر به پذیرش تعلیق موقت آن‌ها نیستند.

* پایگاه انگلیسی اکونومیست نوشت اوباما می‌تواند برای تحریم‌ ایران دوره استثنا قائل شده و تحریم جدید را وتو کند، اما این جانشین اوست که باید راه‌حل بلندمدت‌تری در این باره بیابد.

* روزنامه نیویورک‌تایمز در سرمقاله روز یکشنبه خود تأکید کرده است که نباید اجازه داد مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 با شکست مواجه شود.

* نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قصد دارد امروز در دیدار با وزیر خارجه آلمان از وی بخواهد با دسترسی به توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کند.

* وزیر امور خارجه کشورمان و هماهنگ کننده 1+5 قرار است روز سه‌شنبه بر سر میز ناهار به رایزنی بپردازند.

* «یوسف بن علوی» وزیر امور خارجه عمان که کشورش هفته گذشته میزبان مذاکرات وزرای امور خارجه ایران و آمریکا در قالب مذاکرات هسته‌ای بود، امروز به ایران می‌آید.

* از زمانی که پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد، 6 قطعنامه علیه کشورمان به تصویب رسیده است.

* نخست‌وزیر انگلیس روز یکشنبه در آستانه آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای، بار دیگر توپ را به زمین ایران انداخت و گفت این ایران است که باید صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود را ثابت کند.

* رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه انتقال ذخیره اورانیوم به خارج جزو خطوط قرمز ما است، گفت: هم تحریم‌های دولت آمریکا و هم اتحادیه اروپا و هم شورای امنیت در توافق نهایی باید یکجا برداشته شود.

* «نحوه لغو تحریم‌ها»، «ذخایر اورانیوم» و «تعداد سانتریفیوژها» تنها چالش‌های پیشِ روی توافق هسته‌ای نیست بلکه ضعف ادعایی دولت در برابر کنگره، خود به دغدغه‌ای بزرگ برای اعضای ۱+۵ تبدیل شده است تا جایی که ظاهراً برخی کشورهای اروپایی در حال رایزنی با این نهاد هستند تا مانع سنگ‌اندازی‌های آن شوند.

*وزیر خارجه آلمان در گفت‌وگو با یک روزنامه آلمانی با ابراز امیدواری نسبت به دستیابی به توافق جامع خواستار همکاری همه طرف‌ها در این زمینه شد.

* «جاشوا بیکر» سخنگوی عربی‌زبان وزارت خارجه آمریکا گفت که نگرانی‌های برخی کشورهای منطقه بویژه درباره توافق احتمالی آمریکا با ایران [در موضوع هسته‌ای] را درک می‌کند «اما تاکید می‌کنم که هیچ معامله‌ای با ایران وجود ندارد»

* جمهوری‌خواهان کنگره عزم خود را جزم کرده و تهدید کرده‌اند که آنها توافق هسته‌ای با ایران که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا با شرایط خود به دنبال آن است را بلوکه می‌کنند.

یک سیاستمدار آلمانی در مطلبی که یکی از روزنامه‌های این کشور منتشر کرد با استقبال از امکان توافق هسته‌ای، در عین حال گفت که همچنان مشکلاتی میان ایران و غرب وجود خواهد داشت.

*دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: لغو تمامی تحریم‌ها و برخورداری از مجموع حقوق قانونی در چارچوب NPT باید در هر توافقی لحاظ شود و در این زمینه اختلافات داخلی کشورها و زیاده خواهی‌ها تاثیری بر اراده تیم مذاکره کننده ایران نخواهد داشت.

* نخست‌وزیر انگلیس بدون توجه به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،‌ از تهران خواست درباره برنامه هسته‌ای خود شفاف‌سازی کند.

*وزیر خارجه کشورمان امروز طی یک مکالمه، با همتای چینی خود در خصوص پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کرد.

*سفیر سابق آمریکا در پیمان آتلانتیک شمالی می‌گوید که رژیم صهیونیستی به یک دشمن مشترک با آمریکا نیاز دارد و به همین سبب در راه توافق هسته‌ای سنگ‌اندازی می‌کند.

*وال استریت ژورنال روزنامه آمریکایی وابسته به جمهوری‌خواهان در گزارشی از اینکه در مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵،‌ «حذف و نابودی» غنی‌سازی کنار گذاشته شده،‌ گلایه کرده است.

*وزیر امور خارجه عمان که شب گذشته به منظور رایزنی با مقامات کشورمان وارد تهران شد، امشب به مسقط بازگشت.

*نشریه انگلیسی گاردین در توضیح نگرانی وزیر خارجه آمریکا از موضع فرانسوی‌ها در مذاکرات هسته‌ای می‌گوید که رابطه اقتصادی با عربستان و قطر برای فرانسه از رابطه تجاری با ایرانیان مهم‌تر است.

*نتانیاهو در گفت‌وگو با اشتاین‌مایر گفته که ایران موشک های بالستیک بین قاره‌ای را برای هدف قرار دادن اروپا و آمریکا ساخته و نه حمله به اسرائیل.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات